Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jan van Delden

Jan van Delden Jan van Delden (Den Haag, 1951) was de rechterhand van de Nederlandse leraar Wolter Keers.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 mei 2014, 21:47   #111
habbuthabnot
Mandataris

habbuthabnot's schermafbeelding

Standaard

LALITA SAHASRANAMA * De Duizend namen van De Moeder

Gegroet oh Goddelijke Moeder, Moeder van allen

Groet aan Haar die naar bevrijding leidt

Groet aan Haar die het Al is

Groet aan Haar die het meest aanbeden wordt

Groet aan Haar die alle illusie belichaamt

Groet aan Haar die alle energie omvat

Groet aan Haar die eindeloos geluk is
habbuthabnot is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2014, 16:00   #112
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
... zo lang we een fysiek lichaam hebben, is dat de wie die dienst doet als voertuig van de wat, zou je kunnen zeggen. ...
Ja dat is zo, dat kun je zo zeggen.

De wie is, zo zegt de gedachte, het verhaal van dit lichaam en de daaraan verbonden verhalen uit het verleden. En het is de "wat" (ok, het klinkt bespottelijk) "waarin" dat hele verhaal, dat lichaam, en die stemmingswisselingen, en de daaraan verbonden conclusies, "plaatsvinden". Soms lijken vooral de conclusies, mij op te slorpen. (Maar dat is een leugen. ) "Zie je nou, heb ik toch weer eens vierde glas wijn op, en ik zou niet drinken, dus ben ik een looser en geen boeda, nu voel ik me schuldig, blah, blah, blah." Maar "ik" "zie" dat hele conclusie-verhaal, plus de bijbehorende stemmingswisseling, dus "ik" ben dat niet specifiek (neti), er is dus altijd "iets" wat dat ziet, zoals ook het dressoir in de woonkamer gezien wordt. Dat dressoir, die stemmingswisseling, die conclusie, is allemaal van hetzelfde kaliber. Ook de twijfel of het echt wel van hetzelfde kaliber is, "wordt gezien". Door "dat".
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2014, 17:05   #113
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mars Bekijk bericht
Ja dat is zo, dat kun je zo zeggen.

... er is dus altijd "iets" wat dat ziet, zoals ook het dressoir in de woonkamer gezien wordt. Dat dressoir, die stemmingswisseling, die conclusie, is allemaal van hetzelfde kaliber. Ook de twijfel of het echt wel van hetzelfde kaliber is, "wordt gezien". Door "dat".
Mars

Dit hele proces dat je beschrijft is waar en ......wordt ook gezien!!
Wij zien dus dat dit alles wordt waargenomen en daarenboven nemen we waar dat het wordt waargenomen!

Het doel is uiteindelijk samen te vallen met die allerlaatste waarnemer.

Als je poogt die laatste en uiteindelijke waarnemer in beeld te krijgen zul je merken dat het je ontsnapt.
Je kunt er niet bij al denk je dat in het begin wel.......

Hab
Oud 8 mei 2014, 17:11   #114
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Zenx.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2014, 07:26   #115
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Mars

Dit hele proces dat je beschrijft is waar en ......wordt ook gezien!!
Wij zien dus dat dit alles wordt waargenomen en daarenboven nemen we waar dat het wordt waargenomen!

Het doel is uiteindelijk samen te vallen met die allerlaatste waarnemer.

Als je poogt die laatste en uiteindelijke waarnemer in beeld te krijgen zul je merken dat het je ontsnapt.
Je kunt er niet bij al denk je dat in het begin wel.......

Hab
Eindelijk! Als de laatste woorden zijn gezegd en het einde van alles is gemaakt, begint het wachten waar geen onderscheid meer is. Een donkerte, zwarter dan de nacht, onwetend en ontoegankelijk daalt over de wereld en het ik. Met een laatste blik dooft het licht waar ik geboren ben en waar ik heb geleefd met al het lief en leed dat het leven met zich brengt.
Daar in dat wachten is geen doel want er is geen mogelijkheid tot onderscheid. Het maken zelf is opgehouden.

Vanaf daar begint het visionaire en verwacht de waarnemer (de ziener) de doener (de bron, de aanzet van het maken).
Wanneer de verwachting is voldragen toont de doener zich en maakt een spoor van zedelijkheid en gewoonte doorheen de duisternis. In dat spoor maakt de waarnemer zijn leertijd en vormt de waarnemer zich naar inzicht, naar het vormen van een spoor in zichzelf.

De leertijd eindigt waar de doener verdwijnt en de waarnemer het spoor in zichzelf open maakt en hij in het licht komt te staan waar de vereniging plaats vindt. Deze extase is het sluitstuk van het ene zijn.

Beste Hab,

Je zet hier een voortreffelijke vertaling neer van de 'duizend namen van de Moeder'. Elke groet is een dankzegging voor dat ene zijn. Deze gedurige lofzegging is ??n spoor van het leven zelf en elkeen moet het uit zichzelf zeggen om tot vereniging te komen.
Een mens kan zijn eigen duisternis niet oplossen zoals hij ook niet in staat is zijn eigen begin te maken. Het leven draagt in al die duizend namen alles wat bestaat en in elke naam maakt zij het begin van een uniek geluid dat de vereniging zoekt met de sonore harmonie van het geheel, die ene klank.
Dank, duizendmaal dank.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2014, 10:15   #116
habbuthabnot
Mandataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht

Beste Hab,

Je zet hier een voortreffelijke vertaling neer van de 'duizend namen van de Moeder'. Elke groet is een dankzegging voor dat ene zijn. Deze gedurige lofzegging is ??n spoor van het leven zelf en elkeen moet het uit zichzelf zeggen om tot vereniging te komen.
Een mens kan zijn eigen duisternis niet oplossen zoals hij ook niet in staat is zijn eigen begin te maken. Het leven draagt in al die duizend namen alles wat bestaat en in elke naam maakt zij het begin van een uniek geluid dat de vereniging zoekt met de sonore harmonie van het geheel, die ene klank.
Dank, duizendmaal dank.

Looro

Dank voor het compliment.
Nog mooier is dat het lezen ervan je brengt tot deze inzichten!
Dat is fantastisch!
Je conclusies zoals je het hier verwoordt zijn een warme aanbeveling voor een ieder om hetzelfde te doen.
Lees, lees en lees opnieuw en laat de woorden langzaam doordingen.

Als je dat doet dan dringt Zij langzaam tot je door en zal Zij zichzelf en de wereld verklaren!

Prachtig!

Dat zijn wij.

Hab
Oud 10 mei 2014, 10:06   #117
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glans Bekijk bericht
Zeker heb je veel geluk gehad Looro!
Dankje dat je ons wilt laten weten hoe het nu met je gaat.
Sterkte en beterschap verder!
Met een groet uit de verte ....
Looro is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon