Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Tweegesprekken

Tweegesprekken Hier kun je een tweegesprek aanvragen om samen een onderwerp te bespreken, geen discussie.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 december 2014, 12:57   #1
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard Waarheid

Waarheid is niet te vinden door kennis (weten) te verzamelen.
Waarheid is alleen te vinden door onwetendheid op te heffen.
Derhalve dient de blik gericht te zijn op ontweten ipv weten.
Weten doet zich voor als geloof. Het feit dat de Christus over water kan lopen is slechts gelegen in het ontweten dat je door vloeibaar water heen zakt.
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2014, 13:08   #2
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Waarheid is niet te vinden door kennis (weten) te verzamelen.
Waarheid is alleen te vinden door onwetendheid op te heffen.
Derhalve dient de blik gericht te zijn op ontweten ipv weten.
Weten doet zich voor als geloof. Het feit dat de Christus over water kan lopen is slechts gelegen in het ontweten dat je door vloeibaar water heen zakt.
Onwetendheid doet zich voor als een geloof waarin we moeten geloven; weten maakt van het geloof een zekerheid die ons doet groeien en zeker niet alleen op verstandelijk vlak.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 7 december 2014, 13:17   #3
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Onwetendheid doet zich voor als een geloof waarin we moeten geloven;
Op je eigen geloof heb je geen invloed. Hoe zeer jij jezelf ook wijs maakt dat je over water kan lopen, je zult er toch doorheen zakken. Je kunt jezelf geen geloof aan praten. (het geloof dat je over water kan lopen)
Geloof zit diep verankert in je hoofd.

Waarheidsvinding kan dus per definitie niet in je hoofd plaats vinden.
Want op basis van argumenten ga jij niet geloven dat je over water kan lopen.
Het geleerde in jouw leven laat zich niet ongedaan maken door argumenten.

Waarheidsvinding kan alleen 'elders' plaats vinden en je hoofd zal het dan geloven omdat er gezien wordt. Anders gezegd: als er geen merkbare veranderingen in je zelf zijn -welke niet door je zelf in gang zijn gezet- ben je nog niet bezig met waarheidsvinding.
Oud 7 december 2014, 13:25   #4
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Op je eigen geloof heb je geen invloed. Hoe zeer jij jezelf ook wijs maakt dat je over water kan lopen, je zult er toch doorheen zakken. Je kunt jezelf geen geloof aan praten. (het geloof dat je over water kan lopen)
Geloof zit diep verankert in je hoofd.

Waarheidsvinding kan dus per definitie niet in je hoofd plaats vinden.
Want op basis van argumenten ga jij niet geloven dat je over water kan lopen.
Het geleerde in jouw leven laat zich niet ongedaan maken door argumenten.

Waarheidsvinding kan alleen 'elders' plaats vinden en je hoofd zal het dan geloven omdat er gezien wordt. Anders gezegd: als er geen merkbare veranderingen in je zelf zijn -welke niet door je zelf in gang zijn gezet- ben je nog niet bezig met waarheidsvinding.
Theo, dat is jouw vaststelling, dat is jouw weg; ik heb een andere weg bewandeld en die weg speelt zich zeker niet alleen af in mijn hoofd, zoals jij hier voortdurend laat verstaan, in tegendeel zelfs en mijn weg laat mij jouw uitlatingen heel goed begrijpen en voelen..., zonder dat ik mij met alles vereenzelvigd, ... dus?
Oud 7 december 2014, 13:36   #5
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Theo, dat is jouw vaststelling, dat is jouw weg; ik heb een andere weg bewandeld en die weg speelt zich zeker niet alleen af in mijn hoofd, zoals jij hier voortdurend laat verstaan, in tegendeel zelfs en mijn weg laat mij jouw uitlatingen heel goed begrijpen en voelen..., zonder dat ik mij met alles vereenzelvigd, ... dus?
Ik probeer samen met jou te kijken naar hoe geloof werkt. Als we het over 'over water lopen' hebben, dan zijn er twee soorten geloof mogelijk. Je gelooft dat je het kan of je gelooft dat je het niet kan. Het is een lering uit de bijbel, vandaar dat ik dacht dat het je wel zou aan spreken. Het heeft dus niet te maken met jouw of mijn weg. Maar het nodigt uit om te kijken hoe geloof werkt. En dan natuurlijk geloof zoals dat zich in mij voor doet . Of in jou voor doet.

Daarom zeg ik ook : geloof mij niet. En geloof anderen niet. Maar kijk naar de zaken die jij gelooft. Zoals ik ook kijk naar de zaken die ik geloof. Dat is een universeel proces. Er is niks sterkers dan geloof. Maar helaas is het meeste geloof gebouwd op drijfzand. Bij anderen zien we dat wel. Maar bij je zelf waarnemen is erg lastig. En dat geldt voor ons allebei.
Oud 7 december 2014, 13:49   #6
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Ik probeer samen met jou te kijken naar hoe geloof werkt. Als we het over 'over water lopen' hebben, dan zijn er twee soorten geloof mogelijk. Je gelooft dat je het kan of je gelooft dat je het niet kan. Het is een lering uit de bijbel, vandaar dat ik dacht dat het je wel zou aan spreken. Het heeft dus niet te maken met jouw of mijn weg. Maar het nodigt uit om te kijken hoe geloof werkt. En dan natuurlijk geloof zoals dat zich in mij voor doet . Of in jou voor doet.

Daarom zeg ik ook : geloof mij niet. En geloof anderen niet. Maar kijk naar de zaken die jij gelooft. Zoals ik ook kijk naar de zaken die ik geloof. Dat is een universeel proces. Er is niks sterkers dan geloof. Maar helaas is het meeste geloof gebouwd op drijfzand. Bij anderen zien we dat wel. Maar bij je zelf waarnemen is erg lastig. En dat geldt voor ons allebei.
Theo, mijn geloof is niet gebouwd op drijfzand, want ik heb het van alle leugens ontdaan.
Een les uit het boek der engelen.
Wat is echte deemoed?
Buig deemoedig je hoofd en je voelt dat een innerlijke kracht je verheft; dat is deemoed.
Buig deemoedig je hoofd en je voelt dat je hoofd dieper en dieper zakt; daar belazer je jezelf en je luistert niet naar je hart.

Hetzelfde geldt voor geloven; indien je voelt dat het geloof je versterkt en kracht geeft; indien je voelt dat het geloof al het goede in jouw naar boven doet komen en je dubbel doet leven ben je op de goede weg.
Indien je enkel verschrompelt onder druk van alle zogezegde wetten en gebruiken van het geloof, keer dat geloof de rug toe en zoekt met een open en vreugdevol hart naar de werkelijke god.
Oud 7 december 2014, 14:09   #7
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Theo, mijn geloof is niet gebouwd op drijfzand, want ik heb het van alle leugens ontdaan.
Een les uit het boek der engelen.
Wat is echte deemoed?
Buig deemoedig je hoofd en je voelt dat een innerlijke kracht je verheft; dat is deemoed.
Buig deemoedig je hoofd en je voelt dat je hoofd dieper en dieper zakt; daar belazer je jezelf en je luistert niet naar je hart.

Hetzelfde geldt voor geloven; indien je voelt dat het geloof je versterkt en kracht geeft; indien je voelt dat het geloof al het goede in jouw naar boven doet komen en je dubbel doet leven ben je op de goede weg.
Indien je enkel verschrompelt onder druk van alle zogezegde wetten en gebruiken van het geloof, keer dat geloof de rug toe en zoekt met een open en vreugdevol hart naar de werkelijke god.

Er is idd een innerlijke kracht werkzaam. Maar je gaat vanuit die kracht geloven, doch je schrijft even later iets wat andersom werkt. ( indien je voelt dat het geloof je versterkt en kracht geeft)

Die kracht is uit zichzelf werkzaam en behoeft geen geloof. Het geloof ontstaat juist uit die kracht. Het zijn de hersens die geloven en zij geloven het waargenomene en komt zo tot waarheid.
Oud 7 december 2014, 15:19   #8
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Er is idd een innerlijke kracht werkzaam. Maar je gaat vanuit die kracht geloven, doch je schrijft even later iets wat andersom werkt. ( indien je voelt dat het geloof je versterkt en kracht geeft)

Die kracht is uit zichzelf werkzaam en behoeft geen geloof. Het geloof ontstaat juist uit die kracht. Het zijn de hersens die geloven en zij geloven het waargenomene en komt zo tot waarheid.
Heel wat mensen geloven wat anderen hen wijsmaken en indien dat geloof in tegenstelling is met die innerlijke kracht, zoals jij het stelt, zal hun bijgeloof hen geen bijkomende kracht geven maar hen in tegendeel verder verzwakken en verdwazen.
Oud 8 december 2014, 08:50   #9
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Ja dat speelt zich af in een flexibel proces, namelijk dat van waarheidvinding. Jij wilt het proces zelf vastleggen, je wilt er een draaiboek van maken en dat gaat niet.
Na een nachtje erover geslapen te hebben, ook over het lezen van een hoofdstuk van Osho denk ik dat ik mijn draaiboek geschreven heb ook als reactie tegen al het negativisme hier op het forum: niets bestaat, er is alleen bewustzijn. Alles wat we zeggen zijn leugens, illusies, verzinsels, we moeten inzien dat niets is...

Dus heel het onderzoek wordt gezien als een afbouw van alles wat er om ons heen als realiteit wordt ervaren... om bij het niets uit te komen.

Het is een enorme destructieve werking die in een destructieve totale leegte dreigt uit te monden.
Ook jij, Theo, met je zeggen dat men tot op de rand van de afgrond moet komen om te kunnen inzien.

Hewel, ik wil en ik wens niet alleen destructief op te treden; ik wil ook naar dat niets, naar dat inzien komen door er op te wijzen dat er ook een positieve wijze bestaat om er te komen door te kijken naar de schoonheid van het ons omringende, door mij te doordringen van de positieve gevoelens die mij overvallen en mij doen in tranen uitbarsten voor het wonder van het bestaan.
En als we tot de wortel van zulke gevoelens gaan dan realiseren we ons inderdaad dat de omringende werkelijkheid niet bestaat of enkel bewustzijn is, maar dan is het een positief 'niets', vervuld van 'alles'. Een alles dat alles doordringt en dat de wortels van de toekomst in zich draagt; misschien niet meer op ons bekrompen aards niveau maar veel verder en veel dieper in het ZIJN.
Want zelfs 'aangekomen' in ons 'werelds' of 'onwerelds' bewustzijn, zogezegd de waarheid kennende, zitten we nog maar aan het begin van een nieuwe weg die veel en veel dieper het ZIJN doordringt.
Oud 8 december 2014, 13:22   #10
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus heel het onderzoek wordt gezien als een afbouw van alles wat er om ons heen als realiteit wordt ervaren... om bij het niets uit te komen.

Het is een enorme destructieve werking die in een destructieve totale leegte dreigt uit te monden.
Ook jij, Theo, met je zeggen dat men tot op de rand van de afgrond moet komen om te kunnen inzien.

Ja, je omschrijft het goed. Destructie is een mooi woord. En ik zei niet alleen dat je tot de rand van de afgrond moet gaan, maar dat je er ook een stap in diezelfde afgrond moet zetten. Veel destructiever kan je het niet hebben.

Dat jij het na een nachtje slapen nog niet ziet zitten kan ik billijken. Ik heb er zelf 3 jaar over gedaan om zover te komen. Dat zijn 1000 nachtjes.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon