Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Andersdenkenden

Andersdenkenden Leden die ondanks weerwoord onverstoorbaar blijven doordrammen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 november 2015, 09:41   #11
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Nee, dat kan jij zeker niet helpen dat de eerste minister van dit forum samen met zijn secretaris van veiligheid dit soort onzin er maar steeds te moeten uitkramen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben
Balsekar, Tolle, mc kenna, etc zijn populair onder zoekers omdat het allemaal niet gaat over gedegen zelfonderzoek maar over het 'eigen'-beleven waar concepten er niet toe doen, wat niks anders is dan begoocheling. Op dat punt wordt absoluut niet doorgepakt, sterker nog het wordt verheerlijkt.
Velen worden geroepen, waarvan de meeste genoegen nemen met een 'ogenschijnlijk' veilig onderkomen, (de visie, duiding van populaire vertellers)
Wat' te zijn heeft geen onderkomen nodig.
Ach Ben wat ben jij een zeveraar.
Ik ben het met Ben eens, ook al zou ik het anders verwoorden. Ik heb veel gehad aan Tolle (heb dat wel eens beschreven). Hij kan de beginnende zoeker uit de comfortabele situatie van de eigen overtuigingen halen, maar dan begint het pas. Ik heb ook genoten van Wayne (leerling van Balsekar). Het is een mooi breekijzer geweest. En ik geniet nog steeds van Jed. Heb niet voor niets zijn hele collectie inclusief laatste boek wat net uit is.

Het zijn allemaal stations om te passeren. Dat gzoz doe je uiteindelijk alleen, in afzondering. Eerst misschien met wat grof geweld. Het is als een beeldhouwwerk. Eerst de grove delen weghakken. Dan steeds subtiele met een fijnere bijtel aan de slag. En uiteindelijk bijschuren en polijsten.

Maar NA (met name) geeft je het beeld dat als er een paar rake klappen zijn uitgedeeld dat het beeldhouwwerk klaar is. Je bent in de kleuterschool beland en krijgt de indruk dat je afgestuurd bent. De grootste valkuil is daar te blijven hangen met een kleurplaat en de kennis van aap, noot mies.

Wijziging aangebracht door Rob op 2 november 2015 om 10:45.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2015, 11:37   #12
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ik ben het met Ben eens, ook al zou ik het anders verwoorden. Ik heb veel gehad aan Tolle (heb dat wel eens beschreven). Hij kan de beginnende zoeker uit de comfortabele situatie van de eigen overtuigingen halen, maar dan begint het pas. Ik heb ook genoten van Wayne (leerling van Balsekar). Het is een mooi breekijzer geweest. En ik geniet nog steeds van Jed. Heb niet voor niets zijn hele collectie inclusief laatste boek wat net uit is.

Het zijn allemaal stations om te passeren. Dat gzoz doe je uiteindelijk alleen, in afzondering. Eerst misschien met wat grof geweld. Het is als een beeldhouwwerk. Eerst de grove delen weghakken. Dan steeds subtiele met een fijnere bijtel aan de slag. En uiteindelijk bijschuren en polijsten.

Maar NA (met name) geeft je het beeld dat als er een paar rake klappen zijn uitgedeeld dat het beeldhouwwerk klaar is. Je bent in de kleuterschool beland en krijgt de indruk dat je afgestuurd bent. De grootste valkuil is daar te blijven hangen met een kleurplaat en de kennis van aap, noot mies.

Ja mensen, lees nog maar eens aandachtig wat hier geschreven staat.
Het is een mooi en indringend verhaal dat precies weergeeft hoe het er met de meesten van ons voorstaat.
We hebben een kleurplaat van Aap, Noot, Mies bekeken en vervolgens denken we dat we de werken van Shakespeare, Dante Alighieri en Plato hebben doorgrond.
Hoe onnozel is dit alles!

Een beetje stoeien met woorden als 'wie' en 'wat' en een paar al te hilarische zelfbeelden op z'n kop zetten is minder dan kinderspel.
Te menen dat dit tot iets geleid heeft en dat je nu het onderzoek hebt afgerond is volslagen ridicuul!
Begrijpen en inzien dat je worstelt met identificaties of zelfs wellicht theoretisch snappen dat je dit alles niet bent, of een begin maken met het vormen van een beeld over hetgeen je mogelijk wel bent, verandert hoegenaamd niets aan je daadwerkelijke situatie die nog onverminderd wordt gedomineerd door diezelfde identificaties.

Als je denkt dat je het snapt, doorgrondt, hebt ingezien of anderszins op mentaal niveau meent dat je een stapje hebt gemaakt, kijk dan opnieuw en zoek hulp bij het onvermijdelijke vervolg.

Iedere claim omtrent een definitief begrip of afgerond onderzoek is eindeloos hilarisch en getuigt van een diep geworteld onbegrip omtrent deze materie.

Hab
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2015, 11:49   #13
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht

Iedere claim omtrent een definitief begrip of afgerond onderzoek is eindeloos hilarisch en getuigt van een diep geworteld onbegrip omtrent deze materie.

Hab
De Waarheid zetelt in ieder mensenhart.
Waarheid zoeken door 'afgerond onderzoek' is echter lachwekkend.
Maar het dwalen in illusies zal wel ergens goed voor zijn?.
Oud 2 november 2015, 23:40   #14
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
@pup: Een goede DJ ziet zijn publiek ook als medestander lijkt mij.
Beiden gaan op in de muziek, licht en wat al niet meer.
Zeker als je het technische deel goed onder controle hebt, dan komt er ruimte voor intu?tie.

In een zaal met mensen zullen (of kunnen) er altijd storende gasten tussen zitten. Al dan niet dronken. Er ontstaat iets wat op een gemeenschappelijk krachtveld lijkt. (Beter gezegd: het kan ontstaan) Jij hebt daarin een leidende rol omdat DJ en 'menigte' de twee zijn die een worden. Storende gasten storen jou in het scheppen van dat gemeenschappelijk krachtveld. Trek jij het je aan, dan is de betovering weg.

Ik let er al jaren op hoe een enkeling zijn invloed kan aanwenden op een groep mensen. Velen zijn zich niet bewust van dit mechanisme.
Zeer helder Opgemerkt Theo.
'k lees je na je week forum-verbanning wel terug hier of onder een andere nieuwe forumnaam.
Oud 2 november 2015, 23:49   #15
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Waarheid zetelt in ieder mensenhart.
Waarheid zoeken door 'afgerond onderzoek' is echter lachwekkend.
Maar het dwalen in illusies zal wel ergens goed voor zijn?.
Ja, dat is zeker ergens goed voor.
Het is zo gewild door De Schepper.

Niet alleen alle vormen van illusie werden geschapen, ook Illusie zelf is een Scheppingsprodukt.
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2015, 00:22   #16
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
...
Het is zo gewild door De Schepper.
....
ook Illusie zelf is een Scheppingsprodukt.
Goddelijk hypnose...
Citaat:
Citaat:
--------------
Verlichting betekent de vernietiging van degene die verlichting wil. Niemand kan verlichting bereiken. Over het wel of niet verlicht worden heb je geen controle. Het kan alleen maar gebeuren als het de wil van God is. Balsekar gaat daarnaast dieper in op de begrippen Ik-Ik, Ik Ben, Bewustzijn-in-rust en Bewustzijn- in-actie, en weet die feilloos uit te leggen. Ook de ?goddelijke hypnose? (jezelf beschouwen als een afzonderlijk wezen), het verschil tussen werkgeest en denkgeest en het verschil tussen getuige zijn en observeren komen uitvoerig aan bod....

Hmmm?ik zat een half uurtje terug nog net wat van Balsekar te lezen.

????????????.
Oud 3 november 2015, 02:06   #17
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
@pup: Je maakt er een karikatuur van en dat help je dan om alles in een hokje te plaatsen zodat het overzichtelijk voor je wordt. Zo is het niet, maar het zal een functie voor je hebben.
Rob, eigenlijk is alles al gezegd door Theo, inX en Hab.
zie:
Citaat:
Misschien is dat de bedoeling ook wel. Zeggen dat je egoloos bent en dan voortdurend het tegenovergestelde doen. En dan maar kijken wat voor reacties het oplevert. Laurens, Rob, Maria, Ben die liggen dubbel van het lachen achter hun toetsenbord.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
En ondertussen doen ze heul serieus, zodat wij ze gaan geloven.
Maar omdat wij aan waarheidsvinding doen geloven we nix, maar onderzoeken we! En nemen we Niets serieus :D
Citaat:
Ja mensen, lees nog maar eens aandachtig wat hier geschreven staat.
Het is een mooi en indringend verhaal dat precies weergeeft hoe het er met de meesten van ons voorstaat.
We hebben een kleurplaat van Aap, Noot, Mies bekeken en vervolgens denken we dat we de werken van Shakespeare, Dante Alighieri en Plato hebben doorgrond.
Hoe onnozel is dit alles!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Het hele forum is een grote grap. Waan-zinnig hilarisch .....
Maar Rob, volgens jou, Laurens, Ben en Maria is het zo niet. Het zij zo, ik ben niet ge?nteresseerd in jou of hen van iets proberen te overtuigen dat jij, jullie, niet zien.

Citaat:
We hebben het er over gehad en daarna is het (zonder mijn deelname) vaker terug gekomen. Je zou dus kunnen weten wat het verschil is. Dat het je niet interesseert is duidelijk.
Ik weet het verschil intussen al een tijdje. Heb er zelfs geen enkele moeite met There is a strange new club called ?Neo-Advaita? / Jeff Foster.

Ik kijk zelfs naar die Jeff foster op youtube, die is heel goed op zijn manier, dit o.a. > LOSING YOUR PATH TO FIND IT: From Depression and Exhaustion to Spiritual Awakening - Jeff Foster
.

"Altijd bezig met iets proberen uit te werken" zegt ie erin... Wat een overeenkomst met de idiote 'doe gzoz-mantra' op dit forum van vooral de twee koorknapen Laurens en Ben.

En om terug te komen op TAV of NA, ik behoor tot geen van beide clubs.

Citaat:
@Pup: Als het je interesse zou hebben, dan is de volgende stap dat je er iets mee moet en dat het verschil helder wordt en dat zou gevolgen kunnen hebben voor de overtuigingen die je je eigen hebt gemaakt.
Gezwam in mijn ogen Rob.
En een steeds terugkerend item tussen de twee denkbeeldige groepen waarin dit forum intussen verdeeld is.
het "doe iets met de overtuigingen die je je eigen hebt gemaakt" kan ik evengoed tegen jou zeggen.
Beide ingebeelde groepen, zij die vrij mogen schrijven en zij die een schrijfbeperking opgelegd gekregen hebben, doen dat (en niet alleen zij) heel de tijd direct of indirect naar elkaar.
Niets mis met die polarisatie, grappig spel, althans voor mij, Theo, iNX en Hab.

Citaat:
@Pup:
Er is een wezenlijk verschil tussen AV en NA. Overigens is zelfonderzoek zoals dat voorgestaan is op dit forum ook (nog) maar een basis. Maar als je daarvoor al een verkeerde afslag neemt, dan komt er daarna niks meer van terecht. Sterker nog, de makke van NA, je waant je ergens te zijn waar je (nog) niet bent.
Ik heb helemaal geen verkeerde afslag genomen. Als je daarmee niet op mij doelt maar op de vreemde NA club, ja dat kan wel dat er velen onder hen een verkeerde afslag genomen hebben.
Maar er is een ook vreemd AV clubje, waarvan ik vind dat sommige leden ook een verkeerde afslag hebben genomen.
Who Cares? Het is zo gewild door De Schepper.
Oud 3 november 2015, 02:38   #18
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:

Het zijn allemaal stations om te passeren...
Over dat "allemaal stations om te passeren"... Ik sloeg gisteren Balsekar's boek "Bewustzijn Spreekt' open. Mijn oog viel toevallig op Stadia in inzicht: bergen en rivieren.
Een bezoeker van Balsekar stelde de vraag: "is er een voortgang die alle zoekers gemeenschappelijk hebben?".

Balsekar's antwoord is zeer interessant want relevant over wat we nu bespreken, maar beslaat 4 bladzijden.
ik begin er niet aan dit over te typen, en een digitale versie van deze NL versie bestaat niet.
Ik verwijs dus enkel even naar waarmee hij begint in zijn antwoord, namelijk dat de Boeddhisten een voortreffelijke samenvatting hebben over niet alleen hoe verlichten de wereld zien, maar ook over hoe het zo gekomen is dat de verlichten de wereld zien zoals zij die zien. In deze samenvatting onderscheidt men drie stadia....

Effe googlen op 'Stadia in inzicht: bergen en rivieren' levert sporen meer sporen op naar de Boeddhistische samenvatting voor de ge?nteresseerden.
Ik lees nu bv. in dit http://www.stichtingisis.org/pdf/waarheid3niv.pdf
over "Drie stadia van het zien van Waarheid".
citaat:

Citaat:
In dit artikel komen met slechts enkele woorden zeer diepzinnige gedachten naar voren. Daaruit blijkt overduidelijk dat de wijze waarop iemand denkt en hoe hij bijgevolg in het leven staat, van doorslaggevend belang is of hij waarheid vindt.
Gottfried de Purucker spoort mensen aan zelfstandig na te denken en zich te openen voor waarheid. Dit is ook het beleid van Stichting I.S.I.S. en Het Theosofisch Genootschap. Wij proberen u nooit gedachten op te dringen, maar veel meer zelfstandig na te laten denken. Het gaat ons er niet zozeer om wat mensen denken, maar hoe ze denken.

- Het zich psychologisch openen van de mens voor waarheid, voor de instroom van onze God-Wijsheid, met andere woorden, de training die iedere ware Theosoof ondergaat, begint zodra hij innerlijk geraakt wordt en zijn hart geopend wordt ? begint, ook al is hij zich daarvan niet bewust.[1] Dit zich openen van het hart kan in drie stadia worden verdeeld. Deze stadia kennen we uit dat stelsel van Buddhisme dat in China is ontstaan, nadat het uit India was gekomen. In het Sanskrit wordt dit het Dhy?ni-stelsel genoemd, en in Japan staat het bekend als het Zen-stelsel van buddhistisch denken. Het wordt ongeveer als volgt onder woorden gebracht, en is evenzeer van toepassing op de Theosofie, omdat het Zen- of Dhy?ni-stelsel van het Buddhisme niets anders is dan een tak van theosofisch denken.
goodnight.
Oud 3 november 2015, 03:33   #19
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

@Hab: ik dacht aan jou bij het zien van de Upanishads in onderstaand wiki-artikel.
Citaat:
extra info:
Citaat:
Omdat zijn vader dominee en pastor was, ging de Purucker naar de kerk. Hij was koorknaap en terwijl hij daar zat, bestudeerde hij de mensen rondom hem. Het leek hem of deze hoffelijke, vriendelijke mensen slechts aanwezig waren omdat het hun plicht was. Instinctief had de Purucker het gevoel dat er iets mis was: of met hem, of met het systeem. Toen hij ouder was en oosterse literatuur begon te lezen, begreep hij dat de mensen die hij in de kerk zag, zochten naar de waarheid. Ze wilden vertroosting en inzicht doch vonden dit niet.

de Purucker leerde Sanskriet nadat hij een vertaling van de Upanishads in handen kreeg. Op achttienjarige leeftijd wist de Purucker dat hij geen dominee wilde worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gottfried_de_Purucker
Oud 3 november 2015, 07:20   #20
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En een steeds terugkerend item tussen de twee denkbeeldige groepen waarin dit forum intussen verdeeld is.
Pup, je berichten 17 en 18 bevatten nogal wat aanknopingspunten waar we het inhoudelijk over zouden kunnen hebben. Ik heb nu geen tijd, werk roept. En zodra ik wel tijd heb wil ik er wel op in gaan, maar de controverse die nu op het forum gaande is is m.i. niet de goede voedingsbodem om er dieper op in te gaan. Vanuit mijn oogpunt heb ik die controverse niet in de wereld geholpen, maar is dat gedaan door degene(n) die bedacht hebben dat er een team advaita is. Dat is niet zo. Zoals je hebt kunnen zien zijn er ook binnen de vermeende club van team advaita verschillen van inzicht. Dat is geen punt, daar kan een dialoog over gevoerd worden. In het normale, waarbij niet alles bij voorbaat al in het belachelijke wordt getrokken en waar het vooral gaat om de lol die het op kan leveren. Ik heb niks tegen humor, maar de materie, als er dieper op wordt ingegaan, leen zich daar niet voor.

Voor mij gaat het forum over waarheidsvinding. Een controverse die in het leven is geroepen en voortdurend in stand wordt gehouden is daar contraproductief bij. Voor mij zijn de leden met schrijfbeperking ook geen homogene club van mensen met zelfde inzichten. Maar zo lang de leden zich aan elkaar vast willen houden door de controverse in stand te houden komt de dialoog (die binnen de kaders van waarheidsvinding nodig is) niet op gang.

Verder wil ik nu graag kwijt dat dat waar je mee afsluit 'who cares? Het is zo gewild door de schepper' de grootste dooddoener is die je maar kunt bedenken. Het is een middel om niet te kijken naar het eigen aandeel in dat wat ontstaat. Dat het op het ultieme niveau waar is, betekent geen vrijbrief om in het alledaagse niet dat te doen wat nodig is. Ik heb de neiging om je tot de NA te rekenen (misschien onterecht, zoals je zelf zegt) als je het gebruikt om een gesprek op inhoud uit de weg te gaan. Dat is namelijk een van de belangrijkste kenmerken van NA. Als het lastig wordt, als we zelf aan bod komen, dan 'is er plots niemand die iets kan doen', 'is er geen doener' en ' is alles in handen van de schepper'. Het is als een 'ik was mijn handen in onschuld' uitspraak doen en ondertussen de meest grove wreedheden in gang zetten.

Wie weet, misschien kom ik er op terug. Eerst wat anders doen.

Wijziging aangebracht door Rob op 3 november 2015 om 17:28.
Rob is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon