Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 september 2017, 14:45   #211
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
@Miha

Zeer fijne bijdrage. Ik ga later nog reageren, zit nu op een feest. Maar alvast heel erg bedankt. En ja, we praten over hetzelfde.
Feest ze !
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2017, 16:20   #212
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als je de text los van je dogma's leest, zie je de overeenkomsten.
Je hebt altijd over zien, maar je hoofd is gevuld met de bijbel-dogmas, dus zie je dan de overeenkomsten niet meer, als er geen letterlijke vertaling is..
Het gaat om weten, niet in de eerste plaats om zien.
Waar jij het over hebt als je over de waarheid spreekt is een moment waar het denken voor even stil valt of naar de achtergrond verdwijnt.
Wat jij daarin aanbidt is het Niets. Maar dat Niets is dood, is een afwezigheid van alles wat je op dat moment mist: je vertrouwde denken.

Los van reflecties die met het denken opkomen en weer verdwijnen zijn er andere wegen (om dat woord eens te gebruiken) om de waarheid van het ik te kennen. Wegen die een inspanning vereisen en niet van een moment afhankelijk zijn.

Je mag inspanning niet verwarren met dogma. De inspanning onderbouwt een discipline om zich juist los te maken van een leer of religie. Dogma gaat juist in op het zich verbinden tot een leer of religie.

Het doorzien van ego heeft geen overeenkomsten met de wereld van het ego. Indien er overeenkomsten zouden gezien worden dan is dat een teken dat het 'doorzien van ego' slecht is uitgevoerd.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2017, 18:36   #213
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Het gaat om weten, niet in de eerste plaats om zien.
.
Weten en zien vallen in een, er is geen sprake meer van eerste of tweede plaats.
Hier een regel van maken heeft iets sturend, krampachtig, en controlerend.
Steeds regels, en hoe het hoort te gaan, en er geen oog meer hebben voor hoe bij een ander gaat.
Jammer...
Citaat:
Waar jij het over hebt als je over de waarheid spreekt is een moment waar het denken voor even stil valt of naar de achtergrond verdwijnt.
Of dit door mij goed verwoord was, en of het in een
'geaccepteerde' volgerde gaat, ik weet dat d?t wat jij ervan maakt niet het geval is.

Citaat:
Wat jij daarin aanbidt is het Niets. Maar dat Niets is dood, is een afwezigheid van alles wat je op dat moment mist: je vertrouwde denken.
.
Zo ervaar ik het niet.
Het is juist het leven zelf, zonder vuurwerk, maar zeker niet dood.
Als er een gemis is, is het juist als het 'vertrouwde denken' weer op de voorgrond is, omdat ik nu weet dat 'dat niet is'..

Citaat:
Los van reflecties die met het denken opkomen en weer verdwijnen zijn er andere wegen (om dat woord eens te gebruiken) om de waarheid van het ik te kennen. Wegen die een inspanning vereisen en niet van een moment afhankelijk zijn.
Leg dit grondiger uit. Geef een voorbeeld.

Citaat:
Je mag inspanning niet verwarren met dogma. De inspanning onderbouwt een discipline om zich juist los te maken van een leer of religie. Dogma gaat juist in op het zich verbinden tot een leer of religie.
Omschrijf dan de inspanningen, als mogelijk in begrijpelijke woorden.
Tot nu toe, als Looro/ Turrio, heb jij steeds een soort van formule van gemaakt,waar duidelijk stukjes ontbraken. Misschien kan jij nu, als Nowee, je je simpeler verwoorden.

Citaat:
Het doorzien van ego heeft geen overeenkomsten met de wereld van het ego. Indien er overeenkomsten zouden gezien worden dan is dat een teken dat het 'doorzien van ego' slecht is uitgevoerd.
Geef een voorbeeld. Ga deze zin verdiepen.
Oud 17 september 2017, 19:04   #214
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ik haak af op dat je er zo diep over nagedacht hebt. Ik heb niets tegen verstand, ik haak af als verstand wordt gezien als middel om tot buiten het verstand te geraken, door het beter te gaan gebruiken.

Dus, om terug on topic te komen, hoewel het weer voor dovemansoren is, maar dit is nu eenmaal wel het topic, wil ik snel even parafraseren in mijn eigen bewoording wat er in de audio file o.a. wordt uitgedrukt door Adyashanti:

De waarheid waar het over gaat is "jouw" waarheid, de waarheid over wat je werkelijk bent: wat Adashanti nu eens het niets noemt, dan weer het alles of het ene. Waar het om gaat is dat het verwijzingen zijn naar dat wat eigenlijk onbenoembaar is. Dus, nu even over dat niets. Dat wat je werkelijk bent zou je kunnen aanwijzen met de term niets, niet iets, geen ding, maar dat niet ding, die open ruimte of stilte dat aan de gedachten voorafgaat (en achteraf en zelfs tijdens de gedachten). Het is geen gapend niets, geen gapende leegte, maar een wondermooi, helder niets, dat het gewaarzijn van alles juist mogelijk maakt. Het is dat wat gewaar is, bewust is. Het is zelf niets, niet iets, maar het sluit niets buiten, omvat alles. Het sluit de dingen waarvan het gewaar is, gedachten, gevoelens, gewaarwordingen niet uit.
De aard van dit niets zou je kunnen aanduiden met het woord stilte. Wat je kan opmerken is dat je gedachten gebeuren in deze stilte en door dat op te merken merk je op wat je werkelijk bent. Dan zie je voor jezelf in jezelf dat je niet de gedachten bent, maar die stilte of die stille open ruimte, die geen ding is, niet-iets, niets. Maar het niets, is niet alleen leeg van concreet bestaan, het is een gewaar niets, het is dat wat gewaar is van je gedachten.
Normaal merken we enkel op waar we ons gewaar van zijn, gedachten, gevoelens, gewaarwordingen, maar merken we nooit op wat aan dit alles voorafgaat, dat niets dat gewaar, bewust is.
Er is geen verstandelijk begrip nodig om dit op te merken, integendeel verstandelijk begrijpen (diep nadenken) staat het opmerken ervan juist in de weg. Dat wat opmerkt is gewaarzijn zelf en dit gaat vooraf aan verstand.

Ik voeg daar in deze context aan toe: er hoeft dus niets geperfectioneerd, gezuiverd of zelfs maar verbeterd te worden. Het enige dat je kan doen is dit op te merken, het opmerken zelf kan niet met het verstand, het gebeurt door dit gewaarzijn zelf. Gewaarzijn dat zich niet meer alleen gewaar is van wat er in verschijnt, maar van zichzelf, zijn eigen aard, gewaarzijn, bewustzijn zelf.
Zo simpel is het, maar verstand is verslaafd aan complexiteit en denkt via complexiteit uit zichzelf te geraken, wat nooit zal gebeuren, tenzij het zich zo in de knoop heeft gedacht dat het zichzelf opgeeft en plaats geeft voor dat wat er altijd al aan vooraf ging.
Dus heel mooi gezegd... en hoe heb je dat zo mooi kunnen zeggen, anders dan met je verstand???
Waar zeg ik dat het verstand iets moet uitknobbelen??? Wat is, is... maar jij hebt je verstand nodig om het onder woorden te brengen, om het, ook voor jezelf, duidelijk te stellen...
En denk je nu echt dat Adyashanti zijn verstand had uitgeschakeld om dit allemaal te zien, te ontdekken, te zijn???
En als hij het al gedaan heeft om het te beleven; hoe denk je dat hij die belevenis heeft kunnen meedelen???

Of denk je nu echt dat hij op een morgen is opgestaan en daar ineens verlicht stond???
Hij heeft gezocht, op alle mogelijk manieren, met heel zijn 'zijn' en op een dag is zijne frank of zijne euro, zo je wil, gevallen...
En hoe denk jij er te komen???
Inderdaad met verstandelijke uitvindsels zul je er nooit geraken; maar je zult er evenmin geraken als je weigert dat je verstand mag registreren wat je wel ervaart...

Om tot die leegte te komen is het bovendien hoogst noodzakelijk dat jij jezelf van je eigen geladen volheid van jezelf ontdoet, van al je vooroordelen, van al je waanidee?n...

Hierboven geef jezelf aan dat sommige adepten soms zo'n ervaring hebben maar dat ze weer onmiddellijk in het oude leven, het oude zijn vervallen en die ervaring niet weten vast te houden... Waarom???

Het is zoals een man die in een zware overstroming is terecht gekomen, maar die zo'n geloof heeft in God dat hij er zeker van is dat God hem zal redden...
Een boot vaart voorbij en de mensen willen hem helpen, maar hij weigert, overtuigd dat God hem zal redden...
Een tweede en derde reddingsgroep snelt hem ter hulp, maar de drenkeling weigert alle hulp en verdrinkt...
In de hemel aangekomen valt hij boos uit tegen God en God antwoordt hem; 'ik heb tot drie maal toe hulp gestuurd en jij hebt al mijn hulp geweigerd'...

Hoe dikwijls moet ik je nog zeggen dat er inderdaad geen verstandelijk uitgeknobbelde uitweg is... maar het verstand is er en alleen mensen kunnen zulk een verlichtingservaring blijvend vasthouden...

Meer nog, alleen mensen die alles doorzien hebben, en om te doorzien moet je je verstand gebruiken, zelfs als het verstand steeds erna komt, alleen die mensen kunnen van die ervaring een blijvende zijnstoestand maken...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 17 september 2017, 20:08   #215
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weten en zien vallen in een, er is geen sprake meer van eerste of tweede plaats.
Hier een regel van maken heeft iets sturend, krampachtig, en controlerend.
Steeds regels, en hoe het hoort te gaan, en er geen oog meer hebben voor hoe bij een ander gaat.
Jammer...

Of dit door mij goed verwoord was, en of het in een
'geaccepteerde' volgerde gaat, ik weet dat d?t wat jij ervan maakt niet het geval is.

Zo ervaar ik het niet.
Als er een gemis is, is het juist als het 'vertrouwde denken' weer op de voorgrond is, omdat ik nu weet dat 'dat niet is'..

Omschrijf dan de inspanningen, als mogelijk in begrijpelijke woorden.
Tot nu toe, als Looro/ Turrio, heb jij steeds een soort van formule van gemaakt,waar duidelijk stukjes ontbraken. Misschien kan jij nu, als Nowee, je je simpeler verwoorden.

Geef een voorbeeld. Ga deze zin verdiepen.
Het weten van wat het ik is, is goed verwoord met die enkele woorden die ik gebruik.
Alleen, wat jij vraagt heeft met doorzien niets te maken. Je vraagt om reflecties waar deze niet van toepassing zijn.
Oud 17 september 2017, 23:28   #216
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Het weten van wat het ik is, is goed verwoord met die enkele woorden die ik gebruik.
.
Helemaal niet, je brabbelt maar wat, hopelijk voor jou dat de nieuweling Ben is, kan hij je blabla bekronen met puntjes puntjes....
Iona, Maria..helpen jullie het egotje van Nowee!!!
Even een staande-ovulatie voor zijn Goddelijke enkele woorden!!!

Wat een grootseidswaanzin hier zeg!!!
Oud 18 september 2017, 07:10   #217
Guido
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Zo ervaar ik het niet.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2017, 09:22   #218
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"
de ronde tafel en de heilige graal

Waarom een afbeelding van de graal bij een boek over onze verbinding met de gestorvenen?

De afbeelding op het omslag laat een graalgemeenschap zien. De graal is volgens middeleeuwse legenden de kelk of schaal waarin het bloed van Christus aan het kruis vloeide. Het is dus een diep-christelijk symbool dat verbonden is met het lijden van Christus en het Laatste Avondmaal. De graal is echter niet alleen een uiterlijk symbool maar ook een innerlijke scholingsweg, die tot een openbaring van het geestelijke voert, en daarmee tot een dieper begrip van Christus.

Rudolf Steiner onthult dat een graalgemeenschap niet kan bestaan zonder de hulp van de gestorvenen. Op de omslagafbeelding wordt de graal in de vorm van een kelk gedragen door twee engelen. Dat wijst erop dat de herkomst van de graal gezocht moet worden in de engelenwereld. Dat is ook de wereld waar de gestorvenen verblijven"
De graallegende toont de vereniging van ziel en lichaam. In de verschillende fasen van het verhaal vindt de ziel haar opdracht in het vinden van eeuwig leven over de levensfasen (geboorte-dood) heen.
De ziel evenals het lichaam worden hier in een wereld gebracht die voor het ego herkenbaar is omdat het een voorstelling is van zichzelf. Het ego is niets anders dan voorstelling, verhulling. Het ego is de verhulling.

Om deze reden is opgemerkt dat de waarheid omtrent de wereld van het ego dood is. Het is een doek dat het weten omtrent de werkelijkheid van het ik toedekt onder het mom van identiteit, geschiedenis, evolutie, enz. en die zich in een bezield lichaam voordoet.

Zelfonderzoek naar het weten van wat het ik is heeft met deze overwegingen niets van doen. De inspanningen liggen elders.
Oud 18 september 2017, 09:42   #219
Guido
Jubilaris

Standaard

Citaat:

Zelfonderzoek naar het weten van wat het ik is heeft met deze overwegingen niets van doen. De inspanningen liggen elders.
Bedoel je met de inspanning het toelaten zonder spanning, zonder noemenswaardige locatie te zijn? Waardoor het ego de belangrijkste referentie mist om zich te kunnen profileren.

Wijziging aangebracht door Guido op 18 september 2017 om 10:22.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 18 september 2017, 11:48   #220
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om iets te delen over de momenten die ik beleef als waarheid.
Het is inderdaad Niets, want op zo een moment is alles stil. Alles is aanwezig in en harmonieuze stilte. Niets oversheert, alles is in verbinding, een geheel..
Het denken functioneert perfect, zonder op de voorgrond te zijn.
Mijn emoties en gevoelens zijn er, in stilte en harmonie, ze ontbreken niet, maar vragen ook geen aandacht.

Eens de stilte doorbroken, steekt alles weer op, en de chaos, het ego/ het denken, neemt weer de leiding...
Ja, mooi verwoord en heel herkenbaar.

Ik zou het zelf niet beter kunnen omschrijven, behalve dan, dat er soms nog het opmerken bij komt dat dat is wat ik werkelijk ben, of beter gezegd dat opmerken komt er soms als dat wat ik nu omschrijf als wat ik werkelijk ben weer doorbroken is door dat wat ik denk te zijn. Het opmerken zorgt dan vaak voor het terug weer even wegvallen van het laatste. Er vindt dan als het ware een schijnbaar in en uitgaan plaats, terwijl er een weten blijft dat er in werkelijkheid niets is dat in en uitgaat, dat dat wat ik werkelijk ben niet verandert, verdwijnt.
Is dit iets dat herkenbaar klinkt?

Labels
waarheid

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon