Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 maart 2015, 17:20   #51
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Enkel door er voor hen te zijn; want ik ben niet meer...
Soms kun je daarmee helpen, ja. En soms ook niet. Het kan erg lastig zijn om een rouwende te helpen. En zelfs voor een rouwende om geholpen worden omdat diegene zelf eerst uit moet/wil vinden wat hij/zij nodig heeft. En soms is alles gewoon teveel, zelf het eigen gebeuren. En zeker in een dergelijke complexe situatie. Het kan altijd nog erger zeggen ze soms maar ondertussen blijft het gewoon moeilijk.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2015, 19:02   #52
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Het lijkt mij zeer menselijk, dat alles wat een mens op zo'n moment ervaart, volledige weerstand zal zijn tegen alles, dat wat is gebeurd. Dit geldt overigens voor de nabestaanden van alle slachtoffers. Hierbij reken ik de dader dus eigenlijk ook als slachtoffer.

Je raakt hier precies wat ik bedoelde te verwoorden....
Mijn volgende vraag hierin is btw, is het de 'wie' of de 'wat', of nog iets anders wat Andreas Lubitz heeft 'bewogen'?
Wellicht wilde Lubitz de 'wie' niet langer zijn?
Theo is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2015, 19:12   #53
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Voor zelfkennis kan alles relevant zijn. Had het vandaag met mijn moeder over en was verrast hoe zij dacht zich in een schokkende gebeurtenis en het verdriet /verlies in te kunnen leven en zelf tot de conclusie kwam dat ze dat helemaal niet volledig heeft gekund. Ondanks zeer persoonlijke betrokkenheid.

Zij begreep bv nu pas waarom iemand niet zomaar van zijn traurigheid" af wil en het beleefde als een soort van eerbetoon. Had ze ergens gezien. Terwijl zij eerst alleen maar het vervelende gevoel van leed en smart voor ogen had. Ik was erg blij met haar zelfkennis onderzoek. Waarom ik dan blij mee ben dat ze mij dan weer begrijpt mag ik dan weer onderzoeken. Het is wel prettig als je niets hoeft uit te leggen en niemand wat van je wil in dat opzicht en in staat is je ermee met rust dat proces te laten leven. Schokkende gebeurtenissen maken veel los en je merkt dan vaak nog duidelijiker hoe zeer je eigenlijk invult. Over en weer overigens.
Schokkende gebeurtenissen kunnen twee kanten opwerken.

1. Of men verliest zich in de wereld van goed en kwaad.
2. Of men verlaat juist de wereld van goed en kwaad.

Schokkende gebeurtenissen hebben als kenmerk 'dat je wat moet'. De vraag dient zich al snel aan of je je wilt verliezen in het zoeken van schuldigen. (optie 1) Of dat je wilt toetreden/zoeken naar de onvoorwaardelijke overgave. Het leven is niet compleet zonder de volheid er van te ervaren en dat is inclusief het lijden. Juist in dat lijden komt naar voren 'wie' er lijdt. Maar dat kan je van tevoren niet weten. Behalve dan als een 'weten buiten het weten'.

Veel spirituele tradities hakken de werkelijkheid gewoon in tweeen. (over dualisme gesproken) Voor hen is er de werkelijkheid van het 'wat'. En de werkelijkheid van het 'wie' wordt gewoon als onwaar of onwaarachtig bestempeld. Werkelijk non-dualisme kan alleen maar de vereniging van het 'wie' en het 'wat' betekenen??

Ja, gooi je treurigheid niet zo maar weg. In het lijden is waarheid te vinden voor wie wil.
Oud 29 maart 2015, 22:49   #54
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Soms kun je daarmee helpen, ja. En soms ook niet. Het kan erg lastig zijn om een rouwende te helpen. En zelfs voor een rouwende om geholpen worden omdat diegene zelf eerst uit moet/wil vinden wat hij/zij nodig heeft. En soms is alles gewoon teveel, zelf het eigen gebeuren. En zeker in een dergelijke complexe situatie. Het kan altijd nog erger zeggen ze soms maar ondertussen blijft het gewoon moeilijk.
Inderdaad, ik kan enkel helpen door er voor hen te zijn, maar in eerste instantie moeten zij willen dat ik er voor hen ben....
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2015, 23:04   #55
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Gelukkig zet je 'onbenulligheidjes' tussen aanhalingstekens. Er gebeuren geen 'onbenulligheden' of 'hele belangrijke' dingen. Er zijn gebeurtenissen en daar maken we iets van, afhankelijk van ons denken, ervaren, voelen. Iemand die afgelopen week niet was ge?nformeerd over het neerstorten van het vliegtuig had er niks van gemaakt, van gevonden, bij gedacht. Het zijn allemaal persoonlijke (de wie dus) bevindingen. Iedereen kan dat voor zichzelf zien. Wat van vandaag 'heel erg belangrijk' wordt gevonden is dat volgende week niet meer en andersom.
En ook hier is jouw "gelukkig" slechts een verhaaltje, een interpretatie .... Geen waarheid iig....
Je mist opnieuw mijn punt, of ik het jouwe. Dat kan ook, dat wij gewoon ieder een andere taal spreken.

Citaat:
Het hangt af van wat je onder acteren verstaat. Een psychose (of bewustzijnsvernauwing) is ook (een naam die we geven aan) iets wat gebeurt.
Klopt, we geven iets een naam. Maar met het naamgeven is alleen een etiketje geplakt op een gebeurtenis en de diepte nog niet begrepen/beschreven.

Citaat:
Wat de impact van een gebeurtenis op de wie heeft, daar is geen formule voor te geven. De wie is zelf ook iets 'wat gebeurt' en wat de impact van 'het ene dat gebeurt' op 'het andere dat gebeurt' is daar voor zijn er zo veel mogelijkheden als er gebeurtenissen zijn (ontelbaar dus).
De "wie" heeft (beperkte) keuzes. Die keuzes komen voort uit conditioneringen (al dan niet bewust). Stellen dat het allemaal gewoon "iets is wat gebeurt", gaat voorbij aan de werkelijkheid van keuze-mogelijkheden binnen het menselijke bewust-zijn. Als mens zijn we mede-scheppers door bewuste en onbewuste keuzes en handelingen.

Wel ben ik het met je eens dat er oneindig veel mogelijke uitkomsten zijn.
InX is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2015, 23:13   #56
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moi Bekijk bericht
http://www.bbc.com/news/world-europe-32092431

Dit is een voorbeeld van die kracht waar een ieder naar op zoek is (die zoekende is tenminste), hier in de vorm van deze meneer zijn ( geloofsovertuiging, wat voor hem de weg is blijkbaar)(niet ieders weg hoeft te zijn maar wel dezelfde uitkomst uiteindelijk zal zijn) voor hem wel of niet bewustzijnde/wetende, ( kan ik natuurlijk niet weten van deze man )van de kracht die dit geheel draagt.

Hier zie je het feit van die kracht, wat zijn werk kan doen, als blindheid in dit drama transparant mag zijn.
Dat is de insteek van deze bijdrage.
Het is een mooi voorbeeld van onmiddellijke acceptatie zonder rancune.... Het is wat ik alle nabestaanden uiteindelijk gun. De weg van de ene zal vermoedelijk pijnlijker zijn dan van de ander. Afhankelijk van waar een mens toe in staat zal kunnen zijn.... Ook de minder krachtigen kunnen via het door de persoonlijk gevoelde pijn heen gaan, uit kunnen komen bij vergeving en mededogen.

Hoe langer vast wordt gehouden aan weerstand tegen de feiten en blijven hangen in boosheid/haat, zal het proces duren van overgave aan "dat wat IS".
Oud 29 maart 2015, 23:27   #57
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Wellicht wilde Lubitz de 'wie' niet langer zijn?
Ik vraag me af, of hij nog de complete "wie" kon zien.... Uit wat ik gefilterd heb in de media lijkt het mij een ree?le mogelijkheid, dat hij zijn "wie" volledig ge?dentificeerd had met zijn passie/zijn jeugddroom die in rook leek op te gaan door zijn psychische en fysieke grenzen. In mijn beleving is hij door dat gedeelte van zijn "wie", de rest van zijn "wie" verloren, kwijt geraakt, niet meer in staat om het totaal te kunnen overzien.....
Hij verkoos daardoor blijkbaar het volledig opgaan in het eeuwige "wat"...

Ik weet het niet, en voor mij zal het als buitenstaander ook slechts bij gissen blijven. Het intrigeert mij wel, wat mensen beweegt. En ik heb inmiddels ervaren, dat alles ieder mens kan overkomen. Niets is zeker.

Voor zijn dierbaren (o.a. en m.n. zijn ouders) hoop ik dat zij de niet te beantwoorden vragen uiteindelijk los kunnen laten...
Oud 29 maart 2015, 23:38   #58
InX
Voormalig lid

InX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bekijk bericht
Schokkende gebeurtenissen kunnen twee kanten opwerken.

1. Of men verliest zich in de wereld van goed en kwaad.
2. Of men verlaat juist de wereld van goed en kwaad.

Schokkende gebeurtenissen hebben als kenmerk 'dat je wat moet'. De vraag dient zich al snel aan of je je wilt verliezen in het zoeken van schuldigen. (optie 1) Of dat je wilt toetreden/zoeken naar de onvoorwaardelijke overgave. Het leven is niet compleet zonder de volheid er van te ervaren en dat is inclusief het lijden. Juist in dat lijden komt naar voren 'wie' er lijdt. Maar dat kan je van tevoren niet weten. Behalve dan als een 'weten buiten het weten'.

Veel spirituele tradities hakken de werkelijkheid gewoon in tweeen. (over dualisme gesproken) Voor hen is er de werkelijkheid van het 'wat'. En de werkelijkheid van het 'wie' wordt gewoon als onwaar of onwaarachtig bestempeld. Werkelijk non-dualisme kan alleen maar de vereniging van het 'wie' en het 'wat' betekenen??

Ja, gooi je treurigheid niet zo maar weg. In het lijden is waarheid te vinden voor wie wil.
Het willen vermijden van leed en denken dat er ook maar een leer of religie is, die dat kan bewerkstelligen lijkt mij ook een utopie. We zijn als mens de wereld van de dualiteit ingeslingerd. De dualiteit ontkennen is imo ons menszijn ontkennen.

In het lijden kunnen we als mens de diepte van het "Zijn" ontmoeten..... Daar lost elk waarde-oordeel van goed en kwaad op in onvoorwaardelijke liefde....
Daar lost de "wie" op in het "wat".... "Sterven" aan de grootsheid van Liefde voor Al-wat-Is en bewust van onze persoonlijke nietigheid als mens...
Oud 30 maart 2015, 17:02   #59
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InX Bekijk bericht
Het willen vermijden van leed en denken dat er ook maar een leer of religie is, die dat kan bewerkstelligen lijkt mij ook een utopie. We zijn als mens de wereld van de dualiteit ingeslingerd. De dualiteit ontkennen is imo ons menszijn ontkennen.

In het lijden kunnen we als mens de diepte van het "Zijn" ontmoeten..... Daar lost elk waarde-oordeel van goed en kwaad op in onvoorwaardelijke liefde....
Daar lost de "wie" op in het "wat".... "Sterven" aan de grootsheid van Liefde voor Al-wat-Is en bewust van onze persoonlijke nietigheid als mens...
Het is de doener met zijn eigen wil die pijn wil vermijden.
Tegelijkertijd is het ook alleen de doener die pijn kan ervaren.
Dit overstijgen leidt/lijdt tot het Christusbewustzijn.
Oud 30 maart 2015, 19:08   #60
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Als de realisatie Wat' te zijn wezenlijk helder is, dan is het juist een schok (lees verwondering) dat intense onbewogenheid, het oprecht betrokken zijn juist beschikbaar maakt.
Heel mooi Ben. Zo is het precies.
Nada is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon