Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 oktober 2015, 22:42   #71
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Is dat waar, dat God geen goede of slechte daden kent?

Als je zou zeggen dat ieder mens voor God goed is, zou ik direct ja zeggen. God wijst nooit de hele mens af. Er bestaan goede mensen, die slechte daden verrichten en slechte mensen, die goede daden verrichten.

En of een daad goed of slecht is, hangt imo af van wat de intentie achter een daad is. Komt de daad voort uit liefde (overgave, vertrouwen, altru?sme: licht) of uit angst (controlebehoefte, jaloezie, eigenbelang boven algemeen belang: donker)?

Fouten maken mag, daar zijn we mens voor geworden, maar doelbewust anderen "om zeep helpen" lijkt mij toch niet echt God's wil.
God wijst nooit de hele mens af, zeg je. En in een heel mens zijn goed en slecht verenigd. Er bestaan geen goede en/of slechte mensen. Of een daad goed of slecht is, hangt af van je beoordeling. Niet van je intentie.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2015, 22:54   #72
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Vrije wil is geen concept...
Uitgemolken onderwerp.

Citaat:
Slaap lekker, Pup!
goodnight.
Oud 13 oktober 2015, 09:11   #73
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Uitgemolken onderwerp.

Uitgemolken ja. Maar het is dan ook een uitermate belangrijk aspect.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2015, 09:56   #74
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Uitgemolken ja. Maar het is dan ook een uitermate belangrijk aspect.
"De kwestie van de vrije wil is eigenlijk helemaal niet van belang want als de wil onvrij is dan wil je toch nog steeds dingen, daar helpt geen filosofie wat aan. Zo heb je er ook niks aan te denken dat alles voorbestemd is, want je weet niet wat dat aan resultaten levert en kunt er alleen je domme kop mee vergoelijken. Het is natuurlijk wel geruststellend en ontspannend voor het lichaamsgeestsysteem als ie weet dat ie niet gaat over de resultaten van zijn doen en laten; dan wordt leven wat minder serieus en zwaarbeladen en kan het speels element floreren. Filosofie is sowieso een ijdele trip omdat de waarheid nooit op papier komt. Omdat dit niet kan komen er gek genoeg sinds de boekdrukkunst dagelijks meer filosofische geschriften uit de breinen der mensen los en zo geeft een ieder kleur aan de beschouwelijke wereldmind.

- Natuurlijk, je kunt van alles willen, maar of je je doel bereikt is niet in je handen. Dat gebeurt alleen als het ook God?s Wil is. Dus je kunt van alles willen maar de vrijheid om dat willen ook uit te voeren hangt ervan af of het lot het eens met die koers is. Iedereen weet opeens ontelbare voorbeelden uit zijn of haar eigen geschiedenis als ik dit zeg. Er is nog een reden waarom de wil niet vrij genoemd kan worden, omdat willen juist een bindende factor is. Willen zelf is hiermee niet slecht, zeker niet, tis zelfs onmisbaar. Natuurlijk geef je je leven richting met je wil en de keuzen die daaruit voortvloeien, maar je wordt al heel snel ongelukkig als je daarbij eist dat je plannetjes ook allemaal uitkomen. Balsekar haalde in dit verband vaker de Duitse filosoof Hans Vaihinger aan en zijn filosofie van het alsof. Ik heb me niet in deze filosoof verdiept maar vond wat Balsekar er uit destilleerde wel aansprekend: ook al bestaat er geen vrije wil, je doet er goed aan te leven alsof deze wel bestaat.

- Luisterend naar Balsekar was ik getroffen door het feit dat zijn beschouwing geen enkel waardeoordeel over goed en fout inhoudt; die oordelen verschijnen zoals ze verschijnen en dat kan alleen maar geaccepteerd worden. Dat geldt ook als je vanuit kwade emoties hebt gereageerd en anderen schade berokkend; ook dat noemt ie consequent God?s Wil. Enerzijds zegt ie dat, als je dit beseft, je niet meer trots of schuld over je daden hoeft te voelen; anderzijds zegt ie dat je de gevolgen van je daden in de wereld ondertussen ook te accepteren hebt. Zo is de Wil van God. Ik hoorde het hem ontelbare malen zeggen en het deed me goed.

- Wayne Liquorman, leerling van Balsekar, heb ik eenmaal ontmoet. Zijn voorstelling van zaken kent dezelfde kwaliteit als welke ik van Balsekar zo prettig vind: geen overbodige informatie, alleen de kern. Daarmee krijg je een heel bondige boodschap die je zelf hebt te verteren. T'is geen boodschap die je instrumenten geeft om mee aan de gang te gaan; je machteloosheid in het geheel wordt je, heel beleefd, door de strot geduwd! Als je het gehoord hebt en het raakt je dan word je als het ware buitenspel gezet en sta je raar te kijken!

- Bijzonder mooi vind ik dat Ramesh verlichting zelf als een concept voor stelt. En in de verlichting van Ramesh is er geen egodood; zonder ego kun je niet leven zegt ie. De strijd met de feiten is voorbij, dat is alles. Tis geen halleluja de hele tijd maar het lijden aan de wereld of een zelfbeeld is voorgoed voorbij."

(bron: Ramesh Balsekar, beminnelijke bankier uit Bombay. Geplaatst op 10 juli 2014)

PS: en als Laurens dit leest moet ie zich weer inhouden om niet te reageren. Want Balsekar en Liquorman hebben geen gedegen onderzoek gedaan, zij hebben geen zelfkennis, zij weten niet wat ze zijn, ze zijn een stelletje waardeloze neo-advaitatisten en net als Eckhart Tolle uit op winstbejag.

Wijziging aangebracht door Puppetji op 13 oktober 2015 om 10:27.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2015, 11:45   #75
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"De kwestie van de vrije wil is eigenlijk helemaal niet van belang want als de wil onvrij is dan wil je toch nog steeds dingen, daar helpt geen filosofie wat aan. Zo heb je er ook niks aan te denken dat alles voorbestemd is, want je weet niet wat dat aan resultaten levert en kunt er alleen je domme kop mee vergoelijken. Het is natuurlijk wel geruststellend en ontspannend voor het lichaamsgeestsysteem als ie weet dat ie niet gaat over de resultaten van zijn doen en laten; dan wordt leven wat minder serieus en zwaarbeladen en kan het speels element floreren. Filosofie is sowieso een ijdele trip omdat de waarheid nooit op papier komt. Omdat dit niet kan komen er gek genoeg sinds de boekdrukkunst dagelijks meer filosofische geschriften uit de breinen der mensen los en zo geeft een ieder kleur aan de beschouwelijke wereldmind.

De vrije wil is wel degelijk van belang. Want hij hangt samen met onze vermeende invloed op 'de dingen'. En daar vloeit weer gehechtheid en begeerte uit voort. Uiteraard heb je er niks aan om steeds te denken dat alles is voorbestemd. Maar met deze materie kan je wel los komen van het gehecht zijn aan zelfbedachte uitkomsten. Het accepteren van 'dat wat is' wordt steeds gemakkelijker.

Citaat:
Natuurlijk, je kunt van alles willen, maar of je je doel bereikt is niet in je handen. Dat gebeurt alleen als het ook God?s Wil is. Dus je kunt van alles willen maar de vrijheid om dat willen ook uit te voeren hangt ervan af of het lot het eens met die koers is. Iedereen weet opeens ontelbare voorbeelden uit zijn of haar eigen geschiedenis als ik dit zeg. Er is nog een reden waarom de wil niet vrij genoemd kan worden, omdat willen juist een bindende factor is. Willen zelf is hiermee niet slecht, zeker niet, tis zelfs onmisbaar. Natuurlijk geef je je leven richting met je wil en de keuzen die daaruit voortvloeien, maar je wordt al heel snel ongelukkig als je daarbij eist dat je plannetjes ook allemaal uitkomen. Balsekar haalde in dit verband vaker de Duitse filosoof Hans Vaihinger aan en zijn filosofie van het alsof. Ik heb me niet in deze filosoof verdiept maar vond wat Balsekar er uit destilleerde wel aansprekend: ook al bestaat er geen vrije wil, je doet er goed aan te leven alsof deze wel bestaat.
Tot op zekere hoogte doe je er goed aan om te doen alsof de vrije wil wel bestaat. Om apathie, onverschilligheid en achteloosheid te vermijden.
Verder: zie bovenstaande. Loskomen van begeerte en gehechtheid verlangt wel het doorzien van de wil.

Citaat:
- Luisterend naar Balsekar was ik getroffen door het feit dat zijn beschouwing geen enkel waardeoordeel over goed en fout inhoudt; die oordelen verschijnen zoals ze verschijnen en dat kan alleen maar geaccepteerd worden. Dat geldt ook als je vanuit kwade emoties hebt gereageerd en anderen schade berokkend; ook dat noemt ie consequent God?s Wil. Enerzijds zegt ie dat, als je dit beseft, je niet meer trots of schuld over je daden hoeft te voelen; anderzijds zegt ie dat je de gevolgen van je daden in de wereld ondertussen ook te accepteren hebt. Zo is de Wil van God. Ik hoorde het hem ontelbare malen zeggen en het deed me goed.
Willen en oordelen hebben ook een connectie. Iemand die nog 'wilt', die hangt daar een oordeel aan. Iemand die de wil doorziet komt los van zijn oordelen.
Balsekar doorzag kennelijk dat goed en fout polariteiten van hetzelfde zijn.
Door niet te oordelen kom je zelf precies in het rustige midden tussen goed en fout te staan.

Ik moet wel opmerken dat oordelen los staat van een mening.
Voorbeeld: ik ben van mening dat Laurens (dit draadje gaat tenslotte over Laurens) zijn zelfkennis bij lange na nog niet afgerond heeft. Maar ik oordeel niet. Iemand die niet aan zelfonderzoek doet is ook de wil van God. Ooit komt het misschien goed, maar daar weet ik niks van.

Citaat:

- Bijzonder mooi vind ik dat Ramesh verlichting zelf als een concept voor stelt. En in de verlichting van Ramesh is er geen egodood; zonder ego kun je niet leven zegt ie. De strijd met de feiten is voorbij, dat is alles. Tis geen halleluja de hele tijd maar het lijden aan de wereld of een zelfbeeld is voorgoed voorbij."
Er is wel een staat van zelfovergave mogelijk. (wie en wat komen samen) Dan kan de mens zichzelf zien zonder ego. Maar in het dagelijks leven dient men het ego gewoon toe te laten.
Dat kan ook niet anders. In het dagelijks leven kan men zich ontdoen van ego trekjes. Door het doen van gedegen onderzoek.

Maar jezelf egoloos verklaren slaat nergens op natuurlijk. Dat is het paard achter de wagen spannen. Egoloosheid als geloof?.

Citaat:
PS: en als Laurens dit leest moet ie zich weer inhouden om niet te reageren. Want Balsekar en Liquorman hebben geen gedegen onderzoek gedaan, zij hebben geen zelfkennis, zij weten niet wat ze zijn, ze zijn een stelletje waardeloze neo-advaitatisten en net als Eckhart Tolle uit op winstbejag.

Lol. Laurens mag niet reageren op het draadje wat over hemzelf gaat?
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2015, 12:08   #76
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Maar jezelf egoloos verklaren slaat nergens op natuurlijk. Dat is het paard achter de wagen spannen. Egoloosheid als geloof?.
Maar jezelf als ego aanwezigheid te verklaren slaat nergens op natuurlijk.
Dat is het paard achter de wagen spannen.Ego als geloof......

Wanneer onderzoek je nu eens wat Ego werkelijk inhoud, dan elimineerde je die ter plekke en bleef/blijft persoonlijkheid over, ZONDER EGO.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2015, 12:46   #77
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Lol. Laurens mag niet reageren op het draadje wat over hemzelf gaat?
Nee, dat mag hij niet.
Hij mag alleen lezen welke grieven tegen hem gericht zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
@Theo: Wanneer onderzoek je nu eens wat Ego werkelijk inhoud...
@Theo: je leest het. Tijd voor gedegen zelfonderzoek.

Komaan, we onderzoeken degelijk wat Ego inhoudt. Het doel van dit forum is onderzoeken.
Een opener ter discussie:

"WAT IS HET IK?

Inmiddels zal het je duidelijk zijn geworden dat het Ik of ego de hoofdrolspeler is in dit boek. Het woord ?ego? zal dan ook herhaaldelijk gebruikt worden. Je zult je af en toe misschien niet aan de indruk kunnen onttrekken dat het ego als de slechterik wordt aangewezen, als de bron van alle ellende, en vanuit een enigszins negatieve kijk benaderd wordt. Dit is absoluut niet mijn intentie. Er is op zich niets mis met het ego. Het ego is noch negatief, noch positief. Wanneer we er echter sterk mee vereenzelvigd zijn, wanneer we dus denken het ego te zijn, dan zal dit onvermijdelijk leiden tot onrust, angst en pijn.
Laat ik om misverstanden te voorkomen duidelijk maken wat ik precies met het begrip ?ego? of Ik bedoel. De term verwijst naar het neurotische denken, dat deel van ons denken waar we last van hebben, dat pijnlijk is, dat ons afleidt van onze oorspronkelijke staat van vrede.
Het neurotische denken is gebaseerd op de identificatie met het beeld dat we van onszelf hebben als incompleet, afgescheiden, gemankeerd, enzovoort. Dit soort overtuigingen zijn de universele bouwstenen van het ego. Vanuit deze idee?n ontwikkelen we al heel vroeg in onze jeugd allerlei onbewuste overlevingsstrategie?n die later, als we volwassen zijn, nog steeds ons leven regeren en voor pijnlijke ervaringen zorgen. Het gaat om denken vanuit verkramping, vanuit niet-overgave, vanuit weerstand. Dit leidt altijd tot onrust, stress, en de hang naar controle, naar mentaal duwen en trekken.
Er is niets mis met ons denkapparaat, het is prachtig, zolang we het functioneel gebruiken. En zelfs als het denken pijnlijk wordt, is er nog steeds niets mis mee; zelfs als het denken tot lijden leidt, hoeven we dit niet te veroordelen. Want elke vorm van lijden wijst in de richting van de bevrijding uit datzelfde lijden. In verschillende hoofdstukken van dit boek zal ik duidelijk maken dat je iedere vorm van psychisch lijden kunt zien als brandstof om tot helderheid, tot vrijheid te komen."

Uittreksel van: Erik van Zuydam. 'De ontdekking van het Nu'.
Oud 13 oktober 2015, 13:00   #78
moi
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Komaan, we onderzoeken degelijk wat Ego inhoudt. Het doel van dit forum is onderzoeken.
Een opener ter discussie:

"WAT IS HET IK?

Inmiddels zal het je duidelijk zijn geworden dat het Ik of ego de hoofdrolspeler is in dit boek. Het woord ?ego? zal dan ook herhaaldelijk gebruikt worden. Je zult je af en toe misschien niet aan de indruk kunnen onttrekken dat het ego als de slechterik wordt aangewezen, als de bron van alle ellende, en vanuit een enigszins negatieve kijk benaderd wordt. Dit is absoluut niet mijn intentie. Er is op zich niets mis met het ego. Het ego is noch negatief, noch positief. Wanneer we er echter sterk mee vereenzelvigd zijn, wanneer we dus denken het ego te zijn, dan zal dit onvermijdelijk leiden tot onrust, angst en pijn.
Laat ik om misverstanden te voorkomen duidelijk maken wat ik precies met het begrip ?ego? of Ik bedoel. De term verwijst naar het neurotische denken, dat deel van ons denken waar we last van hebben, dat pijnlijk is, dat ons afleidt van onze oorspronkelijke staat van vrede.
Het neurotische denken is gebaseerd op de identificatie met het beeld dat we van onszelf hebben als incompleet, afgescheiden, gemankeerd, enzovoort. Dit soort overtuigingen zijn de universele bouwstenen van het ego. Vanuit deze idee?n ontwikkelen we al heel vroeg in onze jeugd allerlei onbewuste overlevingsstrategie?n die later, als we volwassen zijn, nog steeds ons leven regeren en voor pijnlijke ervaringen zorgen. Het gaat om denken vanuit verkramping, vanuit niet-overgave, vanuit weerstand. Dit leidt altijd tot onrust, stress, en de hang naar controle, naar mentaal duwen en trekken.
Er is niets mis met ons denkapparaat, het is prachtig, zolang we het functioneel gebruiken. En zelfs als het denken pijnlijk wordt, is er nog steeds niets mis mee; zelfs als het denken tot lijden leidt, hoeven we dit niet te veroordelen. Want elke vorm van lijden wijst in de richting van de bevrijding uit datzelfde lijden. In verschillende hoofdstukken van dit boek zal ik duidelijk maken dat je iedere vorm van psychisch lijden kunt zien als brandstof om tot helderheid, tot vrijheid te komen."

Uittreksel van: Erik van Zuydam. 'De ontdekking van het Nu'.
Juist, dat houdt in dat ego uiteindelijk zichzelf elimineert en persoonlijkheid overblijft, dat ego laat zijn voor wat het is, er enkel geen labels meer op plakt.
Er blijft niets meer hangen.
Het doet, doorziet en laat gaan.
Daar is het omkeerpunt, waar Waarheid en persoonlijkheid samensmelten tot eenheid.
Vanuit die Waarheid (ongedefinieerd bewustzijn) het spel
(persoonlijk(heid) ) pas echt zichzelf laat zien voor wat het IS.

Wedergeboorte.
moi is offline   Met citaat reageren
Oud 13 oktober 2015, 13:06   #79
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ik moet wel opmerken dat oordelen los staat van een mening.
Voorbeeld: ik ben van mening dat Laurens (dit draadje gaat tenslotte over Laurens) zijn zelfkennis bij lange na nog niet afgerond heeft. Maar ik oordeel niet. Iemand die niet aan zelfonderzoek doet is ook de wil van God. Ooit komt het misschien goed, maar daar weet ik niks van.
Ik oordeel Laurens ook niet.
Ik beschouw hem zelfs als de bewaker van de heilige kennis die Balsekar doorgeeft. Laurens houdt zonder te weten mensen die er niet aan toe zijn van Balsekar weg.
En diegenen die er wel aan toe zijn om ingewijd te worden in die heilige kennis, die stuurt Laurens net wel naar de literatuur van Balsekar.

Ah ja, hoe meer Laurens roept 'blijf weg van Balsekar!' hoe meer waar-achtige zoekers zich afvragen wat die Balsekar dan eigenlijk wel te zeggen heeft als Laurens, iemand die naar eigen zeggen zelfkennis heeft, niets meer te onderzoeken heeft en die weet 'wat' hij is, iemand als Balsekar een niemandalletje van een vertalertje noemt die denkt ook wat te zeggen hebben.
Moest ik Balsekar al niet persoonlijk opgezocht hebben bij hem thuis en daarom al zijn boeken ben gaan lezen zou Lauren's 'vermijd Balsekar' net de aanleiding geweest zijn om hem w?l op te gaan zoeken / lezen!

Over Osho-Bhagwan, een zelf-gerealiseerd man in tegenstelling tot Laurens, werd eveneens gezegd en zelfs geschreven in de pers dat hij te vermijden is, op geld uit was (als bewijs zijn vele Roll's Royce's) en dus een sekteleider die mensen brainwasht.

Haha, dat moest ik geen twee keer lezen / horen!
Wat 'niet mag' is juist des te aantrekkelijker! Ik ben meteen al de in Nederlands vertaalde boeken van Osho gaan kopen en van begin tot einde gelezen.
Oud 13 oktober 2015, 13:34   #80
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
".... De strijd met de feiten is voorbij, dat is alles. Tis geen halleluja de hele tijd maar het lijden aan de wereld of een zelfbeeld is voorgoed voorbij."

(bron: Ramesh Balsekar, beminnelijke bankier uit Bombay. Geplaatst op 10 juli 2014)
Dank voor deze citaten en verwijzing, Puppetji ...
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon