Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Bewustwording > Alles is bewustzijn

Alles is bewustzijn De rest is persoonlijke invulling.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 mei 2019, 17:39   #571
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Veel geluk met het vinden van dat midden naast het ik. Het gebeuren tussen ons mag wat mij betreft weer even uitdoven, we zien wel of het zo gebeurt of niet. Tot zolang, Dorje.
Niet dat het om geluk gaat. Als het ik is losgemaakt en uit het midden weg is blijkt dat het ik er naast zit. Daarom kan er ook gezegd worden dat het zelfonderzoek is beëindigd en het juiste verband met onmiddellijkheid is gelegd.
Het midden, zo bleek, was maar een gebeurtenis om het ik (stilte/leegte) los te maken en op zijn plaats te zetten. Begrijp je, in die zin wordt het gedegen zelfonderzoek door niemand gedaan. Maar je begrijpt het niet en je voelt je waarschijnlijk opgezet met een lastpak. Bij mij is het ik volkomen stil en leeg, als een deining op het watervlak, als de asse op het puin van een ruïne.
Tot zolang
Oud 21 mei 2019, 07:56   #572
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Begrijp je, ... .Maar je begrijpt het niet en je voelt je waarschijnlijk opgezet met een lastpak. Bij mij is het ik volkomen stil en leeg, als een deining op het watervlak, als de asse op het puin van een ruīne.
Deze is toch te mooi om te laten liggen.

Het is waar, ik begrijp je niet, net als jij mij niet begrijpt, waarschijnlijk zijn we opgezet met iets willen begrijpen en is dat lastig, waarschijnlijk lastig omdat echt/radicaal (/gedegen?) zelfonderzoek niet in het domein van begrijpen ligt. Die wat wil begrijpen en wil begrepen worden is nu net dat wat onderzocht wordt. En het lastige kan misschien gewoon wegvallen in het niet meer (be)grijpen. Misschien zwelt dan het ik dat nog verschijnt als een deining op het watervlak door al dat grijpen en be-grijpen niet meer op tot een golf die afstevent op een object om er tegen te botsen om dan weer terug te vallen in de stilte en leegte van het water dat zonder ik is, zelfs zonder een volkomen en stil ik, alleen maar deining aan de oppervlakte die wind kan grijpen en opzwellen tot ... om steeds terug te vallen in die stilte en leegte die het nooit verlaten kan.

Bedankt Nowee, om mij te tonen dat noch jij te begrijpen valt, noch ik mezelf kan begrijpen, laat staan dat jij mij zou moeten begrijpen. In het niet-(be)grijpen kan het ik uitrollen in de volkomen stilte en leegte waaruit het is opgerezen.

Ik laat jou zijn wat je zijn wil, lastpak of niet, golf of deining, ik weet toch dat jij niet anders bent dan de volkomen stilte en leegte waaruit je opgerezen bent en dat dit niet anders is dan wat ik ben: onmogelijk om te begrijpen.

Ik wens jou en mezelf het bloot leggen van en uitrollen in ware stilte en leegte toe: onverbiddelijk blijven onderzoeken wat verschijnt, zelfs al verschijnt het als de asse op het puin van een ruīne, tot dat het onderzoek zichzelf opheft en het onderzoek door niemand wordt afgerond.

Tot zolang.
Oud 22 mei 2019, 08:37   #573
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt Nowee, om mij te tonen dat noch jij te begrijpen valt, noch ik mezelf kan begrijpen, laat staan dat jij mij zou moeten begrijpen. In het niet-(be)grijpen kan het ik uitrollen in de volkomen stilte en leegte waaruit het is opgerezen. Ik laat jou zijn wat je zijn wil, lastpak of niet, golf of deining, ik weet toch dat jij niet anders bent dan de volkomen stilte en leegte waaruit je opgerezen bent en dat dit niet anders is dan wat ik ben: onmogelijk om te begrijpen.
Waarom mij bedanken om de redenering die je met jouw gedachten tot een ongekende glans hebt opgewreven? Dit forum is een gelegenheid om met gedachten en ideeën uit te pakken. Gewoon doen is al gek genoeg.
Met de idee van “ de volkomen stilte en leegte waaruit je opgerezen bent en dat dit niet anders is dan wat ik ben ”, ben je nog niet halfweg waar je wezen moet. Het gedegen zelfonderzoek neemt pas dan een aanvang.
Wat je definieert in je redenering is de aard van het ik, het ego. De stilte en leegte zijn niets anders dan het vermogen van ego om als alles te bestaan. En dat vermogen is een illusie gebleken.

De idee van “ de blik die heel ver reikt is een gebeurtenis als midden” diende ik op als schokmiddel.
Het is een absurd idee met het oogmerk de gewaarwording te positioneren. Het zelfverstaan gaat om de plaats waar ik leef, besta. Waar ik leef, is bestaan. Ik kan bestaan in illusie of ik kan bestaan in echte werkelijkheid.

De volkomen stilte en leegte zijn niet de plaats waaruit ik opgerezen ben. De plaats waar ik besta is naast aan de volkomen stilte en leegte. Waar jij meent uit op te rijzen is een illusie maar door zich in zelfverstaan te positioneren er naast, vervult zich wat volkomen stil en leeg is.
Door zich los te maken uit de idee dat ik uit volkomen onbewogenheid oprijs en mij te positioneren er naast, is er verbondenheid in de vervulling van wat volkomen onbewogen is.

Dat positioneren er naast (doorpakken is een ander woord) maakt het verschil tussen illusie en echt. Eenmaal aan den lijve ondervonden gaat het niet meer weg. Om zo te zeggen is er een ander begin. Het tijdelijke (illusoire) is in de vervulling van het onmiddellijke een gelijkheid zonder voorwaarden.
Ja, ik weet het. Het is absurd omdat het echt is.
Oud 22 mei 2019, 15:43   #574
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Rustig Nowee, het klopt natuurlijk dat elk idee dat ik beschrijf een illusie is, dat geldt immers ook voor de ideeën die jij beschrijft, zoals daar zijn:

Citaat:
De idee van “ de blik die heel ver reikt is een gebeurtenis als midden” diende ik op als schokmiddel.
Het is een absurd idee met het oogmerk de gewaarwording te positioneren. Het zelfverstaan gaat om de plaats waar ik leef, besta.
En ook dit:

Citaat:
Waar ik leef, is bestaan. Ik kan bestaan in illusie of ik kan bestaan in echte werkelijkheid.
En ook dit:

Citaat:
De plaats waar ik besta is naast aan de volkomen stilte en leegte.
En ook dit:

Citaat:
maar door zich in zelfverstaan te positioneren er naast, vervult zich wat volkomen stil en leeg is.

is er verbondenheid in de vervulling van wat volkomen onbewogen is.
En zeker dit:

Citaat:
Bij mij is het ik volkomen stil en leeg, als een deining op het watervlak, als de asse op het puin van een ruïne.
Zie je, het heeft geen zin op elkaars illusies te wijzen, alles uitgedrukt in woorden is illusie, het is allemaal idee, maar zoals ik eerder al aangaf:

Citaat:
Het is beiden, in woorden is het een idee, indien de woorden zich terugplooien op zichzelf (op hun ware aard, die dezelfde is als mijn ware aard en jouw ware aard), dan wordt het een ervaring: een ervaring van niet-ervaren, waarin ervaring verschijnt en waarin ervaarder verschijnt als verschijning, niet als identiteit.
Het is best grappig. Mij verwijt je voortdurend ideëen te etaleren, en ondertussen ga je zelf rustig verder hetzelfde te doen. Zie je? Het is als een slang die in zijn eigen staart bijt: "iedereen etaleert enkel ideeën in de aard van het ik, het ego… maar wat IK etaleer, ja het is absurd, omdat het echt is".

Vandaar dat ik blijf herhalen… onderzoek die "IK" die etaleert wat echt is terwijl al de rest illusie is. Misschien is die "ik" (die wat naast de illusie bestaat) ook gewoon illusie, maar is het te pijnlijk dit te onderkennen, want het is onbegrijpbaar. Het "IK" kan zijn eigen illusie niet begrijpen. Misschien moet dat "IK" (die bestaat in echte werkelijkheid) dit dan gewoon opgeven en gewoon ook zijn eigen illusoire aard erkennen. Lastig hee?

Citaat:
...waarschijnlijk lastig omdat echt/radicaal (/gedegen?) zelfonderzoek niet in het domein van begrijpen [ideeën] ligt [zelfs niet in het idee van alles te zijn]. Die wat wil begrijpen en wil begrepen worden is nu net dat wat onderzocht wordt. En het lastige kan misschien gewoon wegvallen in het niet meer (be)grijpen. Misschien zwelt dan het ik dat nog verschijnt als een deining op het watervlak door al dat grijpen en be-grijpen niet meer op tot een golf die afstevent op een object om er tegen te botsen om dan weer terug te vallen in de stilte en leegte van het water dat zonder ik is, zelfs zonder een volkomen en stil ik, alleen maar deining aan de oppervlakte die wind kan grijpen en opzwellen tot ... om steeds terug te vallen in die stilte en leegte die het nooit verlaten kan.
Voor de rest helemaal akkoord dat de idee alles te zijn een even grote illusie is als de idee niets te zijn, en als de idee iets (zelfs iets naast het ik) te zijn. Het is allemaal illusie en als illusie is het werkelijkheid: verschijnend, maar leeg. Nu ja, ook dat is als idee natuurlijk illusie, maar indien de illusie zich terugplooit op zichzelf (op zijn ware aard, die hetzelfde is voor elke illusie), dan wordt de werkelijkheid bloot gelegd, waarin verschijningen verschijnen als verschijning, niet als identiteiten en waarin ikken verschijnen als verschijningen, niet als identiteiten. En dat... is onbegrijpelijk.

Zullen we afronden? Want we zijn in cirkeltjes aan het draaien: Ik die jou wijs op het niet begrijpbare en jij die mij wijst op de illusie van het onbegrijpbare. Zo kunnen we nog wel een tijdje verder gaan, maar ik heb wel wat anders te doen.

Ik zal jou het laatste woord laten, dan heb jij tenminste de illusie dat ik wegloop van jouw lastigheid, jouw absurditeit, maar echtheid! En als je dan toch niet het laatste woord neemt, dan blijf ik achter met de illusie dat ik geslaagd ben in mijn opzet. Maar wees gerust, ook dit is maar een idee en de ik die het heeft ook, dat is dan hetgeen ik nog verder te onderzoeken heb... in stilte...
Oud 25 mei 2019, 07:25   #575
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mij verwijt je voortdurend ideëen te etaleren, en ondertussen ga je zelf rustig verder hetzelfde te doen. Zie je?
Wat is daar geraakt, daar gaat het (even) om.
Oud 25 mei 2019, 13:06   #576
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Wat is daar geraakt, daar gaat het (even) om.
Een idee.
Oud Gisteren, 11:22   #577
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een idee.
Het is geen quiz.
Oud Gisteren, 15:01   #578
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is geen quiz.
Juist, het is een aanwijzing. Hier wijst het een idee aan, wat wijst het aan als het wijzen 180 graden draait?
Bedankt allesinds voor de aanwijzing, ziehier de wederdienst uit dankbaarheid.

Terug naar de stilte...

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon