Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 20 juli 2017, 08:27   #1
gammaburster
Vicaris

Standaard Nieuw

Ik ben Eric en een paar jaar geleden me bewust geworden van wat dingen.
In plaats van verlichting of plezier of vrede wat ik van veel mensen lees, heeft het me alleen maar angst en depressie opgeleverd.
Hevig luisterend naar filmpjes op youtube Van Eckhart Tolle, Rupert Spira en meer leermeesters, hoop ik steeds dat ik een stapje verder kom.
Behalve het wat comfortabelere gevoel dat ik heb tijdens het luisteren, gebeurt dit niet.
Ik heb geprobeerd het te negeren om wat ik me heb gerealiseerd te vergeten maar dat gaat ook niet.
Om die reden ben ik lid geworden van dit forum om te zien of er mensen zijn die hier ook mee worstelen en misschien een stapje verder zijn gekomen.
gammaburster is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2017, 11:11   #2
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gammaburster Bekijk bericht
In plaats van verlichting of plezier of vrede wat ik van veel mensen lees, heeft het me alleen maar angst en depressie opgeleverd.
Hevig luisterend naar filmpjes op youtube Van Eckhart Tolle, Rupert Spira en meer leermeesters, hoop ik steeds dat ik een stapje verder kom.
Behalve het wat comfortabelere gevoel dat ik heb tijdens het luisteren, gebeurt dit niet.
Ik heb geprobeerd het te negeren om wat ik me heb gerealiseerd te vergeten maar dat gaat ook niet.
Om die reden ben ik lid geworden van dit forum om te zien of er mensen zijn die hier ook mee worstelen en misschien een stapje verder zijn gekomen.
Ja bliss wordt je doorgaans beloofd in alle spirituele kringen en daar komen dan de teleurgestelden op af. Maar als er trauma zit lost deze niet op door een vreugdevolle boodschap, alleen je houding ten opzichte daarvan veranderd. Ook ellende moet worden 'aangegaan' omdat deze zich voordoet in de vermeende wereld. Wat de bedoeling van dit forum is dat je gedegen zelfonderzoek gaat doen en dat lost je problemen niet op, eerder nog komen ze, indien onderdrukt, weer eens naar boven en worden ze zelfs vaak nog versterkt. Dus ben je hier voor de verbetering van je situatie dan kun je beter gelijk maar weer vertrekken en een vakman (psychiater c.q. psycholoog) op dat gebied opzoeken.

Daarnaast is bewustwording pijnlijk want het confronteert je met de desolate toestand van de wereld. Echter dat betreft dan niet jou als persoon die dat moet ondergaan.
Oud 20 juli 2017, 12:25   #3
gammaburster
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ja bliss wordt je doorgaans beloofd in alle spirituele kringen en daar komen dan de teleurgestelden op af. Maar als er trauma zit lost deze niet op door een vreugdevolle boodschap, alleen je houding ten opzichte daarvan veranderd. Ook ellende moet worden 'aangegaan' omdat deze zich voordoet in de vermeende wereld. Wat de bedoeling van dit forum is dat je gedegen zelfonderzoek gaat doen en dat lost je problemen niet op, eerder nog komen ze, indien onderdrukt, weer eens naar boven en worden ze zelfs vaak nog versterkt. Dus ben je hier voor de verbetering van je situatie dan kun je beter gelijk maar weer vertrekken en een vakman (psychiater c.q. psycholoog) op dat gebied opzoeken.

Daarnaast is bewustwording pijnlijk want het confronteert je met de desolate toestand van de wereld. Echter dat betreft dan niet jou als persoon die dat moet ondergaan.
Ik ben niet op zoek naar bliss en weet niet eens wat het is.
Verder ga ik liever niet in op je reactie want het voelt een soort van bevooroordeeld.
Even zo goed bedankt voor je reactie!
Oud 20 juli 2017, 12:40   #4
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Normaalste zaak van de wereld.
Op de weg naar binnen kom je eerst in de kamers van je emotionele en mentale constructies terecht.
Van die kamers ben je je hele leven niet bewust geweest. Dat is je schaduw.
Als vluchten niet meer kan, als je 'kosmische' tijd daarvoor afgelopen is, wordt je met je schaduwen geconfronteerd.
Vandaar dat je in eerste instantie geen verlichting, plezier of vrede ervaart in je bewustwordingsproces.

Depressie is in wezen een goede zaak, al is het misschien wel een van de pijnlijkste illusies waar je in terecht kunt komen.

Hier een filmpje over iemand in ?a bottomless pit.? :
The Way Out?The Work of Byron Katie.

Onderschrift: "Julian tells Byron Katie, describing a years-long depression that makes him doubt whether he can even get out of bed."

Angst is natuurlijk ook altijd een 'leuke'.
Angst en depressie gaan vaak maar niet altijd samen.

Citaat:
Wat is angst?

Ik leid een bepaald soort leven; ik denk volgens een bepaald patroon; ik geloof in bepaalde dingen en dogma's en ik wil niet dat deze bestaanpatronen verstoord worden, want ik heb er mijn wortels in.
Ik wil ze niet verstoord hebben, omdat deze storing een staat van niet-weten teweegbrengt en daar heb ik een afkeer van.
Als ik weggerukt word van al datgene wat ik weet en geloof, wil ik er redelijk zeker van zijn naar welke staat van dingen ik toe ga.
De hersencellen hebben dus een patroon geschapen en deze cellen weigeren een ander patroon te vormen waar ze niet zeker van zijn.

De gang van zekerheid naar onzekerheid noem ik angst.
Op dit speciale moment, zoals ik hier zit, ben ik niet bang; ik ben op dit moment niet bang, er gebeurt niets met me, niemand bedreigt me of wil me iets afnemen.
Maar achter dit huidige moment is een diepere laag in de geest die er bewust of onbewust over denkt, wat er zou kunnen gebeuren in de toekomst, of zich bezorgd er over maakt dat iets uit het verleden mij zal achterhalen.
Ik ben dus bang voor het verleden en voor de toekomst. Ik heb de tijd verdeeld in verleden en toekomst. Het denken bemoeit zich ermee en zegt: wees voorzichtig dat het niet nog eens gebeurt, of: wees voorbereid op de toekomst.

bron: KRISHNAMURTI: LAAT HET VERLEDEN LOS (Engelse originele titel: VRIJHEID VAN HET WETEN).
http://www.levendegedachten.nl/krish...-onbekende.htm
Zie je de overeenkomst met de emotionele en mentale constructies waarover ik het had?
Succes met je bewustwording, het is levend sterven. Niet voor doetjes dus.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2017, 13:00   #5
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Succes met je bewustwording, het is levend sterven. Niet voor doetjes dus.
Effe mezelf quoten met dit citaat nog:

Citaat:
"De dood betekent dat alles van je wordt afgenomen dat je niet bent. Het geheim van het leven is te sterven voor je dood, en dan tot de ontdekking te komen dat de dood niet bestaat.?

Eckhart Tolle
ps: maar dat levend sterven is niet zo erg hoor. Komen alleen maar veel ego-krampen bij kijken. Kan wel een leven lang duren, maar het is de enige uitweg.

Oud 20 juli 2017, 13:06   #6
gammaburster
Vicaris

Standaard

ik had net een enorme reply getikt maar toen ik op de knop drukte was hij weg :-(
Oud 20 juli 2017, 13:09   #7
gammaburster
Vicaris

Standaard

Citaat:

ps: maar dat levend sterven is niet zo erg hoor. Komen alleen maar veel ego-krampen bij kijken. Kan wel een leven lang duren, maar het is de enige uitweg.

Zelfmoord lijkt dan simpeler. Waarom dat gemartel om niks?
Oud 20 juli 2017, 13:14   #8
gammaburster
Vicaris

Standaard

Citaat:
Omdat die enorme reply weg is, zal ik een stukje van mezelf quoten dat ik plaatste bij een youtube filmpje.
Het geeft een beetje weer waar ik momenteel mee worstel.
Is wel Engels, is dat erg?

Thank you for your answer. No, I can't witness anything. I can't even imagine how you can think and witness at the same time. Seems impossible. When I stop thinking, I am. As soon as there's a thought, then there is only that thought. Only afterwards I can look at that thought but not at the same time, during that thought.
After practicing the frase "who am I" I realised there's no I. Took me 2 days for that realisation. I had an panic attack right away because of that realisation. There's no I. Who's walking? Who's talking? A non existing "I". After a couple of months the fear became less because I get exhausted of the fear but great depression came in place. I am not real, I don't exist. I am just an expression of something universal, something collective. Makes everything pointless, useless. I am a robot. One consiousness is pulling the strings. No matter what I do, it's fake. Every emotion is fake. There's only one consiousness, one big great "I". (is not something I can experience because all experience is from my personal consiousness of course) We are all leafs of the same tree who don't realize that. So when I kiss a girl, I am basicly kissing myself. We are part of the same I so I can't kiss or love another person anymore. It's an illusion. Makes me depressed. And look around you! Look at the misery people are in. All the wars, the pain, the illness, the killing. All of that because consiousness wants to expres itself so consiousness is not a nice "thing" to.
So I don't know how to go forward. If you are fully consious, you don't need a body, you don't need a life so I don't get the point.
Wish I could back to the point that I believed I existed and could enjoy things.
Now there's nothing to enjoy because nothing is there. Only one big trick of consiousness.
If people ask me;' what do you like?" I cannot answer that question anymore because the "I" that liked something in the passed, is now known to be non-existing so I cannot fool myself any more.
So what to do with life now? I don't exist. I am just being used or abused by consiousness. For it's benefit.
There's nothing here for me. Because I don't exist.
Sorry for the long reply.
Really wish I never read that book of Ramana Maharshi. Life became hell.
Oud 20 juli 2017, 13:17   #9
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
ik had net een enorme reply getikt maar toen ik op de knop drukte was hij weg :-(
Je bent de enige niet die dat overkomt op die forum. Leer eruit. Eerst je tekst veilig stellen ergens anders in een tekstverwerker.

Citaat:
Zelfmoord lijkt dan simpeler.
Ja, dat lijkt zo, alsof je een kortere weg neemt. Heb ik ook vaak overwogen.

Citaat:
Waarom dat gemartel om niks?
tsja jong, dat is nu ??nmaal eigen aan mens zijn.
Maar je ontsnapt er niet aan hoor.
Ga maar een film kijken door forumlid Alliswell voorgesteld, zie onder. misschien daagt er wat, ontdek je de held in jezelf.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alliswell Bekijk bericht

We zijn allemaal helden op een ontdekkings reis.De volgende you tube is in mijn ogen zo goed...oneindig verschillende verhalen en daarin steeds dezelfde boodschap.

The Timeless Tale of a Hero's Journey:

https://youtu.be/YqIJUJmnc-Y
Oud 20 juli 2017, 13:25   #10
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
So what to do with life now? I don't exist. I am just being used or abused by consiousness. For it's benefit.
There's nothing here for me. Because I don't exist.

Wel, als je niet bestaat ben je op dit forum aan het goed adres.
Zie

Citaat:
Waarom er een forum is opgericht?

Dit forum is bedoeld om je bij dat graven naar je werkelijke bestaan, en dat is niet meer dan simpelweg het bewuste zijn, oftewel Bewustzijn, behulpzaam te zijn zonder al hetgeen daar door goed bedoelende opvoeders en minder goed bedoelende gezagdragers van kerk en staat bovenop is geplaatst. Invloeden die zich ook dagelijks op allerhande fronten doen gelden in vormvoorschriften en plichtplegingen die onnodig veel energie kosten. Dat wat je bent 'weet' intrinsiek hoe het zich heeft te verhouden tot de wereld, moeiteloos.

Verwacht tijdens het doen van je onderzoek geen medeleven.

Met het oog op de uitkomst kan ik bezwaarlijk beginnen met je meteen al als entiteit te erkennen want de waarheid is dat ook jij niet bestaat en het heet hier dat we aan waarheidvinding doen. Uiteindelijk is er niets aan de hand om een vermeende wereld (eentje die niet bestaat) te leven want in een film doen we niks anders dan geloven in het verhaal.

bron: https://www.waarheidvinding.nl/homepage/index.php
Citaat:
Really wish I never read that book of Ramana Maharshi. Life became hell.
Ja, geef die homo met zijn pamper om nou maar de schuld van de hel waarin je terecht gekomen bent!
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon