Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 september 2017, 17:43   #21
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Acceptatie is het toelaten van de onveranderlijke status dat het nou eenmaal zo is.
Ok, ik begrijp de verwarring en dus ook je weerstand tegen wat ik geschreven heb.

Ter verduidelijking (ik ging er verkeerdelijk van uit dat de context dit als vanzelf zou verduidelijken):

De acceptatie waar jij over spreekt, noem ik de acceptatie vanuit verwarring, de acceptatie waar ik over spreek, noem ik de acceptatie vanuit helderheid en daar is waar het om gaat.

In verwarring (lees: in het geloof dat de dingen een vaste, onveranderlijke en afgescheiden status hebben) is het accepteren wat lijkt te zijn (onveranderlijkheid, afscheiding), iets dat de verwarring enkel voedt. Dus in die zin, als je deze vorm van accepteren bedoelt, ben ik het volledig met je eens.

Acceptatie vanuit helderheid is van een heel andere orde: het heeft niets met het "er bij neerleggen dat het nou zo eenmaal is" te maken. Het is, zoals je tussen de lijnen had kunnen opmaken eerder een accepteren voor wat het "werkelijk" is: veranderlijk en onafgescheiden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje
Als je opmerkt wat je werkelijk bent, dan accepteer je spontaan wat er zich afspeelt in dat wat je bent, je bent er dan niet afgescheiden van, dat wat er in verschijnt is ook niet afgescheiden van wat je bent.
Het is in deze helderheid dat "ego" en "iets of iemand dat het ego moet controleren, manipuleren of doden", niet meer als afgescheiden worden gezien van elkaar. En is het niet accepteren: het uitstappen of vallen uit deze openheid die niet opdeelt. Het accepteren waar jij over spreekt speelt zich af in het laatste, het zit al in de afscheiding. Als de afscheiding, afscheiding accepteert, dan voedt dit enkel de afscheiding. Begrijp je?

Waar ik het over heb is niet de afscheiding die de afscheiding al dan niet accepteert, maar de niet-afscheiding die alles accepteert zoals het "werkelijk" is: niet afgescheiden, niet opgedeeld, waardoor de afscheiding (het ego) niet meer stand kan houden, het kan zich niet blijven afscheiden, het ego brokkelt dan af.

Het is inderdaad nogal abstract, en ja ook erg filosofische prietpraat, ik kan je geen ongelijk geven op dit vlak, ik wou dat ik het directer kon verwoorden, maar taal schiet hier echt tekort.

Laat ik het anders even heel concreet proberen maken:

Als je ego accepteert als dat wat zich voordoet op het moment dat het zich voordoet, zonder oordeel, dan zie je het helder gebeuren als iets dat zich voordoet in jezelf en niet los van jezelf, niet buiten jezelf en dan heeft het geen enkele macht. Doe je dit niet, dan begint hier toch al de afscheiding, je splitst een deel van jezelf af en je verwenst het, waardoor de afscheiding dus in stand wordt gehouden en ego zegeviert.
Even kijken hoe zich dit verwoordt, en het is echt bij wijze van voorbeeld, niet bij wijze van oordeel, het gebeurt bij mij ook voortdurend, maar als je het accepteert, dan kan je het ook werkelijk zien, dat is het enige dat ik wil aantonen:

Citaat:
Ego is hetgeen je in de weg gaat zitten bij het doen van zelfonderzoek
Citaat:
Ego zal je ten allen tijde trachten te misleiden en heeft een grote trukendoos tot zijn beschikking, een er van is uitgebreid redeneren en rookgordijnen leggen, indien je daar niet op bedacht bent verdwaal je ten hele.
Merk gewoon even op dat alleen afgescheidenheid de zaken zo kan verwoorden. Het scheidt een deel van zichzelf, wat er in zichzelf gebeurt, af, en verwerpt het op die manier als deel van zichzelf buiten zichzelf. Dat is een strategie, maar die in jezelf gebeurt, niet daarbuiten door ??n of andere entiteit genaamd ego en die er op uit is jou te belazeren. Het is een strategie die afscheiding in stand houdt. Jij belazert jezelf. Zolang je dit niet accepteert, vecht je met jezelf, met een deel van jezelf dat je afsplitst en dan verwerpt. Deze strategie kost enorm veel energie, maar dit voelen we niet als dusdanig, omdat we het zo gewoon zijn (alleen als het wegvalt, voel je hoeveel energie er weer vrij komt).

Wil je dit zien helder zien gebeuren, dan is er maar ??n weg: accepteer dat het gebeurt zoals het gebeurt, accepteer dat je jezelf belazert, dat ego niet iets buiten jezelf is met allerlei strategie?n tegen jezelf gericht.

Accepteer je het niet, dan voedt je afgescheidenheid om zich te blijven afscheiden van stukken die het niet wil accepteren in zichzelf en kost het erg veel moeite en wordt het inderdaad een weerbarstige praktijk om dit spel te doorzien. Een neveneffect van dit niet accepteren bij jezelf, is dat je het ook niet accepteert bij anderen, en er snel een behoefte ontstaat om de andere te beoordelen en zelfs veroordelen.

Accepteer je het wel, dan is ego niet meteen weg, maar verhoog je de kans enorm om het te herkennen als het opkomt in jezelf, als een deel van jezelf en valt het in die herkenning als vanzelf weer terug weg in jezelf, in de niet-afgescheidenheid en wordt het belazeren van jezelf meteen afgesneden door je helderheid van zien, en is ego niet meer als een pen die probeert te schrijven in water, het laat geen sporen meer na, de behoefte om anderen te beoordelen en veroordelen valt dan ook als vanzelf weg en de energie die nodig was om de afgescheidenheid in stand te houden komt opeens vrij en kan zich uiten in enthousiasme en vrijheid.

Dit is te ervaren, jij kan het ervaren, ik kan het ervaren, iedereen kan het zelf ervaren, het heeft geen kennis nodig, noch een ingewikkeld pad, enkel opmerken wat je werkelijk bent en accepteren dat het jij zelf bent die jezelf belazert en ook dat niet veroordelen (niet bij jezelf, noch bij de ander), gewoon zien, zien, zien. De energie die hier uit vrijkomt kan je ook ervaren, de behoefte om een ander te beoordelen die wegvalt kan je ook ervaren, dit is puur te ervaren en staat open voor iedereen, het enige wat je moet doen is inzien dat er geen afgescheiden ego is.

En excuses, iets waar het hart van vol is, stroomt de mond van over, niet zozeer uit behoefte om gehoord of begrepen te worden, maar uit enthousiasme. Of dit dan romantisch is, lijkt mij interpretatie. Als je ziet dat alles wat je zegt over waarheid sowieso fout is, dan groeit de neiging om je steeds lyrischer te gaan uitdrukken, lijkt mij, je speelt dan met taal, omdat taal geen absolute waarheid meer heeft, het heeft enkel een verwijzende functie en beelden, metaforen en dergelijke zijn dan middelen om te verwijzen eerder dan dromen waarin je gelooft, zoals de romanticus, maar het maakt mij eigenlijk niet uit. Romanticus of nozem verblind door zijn ego. Je mag van mij maken wat je wilt. Als jij dit bij jou bekijkt, dan bekijk ik hoe mijn ego zich zo nodig toch nog altijd wil verdedigen. En misschien moet ik dat de volgende keer dat mijn ego opkomt als ik jou volgende reactie lees, gewoon doen, er bij blijven, het accepteren, zien en wie weet lost de behoefte om in verdediging te gaan dan weer op, wie weet ook niet, dan is het voor een volgende keer. Ik maak er geen strijd van, geen strijd met mezelf, en dat op zich is al enorm bevrijdend.
Oud 8 september 2017, 18:38   #22
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Romanticus of nozem verblind door zijn ego. Je mag van mij maken wat je wilt.
Ik maak je dus de broer van forumlid marie. Aan drieduizend berichten op drie jaar tijd zoals zij geraak jij ook wel als je de jouwe inkort en verspreid over meerdere.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2017, 21:26   #23
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

@Mihaela

Scherpe analyse

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Het experiment doe jij voor jezelf Dorje!
Check

Citaat:
Ik lees steeds in je texten dat jij, met het doel om de ander tot de openheid te doen durven gaan, schrijft.
Check

Citaat:
Je praat over een open dialoog, maar het pad dat jij in je gedachten hebt is al uitgestippeld.
Check, zo is het uitgelopen, maar was niet de bedoeling.

Citaat:
Weinig 'beweegruimte' verder..
Niet helemaal mee akkoord. Niemand hoeft zich te houden aan de ruimte die ik afbaken met mijn woorden. Ik verwoord mijn ding en ben benieuwd naar het ding van een ander, alleen als ik de pas afgesneden wordt doordat hetgeen ik betracht afgedaan wordt als geen gangbare wijze van gedegen zelfonderzoek , dan schiet ik in verdediging.
Ego?
Driedubbele check.
En ja, ik bedoel "mijn" ego.

Citaat:
Je betuttelende vragen, of het te abstract is, of als jouw worden iets teweeg brengen..
Check.
Ego?
Check

Heb jij het idee dat jij iemand tot 'ontwaken' kan inspireren?
Neen, maar ik hoop wel dat iemand mij tot 'ontwaken' kan inspireren, zie je eerste analytische uitspraak.

Citaat:
Je hebt tot nu toe niets nieuw of inspirerend gezegd,
Het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand te inspireren, toch niet buiten de context van evenveel geinspireerd te willen worden als zelf te inspireren. Dat heb ik van in het begin duidelijk gemaakt. Voor mij gaat het om die dubbele beweging. Mijn vraag naar openheid heeft hier mee te maken. Als ik even zelf terugblik naar hoe de conversaties hier gelopen zijn, dan lijkt het mij dat ik altijd probeer de kern van waarheid te zien in de ander zijn uitspraken, daar waar ik voel dat mijn uitspraken verdraaid worden, probeer ik te verduidelijken, wat soms uitdraait in een verdedigings-mechanisme.

Citaat:
je laat zien hoe jij over waarheidsvinding denkt
Check

Citaat:
en drukt uit je verborgen behoefte om een ander daarmee te inspireren.
Check, maar de verborgen behoefte daar achter is dat ik terug ge?nspireerd wordt, dat er een wisselwerking ontstaat en geen gevecht.
Draag ik onbewust zelf ook niet bij tot gevecht?
Check.
Maar dat is nooit het uitgangspunt geweest.

Citaat:
Over welke openheid heb jij het over, want tot nu toe heb jij geen openheid vertoont.
Met openheid bedoel ik geen emotionele openheid, maar de bereidheid van beide kanten om uit een gevecht te blijven. Ik probeer te begrijpen wat de ander brengt, maar probeer het ook open te trekken. Volgens mij kan zelfonderzoek perfect in dialoog, als ik voel dat hier weerstand tegen is, probeer ik dit open te trekken, want dat was heel het opzet van dit experiment. Ik wil hier niet mee uitstippelen binnen welke lijnen dit moet gebeuren, ik wil het alleen opentrekken dat het kan, en steek daar veel tijd en moeite in. teveel. Check.

En heel de discussie met Laurens en mijn gedweep met acceptatie is enkel hieruit ontstaan:

Citaat:
Daar komt de grote spelbreker om de hoek kijken, ego"
Mijn visie: angst dat ego aan de haal gaat, hoeft geen bezwaar te zijn om in dialoog te gaan over waarheid. Hetgeen wij hier nu doen is hier een levendig bewijs van. Ego kan wel degelijk aan de haal gaan in dialoog. Maar als er bereidheid is hier naar te kijken, dan is er geen probleem.
Ik ga niet wachten tot ego zich helemaal opgelost heeft in zelfonderzoek in stilte en afzondering. Zelfonderzoek hoeft voor mij niet afgesneden te zijn van de realiteit, het is de realiteit. Ga ik op mijn bek, dan ga ik op mijn bek. Gaat ego aan de haal, dan gaat ego aan de haal, zolang het maar gezien wordt, vroeg of laat. En dat ik er veel energie in steek om dit te verduidelijken heeft, buiten dat het een ego-verdedigingsstrategie is van de eigen visie, voornamelijk een redden van dit experiment als reden. Als Laurens er akkoord mee kan gaan dat ego geen probleem hoeft te zijn, dan kunnen we gewoon verder.
Ben ik hier tever in gegaan?
Check.
Heb ik Laurens akkoord hiervoor nodig?
Neen.
(denk ik toch?)

Maar ook dat tever gegaan zijn hoeft toch geen probleem te zijn, tenzij ik het niet zie, en maar blijf doordrammen. Als dat zo is, mag je mij gerust op mijn plaats zetten. Ik ben er je dankbaar voor.

Citaat:
Deel iets, wees eerlijk, scherm jezelf niet steeds af met je gedachten, en dan pas zou het wonderbaarlijke onstaan: Openheid!
Begrepen.
Check.

Citaat:
Geef niet op, je wilde jezelf ontmaskeren, en dit forum is inderdaad een geschikte plek voor..
I won't.
Bedankt voor de scherpe analyse. Het is verhelderend. Inspirerend zou ik nog niet noemen, maar kom.
Oud 8 september 2017, 21:34   #24
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ik maak je dus de broer van forumlid marie. Aan drieduizend berichten op drie jaar tijd zoals zij geraak jij ook wel als je de jouwe inkort en verspreid over meerdere.
Ok, dan accepteer ik het maar.

Citaat:
Te veel jochie, te veel.
I know.

Citaat:
No more talk. Action!
Doet het gedegen zelfonderzoek inplaats van te tateren!
Maar daar ben je niet aan toe las ik eerder.
Neen, nooit, maar jouw "diepgaand" zelfonderzoek wil ik wel sterk in overweging nemen.
Oud 8 september 2017, 22:17   #25
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
@Mihaela: Scherpe analyse
Niet te onderschatten ons Miha h?!

Citaat:
ik hoop wel dat iemand mij tot 'ontwaken' kan inspireren
Alles op zijn tijd. Dit forum is niet tegen jou maar voor jou. Alles op deze hele planeet gebeurt voor jou, niet tegen jou.

Citaat:
Als ik even zelf terugblik naar hoe de conversaties hier gelopen zijn, dan lijkt het mij dat ik altijd probeer de kern van waarheid te zien in de ander zijn uitspraken, daar waar ik voel dat mijn uitspraken verdraaid worden
arme jij.

Citaat:
... de bereidheid van beide kanten om uit een gevecht te blijven.
Er gaat niets boven een goed gevecht!

Citaat:
tenzij ik het niet zie, en maar blijf doordrammen. Als dat zo is, mag je mij gerust op mijn plaats zetten. Ik ben er je dankbaar voor.
Ok dan:

Citaat:
@Katerie:... jouw "diepgaand" zelfonderzoek wil ik wel sterk in overweging nemen.
Mijn diepgaand onderzoek voer ik uit via Byron Katie as you know.
Heb juist weer een heel interview bekeken met haar dat ik thuis op dvd heb.
Daar op YouTube 3:39min eruit > Terug naar de Realiteit - Een interview met Byron Katie.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2017, 11:14   #26
Mihaela
Singularis

Standaard

[

Citaat:

Niet helemaal mee akkoord. Niemand hoeft zich te houden aan de ruimte die ik afbaken met mijn woorden.
Dat is ook zo.
Citaat:

Ik verwoord mijn ding en ben benieuwd naar het ding van een ander, .
Ok?, ik net zo.
Citaat:
alleen als ik de pas afgesneden wordt doordat hetgeen ik betracht afgedaan wordt als geen gangbare wijze van gedegen zelfonderzoek , dan schiet ik in verdediging.
Zou jij je kunnen afvragen of er en kern van waarheid in zit?
In verdediging schieten doe ik ook snel, ben er niet vrij van.
Citaat:

ik hoop wel dat iemand mij tot 'ontwaken' kan inspireren,
Laat het dan op je afkomen, en neem mee wat je kan gebruiken..
Citaat:
Het is nooit mijn bedoeling geweest om iemand te inspireren, toch niet buiten de context van evenveel geinspireerd te willen worden als zelf te inspireren.
Dat heb ik van in het begin duidelijk gemaakt. Voor mij gaat het om die dubbele beweging. Mijn vraag naar openheid heeft hier mee te maken. Als ik even zelf terugblik naar hoe de conversaties hier gelopen zijn, dan lijkt het mij dat ik altijd probeer de kern van waarheid te zien in de ander zijn uitspraken, daar waar ik voel dat mijn uitspraken verdraaid worden, probeer ik te verduidelijken, wat soms uitdraait in een verdedigings-mechanisme.
Je kan je je ook afvragen of er in de 'verdraingen' geen waarheid schuilt.
Ik kom direct in verdediging als iemand mij( mijn gedachten) tegenspreekt. Tegelijkertijd vraag ik me af of de tegenspraak klopt, en het klopt bijna altijd. Trots staat me nog altijd in de weg om op het moment van tegenspraak direct toe te geven, maar voor mezelf geef ik het later toe.
Het moment dat ik in opstand kom is de ' schat' die ik steeds laat liggen. Ik zie dat jij dat ook doet, want er waren geen verdraingen.
Laurens is heel scherp in opmerken.

Citaat:

maar de verborgen behoefte daar achter is dat ik terug ge?nspireerd wordt, dat er een wisselwerking ontstaat en geen gevecht.
Draag ik onbewust zelf ook niet bij tot gevecht?
Ieder gevecht waarin ik betrokken raak is mijn gevecht. Als ik niet vecht is er geen gevecht, niet voor mij in ieder geval...

Citaat:
Met openheid bedoel ik geen emotionele openheid, maar de bereidheid van beide kanten om uit een gevecht te blijven.
Je kan alleen maar voor jezelf bepalen, en als jij niet vecht, is er geen gevecht.
Dit herken ik bij mezelf ook trouwens, want ik vecht nogal, denkend dat de ander begon. Ik daag de laatste tijd steeds meer mijn trots, en vecht iets minder. ( maar nog genoeg...)

Citaat:
Ik probeer te begrijpen wat de ander brengt, maar probeer het ook open te trekken. Volgens mij kan zelfonderzoek perfect in dialoog, als ik voel dat hier weerstand tegen is, probeer ik dit open te trekken, want dat was heel het opzet van dit experiment. Ik wil hier niet mee uitstippelen binnen welke lijnen dit moet gebeuren, ik wil het alleen opentrekken dat het kan, en steek daar veel tijd en moeite in. teveel.
De weerstand is vooral van jou. Je wilt de vorm van het forum veranderen, terwijl je binnen de huidige vorm ook jouw ding zou kunnen doen.
Je schrijft, men antwoordt. Het is eigenlijk perfect zo!
Maar nee, jij wilt de realiteit veranderen, en het gesprek naar je hand zetten.
Dat jouw intentie niet is, niet bewust dan, verander niets. Jouw onbewuste beweging bepaalt de wisselwerking..

Citaat:

Mijn visie: angst dat ego aan de haal gaat, hoeft geen bezwaar te zijn om in dialoog te gaan over waarheid. Hetgeen wij hier nu doen is hier een levendig bewijs van. Ego kan wel degelijk aan de haal gaan in dialoog. Maar als er bereidheid is hier naar te kijken, dan is er geen probleem.
Ik ga niet wachten tot ego zich helemaal opgelost heeft in zelfonderzoek in stilte en afzondering. Zelfonderzoek hoeft voor mij niet afgesneden te zijn van de realiteit, het is de realiteit. Ga ik op mijn bek, dan ga ik op mijn bek. Gaat ego aan de haal, dan gaat ego aan de haal, zolang het maar gezien wordt, vroeg of laat. En dat ik er veel energie in steek om dit te verduidelijken heeft, buiten dat het een ego-verdedigingsstrategie is van de eigen visie, voornamelijk een redden van dit experiment als reden. Als Laurens er akkoord mee kan gaan dat ego geen probleem hoeft te zijn, dan kunnen we gewoon verder.
Ben ik hier tever in gegaan?
Heb ik Laurens akkoord hiervoor nodig?
Neen.
(denk ik toch?)
Je wilt iets van Laurens, en gelukkig geeft hij jou dit niet. Je ego komt in opstand. Nou, je wilt oefenen, perfecte kans voor je!

Citaat:
Maar ook dat tever gegaan zijn hoeft toch geen probleem te zijn, tenzij ik het niet zie, en maar blijf doordrammen. Als dat zo is, mag je mij gerust op mijn plaats zetten. Ik ben er je dankbaar voor.
Je dramt inderdaad..
Neem ieder verzoek dat je boven noemt, zoals in dialoog gaan, niet vechten, inspireren enz...
Ik herken dit in mijn houding, dus wat dat betreft is de ander observeren net zo een goeie oefening ...

Citaat:
Bedankt voor de scherpe analyse. Het is verhelderend. Inspirerend zou ik nog niet noemen, maar kom.
Het hoeft niet inspirerend te zijn.
Ikzelf voel me alleen ge?nspireerd door mensen die een mate van openheid en vrijheid laten zien.
Gezien het feit dat ik de bereidheid heb om in gesprek te gaan, van mens tot mens, doe ik dat niet om de ander te inspireren. Als ik jou lees zie ik een mens die net als ik nog veel te verhelderen heeft, en nog vast in zijn denken is.
Bij jou lijkt het nu ' bonter' omdat je veel laat zien.
De ander kan vaak scherp zien wat bij ons nog 'vast zit', omdat het opvalt als je deelt.
Dat Laurens bereid is om alleen jouw kant te kijken, en bij zichzelf niet, hoeft niet te hinderen. Doe je je voordeel mee, want niets van wat hij zei is verdraaid.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2017, 14:12   #27
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oei, en Marie die al maanden niet meer schrijft is nog altijd niet vergeten??? Zou ze dan in die drieduizend berichten op drie jaar tijd toch iets gezegd hebben dat is blijven hangen???

Nieuwe gedachten:::

Een baby schreeuwt en de wereld, wij, de mensheid houdt zich bezig met de schreeuw van de baby... Hoeveel decibel verkoopt die? Hoe lang houdt die aan? Wanneer gaat hij opnieuw opduiken...
Een hele wetenschappelijke machine is opgebouwd om de schreeuw van de baby te onleden... En kom niet af met het verzinsel dat die schreeuw geen realiteit zou zijn... het is namelijk de enige en diepste realisteit waarin die wereld draait en draait en verder draait...
De schreeuw van de baby... zo erg en zo diep dat de baby zelf totaal over het hoofd gezien wordt... en totaal verwaarloosd wordt en zelfs totaal onkenbaar is geworden... en de vrees is alles behalve ongegrond dat de baby zelf in de grote ontdekkingstocht gewoonweg mee vermoord wordt...

Dus de grote realiteit van wat een schijnwereld zou kunnen genoemd worden is dus mee omgebracht...

Erg??? Neen want ook de baby was maar een schreeuw van een nog diepere zijns-wereld...

En elk van die zijnswerelden zijn maar een afspiegeling van een nog diepere zijnswereld...
En hoe die diepere zijnwerelden ontdekken??? Hoe diep als gebonden menselijke wezens zijn wij in staat om te gaan???

Spreken om datgene wat veranderlijk is, de schijnwereld bv. naast zich neer te leggen is de korste weg om nergens te geraken... De schijnwerelden, de dromen zullen gedroomd moeten worden want het is in het dromen van de droom dat we de diepere achterliggende waarheid zullen ontdekken en de droom achter ons zullen kunnen laten... en deze hele bedoening is vooral niet een bedoening enkel van het verstand (korste manier om op een zijpad te belanden)... het is de bedoening van heel het wezen, heel het zijn...

Dit is op het ogenblik mijn gedachtewereld... Anderen kunnen er iets uit opvangen of niet, iets mee doen of niet, ieder voor zich... Bijkomende inzichten zijn altijd welkom...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 9 september 2017, 22:24   #28
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou jij je kunnen afvragen of er en kern van waarheid in zit?
Zou ik kunnen, en inderdaad, er zit er geen in.

Citaat:
Je kan je je ook afvragen of er in de 'verdraingen' geen waarheid schuilt.
Daar zit ook geen waarheid in, net zo goed als er in mijn gevoel dat ik de pas werd afgesneden waarheid zat.

Citaat:
Ik kom direct in verdediging als iemand mij( mijn gedachten) tegenspreekt. Tegelijkertijd vraag ik me af of de tegenspraak klopt, en het klopt bijna altijd. Trots staat me nog altijd in de weg om op het moment van tegenspraak direct toe te geven, maar voor mezelf geef ik het later toe.
Het moment dat ik in opstand kom is de ' schat' die ik steeds laat liggen. Ik zie dat jij dat ook doet, want er waren geen verdraingen.
Heel herkenbaar wat je schrijft, en ik sta open voor de waarheid in de verdraaiingen, maar waarheid vind ik er niet in, wie weet maak je dezelfde verdraaiingen en zijn ze voor u dan ook waar, wie weet zie ik ze gewoon niet, kan perfect. Maar het maakt niet meer uit, ik ben er nu uit, en wat die waarheid betreft, die wint toch altijd, of bij mij of bij Laurens, vroeg of laat.

Citaat:
Ieder gevecht waarin ik betrokken raak is mijn gevecht. Als ik niet vecht is er geen gevecht, niet voor mij in ieder geval...
Dat is een mooie, en ja, zo waar.

Citaat:
Ik daag de laatste tijd steeds meer mijn trots, en vecht iets minder. ( maar nog genoeg...)
Ok, als ik de kans zie, dan daag ik je uit, trouwens, met jou wil ik best nog wel eens in gevecht gaan.

Citaat:
De weerstand is vooral van jou. Je wilt de vorm van het forum veranderen, terwijl je binnen de huidige vorm ook jouw ding zou kunnen doen.
Je schrijft, men antwoordt. Het is eigenlijk perfect zo!
Maar nee, jij wilt de realiteit veranderen, en het gesprek naar je hand zetten.
Dat jouw intentie niet is, niet bewust dan, verander niets. Jouw onbewuste beweging bepaalt de wisselwerking..
Ik begrijp wat je bedoelt, ben niet helemaal akkoord met de bewoording, maar wel met de kern van waarheid die er in zit.

Citaat:
Je wilt iets van Laurens, en gelukkig geeft hij jou dit niet. Je ego komt in opstand. Nou, je wilt oefenen, perfecte kans voor je!
Het enigste dat ik wou van Laurens is dat hij communiceert zoals jij. Jij kijkt zowel naar binnen als naar buiten of beter gezegd, jij drukt deze tweezijdige beweging uit in je communicatie. Dat maakt open dialoog een stuk makkelijker. Het is natuurlijk ego die kiest voor de gemakkelijkste weg en los daarvan heeft het trouwens weinig zin zoiets te verwachten. Zal dan ook proberen het niet meer te doen.

Citaat:
Je ego komt in opstand. Nou, je wilt oefenen, perfecte kans voor je!
Het zit toch lichtjes anders. Ik wil niet oefenen met ego. Ego wil gezien worden. Ego moet niet gemanipuleerd, verkleint of vergroot worden. Ego wil gezien worden zoals het is. Dat is helemaal iets anders, maar het is erg moeilijk om uit te leggen. Of het is te zeggen, ik krijg het niet verwoord.

Ik denk dat hier het schoentje wringt. Als ik uitdrukking geef aan dat wat ik werkelijk ben, dat wat we werkelijk zijn, dan is dit geen conceptueel verhaal, maar dan is dat vanuit een beleefde ervaring die zich nu en dan voordoet, het is zeker niet mijn alledaagse ervaring, maar het doet zich soms gewoon voor. Ik weet dat dit erg gevoelig ligt bij de ego-busters en op zeer veel argwaan stoot, maar what the hell, je wilt dat ik eerlijk en open ben, welnu, opener als dit kan ik niet zijn. Het is voor mij zo vertrouwd beginnen aanvoelen, dat ik het niet meer uit de weg ga, het niet meer probeer te onderdrukken, en het toelaat hier expressie aan te geven, ook al wordt dit steeds weer zeer wantrouwend opgenomen en gaan mensen mij zien als een groot ego die goochelt met woorden waar ik geen snars van zou begrijpen of voeling mee zou hebben.

De drang om hier expressie aan te geven en anderen te vinden die het net zo ervaren is groter dan de gevolgen te moeten dragen van dit wantrouwen. En ja, die behoefte zou er niet zijn, zou helemaal niet nodig zijn, als ik helemaal zou huizen in deze niet-identificatie, maar dat is niet zo, ik huis er niet in, het ontvalt mij hoogstens soms, maar ik huis nog evenveel in de persoon en in het ego, dan wie dan ook. Wat ik hier mee wil zeggen, hoewel zich dit soms laat gevallen, blijft dit niet aanhouden en gaat daarna de cinema gewoon door, met ego en al en voel ik mij er helemaal in opgezogen worden, met alle lompe toestanden en domme egokronkels tot gevolg. Ik ben nergens vrij van. Ego draait overuren en gaat zelfs aan de haal met dit alles. Hoe paradoxaal dit ook mag klinken.

MAAR wat ik hierdoor o.a. wel niet meer kan geloven is dat ego de boosdoener is, ik kan het echt niet meer, Mihaela. Ik kan ook niet meer geloven dat ego, persoon of wat dan ook moet veranderen, ik weet dat het enkel gezien moet worden en ik weet waarin het gezien kan worden en ik weet dat ik dat ben, jij bent dat trouwens ook, Laurens ook, iedereen.

Maar, in mijn geval toch, is er erg veel zien nodig, eer zich dit gaat vertalen naar het effectief vrij worden van heel die cinema. In mijn geval is dit een heel erg traag proces, dat zich enkel sporadisch laat ontvallen, maar de energie die dan vrijkomt als dat wat gezien is zijn kracht verliest is van die aard dat het vertrouwen in dat wat ik werkelijk ben, onwankelbaar is geworden.

Wat overblijft is niet meer dan een vertrouwen, want zoals ik zei, blijft dit niet aanhouden. En het is vanuit dit vertrouwen dat ik er uitdrukking aan geef, aan dat wat ik werkelijk ben, dat wat we werkelijk zijn, en dat er daar niets hoeft voor te veranderen, gemanipuleerd moet worden of strategie?n doorgrond moeten worden.

En ik kan goed begrijpen dat mensen hier wantrouwend tegenover staan, als ik uitdruk wat ik vertrouw, maar helemaal iets anders toon als wat ik uitdruk. Ik zou er zelf enorm argwanend op toekijken. En toch ga ik niet wachten tot wat ik uitdruk en wat ik vertoon volledig op dezelfde lijn zijn. Ik accepteer dat wat ik vertoon is zoals het is op dit moment, ga er niet mee in gevecht en ga zeker niet doen alsof het wel in lijn is. Ik vertrouw, dat, hoewel ego (een deel van mezelf dat zich afgesplitst voelt en deze afsplitsing ten alle kost in stand wil houden) aan de haal kan gaan met hetgeen erover uitgedrukt wordt, dat dit op zich toch weer gezien zal worden en, zolang het gezien wordt, het het proces alleen maar kan versnellen. Maar ik begrijp dat niet iedereen dit vertrouwen met mij kan en zal delen.

Ik ga het hier best bij laten, want het zijn weer veel woorden, maar goed, niemand is verplicht ze te lezen.
Oud 9 september 2017, 23:29   #29
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
. Als ik uitdrukking geef aan dat wat ik werkelijk ben, dat wat we werkelijk zijn, dan is dit geen conceptueel verhaal, maar dan is dat vanuit een beleefde ervaring die zich nu en dan voordoet, het is zeker niet mijn alledaagse ervaring, maar het doet zich soms gewoon voor
.
Hoe doe jij dat dan Dorje? Uitdrukking geven aan dat wat je werkelijk bent?
Omschrijf dat wat zich voordoet..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2017, 09:07   #30
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe doe jij dat dan Dorje? Uitdrukking geven aan dat wat je werkelijk bent?
Omschrijf dat wat zich voordoet..
Het beste antwoord dat ik daarop kan geven, maar ik betwijfel of het een bevredigend antwoord gaat zijn, is dat ik dat niet doe, maar dat het gebeurd.

Om er toch nog wat meer woorden aan vuil te maken, achteraf zie ik dat het gebeurd is en kan ik er op reflecteren, mij de vraag stellen: "is het waar?", en wat dan gebeurd is dat waarnaar verwezen wordt weer even naar de voorgrond komt en dan weet ik dat het waar is. Als hetgeen uitgedrukt is voorbij zichzelf verwijst, dus niet meer verwijst naar het woord als concept, of concepten die er aan vasthangen, maar naar de openheid waarin ze gebeuren, dan is het waar.

Maar wat er dan gebeurt is dat ego binnen schiet en het zich gaat toeeigenen en er een verhaal van gaat maken van men gaat mij niet begrijpen, ik ga er nog maar wat op doordrammen.

Maar eerlijk gezegd is dat ook maar wat er gebeurt en het gebeurt in dezelfde open ruimte als waar het eerste in gebeurde, alleen de reflectie, "is het waar", is er dan even niet.

Wijziging aangebracht door Dorje op 10 september 2017 om 09:48.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
waarheid

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon