Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Boeken, gedichten, muziek en filmpjes > Filmpjes

Filmpjes Hier kun je anderen een filmpje aanbevelen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 september 2020, 20:04   #31
Mihaela
Plenipotentiaris

Standaard

Citaat:
...
Ik zag gisteren een mooie docu/ film: My octopus teacher.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 september 2020, 20:10   #32
kabu
Groepslid Persoonlijke perikelen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Elkaar voor de gek houden, en in de waan dat ze het weten,
Nee, ik pas!
Ga maar is ayahuasca doen jij, dan zal je snel te weten komen wie wie voor de gek houdt.
Maar je hebt de lef niet je ego te doorzien en zo ingewijd te worden als een Na'vi, je blijft liever strijden als een sky-mens tegen alles buiten jou.
Je helderziendheid wat jij beweert te hebben zal snel door de mand vallen.

"Ik zie jou", is niet zomaar een zien, dit is een wezenlijk zien zoals Laurens schreef op 5 september jongstleden.
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 20 september 2020, 20:17   #33
kabu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vagebond Bekijk bericht
Je weet niet wat je mist Miheala, misschien toch nog de moeite waard even de onderstaande films kijken?

YouTube / Samadhi Movie 2017 - Deel 1 - "Maya, de illusie van het Zelf".
YouTube / Samadhi Movie, 2018 - Part 2 (It's Not What You Think)

Zijn we weer rond en on topic volgens mij...
Miha weet inderdaad niet wat ze mist en is van dit topic over de fantastische samadhi films alweer een verlengde van haar arena aan het maken.
Oud 20 september 2020, 20:18   #34
kabu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@kabu: Stel dat ik je ga toetsen..
Durf je dan mijn vragen te antwoorden?
Graag on-topic terug aub!
Oud 20 september 2020, 20:44   #35
Laurens
Bibliothecaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Geestig idee dat mijn hersenen aan het afsterven zijn volgens jou.
De hersenen van mijn beste vriend Jan moeten dan ook aan het afsterven zijn terwijl zijn lichaam wetenschappelijk vastgesteld wonderlijk geneest van terminale kanker zoals ik in topic "Kambo - "Bufo & Co kameraden" al uitgebreid aangetoond heb zoals in mijn laatste antwoord aan jou in LOS BERICHT.

Maar je kan gelijk hebben, zonder dat ik en Jan er weet van hebben zijn onze hersenen misschien wel aan het afsterven. Moeten we is laten nakijken dan door middel van hersenscan als de kans zich voordoet.
Dan heb ik dat niet erg duidelijk geschreven. Ik had het over verschillende categorieën waar zich dergelijke verschijnselen, zoals je omschreef zich voordoen. De eerste categorie was mensen die een bijna doodervaring hebben gehad, terugkomen en ook verhalen hebben over door een tunnel gaan en een schitterend licht zien waar ze naar toe worden getrokken. Wellicht veroorzaakt door het DMT dat wordt gevormd door de pijnappelklier op het moment van sterven waarover je het hier hebt. De tweede categorie was hallucinerende middelen en de derde veranderende chemische processen.
Oud 21 september 2020, 23:10   #36
kabu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dan heb ik dat niet erg duidelijk geschreven. Ik had het over verschillende categorieën waar zich dergelijke verschijnselen, zoals je omschreef zich voordoen.
Ah, ok, ik las wat je gisteren in bericht #4 in dit topic gepost had, te weten...
Citaat:
Ik deel niet snel in de euforie, ik ben sceptisch. De hersenen zijn onder invloed van het afsterven dan wel hallucinerende middelen en veranderende chemische processen in staat tot zulke sensaties.
als vervolg op wat me je schreef op 18 sept. in bericht #285 in discussie: 'Elkaar verstaan', te weten...
Citaat:
@kabu: Samadhi is een laatste stap op het achtvoudige yogapad. Je kunt dus stellen dat je door het gebruik van kambo zeven stappen hebt overgeslagen in de lichamelijke sensaties. Als dat hetgeen is wat je ambieert, dan van harte gefeliciteerd, mij zegt het niet veel. Het bereiken van een staat van extase en gelukzaligheid is van tijdelijke aard, bij yoga is die zo lang je deze meditatie beoefent en bij jou is het wachten op de volgende kambo sessie.
Vandaar dat ik dacht dat je met je schrijven van "de hersenen zijn onder invloed van het afsterven dan wel hallucinerende middelen..." het had over het afsterven van mijn en Jan zijn hersenen omdat we zeven stappen hebben overgeslagen.

Citaat:
De eerste categorie was mensen die een bijna doodervaring hebben gehad, terugkomen en ook verhalen hebben over door een tunnel gaan en een schitterend licht zien waar ze naar toe worden getrokken. Wellicht veroorzaakt door het DMT dat wordt gevormd door de pijnappelklier op het moment van sterven waarover je het hier hebt.
Deze eerste categorie noem ik de NIET vrijwillige bijna-dood ervaringen. Ongelukken, coma, hartstilstand etc.
Mensen die dat overkomt schrijven vaak een boek vol over hun ervaringen. Een van hen is Dr. Eben Alexander (interview op YouTube) die er een bestseller over geschreven heeft. Ik heb zijn boek 4 jaar gelezen proberen te lezen maar viel er bij in slaap. Ook Video's met getuigenissen van andere personen die een Bijna-Doodervaring kregen kunnen mij niet boeien. Ik heb op geen één van de 9 video's geklikt.

Citaat:
De tweede categorie was hallucinerende middelen...
Dat is de 'vrijwillige' bijna-dood ervaring die echter niet op bestelling is, want bij gebruik van psychedelica weet je nooit wat te verwachten. Ik heb 'vrijwillig' tussen haakjes en cursief gezet omdat het wat dubbel is. Sommigen wagen zich vrijwillig aan psychedelica maar niemand wil eigen sterven.
Als een bijna-dood ervaring je op die manier overkomt zijn er zoals in mijn geval wel overlappende verhalen als door een tunnel, gezogen worden met hypersonische snelheid (in plaats van gaan) en in een schitterend licht terechtkomen, zien, worden.

Het is zoals forumlid Fer HIER schreef dat deelnemers aan ayahuasca ceremoniën vaak helemaal geen mensen zijn die willen weten wat ze zijn, het zijn vaak mensen die zitten met onverwerkte rotzooi waar ze niet naar durven kijken.
Mijn grootste drijfveer om eind augustus vorig jaar deel te nemem aan een psychedelische twee-daagse Warrior retreat waar ik me niets kon bij voorstellen was om mijn ego niet meer te kunnen laten ontsnappen.
Verwachting is uitgekomen!
Ik vond net een skepp artikel uit 2002 getiteld: "Bijna-doodervaringen wetenschappelijk verklaard".
Wel grappig dat het begint met...
Citaat:
Bijna-doodervaringen bestaan, maar ze hebben geen bovennatuurlijke oorsprong. Het volgende artikel weerlegt de beweringen van de Nederlandse cardioloog Pim Van Lommel, die eerder de normale fysiologische verklaringen voor BDE naast zich neer legde. Intussen wordt Van Lommel op handen gedragen in boeddhistische, new age en andere religieuze kringen, die in hem een bevestiging zien voor hun geloof in een hiernamaals.
Intussen zijn we 18 jaar verder vind ik onderstaande uit de drieëntwintigste druk van 2017 heel interessant...
Citaat:
De ervaring die psychoactieve stoffen veroorzaken lijkt vooral bij DMT verbazingwekkend veel op een BDE, al kunnen afhankelijk van de toegediende dosis ook verwarrende of angstwekkende waarnemingen voorkomen. De volgende elementen worden in de door deze stoffen veroorzaakte ervaringen gemeld: het gevoel niet meer in het lichaam te zijn, uittredingservaringen, helder en versneld denken, een ontmoeting met een lichtwezen, het gevoel van onvoorwaardelijke liefde, het zich bevinden in een niet-wereldse omgeving, het in aanraking komen met diepe kennis, en een woordloze communicatie met ‘onstoffelijke’ wezens. Ook de kenmerkende transformatie zoals die gezien wordt na een BDE, waarbij de angst voor de dood is verdwenen, kan na toediening van DMT of LSD worden gemeld.

Het is een nieuwe en verrassende hypothese dat DMT, dat van nature in het lichaam voorkomt, wel eens een belangrijke rol zou kunnen spelen bij het ervaren van een verruimd bewustzijn tijdens BDE. Mogelijk wordt door DMT de natuurlijke rem voor het ervaren van verruimd bewustzijn in ons lichaam opgeheven. Als aanvulling op de mogelijke rol die DMT zou kunnen spelen bij het ontstaan van een BDE is het belangrijk te vermelden dat het metaal zink noodzakelijk is voor de synthese van serotonine en aanverwante stoffen zoals DMT. Op hogere leeftijd zijn er lagere zinkspiegels in het lichaam aanwezig, en zoals eerder in dit hoofdstuk is vermeld wordt op hogere leeftijd minder vaak een BDE gemeld.

Uittreksel van: Lommel, Pim van. 'Eindeloos bewustzijn'.
In de video >Inner Worlds, Outer Worlds - Part 3 gaat het ook over DMT wat in verband wordt gebracht met de pijnappelklier.
Citaat:
...en de derde veranderende chemische processen.
Onder stoffen die chemische reacties in de hersenen veroorzaken vallen volgens Pim van Lommel (zo schrijft hij in zijn boek): KETAMINE, ENDORFINE & 'PSYCHEDELICA (DMT, LSD, PSILOCYBINE EN MESCALINE).
Oud 28 september 2020, 22:00   #37
kabu

Standaard

Ik heb nog een stuk van het transcript van de video uitgetypt. Ik post em hier in reactie op fer nog is wat ik eerder hier in Vagebond's stekkie al had gedaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
@kabu:...Ben wel niet door een zwart gat verzwolgen maar urenlang op een pijnlijke manier als een speelbal heen en weer geslingerd tijdens mijn derde Ayahuasca reis. De boodschap was heel duidelijk, Ferry heeft de touwtjes in ieder geval ook niet in handen. Thanks for the reminder
Ik weet precies wat je bedoeld Fer. Ik heb begin dit jaar twee nachten na elkaar aan een ayahuasca ceremonie meegedaan te Geel.
Ik hoorde en voelde het gros van de andere deelnemers in de 20 personen tellende groep in cirkel rond mij urenlang op een pijnlijke manier als een speelbal heen en weer geslingerd worden. Ik hoorde braken, geroezemoes, geschreew, gebrul, gekerm... Je kan je er vast wat bij voorstellen.

Ik heb echter twee nachten na elkaar onbewogen in meditatie houding gezeten (in wit gekleed) met glimlach op mijn mond.
Had ik een truukje gevonden om controle te verwerven in een ayahuasca ceremonie?
Absoluut niet, dat is onmogelijk.
Ayahuasca kan je niet voor de gek houden, dat moet ik jou niet vertellen.

Wat maakte dan dat ik twee nachten onbewogen zat te mediteren met die dezelfde DMT hoeveelheid in mijn lijf dan de andere deelnemers?
Wel, zie nog maar is naar de fantastische video Samadhi Movie, 2018 - Part 2 (It's Not What You Think)vanaf 30:18. Vanaf daar gaat het zo (vertaald in NL door mij)...

Citaat:
Precies zoals een zon in een zwart gat wordt gezogen toen jij de grote werkelijkheid benaderde, je leven begint eromheen te evolueren en jij begint te verdwijnen.
Als je het imminente zelf nadert, kan dat angstaanjagend zijn voor de egostructuur.
De bewakers van de poort zijn daar om degenen op hun reis te testen.

Men moet bereid zijn om het hoofd te bieden aan zijn grootste angsten en tegelijkertijd iemands inherente kracht accepteren. Om licht te brengen aan de onbewuste verschrikkingen en de verborgen schoonheid binnenin.

Als je geest niet bewogen is, als er geen zelf reactie is, dan komen alle fenomenen geproduceerd door het onbewuste op en sterven weg.

Dit is het punt in de spirituele reis waar vertrouwen het meest nodig is.
Wat bedoelen we met vertrouwen?
Vertrouwen is niet hetzelfde als geloof. Geloof is iets accepteren op het niveau van de geest om comfort te brengen en zekerheid.
Geloof is de manier van de geest om ervaringen te labelen of te controleren.
Vertrouwen is eigenlijk het tegenovergestelde.

Vertrouwen is blijven op de plaats van compleet niet weten, accepterend wat er ook voortkomt uit het onbewuste.
Vertrouwen geeft zich over aan de aantrekkingskracht van de singulariteit, tot het oplossen of ontmantelen van het zelf, om te slagen in het passeren van de poortloze poort.
Fer, Ik heb de 'sleutels' van mijn 'open geheim' hierboven in vet gezet.
Dat ik twee nachten in een ayahuasca-ceremonie mediteer als een Boeddha met glimlach op zijn gezicht heeft niks met controle te maken maar alles met vertrouwen en bewustzijn..

Oud 28 september 2020, 22:08   #38
Vagebond
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Ik heb nog een stuk van het transcript van de video uitgetypt. Ik post em hier in reactie op fer nog is wat ik eerder
Citaat:
Ik neem jou niks kwalijk, neem jou niks af en voeg niks toe.
Fijn zo want hier voeg je idd niks aan mij toe en kun je me idd ook niks afnemen dan wel kwalijk nemen, dus bedankt dat u zo genadig was mijn wens te verhoren want zo hoeft u bullshit mij ook niet langer te storen...

Goed gedaan en een dikke pluim...
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2020, 22:14   #39
Vagebond
Drommedaris

Standaard Stront gevecht in Samadhi, jippie

Citaat:
Nee hoor, nergens anders, ik vind jouw stekkie een geweldige plaats om shit te plaatsen!

Oh, ik heb me vergist zie ik, jou shit moest toch zo nodig in mijn tuin geflikkerd worden nu ik gooi het gewoon weer bij jou over het hek liefje, zie maar, no problemo..
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Oud 28 september 2020, 22:22   #40
kabu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
@kabu..

Het klinkt misschien lullig maar is niet zo bedoelt: wat merken jij en de wereld er van dat je het licht hebt gezien?
Heeft even geduurd Rob, zie mijn post #37 erboven als een antwoord op wat ik er van merk.

Wat ik er zelf nog van merk is dat al mijn 'had's' verdwenen zijn.
"Had ik maar dit gedaan, had ik dat maar niet gedaan", je weet wel, schuldgevoelens waar zo veel mensen mee rondlopen.
Ook naar anderen zijn al mijn 'had's' verdwenen.

Wat de wereld merkt, de mensen in de wereld rond mij begrijpen niet wat er gebeurd is. Ik krijg opmerkingen gaande van:
- wat is er met jou gebeurd, je straalt zo?
- Hela, jij ziet er twintig jaar jonger uit dan een jaar geleden toen ik je zag, wat heb jij gedaan?
- Je bent thuisgekomen bij je zelf. Thuis gekomen van nooit weg geweest zijn dus, zoals jij hier is schreef.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon