Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Zelfonderzoek > Sexualiteit

Sexualiteit Je ontkomt er niet aan.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 9 mei 2014, 18:54   #21
Danique
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Is dat wat je psychische pijn noemt verdriet, of hoe kan je het anders omschrijven?
Gaat de psychische pijn ergens over, is er een aanleiding, herken je als iets afkomstig uit het verleden, of is het gewoon (simpelweg) daar aanwezig?
Hoi Mihaela..

Dankje voor je vragen.
Het voelt als verdriet.
Er zit zoveel verdriet.. om van alles.
Om vroeger, om de periode dat mijn partner kanker had, om mijn relatie met hem die steeds meer deuken oploopt waarover ik vaak denk dat het allemaal niet meer te lijmen is, om schuldgevoelens die ik heb, om het vreemdgaan met een vriend, waarmee ik deze vriend kwijt ben geraakt, om, om, om..

En ja.. uiteindelijk raakt alles met oude pijn uit het verleden.. dat snap ik wel.. dat zie ik wel..
Dat ik een te laag zelfbeeld heb, te weinig van mezelf hou, hier steeds van vlucht of het wil oplappen/bedekken met wat ik ook maar tegenkom.. om me daar vervolgens weer schuldig over te voelen..

Ik krijg het tij niet gekeerd..
Ik blijf op dezelfde manier dingen doen, op dezelfde manier denken, op dezelfde manier.. niets verandert.. alleen maar meer pijn..
En ik snap rationeel dat alleen ik het allemaal kan veranderen.. dat als ik verander hoe ik dingen doe, hoe ik denk, etc.. dat alleen dan het tij keert..
Danique is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2014, 19:04   #22
Danique
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Ik lees nu pas de hele conversatie.

Is het contact die je naast je relatie had de aanleiding, of is het alleen maar de trigger naar iets wat je al 'kende' geweest?
Oei.. moeilijke vraag..
Het ging al helemaal niet goed met me.. flink bergafwaarts..
Ik zat er doorheen, er was een enorme verwijdering van mijn partner, ik dronk.. ik zag het allemaal niet meer..
En net of juist in deze periode groeide het contact met de vriend waarmee het uit de hand liep..
Er waren al meerdere triggers (de kanker van mijn partner is een hele grote geweest).. en hoewel het contact met de vriend in eerste instantie goed en veilig voelde en ik wat opknapte.. bleek het later een trigger erbij..
Oud 9 mei 2014, 19:05   #23
Danique
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Lieve Danique,

Even wil ik laten weten dat ik je gelezen heb.
En dat ik een paar pogingen heb gedaan om het in woorden te vatten.
Dit is nog niet gelukt, alleen clich?s, daar heb je niks aan.
Het zit in mijn gedachten.
Jij bent in mijn gadachten...

tot zover X
Oud 9 mei 2014, 19:29   #24
Danique
Mandataris

Standaard

Citaat:
en een klein stukje verder (mee)kijkend...

misschien kan je kijken naar wat deze relatie jou heeft willen laten zien.
Ik heb dat wel geprobeerd..
Maar ik krijg het niet helder..

Het enige wat ik er wel werkelijk door ben gaan zien, is hoeveel mijn partner van mij houdt.
Ik heb het verteld en ging er vanuit dat hij zou gaan..
Maar hij is er nog.. en hij knokt.. iedere dag opnieuw weer.. voor mij..
Dat heb ik me van te voren nooit zoals de laatste maanden gerealiseerd.. dat ik altijd op zoek was naar iemand die werkelijk van me zou houden.. terwijl ik diegene al heel veel jaren naast me heb 'staan'.

Citaat:
hoe trouw ben je aan jezelf...
durf je te vertrouwen op jezelf...
Ik denk dat ik zodanig in de war ben geweest en nog ben.. dat ik even niet weet hoe vorm te geven aan trouw zijn aan mezelf.. waar moet ik dan trouw aan zijn? Aan wat ik denk? Aan wat ik voel? Dat hotst en klotst zodanig dat ik er geen kant mee op kan..
En ondertussen lukt het me wel heel aardig dat hotsen en klosten voor de buitenwereld verborgen te houden, waardoor ik eigenlijk nog meer in de war raak.. uiterlijk en innerlijk liggen op het moment mijlenver uit elkaar..
En dan voel ik me daar weer schuldig over.. dat ik zo'n 'verkeerd' beeld van mezelf de wereld in stuur..

Nee. Ik vertrouw niet op mezelf.
Ik ben niet te vertrouwen.
Dat is wel gebleken.. :(
Ik kan er niet eens op vertrouwen dat ik goed voor mezelf kan zorgen.
Ik doe dat niet.. na maanden.. doe ik dat nog steeds niet.
Wat er alles mee te maken heeft, denk ik, dat ik nog altijd de 'overtuiging' met me mee draag, dat ik dat niet waard ben.
Ik weet rationeel dat het anders is, toch krijg ik niet eens voor elkaar lekker eten te maken voor mezelf..

Citaat:
heb je anderen 'nodig' om dat te geven wat je ook aan jezelf kunt geven...
Helaas heb ik dat nodig ja..
Nog altijd.
En ik weet het al zo lang..

Ik weet ook al zo lang dat ik een bodemloze put ben..
En ik vind het vreselijk..

En omdat ik het weet, had ik ook moeten weten dat het vreemd gaan zou triggeren.. enorm zou triggeren..
En ik voel me schuldig.. schuldig.. omdat ik dat vergeten was.. omdat ik hem niet heb kunnen beschermen tegen mij.. mijn wonden.. en ik vind het oerstom van mezelf dat ik mezelf niet beschermd heb tegen de trigger..

En ik wens mezelf ooit het mezelf te kunnen geven..

Citaat:
er zijn stukjes van de weg die we allemaal enkel alleen zelf af kunnen leggen...
gewoon omdat het pad te smal is om er samen te lopen...
hier zie je soms voetstappen van anderen die zijn voorgegaan en hoor je geluiden van degenen die nog volgen...
vertrouwen op ons eigen innerlijk weten wijst de weg...

zie maar of je er iets kunt...
alles is goed! x
Waarom is dat pad te smal om er samen te lopen?

Dankjewel.
X
Oud 11 mei 2014, 09:53   #25
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Ik denk dat ik zodanig in de war ben geweest en nog ben.. dat ik even niet weet hoe vorm te geven aan trouw zijn aan mezelf.. waar moet ik dan trouw aan zijn? Aan wat ik denk? Aan wat ik voel?
Trouw zijn aan waar je op dat moment behoefte aan had.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2014, 13:54   #26
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danique Bekijk bericht
Ik krijg het tij niet gekeerd..
Ik blijf op dezelfde manier dingen doen, op dezelfde manier denken, op dezelfde manier.. niets verandert.. alleen maar meer pijn..
En ik snap rationeel dat alleen ik het allemaal kan veranderen.. dat als ik verander hoe ik dingen doe, hoe ik denk, etc.. dat alleen dan het tij keert..
Soms moet je het uitzweten, het getij ondergaan omdat er geen duidelijke omstandigheden zijn om 'nu' veel te ondernemen. Een dergelijke toestand wijst vaak op een sterke behoefte aan rust, aan gedragenheid.
Rationeel gezien is het dan tijd om een samenvatting te maken en daaruit een vast punt voor jezelf aantonen en hup, opnieuw beginnen met de omstandigheden waarin jij mogelijkheden ziet.

Er is waarschijnlijk meer pijn omdat het zo zichtbaar is, zo dwingend om er stil bij te staan.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2014, 21:09   #27
Danique
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Trouw zijn aan waar je op dat moment behoefte aan had.
In 1 zin haal je zoveel bij me weg..
Oud 11 mei 2014, 21:11   #28
Danique
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Soms moet je het uitzweten, het getij ondergaan omdat er geen duidelijke omstandigheden zijn om 'nu' veel te ondernemen. Een dergelijke toestand wijst vaak op een sterke behoefte aan rust, aan gedragenheid.
Rationeel gezien is het dan tijd om een samenvatting te maken en daaruit een vast punt voor jezelf aantonen en hup, opnieuw beginnen met de omstandigheden waarin jij mogelijkheden ziet.

Er is waarschijnlijk meer pijn omdat het zo zichtbaar is, zo dwingend om er stil bij te staan.
De dingen worden zachter, milder.
De scherpe kantjes zijn er vanaf aan het gaan.
Je hebt zo gelijk met je woorden.. soms snap ik niet helemaal wat je schrijft, soms is het in 1 keer duidelijk.
Zoals nu.

Dankjewel.
Oud 12 mei 2014, 08:09   #29
glans
Voormalig lid

Standaard

Danique, eigenlijk zou ik nu niet goed weten wat er nog aan de woorden van Maria en Looro is aan te vullen.
Mooi om te zien hoe ze bij je binnen komen :)
Dank voor je openheid in dit topic!

Take care X
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2014, 09:51   #30
Danique
Mandataris

Standaard

Hey Glans..

Eigenlijk vind ik het jammer, dat ik je woorden nu mis..
Ik waardeer je woorden altijd enorm..

Thuis gaat het wel weer goed, denk ik.
We doen in ieder geval enorm ons best.

Soms is er ontspanning, dan spanning.
Dan rust, dan onrust.
Ik ervaar het als flinke pieken, maar misschien ligt dat wel aan mij..
Ik kan er niet goed tegen en soms wel..
We moeten er toch doorheen.. of misschien is het beter te zeggen, dat ik er doorheen wil.
Voor ons, en zeker voor onze dochter.

Vanmorgen werd ik wakker en als ik dan blijf liggen, begint het piekeren.
Over van alles.
Want eigenlijk staat alles op zijn kop en denk ik soms niets meer van de wereld te snappen.
Dan zie ik niet meer hoe het binnen onze familie nu eigenlijk zit..
Dan zie ik niet meer hoe ik het voor elkaar moet krijgen een baan te vinden en te werken..
Dan zie ik niet meer hoe het echt goed moet komen thuis..
Dan merk ik hoe ik angstig word en de controle over alles kwijt voel te zijn..

En dan merk ik dat ik me afvraag of ik iets goed te maken heb met die vriend.
Of ik hem stiekem moet bellen en wat ik dan zou moeten zeggen.
Of ik iets te zeggen heb.
Ik bots als eerste al aan tegen het stiekem, maar de vraag blijft vervolgens staan..

Ik heb het thuis verteld en vervolgens heb ik geen mogelijkheid meer gehad contact met hem te hebben.
Het is enorm geploft.. mijn partner heeft hem gebeld en op nietsontziende wijze duidelijk gemaakt wat hij ervan vond. Vervolgens is hij in de auto gestapt en heeft het zijn vrouw verteld.
Het moet ook daar een gigantische shock zijn geweest.
Ik was verlamd..

Het is nu twee maanden geleden en ik heb het niet kunnen afsluiten met die vriend.
En ik weet niet of ik dat alsnog moet doen.
Ik weet niet of het uberhaubt goed voor mezelf zou zijn.. ik weet niet of het goed voor hem zou zijn..

En ik blijf een beetje boos over hoe het tussen hem en mij, voordat het uitkwam, al spaak liep.
Ik kreeg van hem het voorstel Of stiekem langdurig een relatie aangaan.. Of helemaal geen contact meer.
Er tussenin was niets meer.. daar zag hij geen mogelijkheden meer voor..
Vervolgens hoorde ik een week niets van hem.. en ik raakte in paniek.
Heb na een week een boze mail gestuurd en vervolgens was het over..

Ik snap eigenlijk nog steeds niet, wat er nu precies gebeurd is..
Hoe we zo onbezonnen aan onze vriendschap voorbij hebben kunnen gaan en hoe we het zo hebben kunnen laten eindigen dat er helemaal niets meer is.. en wat was er dan eigenlijk wel?
Het grijze gebied.. ik denk dat ik daar moeite mee heb.. om het grijze gebied te zien..
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon