Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Boeken, gedichten, muziek en filmpjes > Boek in beeld

Boek in beeld Boeken gelezen die je wilt aanprijzen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 24 juli 2014, 20:09   #11
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
De innerlijke waarden openbaren zich mogelijk ook in de vorm van
gemanifesteerde inzichten. In die zin kunnen engelen ook een projectie vanuit het innerlijke oftewel het collectieve weten zijn gewoonweg omdat sommigen daar meer voor open staan en dus op deze weg inzichten verkrijgen. Immers we zijn wezenlijk verbonden in een energieveld waarin manifestaties niet ongewoon zijn.

Ik heb zelf veel meer mensen gesproken en gelezen die verschijningen meemaken of meegemaakt hebben. Ook engelen. De meeste mensen praten daar niet zomaar over, maar als er wel induikt kom je heel veel dingen tegen die vaak wel onverklaarbaar zijn voor de normale waarneming. Het is de vraag of ons gewone verstand niet te beperkt is om dat allemaal te kunnen vatten.
Ik heb Marie zelf aangemoedigd iets over dit boek te schrijven. Het boek heeft veel betekenis voor haar en ik kan er daarom niet zomaar ineens smalend over gaan doen. Maar ik moet na het verhaal van de link van Puppetji gelezen te hebben echt afhaken. Dit is gewoon te surrealistisch voor mij.

Ik kan je gedachte 'In die zin kunnen engelen ook een projectie vanuit het innerlijke oftewel het collectieve weten zijn gewoonweg omdat sommigen daar meer voor open staan en dus op deze weg inzichten verkrijgen.' wel invoelen. Ik heb zelf lange tijd het idee aangehangen dat wij qua 'weten' putten uit de ervaringswereld van alles dat geleefd heeft dat verzameld is in een grote collectieve kennisbron waartoe wij allen, in meer of mindere mate, toegang hebben. Dus het idee is me niet onsympathiek, maar over zoiets gaat het hier niet.

Hier gaat het over de levenswijze en gedachtewereld van een aantal, ik meen vier, mensen die met elkaar op de een of andere wijze verbonden zijn en door een stel engelen, ik meen drie, worden bekritiseert op hun houding en attitude, ze verscheuren hun notitie als te simpel en vervolgens krijgen ze van hen opgelegd om zich op een bepaalde wijze te gedragen. Ik ben zekere te antiautoritair om zoiets van wie dan ook te kunnen accepteren maar ik geloof niet eens dat er een hogere macht is die ons zou beperken in de manifestatie van een vrije wil.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 juli 2014, 20:29   #12
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
Verwacht je ook dat er een dialoog ontstaat rond de teksten die je hier plaatst? Of wil je eerst de teksten hier plaatsen en er later als vertrekpunt over spreken in dialoog? ...
Ik denk dat men beter onmiddelijk kan reageren als men daar behoefte toe heeft, want het boek is wel heel omvattend en wachten tot op het einde zou het te ingewikkeld maken.
Ten andere als ik merk dat er op een bepaald ogenblik geen interesse meer is voor het boek omdat sommige het misschien zelfs gekocht hebben en/of om andere reden dan stop ik er ook mee.
Het doel is om altijd en overal door discussies en confrontatie van idee?n tot een door beter begrip en/of nieuwe inzichten te komen.
Maar iedereen is natuurlijk vrij en leest alleen wat werkelijk tot zijn Eigen belangstelling hoort.
Ik lees ook niet het hele forum, ook al zal er op andere draden enorme leuke dingen gezegd worden; maar men kan zich niet met alles bezighouden; men zou zichzelf te veel verliezen.
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 juli 2014, 20:37   #13
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Hier gaat het er over dat de levenswijze en gedachtewereld van een aantal, ik meen drie, mensen die met elkaar op de een of andere wijze verbonden zijn door een stel engelen wordt bekritiseert, ze verscheuren hun notitie als te simpel en vervolgens krijgen ze van hen opgelegd om zich op een bepaalde wijze te gedragen. Ik ben denk ik te antiautoritair om dat te kunnen accepteren.
Ja daar kan ik inkomen. Daar liep ik dus ook tegenaan. Maar vroeg me dus gelijktijdig af of een dergelijke projectie ook te maken kan hebben met de tijd waarin het gebeurd is en of dit voor hen en ook de tijd toen normaal was.

En bij het ontleden van wat je niet bent kun je hier zelf ook aardig streng en autoritair over komen terwijl het volgens jouw zeggen ook alleen maar het innerlijke doel dient en niet persoonlijk te nemen is. Voor de duidelijkheid zeg maar. (B)Engel Renoir hahaha. . Sorry dat moest even.

Waarom zou dat overdrachtelijk gezien hier niet ook het laken van hetzelfde pak kunnen zijn. Immers gaat het hier ook om de innerlijke waarheid herkennen. Ik heb vaker boeken gelezen, de kern erin gezien maar toch dingen erin gevonden waarin ik mij dan weer afvraag klopt dit zo of is dit een overtrokken vertelling. Om de nadruk erop te leggen. En misschien dat je ook het hele boek moet lezen om het te begrijpen.

Volgens mij kun je boeken sowieso beter zo lezen dat je dat verwerpt wat niet strookt. En het bij de kern houd die je collectieve weten aanspreken. Een boek is altijd nog geschreven door een mens. Kleuring is altijd mogelijk, ook bij het lezen zelf.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 24 juli 2014, 20:49   #14
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Ja daar kan ik inkomen. Daar liep ik dus ook tegenaan. Maar vroeg me dus gelijktijdig af of een dergelijke projectie ook te maken kan hebben met de tijd waarin het gebeurd is en of dit voor hen en ook de tijd toen normaal was.
Dat kwam ook in mij op. Ze leefden onder grote spanning van een dreigende deportatie en de gevoelde machteloosheid kan dan makkelijk sublimeren in personificatie vanwege de wanhopige behoefte aan steun en begeleiding.

Citaat:
En bij het ontleden van wat je niet bent kun je hier zelf ook aardig streng en autoritair over komen terwijl het volgens jouw zeggen ook alleen maar het innerlijke doel dient en niet persoonlijk te nemen is. Voor de duidelijkheid zeg maar. (B)Engel Renoir hahaha. . Sorry dat moest even.
In je wanhoop zou je mij ook als een reddende engel zien, maar je bent niet wanhopig. Niet dat ik dat zou willen. Ik leg niemand op hoe ze op situaties moeten reageren, ik vraag in jouw eigen belang zelfonderzoek te doen. Ik heb het idd vaak op non sens, onbenulligheid en clich?s gemunt, want die leiden daar in grote mate van weg.

Citaat:
Waarom zou dat overdrachtelijk gezien hier niet ook het laken van hetzelfde pak kunnen zijn. Immers gaat het hier ook om de innerlijke waarheid herkennen. Ik heb vaker boeken gelezen, de kern erin gezien maar toch dingen erin gevonden waarin ik mij dan weer afvraag klopt dit zo of is dit een overtrokken vertelling. Om de nadruk erop te leggen. En misschien dat je ook het hele boek moet lezen om het te begrijpen.
Ik las het voor Marie tot het einde, vanuit mezelf was ik de belangstelling na twee zinnen al kwijt. Maar zoals gezegd een goddelijke macht die de mensen leid door hen een houding te laten aanmeten, sorry dat vind ik echt absurd.

Citaat:
Volgens mij kun je boeken sowieso beter zo lezen dat je dat verwerpt wat niet strookt of in ieder geval niet voor waar aanneemt. En het bij de kern houd die je collectieve weten aanspreken. Een boek is altijd nog geschreven door een mens. Kleuring is altijd mogelijk, ook bij het lezen zelf.
Bij mij komt het direct binnen, er is niks dat het wil of kan moduleren in die zin dat ik het kan vormen naar iets dat het voor mij leesbaar, of acceptabel (het staat er niet maar het zal wel zo en zo bedoeld zijn) maakt.
Oud 24 juli 2014, 20:54   #15
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...ik moet na het verhaal van de link van Puppetji gelezen te hebben echt afhaken. Dit is gewoon te surrealistisch voor mij.
ik heb het verhaal in de link dat ik vond ook maar voor 1/4 gelezen. Niet direct mijn interesse eveneens, maar wil eveneens niet smalend doen, dus was we benieuwd wat ze er over wou schrijven / delen.

Citaat:
...Ik heb zelf lange tijd het idee aangehangen dat wij qua 'weten' putten uit de ervaringswereld van alles dat geleefd heeft dat verzameld is in een grote collectieve kennisbron waartoe wij allen, in meer of mindere mate, toegang hebben...
Je bedoeld de Akasha kronieken.
Youtube:
- Meditatie technieken voor de akasha kronieken en astrale reizen
- Edgar Cayce on the Akashic Records
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 24 juli 2014, 20:57   #16
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Puppetji Bekijk bericht
Ik zal eens kijken of dat overeen komt, maar ik kwam er toen gewoon vanuit mij zelf op omdat het leek dat ik uit een andere dan mijn eigen ervaringswereld kon putten.
Oud 24 juli 2014, 21:00   #17
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Hier een nederlands talige inleiding op het boek:
http://www.sharenl.org/Archief/2004/dec04_engelen.htm

Dank je Puppetji; zo kan iedereen duidelijk weten waarover het gaat en kan ik mij beperken tot het aanhalen van die delen die mij het meest getroffen hebben zonder steeds weer een hele achtergrond te moeten vertellen.
Oud 24 juli 2014, 21:03   #18
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Graag gedaan.
Ik volg dit topic, want marie de topic-starter was diegene die ik een plezier deed met met deze afbeelding in een ander topic dacht ik.

Inderdaad, nogmaals bedankt.
Oud 24 juli 2014, 21:18   #19
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Ik heb het gelezen en kan me onmogelijk voorstellen dat de goddelijke wereld geboden aan de mens zou opleggen hoe deze zich te gedragen heeft. Eigenlijk vind ik het hele gebeuren van voorschrijven hoe het stel in het leven behoort te staan, hoe ze met de dingen behoren om te gaan allesbehalve realistisch. De normen en waarden die je moeten leiden zijn intrinsiek al in je aanwezig en ook hier geldt omdat we er van alles bovenop hebben gelegd dat we niet zijn hebben we daar geen contact meer mee en verlangen we naar richtlijnen, normen en waarden van buitenaf. Dit zijn voor hen de reddende engelen die richting geven omdat ze de feeling met zichzelf ontberen.
Je kan mij moeilijk van onderdanigheid beschuldigen en toch heb ik het boek heel erg gewaardeerd omdat het waarheden bloot legde waar ik anders misschien veel tijd, twijfel en misstappen voor nodig zou gehad hebben om het zelf uit te vissen.
Sommige dingen verveelden mij inderdaad, maar daar heb ik overheen gekeken, want van de andere kant heeft het mij enorm veel bijgebracht en zelfs nu nog moet ik bepaalde passages nog diep laten inwerken omdat ik de grond ervan nog niet volledig begrijp.
De engelen Drongen wel erg aan, maar weet dat de personen enorm uitkeken naar de gesprekken met hen en dat Gitta haar leven lang positief getekend is gebleven door wat haar toen is overkomen.

Enkele uren voor haar dood, ze was totaal afgetakeld door ziekte en ze kon niets meer; ze moest als een baby terug gevoed, verschoond en verzorgd worden veerde ze in extase op in haar bed bij een verschijning; zij die anders geen arm meer kon opheffen. Haar toeverlaat en verzorger veronderstelt dat ze haar persoonlijke engel voor het eerst zag en de aantrekkingskracht was enorm.
Oud 24 juli 2014, 21:19   #20
Puppetji
Voormalig lid

Puppetji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
(Einstein afbeelding)
@Pupptje: Inderdaad, nogmaals bedankt.
Graag gedaan.
Heb die niet zomaar voor de eerste keer op internet gevonden van de week.
Heb die tekst jaren geleden ook al op een website gezet op vraag van een Belgisch landgenoot aan wie ik de website gewijd heb als dank.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon