Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Mijn inspiratie

Mijn inspiratie Dat zou wel eens je eigen hond kunnen zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 september 2016, 10:54   #81
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Een vriend van mij -inmiddels overleden- kreeg dementie. Dat was we 'ik? noemen bleef gewoon aanwezig. Dat denkbeeldigheid is niks anders dan gelul. Voortkomend uit slecht (of afwezigheid van) onderzoek.

De mate van ikkigheid varieert bij mensen en hangt samen met de wijze van zien. In de tijd dat mijn vriend dement was, zocht ik hem vaak op. En zag ook hoe de andere dementerenden zich gedroegen. Geloof me: je wilt geen (groot) ego hebben als je dementerend bent. Alleen is het dan te laat om nog wat te onderzoeken. Ben je ont-ikt dan is dementie best draaglijk denk ik.

Maar hier op een forum wartaal uit slaan heeft niks met gedegen onderzoek uit te staan. Gedegen onderzoek is niet louter mentaal.
Inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat gedegen onderzoek zo maar in het wilde weg gebeurt. Gedegen onderzoek moet aan regels voldoen en ??n van die regels is dat men alleen en alleen maar de waarheid mag volgen. De waarheid is de hoeksteen van de wijsheid en indien men het niet te strak neemt met het principe van de waarheid, mag men de rest ook vergeten...

De vraag is dan wel wat de waarheid is en ik heb het hier zeker niet over de afgekondigde waarheid door derden. Ieder moet voor zichzelf uitmaken wat de waarheid is...

Iets voor jezelf uitgemaakt en gevonden vergroot je zijn en wordt jouw waarheid...

Heb jij kennis van enige boekenwijsheid of nagepraatte wijsheid die jouw zijnswaarde vergroot??? Alleen dat al zou een belletje moeten doen rinkelen bij iedereen die het bij het verstand en enkel bij het verstand wil houden...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2016, 11:25   #82
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Inderdaad, maar dat wil niet zeggen dat gedegen onderzoek zo maar in het wilde weg gebeurt. Gedegen onderzoek moet aan regels voldoen en ??n van die regels is dat men alleen en alleen maar de waarheid mag volgen. De waarheid is de hoeksteen van de wijsheid en indien men het niet te strak neemt met het principe van de waarheid, mag men de rest ook vergeten...

De vraag is dan wel wat de waarheid is en ik heb het hier zeker niet over de afgekondigde waarheid door derden. Ieder moet voor zichzelf uitmaken wat de waarheid is...

Iets voor jezelf uitgemaakt en gevonden vergroot je zijn en wordt jouw waarheid...

Heb jij kennis van enige boekenwijsheid of nagepraatte wijsheid die jouw zijnswaarde vergroot??? Alleen dat al zou een belletje moeten doen rinkelen bij iedereen die het bij het verstand en enkel bij het verstand wil houden...
Regel nummer 1 is: twijfel overal aan.
Regel nummer 2 is: neem niet zomaar wat aan van anderen.
Regel nummer 3 is: verandert er wat in mij? En zo ja, wat dan? En hoe komt dat?

Degenen die werkelijk vorderingen maken zullen uiteindelijk herkenning vinden in teksten van grote zieners uit het verleden. Boekenwijsheid, daar heb je niks aan als beginnend onderzoeker. Omdat de context de beginnende onderzoeker niet duidelijk is. Omdat er paradoxen gepasseerd dienen te worden.

Maar eenmaal gevorderd, dan zie je dat je niet de eerste bent. Dan pas worden teksten duidelijk.

De meest gemaakte veronderstelling is dat het een zuiver mentaal onderzoek betreft. Dan begint het onderzoek al verkeerd.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2016, 14:19   #83
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:

Degenen die werkelijk vorderingen maken zullen uiteindelijk herkenning vinden in teksten van grote zieners uit het verleden. Boekenwijsheid, daar heb je niks aan als beginnend onderzoeker. Omdat de context de beginnende onderzoeker niet duidelijk is. Omdat er paradoxen gepasseerd dienen te worden.

Maar eenmaal gevorderd, dan zie je dat je niet de eerste bent. Dan pas worden teksten duidelijk.

De meest gemaakte veronderstelling is dat het een zuiver mentaal onderzoek betreft. Dan begint het onderzoek al verkeerd.
Mee eens bij wat je schrijft; maar als je, na getwijfeld en onderzocht te hebben, misschien na zelfs waarheden van anderen gelezen en gecontroleerd te hebben, wanneer je tot een waarheid doordringt ben je verplicht die waarheid te aanvaarden, zelfs indien die waarheid niet overeenstemde met wat je oorspronkelijk dacht en wat je hoopte.
Doe je dat niet dan blijf je op een doodlopende weg zitten...

Eens de waarheid ingezien, zelfs als die waarheid jou door anderen werd geopenbaard, eens dat je die waarheid hebt ingezien, vergroot die waarheid jouw 'zijn'swaarde en wordt dat jouw waarheid...

Het draait dan niet meer om geloven; maar om weten... en ook om 'zijn'...

Vandaar 'ik ben de weg, ik ben de waarheid en ik ben het leven'...
Wie enkel in mij gelooft, maar niet doorstoot tot de waarheid, niet doorstoot tot het zijn van die waarheid; die persoon zal het rijk Gods niet vinden...
Wij moeten de weg zijn, de waarheid zijn en het leven zijn... en dat is inderdaad alles behalve een zuiver mentaal gegeven.
Oud 7 september 2016, 06:09   #84
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Degenen die werkelijk vorderingen maken zullen uiteindelijk herkenning vinden in teksten van grote zieners uit het verleden.

De regels in de quote betreffen het uitdiepen van denkbeeldigheid en bevorderen de eindeloze commentaar op de bevorderingen in veranderlijkheid.

De veronderstelling en aanklacht tegen het gedegen zelfonderzoek ligt in de ontkenning van denkbeeldigheid.
Er zijn geen regels voor het doorzien van ego.

Citaat:
Eens de waarheid ingezien, zelfs als die waarheid jou door anderen werd geopenbaard, eens dat je die waarheid hebt ingezien, vergroot die waarheid jouw 'zijn'swaarde en wordt dat jouw waarheid...
Het draait dan niet meer om geloven; maar om weten... en ook om 'zijn'...

Vandaar 'ik ben de weg, ik ben de waarheid en ik ben het leven'...
Wie enkel in mij gelooft, maar niet doorstoot tot de waarheid, niet doorstoot tot het zijn van die waarheid; die persoon zal het rijk Gods niet vinden...
Wij moeten de weg zijn, de waarheid zijn en het leven zijn... en dat is inderdaad alles behalve een zuiver mentaal gegeven.
Het verdiepen in denkbeeldigheid is het opleggen van voorwaarden aan het ego-bestaan. De zijnswaarde waarvan sprake is een verlangen naar bevestiging. Het ego onderhoudt een eindeloze communicatie met zichzelf over de voorwaarden van veranderlijkheid.
Als er sprake is van waarheid dan is deze doorzien als van denkbeeldigheid.
Het verwerken van onmiddellijkheid is geen inzien van waarheid maar is als beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2016, 07:37   #85
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
De regels in de quote betreffen het uitdiepen van denkbeeldigheid en bevorderen de eindeloze commentaar op de bevorderingen in veranderlijkheid.

De veronderstelling en aanklacht tegen het gedegen zelfonderzoek ligt in de ontkenning van denkbeeldigheid.
Er zijn geen regels voor het doorzien van ego.

Het verdiepen in denkbeeldigheid is het opleggen van voorwaarden aan het ego-bestaan. De zijnswaarde waarvan sprake is een verlangen naar bevestiging. Het ego onderhoudt een eindeloze communicatie met zichzelf over de voorwaarden van veranderlijkheid.
Als er sprake is van waarheid dan is deze doorzien als van denkbeeldigheid.
Het verwerken van onmiddellijkheid is geen inzien van waarheid maar is als beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Looro, wat jij weigert in te zien is dat 'ik' enkel een radertje is in het geheel; een radertje waarmee ik vasthang aan dat geheel; een radertje waarmee ik contact heb met dat geheel; een radertje waarmee ik interfereer met dat geheel... Neem dat radertje eruit en verniel het, hewel dan is alle contact verbroken.

Wat jij 'ego' noemt is een kunstmatig constructie van het verstand en die constructie doet er inderdaad alles aan om zichzelf in stand te houden en willen wij ooit terug onszelf worden, dat radertje, niet meer en niet minder dan moeten wij dan ook de denkbeeldigheid en zelfs de zuivere denkbeeldigheid van dat 'ego' inzien en dat 'ego' als schadelijk, indien we ten minste aan waarheidvinding willen doen, verwerpen...

'ik' kan de wereld zien, zelfs zonder dat 'ik' daarin zou bestaan, want 'ik' is enkel een onnoemelijk nietig radertje in het geheel.
Maar zonder dat radertje neem ik wel geen deel meer aan het bestaan.
Dat radertje kan, is van geen enkele tel wat het geheel bevat. Maar het is wel de draad waarmee ik vasthang aan dat geheel. Het is wel de draad die mij het geheel doet leven...
Oud 7 september 2016, 10:57   #86
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat jij 'ego' noemt is een kunstmatig constructie van het verstand en die constructie doet er inderdaad alles aan om zichzelf in stand te houden en willen wij ooit terug onszelf worden, dat radertje, niet meer en niet minder dan moeten wij dan ook de denkbeeldigheid en zelfs de zuivere denkbeeldigheid van dat 'ego' inzien en dat 'ego' als schadelijk, indien we ten minste aan waarheidvinding willen doen, verwerpen...
Het ego is geen kunstmatige constructie, het is niet schadelijk en kan niet verworpen worden zonder schade toe te brengen of zelfs met de dood bedreigd worden.
Ego zijn de verbindingen en terugkoppelingen om als persoon in verandering (denkbeeldigheid) te bestaan en als ik te beleven.
Met ego kan heel veel ingezien, verdragen, beleefd worden en aan waarheidsvinding gedaan worden; het inzien, verdragen, beleven is en blijft niets anders dan terugkoppeling naar zichzelf.
Oud 7 september 2016, 11:33   #87
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Het ego is geen kunstmatige constructie, het is niet schadelijk en kan niet verworpen worden zonder schade toe te brengen of zelfs met de dood bedreigd worden.
Ego zijn de verbindingen en terugkoppelingen om als persoon in verandering (denkbeeldigheid) te bestaan en als ik te beleven.
Met ego kan heel veel ingezien, verdragen, beleefd worden en aan waarheidsvinding gedaan worden; het inzien, verdragen, beleven is en blijft niets anders dan terugkoppeling naar zichzelf.
De persoon, het ware 'ik' leeft ook zonder de verbindingen en terugkoppelingen in denkbeeldigheid van het 'ego'...
Dat is wat het 'ego' doorzien betekent...
Men mag de hele wereld, de hele denkbeeldigheid op zijn kop zetten; maar 'wat is, is'.
Men mag zelfs het 'ik' op zijn kop zetten en 'wat is, is'; maar ik zal er dan, zeker niet meer bewust, deel van uitmaken...
Toch niet tijdens dit aardse leven...
Oud 7 september 2016, 12:23   #88
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De persoon, het ware 'ik' leeft ook zonder de verbindingen en terugkoppelingen in denkbeeldigheid van het 'ego'...
Dat is wat het 'ego' doorzien betekent...
Men mag de hele wereld, de hele denkbeeldigheid op zijn kop zetten; maar 'wat is, is'.
Men mag zelfs het 'ik' op zijn kop zetten en 'wat is, is'; maar ik zal er dan, zeker niet meer bewust, deel van uitmaken...
Toch niet tijdens dit aardse leven...
Doorzien is ego als denkbeeldigheid vaststellen. Wat is, is als van denkbeeldigheid, is terugkoppeling naar ego.
Oud 7 september 2016, 16:46   #89
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Doorzien is ego als denkbeeldigheid vaststellen. Wat is, is als van denkbeeldigheid, is terugkoppeling naar ego.

Wat zeg jij nu??? Ofwel dat niets is en dat alles enkel denkbeeldigheid is;
ofwel dat we dat iets, als geschapen mensen, nooit zullen, nooit kunnen kennen omdat we vasthangen in denkbeeldigheid en niet anders kunnen dan alles terugkoppelen naar ego.
In feiten zeg je in het tweede geval dat we in een doodlopend straatje zitten.
Oud 7 september 2016, 22:13   #90
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zeg jij nu???
.. Ok? ! Nieuwsgierigheid is het begin van gedegen zelfonderzoek.

Citaat:
Ofwel dat niets is en dat alles enkel denkbeeldigheid is;
Het vaststellen dat niets is, is de aanhoudende terugkoppeling doorzien.
Waar niets is als denkbeeldigheid, is er terugkoppeling die als ego beleefd wordt.
Doorzien is vaststellen dat ego als van niets is, als van denkbeeldigheid is.

Hiervan wordt gezegd dat doorpakken verwerken is van onmiddellijkheid, als van ander begin.

Citaat:
ofwel dat we dat iets, als geschapen mensen, nooit zullen, nooit kunnen kennen omdat we vasthangen in denkbeeldigheid en niet anders kunnen dan alles terugkoppelen naar ego.
In feiten zeg je in het tweede geval dat we in een doodlopend straatje zitten.
Er is geen andere mogelijkheid dan het afronden als van verwerken van onmiddellijkheid.
Onmiddellijkheid als van niet-iets realiseren is als van ander begin, als van niet-denkbeeldigheid.

Het is niet mogelijk daarover te communiceren omdat er geen belang is, er geen voorwaarden zijn waaraan niet-iets kan beantwoorden.
Het is zelfrealisatie zo wordt gezegd, 'beschikbaarheid zonder voorwaarden'.

Of het een doodlopend straatje is, kan noch bevestigd noch ontkend worden. Er is zoals je hebt vastgesteld 'niets' dat daarvoor belangstelling heeft.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon