Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 oktober 2014, 17:37   #21
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Osho heeft ooit eens gezegd ik kan je tot aan de deur brengen maar je moet er zelf doorheen. Er zijn namelijk allereerts je ontvankelijk bent voor Waarheid nog vele ik- of egohobbels te nemen vooraleerst Waarheid tot je kan toetreden. Dus als je niet slaagt je eigen belemmeringen te leren doorzien hoe kan Waarheid dan ooit tot je komen. Je kunt het idee aanhangen dat het genade is dat realisatie je overkomt en wachten tot het zich aan je voltrekt of je kunt wat doen om alvast dat wat een belemmering vormt weg te nemen. Ik wil geen pleidooi houden voor boekenkennis, maar stellen dat 'onwetendheid' zegeviert is eigenlijk beweren dat het beter is om zoveel mogelijk achterlijkheid tentoon te spreiden. We hebben hier leden gehad die in dat kader meenden er te zijn door alles te ver-simplificeren.
Kan ik me wat bij voorstellen, het afwerpen van dat ego is nu ook niet bepaald een pretje. Komt veel bij kijken, zo je zegt.
agorist is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2014, 17:39   #22
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Maar als je niks doet gebeurt er nooit wat. Da's een ding wat zeker is.
Wat zou je dan wel moeten doen? Ik heb er niks voor gedaan, gebeurde zo.
Oud 6 oktober 2014, 17:43   #23
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juul Bekijk bericht
Ik denk dat veel mensen vanalles proberen om tot realisatie te komen maar daar gewoon niet in slagen, het gebeurt of ook niet. Vandaar, geen inspraak, onwetendheid blijft daarom zegevieren, ondanks alle boeken die hierover geschreven werden.
Inspraak kan men inderdaad alleen maar hebben of kan inderdaad maar afdoend zijn indien we door hebben waarover het gaat of welke keuze er al of niet te maken zijn. Boeken kunnen een hulp zijn maar de boeken alleen zullen het niet oplossen.

Realisaties slagen misschien niet volledig maar het moet al erg zijn als ze ons eerder naar af Voeren dan dat ze bijkomend inzicht verschaffen. Wie niets doet zal inderdaad niet mislukken maar ook geen stap verder komen.

Zoals ik al zei, bij mij heeft het niets met springen te maken maar alles met groei en hoe groter de groei hoe meer we ons Eigen leven in Eigen handen hebben.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 oktober 2014, 17:48   #24
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inspraak kan men inderdaad alleen maar hebben of kan inderdaad maar afdoend zijn indien we door hebben waarover het gaat of welke keuze er al of niet te maken zijn. Boeken kunnen een hulp zijn maar de boeken alleen zullen het niet oplossen. Realisaties slagen misschien niet volledig maar het moet al erg zijn als ze ons eerder naar af Voeren dan dat ze bijkomend inzicht verschaffen. Wie niets doet zal inderdaad niet mislukken maar ook geen stap verder komen. Zoals ik al zei, bij mij heeft het niets met springen te maken maar alles met groei en hoe groter de groei hoe meer we ons Eigen leven in Eigen handen hebben.
Het is altijd wat dubbel en mentale interpretaties verwarren snel, bij groei lijkt het me moeilijk om iets los te laten, dat zou een verkeerde instructie zijn waardoor groei niet mogelijk is. Denk wel dat veel mensen meegezogen worden door de waan van de dag, er rest dan weinig tijd om te reflecteren of te groeien, zoals je het noemt.
Oud 6 oktober 2014, 17:48   #25
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Wat zou je dan wel moeten doen? Ik heb er niks voor gedaan, gebeurde zo.
Misschien dat je onbewust al de juiste conclusies getrokken hebt of de juiste inzichten volgt. Er zijn mensen die ineens het hele spel doorzien en anderen die er na een ganse leven naar gestreefd te hebben nog altijd geen pas vooruit gegaan zijn. Er zijn andere mensen die aangeboren eigenschappen hebben die nu nog als paranormaal overkomen...

Ik denk dat men daarvoor een zicht moet hebben over de dood heen en dat het huidige leven alleen niet genoeg is om besluiten te trekken.
Oud 6 oktober 2014, 17:52   #26
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Misschien dat je onbewust al de juiste conclusies getrokken hebt of de juiste inzichten volgt. Er zijn mensen die ineens het hele spel doorzien en anderen die er na een ganse leven naar gestreefd te hebben nog altijd geen pas vooruit gegaan zijn. Er zijn andere mensen die aangeboren eigenschappen hebben die nu nog als paranormaal overkomen... Ik denk dat men daarvoor een zicht moet hebben over de dood heen en dat het huidige leven alleen niet genoeg is om besluiten te trekken.
Ja, in een flits was het duidelijk toen, pas hierna komen die vreemde ervaringen die ik als een onthechtingsproces heb ervaren. Kan bijna niet meer tellen hoeveel keer ik gestorven ben, telkens een beetje meer.
Oud 6 oktober 2014, 17:54   #27
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Het is altijd wat dubbel en mentale interpretaties verwarren snel, bij groei lijkt het me moeilijk om iets los te laten, dat zou een verkeerde instructie zijn waardoor groei niet mogelijk is. Denk wel dat veel mensen meegezogen worden door de waan van de dag, er rest dan weinig tijd om te reflecteren of te groeien, zoals je het noemt.
In dit geval is groei alleen maar mogelijk door de waan los te laten.
De heersende buitenwereld helpt ons inderdaad niet om vooruitgang te boeken, in tegendeel. Ze doet er bovendien alles aan om onze tijd minitieus op te vullen met materiele beslomeringen en tijdverdrijf.
Oud 6 oktober 2014, 17:58   #28
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Ja, in een flits was het duidelijk toen, pas hierna komen die vreemde ervaringen die ik als een onthechtingsproces heb ervaren. Kan bijna niet meer tellen hoeveel keer ik gestorven ben, telkens een beetje meer.
Het zijn jouw ervaringen en ik kan daar niet over oordelen; ik kan alleen maar aannemen wat je vertelt.
Oud 6 oktober 2014, 18:57   #29
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
In dit geval is groei alleen maar mogelijk door de waan los te laten. De heersende buitenwereld helpt ons inderdaad niet om vooruitgang te boeken, in tegendeel. Ze doet er bovendien alles aan om onze tijd minitieus op te vullen met materiele beslomeringen en tijdverdrijf.
Dat is zacht uitgedrukt
Oud 6 oktober 2014, 18:59   #30
agorist
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Het zijn jouw ervaringen en ik kan daar niet over oordelen; ik kan alleen maar aannemen wat je vertelt.
Dat geloof ik, zoiets navertellen is maar een verhaal, de intensiteit van de ervaring niet in woorden de vatten
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon