Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Andersdenkenden

Andersdenkenden Leden die ondanks weerwoord onverstoorbaar blijven doordrammen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 november 2015, 14:00   #1
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard Gezond verstand lijdt niet (Byron Katie)

Komt uit een ander topic. Belangrijk genoeg volgens mij om een apart topic over op te zetten.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
@Hab:
Mij komt nu een uitspraak van haar op, in gedachte waar we het gisteren over hadden, vanwaar al dat lijden in de wereld, dat de mens moet doorstaan.
Byron Katie zegt in dat verband: GEZOND VERSTAND LIJDT NIET.
Het nadeel is dat de uitspraak onwaar is.
Verklaar je nader Theo, wat is er onwaar aan?
Ik zet de reactie van Laurens er ook bij.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ik vind de uitspraak 'gezond verstand lijdt niet' ook lichtelijk vreemd maar het is een doordenker. Wat is gezond verstand? Gezond verstand denkt niet uit zichzelf waardoor het lijden ontstaat, gezond verstand is de rede, het denken onder controle en op zich lijdt de rede niet.
Oud 10 november 2015, 14:05   #2
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Deze zet ik hier ook nog.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht

@Byron Katie op 12.35 There is nothing that does not come from the mind........!!! Geweldig, wat een getuigenis !!
Wat een stomme uitspraak. Dat kan alleen van iemand zijn die niet goed onderzoek heeft gedaan.
De uitspraak van Byron Katie is correct alles, werkelijk alles komt van de mind.
@Theo: En wat is hier de stomme uitspraak aan?
Voor jou zet ik er deze nog bij ter overpeinzing:

Citaat:
Alle problemen zijn illusies van het verstand.

Eckhart Tolle
Oud 10 november 2015, 14:06   #3
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er zit de implicatie in dat als we maar wat anders gaan denken (gezonder) dat het dan allemaal wel goed komt. Maar het is vwb 'lijden' niet alleen een kwestie van gezond denken. De mens is een ingewikkeld systeem wat niet alleen door het basale denken wordt aangestuurd. Dus men kan dit beter niet presenteren als panacee om het lijden op te heffen.

Uiteraard is gezond verstand wel een prima hulpmiddel. Maar zoals Byron Katie het zegt is het onwaar. (niet goed op waarheid gecontroleerd dus)

Tolle zegt eigenlijk precies hetzelfde.
Oud 10 november 2015, 14:38   #4
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Er zit de implicatie in dat als we maar wat anders gaan denken (gezonder) dat het dan allemaal wel goed komt. Maar het is vwb 'lijden' niet alleen een kwestie van gezond denken. De mens is een ingewikkeld systeem wat niet alleen door het basale denken wordt aangestuurd. Dus men kan dit beter niet presenteren als panacee om het lijden op te heffen.
Een posttraumatische stressstoornis (PTSS) is een goed voorbeeld van het niet doorzien van je eigen gedachten.
En Byron Katie iemand is die baanbrekend werk heeft verricht in het zichtbaar maken en bevrijden van onze projecties.

Citaat:
Wat hij zegt vind je dus ook onwaar ((niet goed op waarheid gecontroleerd dus).

Alles wat iemand zegt is onwaar.
Niet alles, natuurlijk, want Tolle & Katie zeggen ook wel zinnige dingen, maar andere dingen hebben ze niet goed onderzocht volgens jou.
Ja, zo kun je op dit forum als dit wel bezig blijven h?!

Klopt nog ook, zodra we onze mond opendoen zitten we al naast de kwesties.
Maar zo werkt het niet, we zouden geen mensen zijn moesten we onze mond niet opendoen om te spreken, onze handen niet gebruikten om te schrijven.

Als jij een deel van wat Tolle en Byron Katie zeggen als onwaar wil bestempelen, niet juist gepresenteerd, in een gedienstigheid aan het gzoz, in het weten 'wat' je bent, ga je gang.

Ik begin van het eindeloze waarheids-geleuter op dit forum stilaan mijn buik vol te krijgen onder het credo: 'niets kan gezegd worden, dus er is altijd maar meer om zeggen'.

Een laatste visie over Tolle & Katie uit een andere hoek van Jan Geurtz die ik zeer apprecieer:
Citaat:
'Het be?indigen van de identificatie met je zelfbeeld leidt tot het realiseren van zelfloosheid of egoloosheid. Beginners op het spirituele pad vinden dat soms een eng idee: wie ben je dan nog als je geen zelf meer hebt? Wat blijft er dan over? Misschien een soort grauwe eenheidsworst? De meest saaie vorm van perfectie? Of een kille leegte? Dat is gelukkig niet het geval.

Ik heb een aantal gerealiseerde leraren leren kennen, en geen van allen zijn ze grauw en saai of kil, en bovendien zijn ze ook nog eens totaal verschillend van elkaar.
Zo heb je Eckhart Tolle, die inderdaad aan de buitenkant enigszins saai overkomt, als een kantoorklerk na zijn vijfentwintigjarig jubileum, maar die een bijzonder zachte en liefdevolle uitstraling heeft, vermengd met een heldere intelligentie. Byron Katie is weer een totaal ander mens: ook diezelfde liefdevolle uitstraling, maar hier gecombineerd met een scherpe en confronterende houding.'

Uittreksel van: Jan Geurtz. 'Verslaafd aan denken'. iBooks.
@Theo: en bovenstaand citaat van Jan Geurts plak ik niet om bewijs aan te brengen dat Tolle en Katie wel degelijk deugen of om mijn adoratie er voor uit te drukken als de enige beste spirituele leraars.
Wel omdat ik hen beide gerealiseerde leraren vind.
En sowieso zijn ze 'maar' mens en zal alles wat ze zeggen niet iedereen bevallen. Jij hoort daar duidelijk bij.

Wijziging aangebracht door Puppetji op 10 november 2015 om 15:04.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2015, 14:42   #5
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uiteraard is gezond verstand wel een prima hulpmiddel. Maar zoals Byron Katie het zegt is het onwaar. (niet goed op waarheid gecontroleerd dus)

Doe the work en ondervindt op onovertroffen wijze hoe een in je post gevatte overtuiging in drie simpele vragen en een omkering omgekeerd even waar is als de oorspronkelijke. Wat een openbaring moet dat voor je zijn dat je het in no time met een nieuw denkbeeld dat haaks staat op de oorspronkelijke, net zo eens kunt zijn. Op dit kleine persoonlijke vlak is al aangetoond dat je het lijden kunt opheffen (je moeder die geen hekel aan je blijkt te hebben maar jij die een hekel hebt aan jezelf) en dat geeft toch te denken over het effect dat het totale denken op je heeft.

Maar w??r wordt er over gefilosofeerd in plaats van gedaan, ontdek het zelf.
Oud 10 november 2015, 14:49   #6
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:

Niet alles, natuurlijk, want Tolle & Katie zeggen ook wel zinnige dingen, maar andere dingen hebben ze niet goed onderzocht volgens jou.
Op het relatieve vlak is het waar maar het is niet waar in het licht van Waarheid. Maar dat maakt niet uit als je je beweegt op het relatieve vlak. Het is de toestand waarin je verkeert 'waar' en dat is prima. Dat is zowel met Tolle, Balsekar als Byron Katie zo, allemaal gericht op de subjectief beleefde waarheid want daar ben je, maar niettemin vormen ze opstapjes naar Waarheid.

Ik kan onderschrijven wat je hier van Jan Geurtz quote de angst om het verliezen van het kleine zelf is groot, toch moet het gebeuren om bij het grote Zelf te kunnen komen.
Oud 10 november 2015, 14:52   #7
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komt uit een ander topic. Belangrijk genoeg volgens mij om een apart topic over op te zetten.

Pup, is het waar dat alleen het denken elke "creatie" voortbrengt?
Hoe valt dat dan weer te rijmen b.v. met zaken als ziekte, die signalen van de ziel zijn?

Hier zie ik een paradox die jij me misschien nader kunt uitleggen.
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2015, 15:02   #8
Puppetji
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Theo: ...Maar w??r wordt er over gefilosofeerd in plaats van gedaan, ontdek het zelf.
Af en toe moet ik het eens roerend met je eens zijn Laurens.

Ik heb het nog al is laten vallen: Zou je niet beter gewoon een soort Byron Katie, maar niet gelimiteerd tot haar, forum oprichten?
Laat dat eindeloos getater over weten 'wat' je bent gewoon achterwege, want lieve help, al dit gefilosofeer en gediscussieer op je forum, het wordt me soms te veel.
Moest Engels mijn moedertaal zijn zat ik meer daar > http://eckhart-tolle-forum.inner-gro...forum.php?f=28
Oud 10 november 2015, 15:08   #9
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Af en toe moet ik het eens roerend met je eens zijn Laurens.

Ik heb het nog al is laten vallen: Zou je niet beter gewoon een soort Byron Katie, maar niet gelimiteerd tot haar, forum oprichten?
Laat dat eindeloos getater over weten 'wat' je bent gewoon achterwege, want lieve help, al dit gefilosofeer en gediscussieer op je forum, het wordt me soms te veel.
Moest Engels mijn moedertaal zijn zat ik meer daar > http://eckhart-tolle-forum.inner-gro...forum.php?f=28
Begin gerust een onderdeel The Work hier, ik schep daarvoor als je dat wilt alle ruimte die je nodig hebt, want het is, maar dat wil je dan weer niet gezegd hebben, een schitterend opstapje voor de doelstelling van dit forum. Maar je mag het ook onafhankelijk daarvan hier beoefenen, het is hoe dan ook zo dat the work en gedegen zelfonderzoek elkaar absoluut niet bijten.
Oud 10 november 2015, 15:40   #10
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Natuurlijk zeggen ze zinnige dingen. Het verhaal is echter niet compleet. En de stelling waar je mee begon is zelfs onwaar. Roepen dat je dan wel bezig kan blijven helpt je ook geen slag verder. Wil je nou dieper op de materie ingaan of niet?

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon