Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 mei 2013, 20:40   #11
Pionne
Jubilaris

Pionne's schermafbeelding

Standaard

Hans, dankjewel voor je welkom! Virgo, jij ook! En Ulla en Nadje, jullie ook, vanuit een ander topic ('Rationeel denken bestaan niet').

Virgo, ik kom nog terug op je vraag aangaande Jung. Dat wordt wat uitgebreider.

Niets, dank weer voor je uitgebreide reactie! Ik wilde nog wel iets recht zetten?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets
Allereerst moet je dus eerlijk zijn tegenover jezelf. Dus op momenten dat je aan introspectie doet mag je jezelf niet ontzien. Commentaar op de buurman is gemakkelijk, commentaar op jezelf is moeilijker.
Ik geloof niet dat ik veel moeite heb met het ni?t-ontzien van mijzelf. Ik wil juist niets dan eerlijkheid op dat vlak! Ook ben ik dankbaar wanneer anderen mij op blinde vlekken wijzen. (Met commentaar op de spreekwoordelijke buurman heb ik overigens ook niet heel veel moeite. En dat is dan weer een mooi schaduwkantje van mij, en iets om van te leren!)

Citaat:
Ik denk dat het er niet om gaat hoe jij je naar de buitenwereld presenteert. Waarom al die moeite doen om iets te laten zien wat je toch niet bent?
Het is niet zo dat ik mijn best doe iets te laten zien dat ik niet ben, dat is een misverstand. Wat ik w?l wil is mijzelf in een zo gunstig mogelijk daglicht plaatsen. Dus zodanig dat mijn mooie kanten goed tot z'n recht komen, duidelijk zichtbaar zijn. Zo word ik bijv. graag als intelligent gezien (wat ik zeer zeker ook b?n), omdat ik pas d?n gesprekken op niveau zal hebben.

Citaat:
Waarom trouwens jezelf veroordelen? Waarom mag jij geen ego-gedoe hebben? Juist vrienden accepteren ego-gedoe van elkaar. Zolang je maar weet dat het ego-gedoe is, is er geen enkel probleem.?
Ik veroordeel mijzelf daarvoor helemaal niet. Ik zei juist: "Ik schaam me daar op zich helemaal niet voor, wat betreft mijzelf, ik kijk er met open interesse naar."

Citaat:
Ik wil wel de echte Pionne leren kennen, niet dat wat jij graag wilt zijn?..
Dat gaat vast lukken. Stel kritische vragen, zet me op mijn nummer, leg hier en daar een blinde vlek bloot. Daar zal ik je dankbaar voor zijn. Daarnaast zal ik er uiteraard ook z?lf mijn best voor doen mij zo eerlijk mogelijk te presenteren!

(Ik heb inmiddels overigens wel de neiging om me te verontschuldigen voor mijn navelstaarderij? Het draait niet alleen om mij, en dan ben ik nog een groentje ??k hier. Ik ben ??k in jullie ge?nteresseerd! Maar goed, het is mijn topicje hier, dus dan mag het wel even, toch? Ik maak dat nog wel goed! )
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2013, 21:13   #12
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne
Het is niet zo dat ik mijn best doe iets te laten zien dat ik niet ben, dat is een misverstand. Wat ik w?l wil is mijzelf in een zo gunstig mogelijk daglicht plaatsen. Dus zodanig dat mijn mooie kanten goed tot z'n recht komen, duidelijk zichtbaar zijn. Zo word ik bijv. graag als intelligent gezien (wat ik zeer zeker ook b?n), omdat ik pas d?n gesprekken op niveau zal hebben.
Waarom is andermans mening over jou belangrijk? (je wordt graag als intelligent gezien) Dat zit ik mij echt af te vragen. En waarom in een zo gunstig mogelijk daglicht?

Citaat:
Stel kritische vragen, zet me op mijn nummer, leg hier en daar een blinde vlek bloot.
Kritische vragen is geen probleem. Maar het is niet mijn intentie om jou of iemand anders op zn nummer te zetten. Mocht dat het geval zijn, dan is dat niet bewust. Je kan een lering alleen doen als je er zelf van overtuigd ben. Aan mijn overtuiging heb je niets. Alleen vanuit het zelf-denken kunnen nieuwe inzichten ontstaan in deze materie. Je moet een kwestie zelf kunnen beredeneren.
Freerider is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2013, 23:09   #13
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Als je de diepte in wilt gaan is eerlijkheid een absolute voorwaarde.

Maar je kan alleen eerlijkheid verwachten als je het zelf ook bent.

Wat je zelf bent, zul je altijd ontmoeten. Het trekt elkaar aan.

En om in eerlijkheid naar een ander te treden vereist dat je zelf eerlijk bent.

Om een vriend te krijgen moet je er een (kunnen) zijn.

Allereerst moet je dus eerlijk zijn tegenover jezelf.

Dus op momenten dat je aan introspectie doet mag je jezelf niet ontzien.

Commentaar op de buurman is gemakkelijk, commentaar op jezelf is moeilijker.

Het is verleidelijk om jezelf naar de buitenwereld te presenteren op een gunstige manier. Maar dan trek je de verkeerde mensen aan.

Maar iig heb je dat gevoel van vertrouwelijkheid wel met je partner. Dus dat betekent dat je je wel kan geven en dat je het ook kan herkennen.

Ik denk dat het er niet om gaat hoe jij je naar de buitenwereld presenteert. Waarom al die moeite doen om iets te laten zien wat je toch niet bent?

Waarom trouwens jezelf veroordelen? Waarom mag jij geen ego-gedoe hebben? Juist vrienden accepteren ego-gedoe van elkaar.

Zolang je maar weet dat het ego-gedoe is, is er geen enkel probleem.

Je hebt een flinke badkamer!
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 7 mei 2013, 23:11   #14
Hans
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets Bekijk bericht
Je moet een kwestie zelf kunnen beredeneren.
Of jij bent ze voor,...
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2013, 08:22   #15
glans
Voormalig lid

glans's schermafbeelding

Standaard

Pionne.
glans is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2013, 09:26   #16
Pionne
Jubilaris

Standaard

Dankjewel, Glans!

Grappig, en opmerkelijk, hoe jullie hier op dit forum elkaar kritisch benaderen (zoals jij doet richting Niets, Hans). Ik vind dat wel positief, een vorm van opmerkzaamheid. Het ziet er respectvol uit. Het is wat ik bedoel met het blootleggen van evt. blinde vlekken. De 'ontvanger van de kritiek' kan zelf besluiten wat ermee te doen. Ik zie mensen hier goed op reageren, niet vanuit een gekwetst ego. Dat is al heel wat t.o.v. van wat je veel tegenkomt op fora en in het dagelijks leven!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niets
Waarom is andermans mening over jou belangrijk? (je wordt graag als intelligent gezien) Dat zit ik mij echt af te vragen. En waarom in een zo gunstig mogelijk daglicht?
De mening van een ander is voor mij slechts d?n belangrijk* als ik iets wil bereiken. Dus wanneer ik mij hier aanmeld (na een tijdje gelezen en ook getwijfeld te hebben), wil ik graag serieus genomen worden. Ik wil dat men denkt: "H?, die nieuwe Pionne is wel zodanig interessant dat we aan haar een boeiende partij hebben. Het is leuk om met haar uit te wisselen" Pas dan bereik ik mijn doel en is het spel leerzaam en leuk om te spelen.

Even extreem gesteld: als ik hier allerlei spelfouten zou maken, en een Fok-forumachtige stijl zou hanteren, hoe zouden jullie daar dan tegenaan kijken? Hoe zouden jullie me (willen) benaderen? (Of zijn jullie al z? ver dat er dan geen enkel gevoel van irritatie of afkeuring bij jullie opkomt? Z? ver wil ik ??k graag komen hoor, geloof me! )

Het leven is een spel en je moet het weten te spelen om eruit te halen wat eruit te halen valt. Je moet je pionnetje handig inzetten. Ik bedoel dit niet op een opportunistische manier, hoewel dat --indien gewenst-- ook kan natuurlijk!, maar op een zodanige manier dat je zoveel mogelijk kunt leren, je kunt ontwikkelen. Dat laatste is althans waar ik persoonlijk op uit ben!

Want ik geloof het niet hoor, dat 'men' helemaal vrij kan zijn/worden van ego-gedoe. Ik geloof daar helemaal niks van! Het hoogst haalbare is dat je je er zoveel mogelijk van bewust bent dan wel wordt. Dat is waar ik mijn best voor wil doen.
Verder kan ik mij ook niet voorstellen, Niets, dat het j?u niet uitmaakt hoe je overkomt op anderen!

*) Overigens, soms trek ik mij wel degelijk iets aan van een 'mening' waar ik mij niets van aan zou moeten trekken. Bijv. als iemand mij uitscheldt op straat bij een onhandige manouvre met mijn fiets of iets dergelijks. En dan: weer 'ns ego-dingetje geconstateerd!

(Ik vind de smily's hier zo beperkt?)
Oud 8 mei 2013, 11:13   #17
Mars
Sterrestof

Mars's schermafbeelding

Standaard

Dag Ponnetje.
Mars is offline   Met citaat reageren
Oud 8 mei 2013, 11:16   #18
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Of jij bent ze voor,...
Yeah?

Maar hou aub je mond. Anders krijg ik weer van Renoir op mn sodemieter. De wedstrijd moet gespeeld en de uitslag mag nog niet verklapt.
Oud 8 mei 2013, 11:18   #19
Freerider
Time Out token

Standaard

Citaat:
(Ik vind de smily's hier zo beperkt?)
Dat zat ik mij al af te vragen. Waarom gebruik je zo veel smileys en accentueringen?
Oud 8 mei 2013, 11:37   #20
Pionne
Jubilaris

Standaard

Om het een beetje levendig te maken, denk ik!
In het echte leven ben ik in mijn praten en doen volgens mij vrij expressief.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon