Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 december 2014, 10:39   #31
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
@Theo:....Aandacht dient inderdaad gericht te zijn op Zijn of Liefde.
Zeer wijs!
Het toeval wil dat ik gisteren een boekje ter hand nam, getiteld:
Praat alleen over LIEFDE (een weg naar genezing). Auteur: G. Jampolsky

Citaat:
@Theo:....Daarom ben ik geen voorstander van het gebruik van termen als egomens en Christusmens. Kan m.i. Tot veel te veel verwarring leiden...
Helemaal mee eens!
Ik ben toevallig met iemand in gesprek die zijn partner al 20 jaar verwijt dat hij de fout is van al haar ellende na hun scheiding. Dan ga je toch niet over de egomens en christusmens beginnen vertellen zeker!

Citaat:
De zoektocht begint immers vaak vanuit een bevrijd willen raken uit pijn en ellende. In eerste instantie is er dus sprake van een ego motief.
Correct!
En tegen zo'n mensen hoef je niet te gaan zeggen dat vergeven niet nodig is want de Christus neemt van zichzelf al de zonden al weg of dat er volgens advaita geen ik en de ander is!
Die geef je gewoon een 'instrument' als 'vergeven' en je houd de 'ontwikkel-ontwaak' talk voor veeeeel later of nooit!
Zie discussie 'over kwetsen'.
Over kwetsen....
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2014, 11:08   #32
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tuizentfloot Bekijk bericht
Zeer wijs!
Het toeval wil dat ik gisteren een boekje ter hand nam, getiteld:
Praat alleen over LIEFDE (een weg naar genezing). Auteur: G. Jampolsky

Helemaal mee eens!
Ik ben toevallig met iemand in gesprek die zijn partner al 20 jaar verwijt dat hij de fout is van al haar ellende na hun scheiding. Dan ga je toch niet over de egomens en christusmens beginnen vertellen zeker!

Correct!
En tegen zo'n mensen hoef je niet te gaan zeggen dat vergeven niet nodig is want de Christus neemt van zichzelf al de zonden al weg of dat er volgens advaita geen ik en de ander is!
Die geef je gewoon een 'instrument' als 'vergeven' en je houd de 'ontwikkel-ontwaak' talk voor veeeeel later of nooit!
Zie discussie 'over kwetsen'.
Over kwetsen....
uiteindelijk spreken we allemaal dezelfde taal. De taal van de Liefde is universeel. En daarvoor moet je door de vormen heen kunnen kijken. Liefde kent vele uitingsvormen. Zelfs de meest verwrongen vormen zijn daar uitdrukking van. Als dat eenmaal echt goed gezien is, verdwijnt afwijzing en afscheiding als vanzelf en zal de wereld en de mensheid daar een afspiegeling van zijn.
Nadje is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2014, 11:16   #33
Renoir
Forumbaas

Renoir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
uiteindelijk spreken we allemaal dezelfde taal. De taal van de Liefde is universeel. En daarvoor moet je door de vormen heen kunnen kijken. Liefde kent vele uitingsvormen. Zelfs de meest verwrongen vormen zijn daar uitdrukking van. Als dat eenmaal echt goed gezien is, verdwijnt afwijzing en afscheiding als vanzelf en zal de wereld en de mensheid daar een afspiegeling van zijn.
Zullen we dit gefilosofeer hier maar eens gaan be?indigen.

Het heeft ook niets met het oorspronkelijke onderwerp te maken.

Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2014, 11:17   #34
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier zeg je het zelf al, wat ik in andere topic aangaf. Het ego kan er mee aan de haal gaan. Dat men dan bedrogen uit komt spreekt voor zich. Aandacht dient inderdaad gericht te zijn op Zijn of Liefde. Daarom ben ik geen voorstander van het gebruik van termen als egomens en Christusmens. Kan m.i. Tot veel te veel verwarring leiden. De zoektocht begint immers vaak vanuit een bevrijd willen raken uit pijn en ellende. In eerste instantie is er dus sprake van een ego motief.
Daar ben ik het volledig mee eens. De zoektocht begint uit ego motieven.
Het is dan ook de egomens die start met zoeken.

Doch voor mij zijn egomens en Christusmens heldere begrippen.
Beiden komen samen in mij.

En dan kom ik op een belangrijk punt. Doe ik een bepaalde uitspraak als egomens of als Christusmens? Beide mensen die in mij samen komen kennen een andere waarheid. Daarom vind ik het van belang om ze zo her en der in de discussie te benoemen.

Als voorbeeld: we hebben het elders over 'vergeven'. Voor de egomens is vergeven van belang, voor de Christus mens niet. We blijven verkeren in een babylonische spraakverwarring als dit niet duidelijk is in een reactie.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2014, 11:17   #35
Renoir
Forumbaas

Renoir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht

En dan kom ik op een belangrijk punt. Doe ik een bepaalde uitspraak als egomens of als Christusmens? Beide mensen die in mij samen komen kennen een andere waarheid. Daarom vind ik het van belang om ze zo her en der in de discussie te benoemen.

Als voorbeeld: we hebben het elders over 'vergeven'. Voor de egomens is vergeven van belang, voor de Christus mens niet. We blijven verkeren in een babylonische spraakverwarring als dit niet duidelijk is in een reactie.
Renoir is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2014, 11:19   #36
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Terug naar Mion, akkoord.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2014, 11:23   #37
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht

Precies. Daarom hebben we t er ook over. beiden komen samen in jou. Correct. En ik heb het dan over de jou/mij waarin het samenkomt en samenvalt. Dat zou je dan in jouw termen met Christusbewustzijn kunnen aanduiden. Hetgeen dan weer iets anders is dan de Christusmens toch?
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon