Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 mei 2013, 09:17   #1
Pionne
Jubilaris

Pionne's schermafbeelding

Standaard Nieuw pionnetje op dit spelbord

Hallo, ik ben nieuw hier, onder de naam Pionne. Achter dit pionnetje schuilt 'n vrouw, 48 jaar. Ik leid een tamelijk standaard leven, met partner, drie kinderen en zo wat werk hier en daar (vooral thuis, als zelfstandige).

Ik kan veel delen en uitwisselen met de buren, de ouders op het schoolplein en een enkele vriend(in), maar helaas niet mijn diepste verlangens, passies en interesses. Mijn interesses liggen op het vlak van de hersenwetenschap, psychologie, filosofie, geschiedenis, het vroege christendom, en bij vlagen lees ik over moderne fysica en astronomie, waar ik l?ng niet alles van begrijp (ik heb het niet over niet astrologie h??! ). Voor de duidelijkheid en volledigheid: al het bovenstaande is hobbymatig.

Ik houd enorm van mensen, van --vluchtig-- contact, maar leef graag een teruggetrokken bestaan (simpel gezegd: ik ben een huismus).

Ik ben (een milde!) athe?st en wars van zweverigheid. Ik onderzoek graag de menselijke geest en beweegredenen en wil daarin heel ver gaan. Tot op de 'naakte waarheid', zeg maar. Maskers af en muurtjes om, eerlijk tot op het bot. Ik vind zo graag mensen tegenover mij die deze uitdaging samen met mij willen aangaan, en ik heb de hoop opgevat dat ik deze mensen hier misschien zal vinden? De idee?n van (o.a.) C.G. Jung intrigeren mij (binnen dit kader).

O, en over het 'ego' gesproken, ik zie het ego als een noodzakelijk pionnetje om in te kunnen zetten op het spelbord des levens. Je hebt daarin nou eenmaal een zekere strategie nodig. Zo zie ik dat? Persoonlijk doe ik dit --dus!-- echter w?l graag op een bewuste manier (nou ja, zo bewust mogelijk dan?).

(Excuses trouwens voor de vele 'ikjes' die ik gebruik in mijn tekst.)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets
Dat je maar een leuke tijd hier moge hebben en wat kan leren.
Dankjewel Niets (in een ander topic), dit vat perfect samen wat ik hier kom doen!

Met vriendelijke groeten en tot spreeks,

Pionne
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2013, 09:23   #2
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Ik ben (een milde!) athe?st en wars van zweverigheid.
Kan je me uitleggen wat een milde atheist is? Een atheist gelooft niet in het bovennatuurlijke. Dat lijkt mij maar voor 1 uitleg vatbaar. Zou je ruimte houden voor je weet het maar nooit, dan ben je agnost.

Citaat:
Athe?st:
Iemand die gelooft dat er geen God is
Citaat:
Agnost:
iemand die het niet mogelijk acht om het bestaan of niet-bestaan van hogere machten aan te tonen
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2013, 09:49   #3
Pionne
Jubilaris

Standaard

Ha Niets,

Dank voor je vraag. Ik ben wel zo bescheiden dat ik toegeef dat ik het ni?t-bestaan van hogere machten niet kan aantonen. Uiter??rd niet, zou ik er zelfs aan willen toevoegen!

Mijn 'athe?sme' geldt vooral in het kader van de grote wereldgodsdiensten als het christendom, het jodendom en de islam. Het geloof in een 'alwetend en heersend' (mans)persoon, die invloed heeft op de wereld, die wat 'vindt' van wat wij aanrommelen hier. Zo'n 'plastische god' dus.

Misschien ben ik agnost, maar ik denk toch dat ik ietsje verder ga doordat ik die hogere machten dan wel niet uitsluit (want dat kan ik in al mijn nietigheid niet!), maar toch onwaarschijnlijk acht. Vooralsnog?
Oud 7 mei 2013, 09:51   #4
Pionne
Jubilaris

Standaard

O, en met dat 'milde' bedoel ik dat ik mij niet kan vinden in de 'zurigheid' van beroemde athe?sten als Dani?l Dennet en Richard Dawkins.
Oud 7 mei 2013, 11:55   #5
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Dank voor je vraag. Ik ben wel zo bescheiden dat ik toegeef dat ik het ni?t-bestaan van hogere machten niet kan aantonen. Uiter??rd niet, zou ik er zelfs aan willen toevoegen!

Mijn 'athe?sme' geldt vooral in het kader van de grote wereldgodsdiensten als het christendom, het jodendom en de islam. Het geloof in een 'alwetend en heersend' (mans)persoon, die invloed heeft op de wereld, die wat 'vindt' van wat wij aanrommelen hier. Zo'n 'plastische god' dus.

Misschien ben ik agnost, maar ik denk toch dat ik ietsje verder ga doordat ik die hogere machten dan wel niet uitsluit (want dat kan ik in al mijn nietigheid niet!), maar toch onwaarschijnlijk acht. Vooralsnog?
Dan is een milde atheist een agnost denk ik. Ook weer duidelijk:)

Citaat:
O, en met dat 'milde' bedoel ik dat ik mij niet kan vinden in de 'zurigheid' van beroemde athe?sten als Dani?l Dennet en Richard Dawkins.
Dat zijn vermakelijke clowns. Kennelijk hebben ze het nodig om zich ergens tegen af te zetten. Zouden ze aan hun bewust-zijn twijfelen, dat ze dat doen?
(ik schop tegen religie aan, dus ik besta)
Oud 7 mei 2013, 12:00   #6
Freerider
Time Out token

Standaard

Vergeef me mijn onuitputtelijke nieuwsgierigheid, maar ik heb nog 1 vraag.

Citaat:
Ik kan veel delen en uitwisselen met de buren, de ouders op het schoolplein en een enkele vriend(in), maar helaas niet mijn diepste verlangens, passies en interesses.
Hoe kan dat? Is er niemand te vinden waar je dat mee kan delen? Of is het schroom? Of heb je nooit iemand gevonden die je volledig vertrouw?
Oud 8 mei 2013, 16:09   #7
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Hallo, ik ben nieuw hier, onder de naam Pionne. Achter dit pionnetje schuilt 'n vrouw, 48 jaar. Ik leid een tamelijk standaard leven, met partner, drie kinderen en zo wat werk hier en daar (vooral thuis, als zelfstandige).

Ik kan veel delen en uitwisselen met de buren, de ouders op het schoolplein en een enkele vriend(in), maar helaas niet mijn diepste verlangens, passies en interesses. Mijn interesses liggen op het vlak van de hersenwetenschap, psychologie, filosofie, geschiedenis, het vroege christendom, en bij vlagen lees ik over moderne fysica en astronomie, waar ik l?ng niet alles van begrijp (ik heb het niet over niet astrologie h??! ). Voor de duidelijkheid en volledigheid: al het bovenstaande is hobbymatig.

Ik houd enorm van mensen, van --vluchtig-- contact, maar leef graag een teruggetrokken bestaan (simpel gezegd: ik ben een huismus).

Ik ben (een milde!) athe?st en wars van zweverigheid. Ik onderzoek graag de menselijke geest en beweegredenen en wil daarin heel ver gaan. Tot op de 'naakte waarheid', zeg maar. Maskers af en muurtjes om, eerlijk tot op het bot. Ik vind zo graag mensen tegenover mij die deze uitdaging samen met mij willen aangaan, en ik heb de hoop opgevat dat ik deze mensen hier misschien zal vinden? De idee?n van (o.a.) C.G. Jung intrigeren mij (binnen dit kader).
Mooi, Pionne. Je hebt dezelfde interesses als ik, inclusief dat tot op het bot gaan. Dat laatste, is mijn ervaring, kan je goed zelf doen als je elke interactie met een ander naar jezelf terugbrengt. Je wereld lijkt daarvan kleiner te worden in eerste instantie, maar eenmaal door bepaalde bodems gezakt komt ruimte (volgens mijn beleving dan). Maar dan moet je wel durven en willen om dat allemaal zijn gang te laten gaan, en gedurende een langere periode, en persoonlijk vind ik 1 op 1 contact daarvoor prettiger en geschikter dan een forum. Er komen gelukkig steeds mensen in mijn leven met wie ik dit allemaal kan "uit-leven".
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2013, 17:34   #8
Freerider
Time Out token

Standaard

@Pionne

Wat verwacht je eigenlijk van dit forum? Wat wil je ontdekken en hoe kunnen wij je daarbij van dienst zijn? Heb je al genoeg zelfkennis in de zin dat je weet wie je bent?
Oud 8 mei 2013, 18:40   #9
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht

Wat verwacht je eigenlijk van dit forum? Wat wil je ontdekken en hoe kunnen wij je daarbij van dienst zijn? Heb je al genoeg zelfkennis in de zin dat je weet wie je bent?
"Wij" staan allemaal voor je klaar hoor!
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2013, 19:29   #10
Nadje
Staffunctionaris

Nadje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
"Wij" staan allemaal voor je klaar hoor!
Ho, ho!!! Speak for yourself, ja???
Nadje is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon