Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Lekker babbelen

Lekker babbelen Datgene wat je hier wilt delen aan persoonlijke ervaringen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 juni 2021, 14:40   #11
Anna
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dat ben ik met je eens. Narcisme begrijpen brengt ook je eigen machteloosheid naar voren. Er kan het willen zijn die de narcistische persoonlijkheid een andere kant op wil sturen. Die machteloosheid in jezelf kan geschouwd worden. Door het schouwen dooft zowel de machteloosheid als de wil uit.
Precies!
In de documentaire is dochter Sandra hier een mooi voorbeeld van.
De ooit geleden druk ervan op de de ziel kan door het innerlijk schouwen blijvende maar ook aanvaardbare gevolgen (verdriet) in verder leven hebben.
Anna is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2021, 14:51   #12
Anna
Actuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Precies!
De ooit geleden druk ervan op de de ziel kan door het innerlijk schouwen blijvende maar ook aanvaardbare gevolgen (verdriet) in verder leven hebben.
Ook de prijs die zij betaalt Timmermans te heten .
Zij kan naar haar zeggen haar zangtalent niet meer benutten zoals zij zou wiilen vraagt ook om inzicht en aanvaarding.
Het kan wellicht een inspiratie zijn voor velen innerlijk te schouwen, alleen maar dat.
Oud 10 juni 2021, 19:21   #13
Bassie
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna Bekijk bericht
Precies!
Het ontwaken van de stille getuige is van belang als er verdrietige zaken aan de orde zijn. In het innerlijk schouwen rust geen oordeel, geen geheugen. Leuke zaken zaken schouwen kan iedereen, maar het is zaak om te blijven schouwen in verdriet. Het ontwaken bestaat er dan ook uit dat de stille getuige 24/7 getuige is.

Citaat:
Het kan wellicht een inspiratie zijn voor velen innerlijk te schouwen, alleen maar dat.
Er zijn niet veel mensen die het innerlijk schouwen onder de knie hebben. Men begrijpt het wel, maar als het er op aan komt laat men zich toch weer mee voeren door de persoon welke men zelf is.
Oud 10 juni 2021, 19:48   #14
Anna
Actuaris

Standaard

Citaat:
Het ontwaken van de stille getuige is van belang als er verdrietige zaken aan de orde zijn. In het innerlijk schouwen rust geen oordeel, geen geheugen. Leuke zaken zaken schouwen kan iedereen, maar het is zaak om te blijven schouwen in verdriet. Het ontwaken bestaat er dan ook uit dat de stille getuige 24/7 getuige is.
.......

Citaat:
Er zijn niet veel mensen die het innerlijk schouwen onder de knie hebben. Men begrijpt het wel, maar als het er op aan komt laat men zich toch weer mee voeren door de persoon welke men zelf is.
Oud 10 juni 2021, 23:03   #15
Sam
Mandataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.........

de stille getuige weet, schouwt en geeft zich over.... niet “mijn wil” geschiedt, alles doet zich voor zoals het is... zonder een “ik” die zich achter het dat wat gebeurd verschuilt... zonder een “ik” die zich graag profileert achter mooie plaatjes en praatjes..., zonder een “ik” die zich verschuilt achter jeugdtrauma....

De stille getuige schouwt en is noch slachtoffer, noch dader, noch leerling, noch meester.....
Oud 10 juni 2021, 23:27   #16
Bassie
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
.........

de stille getuige weet, schouwt en geeft zich over.... niet “mijn wil” geschiedt, alles doet zich voor zoals het is... zonder een “ik” die zich achter het dat wat gebeurd verschuilt... zonder een “ik” die zich graag profileert achter mooie plaatjes en praatjes..., zonder een “ik” die zich verschuilt achter jeugdtrauma....

De stille getuige schouwt en is noch slachtoffer, noch dader, noch leerling, noch meester.....
Inderdaad. En dat wil niet zeggen dat de verschijning niet verschijnt. De stille getuige ziet wat de verschijning doet, zegt of niet zegt enzovoorts. Anders zou de stille getuige immers nergens getuige van kunnen zijn.

In het geval van Sandra is de stille getuige, getuige geweest van het seksueel misbruik. Voor de stille getuige is het alsof dat 'een ander' is overkomen, voor Sandra als verschijnsel is dat niet het geval.

Dat is zo'n beetje het verschil tussen 'niemand' aanwezig zijn of 'iemand' aanwezig zijn. Niet-zelf of zelf.

Het "weten wat je bent" is de finale conclusie, maar het gaat er natuurlijk vooral om hoe je er in de praktijk mee om gaat. Daarom is de weg naar zelfkennis ook een proces. Zonder zelfonderzoek en het afleggen van de weg ontstaat er nooit een 'innerlijk begrijpen' dat er 'niemand' aanwezig is in de mens.
Oud 10 juni 2021, 23:30   #17
Sam
Mandataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. En dat wil niet zeggen dat de verschijning niet verschijnt. De stille getuige ziet wat de verschijning doet, zegt of niet zegt enzovoorts. Anders zou de stille getuige immers nergens getuige van kunnen zijn.

In het geval van Sandra is de stille getuige, getuige geweest van het seksueel misbruik. Voor de stille getuige is het alsof dat 'een ander' is overkomen, voor Sandra als verschijnsel is dat niet het geval.

Dat is zo'n beetje het verschil tussen 'niemand' aanwezig zijn of 'iemand' aanwezig zijn. Niet-zelf of zelf.

Het "weten wat je bent" is de finale conclusie, maar het gaat er natuurlijk vooral om hoe je er in de praktijk mee om gaat. Daarom is de weg naar zelfkennis ook een proces. Zonder zelfonderzoek en het afleggen van de weg ontstaat er nooit een 'innerlijk begrijpen' dat er 'niemand' aanwezig is in de mens.
.......
Sandra heeft ook in eerdere interviews dit heel “treffend” weergegeven.....
Oud 10 juni 2021, 23:34   #18
Sam
Mandataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Overigens heb ik de documentaire in de link van Rob aangegeven, niet bekeken. Door de link van Rob werd ik echter nieuwsgierig naar het verhaal achter dit verhaal en heb wat ander materiaal bekeken.

Respect voor de nuchtere, schouwende manier waarop beide dochters zijn omgegaan met hun hele geschiedenis...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon