Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 19 april 2017, 23:50   #101
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Ik noem de dagdagelijkse realiteit geen illusie. Ik noem wat wij mensen ervan gemaakt hebben wel een illusie...

Als die zenmeester een zoon had en die zoon is gestorven en hij dat afdoet als een illusie...
Ok?, hij, kun je zeggen, hij doet zijn gevoelens erover af als een illusie...
Maar als hij dan in 'aardse' gevoelens is blijven steken dan is hij geen zenmeester...
Voor mij moeten gevoelens, zoals ons verstand, ons begrip, onze inzichten, ons zijn... getransformeerd worden, niet uitgewist...
Het 'ego' gehalte ervan moet doorzien worden, en alles moet ontdaan worden van dat 'ego'-gehalte... zodat de echte transformatie, het direct zijn zonder omwegen via het 'ego', kan plaats grijpen...
Het woordje illusie wordt gezien als niet waar in die zin van dat het niet gebeurt. Illusie krijgt vaak ook een negatieve lading mee..en ook dat kun je onderzoeken en doorzien. Iets wat niet waar is oftewel een tijdelijke manifestatie is wat het is een tijdelijke iets...en het geloven als de ultieme waarheid is ook weer een verhaal. Natuurlijk gebeurt er van alles binnen ons fysieke en mentale bestaan en zijn we gehecht aan onze dierbaren. Verlies en verdriet kan zo pijn doen dat het als je het toelaat juist daardoor transformeert en opgenomen wordt in het geheel.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 20 april 2017, 06:04   #102
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Dus Miha, Als je bovenstaande een beetje probeert te begrijpen zie je mijn 'harteloze' acties misschien in een ander licht.
Precies hier ga je de mist in ?
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 20 april 2017, 07:24   #103
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Het woordje illusie wordt gezien als niet waar in die zin van dat het niet gebeurt. Illusie krijgt vaak ook een negatieve lading mee..en ook dat kun je onderzoeken en doorzien. Iets wat niet waar is oftewel een tijdelijke manifestatie is wat het is een tijdelijke iets...en het geloven als de ultieme waarheid is ook weer een verhaal. Natuurlijk gebeurt er van alles binnen ons fysieke en mentale bestaan en zijn we gehecht aan onze dierbaren. Verlies en verdriet kan zo pijn doen dat het als je het toelaat juist daardoor transformeert en opgenomen wordt in het geheel.

Citaat:
Natuurlijk gebeurt er van alles binnen ons fysieke en mentale bestaan en zijn we gehecht aan onze dierbaren. Verlies en verdriet kan zo pijn doen dat het als je het toelaat juist daardoor transformeert en opgenomen wordt in het geheel.
Het is toch dat dat ik juist zegt, laat het toe, doorzie het ego-gehalte ervan die maken dat het blijft ronddraaien en niet transformeert, maar zeg niet dat het slechts een illusie is; want een illusie schakelt men uit, gooit men weg en transformeert niet...

Die zenmeester had niet moeten zeggen dat het slechts een illusie is of was...
In mijn ogen is het gebeuren inderdaad slechts een voorbijgaand gebeuren, maar dan wel een voorbijgaand gebeuren onder de velen die heel zijn wezen heeft of had kunnen transformeren en heeft of had kunnen maken totdat wat hij geworden is en misschien altijd was...
Als hij werkelijk een zenmeester was zou hij misschien geweend hebben om het geluk en de schoonheid om een zoon gehad te hebben waarvan nu het aardse leven afgerond was en die in het goddelijk geheel zou opgegaan zijn...
En met goddelijk bedoel ik niet het klassieke woord god, maar wel een goddelijke toestand... en in die goddelijke toestand zouden ze nu, hij levend en zijn zoon overleden, ??n zijn...

Ofwel heeft hij geweend omdat zijn verhouding met zijn zoon niet goed was en de kans om die verhouding goed te maken nu verbeurd is...
Maar zelfs dat noem ik geen illusie.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 april 2017, 07:53   #104
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Eeuwige geleuter van marie kunnen we rustig buiten beschouwing laten, stelt zoals gewoonlijk niets voor.
Nu in gesprek met Ulla. Twee nietszeggende die onafgebroken, zonder in te ademen, over een drol op het strand, uren achtereen een relaas kunnen houden.
Glimlachend, en knikkend, zo vol van zichzelf in hun worden, zo onzeker in hun binnenste.
Gevuld met holle woorden, kunnen ze ieder moment, als ballonnen opstijgen.

....

Dat is ook zo, je hysterie, en onbewustheide zijn am?santer dan die twee kwekkende holle tantes...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 20 april 2017, 08:11   #105
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
En indien je er niets van kunt begrijpen dram je maar verder door, ook goed. Dan is het voor in ??n van je volgende levens gepland dat je wakker wordt.
Je hoeft de woorden van een ander niet te snappen, ieder praat voor zichzelf uiteindelijk.

Wat ik wel begrijp is dat liefde aanwezig is, en ook een zieke gast zoals jij, zijn destructiviteit onder ogen zou kunnen zien, aanvaarden, los laten, en er geen bevestigingen, voor zijn zieke daden, blijven zoeken.
Ziek is ziek katertje..

Kijk, als iemand naar een guru gaat, en de guru pist op hem, en de bezoeker ziet dat als bruisend licht en vervolgens spontaan ontwaakt, is het een wederzijdse opluchting...
Ziek, maar genezend.

De moraal:Golden shower is in, maar dump je shit niet ongevraagd bij een derde..
Oud 20 april 2017, 09:08   #106
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Precies hier ga je de mist in ?
En toch is het forum naar een ander niveau gebracht.
Happy now?
Oud 20 april 2017, 09:33   #107
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht

Ofwel heeft hij geweend omdat zijn verhouding met zijn zoon niet goed was en de kans om die verhouding goed te maken nu verbeurd is...
Maar zelfs dat noem ik geen illusie.
Wat mij raakte in het verhaal van de zenmeester was..de meest pijnlijke "illusie" die ik beleefd heb..daar zit een krachtige boodschap in. Waarom of wie dan weent dat valt te onderzoeken en te doorzien.
Oud 20 april 2017, 09:38   #108
Ulla
Titularis

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De andere melige tantes als Ulla, marie en postzegeltje hebben het nog over gevoel en harteloosheid, enkel mind-stuff, mind-fuck.
Nee, daar had ik het dus niet over, ik vond je actie niet harteloos omdat ik je bedoeling wel degelijk snapte. Wel smakeloos, dus zonder smaak. Mijn persoonlijk reactie op de plaatjes (dat ik het ongepast vind en er niet lekker van wordt als ik ze me eigen zou maken.. (en zeker niet voor Sterre) gaan op mijn account, daar heb jij zelf helemaal niets mee te maken. Je actie is mij dus duidelijk, waarom je dat zo doet of gedaan hebt.

Wat ik wel zie dat je zelf ook aan je verhaal vasthoud ook al heb je daar een gegronde zelfkennis reden voor. Daar gaat mijn melige betoog over.

Wijziging aangebracht door Ulla op 20 april 2017 om 10:29.
Oud 20 april 2017, 10:38   #109
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Wat mij raakte in het verhaal van de zenmeester was..de meest pijnlijke "illusie" die ik beleefd heb..daar zit een krachtige boodschap in. Waarom of wie dan weent dat valt te onderzoeken en te doorzien.
ok
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 april 2017, 11:14   #110
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Nee, daar had ik het dus niet over, ik vond je actie niet harteloos omdat ik je bedoeling wel degelijk snapte. Wel smakeloos, dus zonder smaak. Mijn persoonlijk reactie op de plaatjes (dat ik het ongepast vind en er niet lekker van wordt als ik ze me eigen zou maken.. (en zeker niet voor Sterre) gaan op mijn account, daar heb jij zelf helemaal niets mee te maken. Je actie is mij dus duidelijk, waarom je dat zo doet of gedaan hebt.

Wat ik wel zie dat je zelf ook aan je verhaal vasthoud ook al heb je daar een gegronde zelfkennis reden voor. Daar gaat mijn melige betoog over.
Zeg maar een keer eerlijk wat jij van zijn actie denkt, draai niet zo omheen.
Je bent echt erg na?ef, om te zeggen dat je iets van zijn actie snapt.
Zijn actie is:
Katerie werd getriggerd door Kweetniet, toen hij aangaf dat zijn ziener geen geld moet vragen voor zijn abracadabra onzin.
Katerie heeft de afwijking om te verafgoden, en als je aan zijn goden komt, kom jij aan hem. Hij vat het snel persoonlijk op, en gaat flippen.
Geef hem gelijk en is hij je beste vriend, spreek hem tegen, en heb je een venijnige hysterische clown achter je letters aan.
Vanaf dat punt ging Katerie alles wat Kweetniet schreef aanvallen. Katerke werd simpelweg getriggerd. Zelfonderzoek houdt in om je eigen trigger te onderzoeken, maar niet bij Katerie.
Wat deed Katerie, ging steeds verder in zijn aanvallen, en pakte Sterre ook bij en vervolgs NN.
Nu komt hij met smoesjes over een confronterende metode, om mensen van ego te ontmaskeren, of zoiets, terwijl hij een zieke eenzame man is, met dit forumsgedrag, die een verbod op spirituele boeken zou mogen krijgen.
Hij draait alles rondom zijn zieke acties, en gerechtwaardigt zijn onbewustheide met texten die hij meent dat ze een vrijbrief geven aan ziek gedrag.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon