Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 oktober 2017, 08:58   #1
Fer
Vicaris

Standaard Geïnspireerd door dit Forum

De mensheid zit al tienduizend jaar vast en draait alleen rondjes zoals een hond zijn staart achterna loopt. Vast in het oplossen van schijnbare persoonlijke uitdagingen en problemen die onoplosbaar lijken. Vijfduizend jaar geleden realiseerde de mens dat hij problemen kan bestempelen/naam geven en zodoende zijn kans om te overleven zou kunnen verhogen. Ongeveer drieduizend jaar geleden ontwikkelde de mens het vermogen om met metaforen/beeldspraak te werken. Hiermee kan je iets uitleggen door dat, wat niet wordt begrepen, te vervangen door iets wat al bekend was. Dit is een geweldige vaardigheid maar ook een hele vieze vieze val.

Geleidelijk aan ontstonden labels zoals, lijden, verdriet, woede, angst, geweld, bedriegen, liegen, religie, dood en oorlog. Het gaf ons een middel voor het organiseren van een samenleving, maar tegelijkertijd de bouw van een bijna ondoordringbare mentale gevangenis die ons nu beperken. Woorden scheiden dingen van andere dingen. Ik hou van citroen ijs en ik hou niet van chocolade. Mijn voorkeur gaat uit naar een rode auto en geen witte, en dat gaat zo maar door. Woorden verbreden ons begrip maar tegelijkertijd houden ze ons ook gevangen in dualiteit vanwege het polaire karakter van woorden.

Alles in onze wereld, zoals wij deze nu waarnemen, is polair van aard; goed-slecht, omhoog-omlaag, zwart-wit, liefde-haat. Hoewel zwart niet zou kunnen ontstaan ​​zonder wit, op een gelijke wijze kunnen geen probleem ontstaat zonder een oplossing, zijn tegenpool. Dit is waarschijnlijk niets nieuws voor jou.

We gebruikt woorden, concepten en metaforen om onszelf vrijwillig in de gevangenis te zetten, maar verder zijn we gaan denken dat woorden feitelijke dingen zijn, soms zelfs 'het' ding zelf. In de afgelopen drie duizend jaar zijn er maar heel weinig mensen aan deze opsluiting ontsnapt. Sommige die aan deze gevangenis zijn ontsnapt, misschien de wijzere, hebben hun mond gehouden en hebben een normaal leven geleefd. Anderen, mezelf inbegrepen, hebben gevoeld dat het delen meer geschikt zou zijn. Beide zijn goed nog slecht.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2017, 09:24   #2
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Sommige die aan deze gevangenis zijn ontsnapt, misschien de wijzere, hebben hun mond gehouden en hebben een normaal leven geleefd. Anderen, mezelf inbegrepen, hebben gevoeld dat het delen meer geschikt zou zijn. Beide zijn goed nog slecht.
Dus de zoveelste zelf-uitgeroepen gerealiseerde op het forum?
Ik dacht dat je je anders zou profileren hier op het forum.
Oud 16 oktober 2017, 09:33   #3
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Dus de zoveelste zelf-uitgeroepen gerealiseerde op het forum?
Ik dacht dat je je anders zou profileren hier op het forum.
Laten wij maar hopen dat wij het verkeerd hebben begrepen, en dat hij dit anders bedoelt. Dat hij bv. beseft dat hij het ego niet is, maar dat dit nog niet betekent dat hij zoals een Buddha vrij van ego- lading is.
Als hij dat echt meent, dat hij vrij van Ego-lading is, dan begrijp je mij ook als ik het woord sukkel gebruik, of niet?
Het woord sukkel is nu niet voor jou bestemd.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2017, 09:43   #4
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Laten wij maar hopen dat wij het verkeerd hebben begrepen, en dat hij dit anders bedoelt. Dat hij bv. beseft dat hij het ego niet is, maar dat dit nog niet betekent dat hij zoals een Buddha vrij van ego- lading is.
Als hij dat echt meent, dat hij vrij ervan is, dan begrijp je mij ook als ik het woord sukkel gebruik, of niet?
Ja, ik hoop het ook, en sukkel is dan helemaal op zijn plaats.
Oud 16 oktober 2017, 09:50   #5
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Ja, ik hoop het ook, en sukkel is dan helemaal op zijn plaats.
Uiteindelijk is het misschien ook maar goed zo..
Mijn behoefte om met gelijkgestemde te delen neemt steeds meer af, en dat geeft mij rust..
Oud 16 oktober 2017, 09:55   #6
Fer
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Als hij dat echt meent, dat hij vrij van Ego-lading is, dan begrijp je mij ook als ik het woord sukkel gebruik, of niet?
Op het pad naar volledige realisatie doen zich vele schijnbare sub-realisaties voor. Wat is het verschil iemand een sukkel te nomen of een kanjer? Welke lading hang jij aan deze woorden? Hoe belangrijk maakt je deze woorden? Kijk hoeveel lading je hangt aan het woordje 'mezelf' in de tekst. Ik plaats het daar niet voor niets.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2017, 10:35   #7
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Op Wat is het verschil iemand een sukkel te nomen of een kanjer?
Het verschil is hoe het bij jou binnenkomt kanjer..
Citaat:
Welke lading hang jij aan deze woorden? Hoe belangrijk maakt je deze woorden?
Ik uit mijn irritatie, en daarmee geef ik jou een corrigerende tik.
Citaat:
Kijk hoeveel lading je hangt aan het woordje 'mezelf' in de tekst. Ik plaats het daar niet voor niets.
Kom je nu op je woorden terug? Je schreef dat er maar weinig mensen aan de opsluiting ontsnapt zijn, en je noemde jezelf ook daaronder.
Bedoelde jij daar iets anders mee?
Je schreef:
"In de afgelopen drie duizend jaar zijn er maar heel weinig mensen aan deze opsluiting ontsnapt. Sommige die aan deze gevangenis zijn ontsnapt, misschien de wijzere, hebben hun mond gehouden en hebben een 'normaal' leven geleefd. Anderen, mezelf inbegrepen, hebben gevoeld dat het delen meer geschikt zou zijn. Beide zijn goed nog slecht."
Oud 16 oktober 2017, 10:35   #8
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op het pad naar volledige realisatie doen zich vele schijnbare sub-realisaties voor. Wat is het verschil iemand een sukkel te nomen of een kanjer? Welke lading hang jij aan deze woorden? Hoe belangrijk maakt je deze woorden? Kijk hoeveel lading je hangt aan het woordje 'mezelf' in de tekst. Ik plaats het daar niet voor niets.
Bingo. We hebben er weer eentje bij.
Welkom Fer, in ego-disneyland.
Of moet ik je eerst vragen welke schijnbare sub-realisatie zich bij jou heeft voorgedaan?

Je bent misschien nog vrij nieuw in schijnbaar-realisatie-disneyland, maar je zal snel merken dat niemand iets aan je delen zal hebben, disneyland-ego vult dit in als "ze zijn er niet klaar voor, ze zijn er te blind voor". Kom van je troon af, en wissel gewoon uit hoe jij met realisatie bezig bent en inspireer en wordt geïnspireerd, maar blijf toch uit die ego-valkuil, want dat is Makyo. Kijk gewoon samen met iedereen waar ego in verschijnt, iedereen kan dat, daarvoor hoef je geen wijze te zijn. En eens je dat gezien hebt, behoed je er dan voor dat ego er niet mee aan de haal gaat. Dat is het domste wat je kan doen, dat is kapot maken wat je gerealiseerd hebt. En zelf is dit niet gemakkelijk te zien, maar wees je er bewust van dat het voor een ander heel simpel is te zien.

Blijf je liever hangen in je zelfgecreerde schijnbare sub-realisatie, dan is dat jouw zaak, maar verwacht dan dat je met de grond gelijk zult gemaakt worden en uiteindelijk zult verdwijnen, om misschien weer onder een andere naam weer terug te verschijnen, dat is hier de gewoonte.

Citaat:
The term makyo is a Zen term that means 'ghost cave' or 'devil's cave'. It is a figurative reference to the kind of self-delusion that results from clinging to an experience and making a conceptual 'nest' out of it for oneself. Makyō is essentially synonymous with illusion, but especially in reference to experiences that can occur within meditation practice.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Makyo
Makyo staat zelfrealisatie in de weg, ontdoe je er van door heel, heel eerlijk en oprecht te zijn met "jezelf", lees: "door in werkelijke (niet schijn) vrede te zijn met jezelf".
Oud 16 oktober 2017, 10:40   #9
Nowee
Jubilaris

Nowee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We gebruikt woorden, concepten en metaforen om onszelf vrijwillig in de gevangenis te zetten, maar verder zijn we gaan denken dat woorden feitelijke dingen zijn, soms zelfs 'het' ding zelf. In de afgelopen drie duizend jaar zijn er maar heel weinig mensen aan deze opsluiting ontsnapt. Sommige die aan deze gevangenis zijn ontsnapt, misschien de wijzere, hebben hun mond gehouden en hebben een 'normaal' leven geleefd. Anderen, mezelf inbegrepen, hebben gevoeld dat het delen meer geschikt zou zijn. Beide zijn goed nog slecht.
De leugen in deze uiteenzetting zit in de niet onderzochte gevolgtrekkingen. Noch de feitelijke wereld van de mensheid noch de conceptuele wereld van de taal zijn een vrijwillige gevangenis. Zij zijn het meedogenloze lot van de persoon. Niemand ontsnapt aan zijn of haar lot als persoon, ook de wijze niet. Iedereen ondergaat zijn of haar persoon als bestemming van dit bestaan, dit leven. Aan dit lot ontsnappen is zelfdoding of naar het lot dit bestaan, dit leven laat uitdoven in het sterven.
Het zwijgen waar je naar verwijst heb je niet begrepen. Het heeft niets te maken met een 'normaal' leven noch met leven zelf. Het zwijgen is ander begin. Het is als andere omgeving waar het weten van de waarheid omtrent de werkelijkheid van het ik zich actualiseert als beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Nowee is offline   Met citaat reageren
Oud 16 oktober 2017, 10:42   #10
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Op het pad naar volledige realisatie doen zich vele schijnbare sub-realisaties voor. .
Citaat:
In de afgelopen drie duizend jaar zijn er maar heel weinig mensen aan deze opsluiting ontsnapt.
Dus je hoort er niet in het rijtje, als het schijnbaar is..
Begrijp ik je verkeerd​?

Wijziging aangebracht door Mihaela op 16 oktober 2017 om 11:16.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon