Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat versta ik onder...

Wat versta ik onder... Hier zijn op het forum veelvoorkomende begrippen te plaatsen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 31 maart 2021, 23:57   #21
Sam
Mandataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Dat bedoel ik. Autisme kan nooit aan het 'waarnemen' liggen. Dus is het hele verhaaltje van Floris over waarnemen niet ter zake doende. Dat vereenvoudigt de zaak: het brein werkt bij een autist anders dan bij de meeste mensen. Uit eigen ondervinding met iemand met autisme heb ik er wel enige ideeën over. Maar ook daar moet ik voorzichtig mee zijn, de ene autist is de andere niet.

En het is de vraag of autisme überhaupt een probleem is (mijn opvatting is van wel). En wat er eventueel aan gedaan kan worden. Zelfkennis m.n. kennis van 'wat' te zijn zal enige uitkomst bieden. Het kennis van 'wat' te zijn gaat gepaard met wat je gelatenheid kunt noemen. Een soort van opvang voor extreme gemoedstoestanden.
Uit eigen ondervinding, maar dan weer meer met betrekking tot het adhd-spectrum, deel ik je bevindingen..
Oud 31 maart 2021, 23:59   #22
Darsho
Mandataris

Darsho's schermafbeelding

Standaard intuïtieve geest vs rationeel verstand

Citaat:
Jij was toch geslaagd voor je diploma Zelfrealisatie?
Jij was hier als uitreiker van diploma maar ik was er niet als ontvanger.

Citaat:
Dan zou je ook weten wat ik weet.
Met denken en redeneren kun je maar een klein deel van de waarheid achterhalen. Door intuïtie ontdek je alles. Ik heb een intuïtieve geest, jij een rationeel verstand.

"De intuïtieve geest is een godsgeschenk en het rationele verstand is een dienaar.
We hebben een maatschappij geschapen die de dienaar vereert en het geschenk vergeten is."

Albert Einstein
Oud 1 april 2021, 07:52   #23
Laurens
Missionaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sowieso nemen ogen niet waar, maar dat zullen we Floris niet kwalijk nemen.
(Geen zelfonderzoek gedaan.)
Wat er gebeurd als we met de ogen zintuigelijk waarnemen is dat er een focus ontstaat op het object van onze aandacht.

Sorry voor deze off topic, het heeft niks met autisme te maken, maar wel met zelfkennis.
Het is natuurlijk geen zelf- maar wetenschappelijk onderzoek, ook wel eens leuk. Het gaat hier op het forum overal over zelfkennis dus kun je rustig reageren met zelfkennis.

Wat betreft de focus (aandacht richten op waar je mee bezig bent) vond ik nog een aanverwant artikel in Trouw

"Aandacht kun je vergelijken met een zaklamp. Het brein richt zich op de dingen die er op dat moment toe doen - de rest valt weg in het donker. En net als bij een zaklamp kun je de aandacht verspreiden over een groot of een kleiner oppervlak. Van een globale indruk naar de details. Wie in een onbekende supermarkt op zoek is naar de melk, maakt het zoeklicht eerst groot. Een brede blik. Details van de producten in elk gangpad zijn niet belangrijk, eerst moet de koeling in beeld komen. Daarna kan het zoeklicht kleiner: welk merk is het goedkoopst, of het aantrekkelijkst aangeprezen? Wat er allemaal naast de koeling gebeurt, het grote plaatje, komt niet echt meer binnen."

"Om mensen met ADHD in de toekomst beter te kunnen helpen, bijvoorbeeld. Zij vinden het lastig om zich niet te laten afleiden wanneer ze op zoek zijn naar een product in de winkel. Waar anderen zich makkelijk kunnen afsluiten voor de prikkels om hen heen, op hun doel af kunnen gaan, schieten de ogen van iemand met ADHD naar elk opvallend detail. Daarom stellen wij in ons lab de vraag: wat maakt dat iets de aandacht trekt? Onder welke omstandigheden kan het brein niet meer om een opvallende prikkel uit de omgeving heen? Dat is ook belangrijk bij het ontwerpen van een billboard langs de weg. Maak je die té opvallend, dan kunnen er ongelukken komen natuurlijk.

"Daarnaast hopen we uiteindelijk met diagnoses te komen voor mensen met onbegrepen klachten. Veel van hen hebben een hersenbeschadiging opgelopen, en ervaren de wereld nu chaotisch. Ze begrijpen niet goed meer wat er om hen heen gebeurt. Het is lastig om daar de vinger op te leggen, voor zowel patiënt als arts. Wij vermoeden dat zulke klachten ontstaan uit een verminderde aandacht voor de omgeving."

Bron.
Oud 1 april 2021, 07:59   #24
Laurens
Missionaris

Standaard

Citaat:

Maar met de manier waarop autisten waar nemen heeft het niet van doen.
Je hebt gelijk, maar ik neem het toch al niet al te letterlijk, het schetst mij een beeld.
Oud 1 april 2021, 08:09   #25
Laurens
Missionaris

Standaard

Citaat:

En het is de vraag of autisme überhaupt een probleem is (mijn opvatting is van wel). En wat er eventueel aan gedaan kan worden. Zelfkennis m.n. kennis van 'wat' te zijn zal enige uitkomst bieden. Het kennis van 'wat' te zijn gaat gepaard met wat je gelatenheid kunt noemen. Een soort van opvang voor extreme gemoedstoestanden.
Nee zo werkt dat niet, het weten wat te zijn vrijwaart je niet van problemen die opduiken bij autisme of andere verschijnselen. In mijn geval is er, onder andere, bijvoorbeeld sprake van overgevoeligheid voor geluid, ik schrik van geluiden of geraak afgeleid hoe alledaags en vertrouwd ook. Als ik in de supermarkt ben en er is veel geluid met name van vakkenvullers s'avonds (ik ga dan om een teveel aan klanten te ontlopen) dan ervaar ik vluchtneigingen.
Oud 1 april 2021, 10:25   #26
Bassie
Inventaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Het is natuurlijk geen zelf- maar wetenschappelijk onderzoek, ook wel eens leuk. Het gaat hier op het forum overal over zelfkennis dus kun je rustig reageren met zelfkennis.

Wat betreft de focus (aandacht richten op waar je mee bezig bent) vond ik nog een aanverwant artikel in Trouw

"Aandacht kun je vergelijken met een zaklamp. Het brein richt zich op de dingen die er op dat moment toe doen - de rest valt weg in het donker. En net als bij een zaklamp kun je de aandacht verspreiden over een groot of een kleiner oppervlak. Van een globale indruk naar de details. Wie in een onbekende supermarkt op zoek is naar de melk, maakt het zoeklicht eerst groot. Een brede blik. Details van de producten in elk gangpad zijn niet belangrijk, eerst moet de koeling in beeld komen. Daarna kan het zoeklicht kleiner: welk merk is het goedkoopst, of het aantrekkelijkst aangeprezen? Wat er allemaal naast de koeling gebeurt, het grote plaatje, komt niet echt meer binnen."
Mooi omschreven, want zo werkt het. Bewustzijn doet zich zintuigelijk voor als aandacht: het is gericht ergens op. Net zoals een zaklamp ergens op gericht is. Diezelfde aandacht kun je ook op je eigen lichaam richten, waarmee je dan weet dat je je lichaam niet kunt zijn.
Oud 1 april 2021, 10:33   #27
Bassie
Inventaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Nee zo werkt dat niet, het weten wat te zijn vrijwaart je niet van problemen die opduiken bij autisme of andere verschijnselen. In mijn geval is er, onder andere, bijvoorbeeld sprake van overgevoeligheid voor geluid, ik schrik van geluiden of geraak afgeleid hoe alledaags en vertrouwd ook. Als ik in de supermarkt ben en er is veel geluid met name van vakkenvullers s'avonds (ik ga dan om een teveel aan klanten te ontlopen) dan ervaar ik vluchtneigingen.
Ik heb een niet-aangeboren hersenafwijking welke overprikkeling veroorzaakt.
Ik kan dus tot op bepaalde hoogte met je mee gaan. Maar de 'gelatenheid' van het weten 'wat' je bent is altijd op de achtergrond aanwezig. Als dat gerealiseerd is dan is de overprikkeling een tijdelijke overheersing.

Wat er gebeurd is dat het 'weten wat je bent' de grond-toestand is. En het zintuigelijk waarnemen (de aandacht) raakt de kluts kwijt. Zintuigelijk waarnemen is ook als je weet 'wat' je bent onontkoombaar om te functioneren. Uiteraard zijn beiden hetzelfde bewustzijn, ze doen zich alleen verschillend voor.
Oud 1 april 2021, 11:12   #28
Peer
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Ik heb een niet-aangeboren hersenafwijking welke overprikkeling veroorzaakt.
Ik kan dus tot op bepaalde hoogte met je mee gaan. Maar de 'gelatenheid' van het weten 'wat' je bent is altijd op de achtergrond aanwezig. Als dat gerealiseerd is dan is de overprikkeling een tijdelijke overheersing.

Wat er gebeurd is dat het 'weten wat je bent' de grond-toestand is. En het zintuigelijk waarnemen (de aandacht) raakt de kluts kwijt. Zintuigelijk waarnemen is ook als je weet 'wat' je bent onontkoombaar om te functioneren. Uiteraard zijn beiden hetzelfde bewustzijn, ze doen zich alleen verschillend voor.
Ik weet niet beter dan dat overprikkeling een tijdelijke overheersing is. Iedere autist kan je dat vertellen.

Maar als er overprikkeling van het systeem is, dan is er tegelijkertijd een kracht die de overprikkeling teniet wil doen. Overprikkeling is chaos, maar de mens kan niet leven bij chaos en zal orde willen scheppen. De innerlijke strijd die dan ontstaat, het orde scheppen in de chaos, het vinden van houvast kan de overprikkeling tot dan nog ongekende proporties brengen en is dan een belasting op het energiesysteem. Overprikkeling vreet energie.

De vraag die ik mezelf stel, is of ik de chaos kan toelaten in mijn systeem zonder dat ik me er mee bemoei, zonder verzet.
Oud 1 april 2021, 12:43   #29
Bassie
Inventaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
Ik weet niet beter dan dat overprikkeling een tijdelijke overheersing is. Iedere autist kan je dat vertellen.

Maar als er overprikkeling van het systeem is, dan is er tegelijkertijd een kracht die de overprikkeling teniet wil doen. Overprikkeling is chaos, maar de mens kan niet leven bij chaos en zal orde willen scheppen. De innerlijke strijd die dan ontstaat, het orde scheppen in de chaos, het vinden van houvast kan de overprikkeling tot dan nog ongekende proporties brengen en is dan een belasting op het energiesysteem. Overprikkeling vreet energie.

De vraag die ik mezelf stel, is of ik de chaos kan toelaten in mijn systeem zonder dat ik me er mee bemoei, zonder verzet.
Waar ik in mijn discussie met Laurens op doel is dat bewustzijn geen autisme kan hebben. Bij mij is mijn brein niet-aangeboren afwijkend, maar met 'mijn' bewustzijn is niks gebeurd.

Het "weten wat te zijn" heeft consequenties binnen het beleven van dit leven.
Voor bv dementie hoef ik niet angstig te zijn, dat "wat ik ben" kan niet dement worden.

Hetzelfde met dronkenschap. Mijn brein is dronken, maar "wat ik ben' kan niet dronken zijn.
Oud 1 april 2021, 13:22   #30
Peer
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Waar ik in mijn discussie met Laurens op doel is dat bewustzijn geen autisme kan hebben. Bij mij is mijn brein niet-aangeboren afwijkend, maar met 'mijn' bewustzijn is niks gebeurd.
Dat snap ik

Citaat:
Het "weten wat te zijn" heeft consequenties binnen het beleven van dit leven.
Voor bv dementie hoef ik niet angstig te zijn, dat "wat ik ben" kan niet dement worden.
Volgens mij zie je dit niet helder. Als je dement bent heb je geen weet meer van 'weten wat te zijn'.

Citaat:
Hetzelfde met dronkenschap. Mijn brein is dronken, maar "wat ik ben' kan niet dronken zijn.
Hiervoor hetzelfde. Als je dronken bent is weten wat je bent niet aanwezig ( laat staan weten wie je bent) en zit je gevangen in een beneveld brein.

Als je bewusteloos bent is er ook geen weten wat je bent.

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon