Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Boeken, gedichten, muziek en filmpjes > Boek in beeld

Boek in beeld Boeken gelezen die je wilt aanprijzen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 3 mei 2021, 13:16   #81
Mihaela
Plenipotentiaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
Een flinke grote en dikke paddo zou wonderen bij jou kunnen verrichten. .
Als je me eentje opstuurt, laat ik je weten ..
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2021, 13:45   #82
marie
Missionaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Marie (uiteindelijk) er is toch niemand die een weg voor de ander kan bepalen?
Jij niet en "ze" niet. Er is alleen het het nu van moment tot moment.
Enkel vandaar uit in onszelf kan eenheid zijn of ontstaan .
Niemand kan de wereld veranderen .

Wellicht in onszelf onoverbrugbare verschillen beslechten zonder dat het over gelijk hebben hoeft te gaan.
Anna, we zitten hier nog altijd op een forum waar we ideeën delen...
en waar, naar mijn zin, men een beetje te veel het 'ik' wil uitschakelen...
Het enige dat ik doe is wijzen op het gevaar daarvan...
Vraag??? Ervaar jij het nu??? Ken jij het gevoel van het leven in nu???
Leef jij in het nu???

Ik vind je uitdrukking 'er is alleen maar...'
De dag dat ik immer en altijd in het nu leef geloof ik niet dat ik hier nog zit te schrijven...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2021, 14:00   #83
Anna
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Leef jij in het nu???

Ik vind je uitdrukking 'er is alleen maar...'
De dag dat ik immer en altijd in het nu leef geloof ik niet dat ik hier nog zit te schrijven...
Met het ouder worden leef ik met gemak overwegend in het nu.

Laat maar weg Marie de woorden : "er is alleen maar". Overbodige woordgebruik .

Het is geen noodzaak meer dat ik hier lees en schrijf. Toch het is eerder gebruik maken omdat de mogelijkheid er is en ik blijvende belangstelling heb voor non -dualiteit.
En ik niet opnieuw in slaap wil vallen.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 3 mei 2021, 15:07   #84
Darsho
Dignitaris

Darsho's schermafbeelding

Standaard ‘Steen der Wijzen’ voor forumleden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
Een flinke grote en dikke paddo zou wonderen bij jou kunnen verrichten. Maar laten we het daar niet over hebben.
Als je me eentje opstuurt, laat ik je weten ..
... Hier volledig legaal te bestellen online.
Deze heb ik samen met mijn vriend Jan (dewelke kanker-terminaal is) al gegeten.
Citaat:
Tampanensis Magic Truffels zijn bij uitstek geschikt voor microdosing en voor een avondje filosoferen met dierbaren. Deze gemiddeld sterke tripknolletjes kunnen je eenvoudig op een ander gedachtespoor zetten en de deur openzetten voor associatief denken. Maar pas op: behandel dit fascinerende natuurproduct met de bijnaam ‘Steen der Wijzen’ niet als speelgoed. Ze bevatten een serieuze hoeveelheid psilocybine, dezelfde werkzame stof als in paddo’s. Je krijgt 15 gram Magic Truffels per verpakking.
Je hoeft het hele zakje van 15 gram niet in één keer op te eten als je schrik hebt om de controle te verliezen. Eet 1/3 of 1/4 op je nuchter mag en voel het Default mode netwerk (DMN) of het ik-netwerk langzaam naar de achtergrond verschuiven...

Citaat:
'Als je een idee wilt krijgen van wat een verruimd bewustzijn is, hoef je alleen maar met een kind van vier een kopje thee te gaan drinken.’
Of wat lsd te nemen. Gopnik vertrouwde me toe dat ze getroffen was door de overeenkomsten tussen de fenomenologie van de lsd-ervaring en wat zij wist over het kinderbewustzijn: hogere zoektemperaturen, diffusere aandacht, meer mentale ruis (of entropie), magisch denken, en een laag consistent (in de tijd) zelfbewustzijn.
‘Waar het kort gezegd op neerkomt, is dat baby’s en jonge kinderen eigenlijk permanent aan het trippen zijn.’

Beslist een interessant inzicht, maar hebben we er ook wat aan? Gopnik en Carhart-Harris denken beiden van wel; ze zijn van mening dat de psychedelische ervaring zoals zij die voor zich zien, voor zowel zieke als gezonde mensen van nut kan zijn.
Bij hen die gezond zijn zouden psychedelica door hun entropieverhogende werking de vastgeroeste denkpatronen te lijf kunnen gaan – ‘het denken eens goed doorsmeren,’ zoals Carhart-Harris het verwoordt –, en wel zodanig dat het resulteert in een toename van welbevinden, openheid en creativiteit.
Om de termen van Gopnik te gebruiken: de middelen zouden bij volwassenen het soepeler denken kunnen bevorderen dat kleine kinderen zo eigen is, en ook hun creatieve ruimte kunnen vergroten. Als het klopt wat Gopnik denkt, namelijk dat de ‘kindertijd voor ruis – en nieuwe elementen – in het systeem van culturele evolutie zorgt’, zouden psychedelica hetzelfde in het systeem van de volwassen geest kunnen bewerkstelligen.
Wat de mensen die niet gezond zijn betreft: vooral zij die lijden aan door mentale rigiditeit gekenmerkte stoornissen (verslaving, depressie en obsessies) profiteren er waarschijnlijk het meest van.

Uittreksel van: Michael Pollan. 'Verruim je geest'.
Stel je voor dat forumlid marie er wat zou van eten. Wat zou er van haar overblijven zonder haar ik-component...
Citaat:
Marie op de eerste plaats ben ik niet onder de indruk van je verstandelijke en intellectuele kennis en de vele weer-woorden.. Wat ik zie is dat ze je in weg zitten en niet kunt begrijpen wat " andere mensen" zien, zeggen en bedoelen.
Je blijft je eigen riedel herhalen. Keer op keer, jaar op jaar.
Eerst was het God, nu is het je ik -component. Een buitenstaander ziet dat je daar in vast zit.

bron: Iona op 25 aug. 2020

Citaat:
Leef jij in het nu???
marie marie toch...
Oud 3 mei 2021, 15:12   #85
Darsho
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oud 5 juni 2021, 13:34   #86
Darsho
Dignitaris

Standaard trapped within psychedelic experiences?

Een goeie van Ram Dass...
Citaat:
Citaat:

"Psychedelics could chemically override the thought patterns in your brain so that you are open to the moment, but once the chemical loses its power the old habit patterns take over again. With them comes a subtle despair that without chemicals you are a prisoner of your thoughts."

bron: HOW DO WE GET TRAPPED WITHIN PSYCHEDELIC EXPERIENCES?
Vertaald gaat het zo...
Citaat:
"Psychedelica zouden de denkpatronen in je hersenen chemisch kunnen overschrijven, zodat je openstaat voor het moment, maar zodra de chemische stof zijn kracht verliest, nemen de oude gewoontepatronen het weer over. Met hen komt een subtiele wanhoop dat je zonder chemicaliën een gevangene bent van je gedachten."
Niks nieuws natuurlijk, ook hier wordt dat gezegd > SLECHT NIEUWS VOOR DE CONSUMENTEN VAN ENTHEOGENEN.

Psychedelica kunnen het denken eens goed doorsmeren dus, zoals Carhart-Harris het verwoordt –, en wel zodanig dat het resulteert in een toename van welbevinden, openheid en creativiteit.
In die gecreëerde toestand van welbevinden, openheid en creativiteit is het dan veel makkelijker om gedachten te onderzoeken op Waarheid.
Vooral voor de depressieve mens (40 miljoen in West-Europa), want die is terecht gekomen in misschien wel een van de pijnlijkste illusies...
Citaat:
Depressie

Bijna iedereen voelt zich af en toe weleens depri: verdrietig over een pijnlijke gebeurtenis, somber over de vooruitzichten in je leven, gekweld door eenzaamheid en gemis aan een geliefde. Meestal reageren we op zo’n dip met heel veel denken. We proberen als het ware de gedachte te vinden die ons verlost van deze beknelling. Héél soms lukt dat héél even, waardoor we gesterkt worden in de illusie dat we met denken ons probleem kunnen oplossen. Maar even later is de beknelling er weer en stromen onze gedachten opnieuw als een razende bergbeek door ons bewustzijn.

Gedachten kunnen nooit de oplossing brengen voor een beknelling die door denken is veroorzaakt. Immers, het is door het denken dat de illusie ontstaat van een werkelijk bestaande ‘ik’ die in een echt bestaande moeilijke situatie zit.
Zodra we een pijnlijk of beknellend gevoel ervaren en we vallen in de valkuil van het denken, zal de beknelling alleen maar in stand gehouden worden en soms er zelfs door toenemen. Dit komt vanwege een merkwaardige omkering van oorzaak en gevolg. We menen dat het beklemmende gevoel veroorzaakt wordt door een echt bestaande situatie buiten onze geest, waarna we gaan denken teneinde van dat gevoel af te komen.

In werkelijkheid zijn het juist onze gedachten die de illusie creëren van een echt bestaande pijnlijke situatie buiten onze geest waar wij ons het slachtoffer van voelen. Zodra je gelooft in deze objectivering van een pijnlijk gevoel, gaan je gedachten in de overdrive om er weer van af te komen. Het verhaal van je beknelling wordt alsmaar herhaald in je hoofd, waardoor ze steeds erger wordt. Bekneld gevoel en gedachtestroom komen in een vicieuze wisselwerking, en houden elkaar in stand.

Bij veel mensen gaat deze dip – ondanks de contraproductieve reactie erop – na een tijdje toch weer over, omdat er weer wat nieuws gebeurt in hun leven waar ze van opknappen, of gewoon omdat de ellendige situatie steeds langer geleden is en overdekt wordt met nieuwe, minder beklemmende situaties.

Maar soms blijven mensen vastzitten in deze vicieuze cirkel van bekneld gevoel en het vele denken erover. De beklemming wordt steeds dieper, het denken steeds drukker en wanhopiger, totdat de wanhoop min of meer permanent is. Dan spreken we van een depressie. Het verhaal in je hoofd gaat dan vooral over je eigen waardeloosheid en over de zinloosheid van het bestaan; je gelooft er helemaal in, omdat je immers tevens een sterk gevoel van waardeloosheid en zinloosheid ervaart. Gevoelens van zinloosheid en argumenten voor het zinloze van dit bestaan in je gedachten, houden elkaar in stand. Je verliest het contact met je omgeving en verdwijnt steeds meer in het verhaal van de zinloosheid en het sombere gevoel dat ermee in wisselwerking staat. Je ziet andere mensen opstaan en naar hun werk gaan, kinderen opvoeden en ’s avonds naar de tv kijken, en je snapt totaal niet wat ze daar nou in zien. Misschien doe je zelf wel mee aan al die onzin, maar je ziet alleen maar zinloosheid. Kortom, een depressie is misschien wel een van de pijnlijkste illusies waar je in terecht kunt komen.

bron: verslaafd aan denken / Jan Geurtz

Labels
enthogenen, mystieke ervaring, psychedelica

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon