Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud Gisteren, 23:22   #341
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Je verandert van perspectief en raakt in vervoering, oké so what?
So nothing. Het perspectief is nooit verandert, het is er één of geen, zoals je wil (vul zelf maar in, dat doe je toch al), dat het niet gaat om Dorje, dus ook niet om een vervoering.

Het schouwspel daar gaat het ook al niet om, dus ook niet om het gewaar te zijn. Het iets zien slaat enkel op de terugkoppeling: dat wat zich al opgedeeld heeft, maar zichzelf blind gemaakt heeft voor de opdeling. Deze blindheid is het meest subtiele zelf-behoud. Enkel door dit te zien en te blijven zien, kan zien weer ontdaan worden van "iets", inclusief de subtiele blindheid, niet door Zien te verwoorden als ander begin.

Als dit gezien is, dan pas rest louter Zien waarin actie overblijft als louter actie.
Oud Gisteren, 23:34   #342
Guustflater
Vicaris

Guustflater's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
PS. In tegenwoordigheid, zonder de omweg via het verstand, heb ik dit hier neergepend... Het vloeit gewoon uit mijn pen... en... ik hou de pen vast, maar dat is dan ook alles dat 'ik' doe...
Er is schrijven, geen ik die een pen vast houdt.
Oud Vandaag, 00:05   #343
Guustflater
Vicaris

Guustflater's schermafbeelding

Standaard Op weg naar nergens

Citaat:
Oké, wij zijn hier allemaal zoekers... .
Dat is een veralgemening uitgaande van je 'ik' dat nog zoekende is.
Er zijn hier ook vinders, waarheid-vinders.

Citaat:
@Guustflater: …en ik las dat alsof jij jezelf afschreef om Christus binnen te laten...
Ik schrijf niemand af, dat is jouw verzinsel...
Citaat:
Ik denk ook dat de dag dat ik er volledig ben, als ik er ooit kom, dat dan mijn ik verdwenen is... Maar duidelijk maak ik mijzelf niet wijs dat als ik nu mijn 'ik' afzweer dat ik er dan ben...
In tegendeel zelf; mijn 'ik' is, tot die dag, mijn richtlijn om er te geraken...
noch zweer ik iemand af zoals jij denkt je ‘ik’ te moeten afzweren, wat ook weer een verzinsel is.
Je ‘ik’ is echter nooit je richtlijn om nergens te geraken, want dat is waar je moet geraken: NERGENS, niet er of ergens.

Jíj bent het onderwerp. Nee, niet iets wat buiten jezelf ligt. Jíj bent het onderwerp: jóuw gedachten, jóuw gevoelens, jóuw woorden en jóuw daden. Als je bereid bent ze onder ogen te zien - niet af te schrijven of af te zweren - dan zul je de weg naar vrede gaan. De weg naar Nergens is de weg naar je eigen hart. Hij leidt je door al je angsten, door alles waarmee je jezelf voor de gek houdt. Het is geen ontsnappingstocht, maar een reis door je pijn heen om een einde te maken aan de pijn van afgescheidenheid.
En dat is sterven... Het is levend sterven.
Maar het ego is bang om te sterven.
Oud Vandaag, 08:10   #344
Guido
Jubilaris

Standaard (...)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
So nothing. Het perspectief is nooit verandert, het is er één of geen, zoals je wil (vul zelf maar in, dat doe je toch al), dat het niet gaat om Dorje, dus ook niet om een vervoering.

Het schouwspel daar gaat het ook al niet om, dus ook niet om het gewaar te zijn. Het iets zien slaat enkel op de terugkoppeling: dat wat zich al opgedeeld heeft, maar zichzelf blind gemaakt heeft voor de opdeling. Deze blindheid is het meest subtiele zelf-behoud. Enkel door dit te zien en te blijven zien, kan zien weer ontdaan worden van "iets", inclusief de subtiele blindheid, niet door Zien te verwoorden als ander begin.

Als dit gezien is, dan pas rest louter Zien waarin actie overblijft als louter actie.
Je bent veel te veel aan het pleasen Dorje.
Daardoor blijf je maar hangen in het spelen met de theorie. (Kennis.)
Uit je quotes blijkt keer op keer dat je niet in staat bent om dóór te pakken op de geslotenheid van wat jij je als weterij hebt eigen gemaakt.
Je zoekt bevestiging in.. kennis, niet het failliet ervan.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud Vandaag, 08:40   #345
Laurens
Inventaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht

Als het niet om een perspectief wisseling gaat begrijp ik geen snars van wat je zegt. Wanneer het perspectief vast is wordt er geen terugkoppeling gezien, de terugkoppeling is namelijk het veranderde perspectief dat gezien wordt. Wanneer het niet gaat om Dorje, niet om vervoering, niet om het schouwspel en er slechts sprake is van enkel het 'zien', wat moet ik dan verstaan onder die terugkoppeling, dat wat zich opgedeeld heeft of dat wat zich blind gemaakt heeft voor de opdeling waar je het over hebt? Daar moet toch een perspectiefwisseling aan te pas komen.

Bewust ergens naar kijken en iets zien is het subjectieve zien en wanneer je het hebt over blindheid is het met de bedoeling iets specifieks te zien. Waarbij de terugkoppeling je kan helpen. Daar hoef je toch helemaal niet zo mystisch over te doen. Met zinnen als 'Als dit gezien is, dan pas rest louter Zien waarin actie overblijft als louter actie.' verhef je het tot iets wat het niet is nl 'bijzonder'.
Oud Vandaag, 08:43   #346
Laurens
Inventaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Je zoekt bevestiging in.. kennis, niet het failliet ervan.
Dit slaat de spijker op zijn kop bij wat ik hierbij ervaar.
Oud Vandaag, 09:32   #347
Fer
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Wanneer het perspectief vast is wordt er geen terugkoppeling gezien, de terugkoppeling is namelijk het veranderde perspectief dat gezien wordt.
(...)
Fer is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon