Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 30 mei 2021, 21:30   #501
Sam
Mandataris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Depressie is vernauwd “enkelvoudig bewustzijn”. Maakt mensen onnodig “klein”... triest voor wie in deze vernauwing leeft en mooi dat er hulpmiddelen zijn van buitenaf...
Uiteindelijk is “naakt voor God verschijnen”, gedegen zelfonderzoek, elke gedachte op waarheid onderzoeken, zónder oordeel de weg .....
Oud 10 juni 2021, 14:13   #502
Darsho
Dignitaris

Darsho's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Mijzelf aanschouwen is mij aangeboren Bassie...
Zeg is marie, hoe komt het dan dat jij nog niet immer en altijd in het nu leeft?
Citaat:
De dag dat ik immer en altijd in het nu leef geloof ik niet dat ik hier nog zit te schrijven...
Oud 10 juni 2021, 14:17   #503
marie
Missionaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darsho Bekijk bericht
Zeg is marie, hoe komt het dan dat jij niet niet immer en altijd in het nu leeft?

Daar staat 'geloof ik niet'... dus waarover heb je het???
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2021, 14:22   #504
Darsho
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Uiteraard dient dat wel 24/7 consequent te worden gedaan. Men kan niet zo af en toe een uurtje in het centrum-zelf gaan bivakkeren als het leven spannend wordt.

Wie bovenstaande consequent jaar in-jaar uit handhaaft gaat zichzelf als een verschijnsel zien met al zijn strapatsen. Het dwingt het centrum-zelf tot een collaps. Geduld dient men wel te hebben. Zelfkennis op bestelling bestaat niet.
Stel je voor dat jij je bewust gaat worden van je brandende behoefte aan innerlijke stilte...
Citaat:
Bassie, lul zo niet en durf eerlijk te kijken naar wat je symptoom tinnitus, oorsuizen als symbool wil zeggen.
Je zit met een brandende behoefte aan innerlijke stilte, wordt je daarvan bewust inplaats van hier op het forum andere users te willen helpen...

Het ben jij die hoog van de toren blaast Bassie. Bassie zelf-in-actie.
Misschien komt Bassie zo wel ooit is volledig tot zelfkennis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bassie Bekijk bericht
Laurens,...hopelijk zie je de onmogelijkheid in voor mij om corrigerend op te treden tegen de users die nog in de persoon-fase verkeren. Ik ben nog niet volledig tot zelfkennis gekomen, het is allemaal nog maar fragiel bij mij. Dat is de reden waarom ik als kenner schrijf. Zodat het enige wat er hier op dit forum gebeurd is dat ik de andere users ken.
Oud 10 juni 2021, 14:25   #505
Darsho
Dignitaris

Standaard

Citaat:
Daar staat 'geloof ik niet'... dus waarover heb je het???
Ik heb het erover dat jij nog altijd niet immer en altijd in het nu leeft ondanks jezelf aanschouwen je aangeboren is volgens je eigen vaststelling.
Oud 11 juni 2021, 16:50   #506
marie
Missionaris

Standaard

Citaat:
Ik heb het erover dat jij nog altijd niet immer en altijd in het nu leeft ondanks jezelf aanschouwen je aangeboren is volgens je eigen vaststelling.
Is dat een doel op zich Darsho???
Ik wil in waarheid leven...
Oud 11 juni 2021, 18:34   #507
Darsho
Dignitaris

Standaard Hoe kan marie in waarheid leven?

Citaat:
Ik wil in waarheid leven...
Dat kan pas als je verstand (je geest) zich ontdaan heeft van het 'ik'...
Citaat:

Waarheid is ‘Wat-is’ en de acceptatie van ‘Wat-is’.

Elk woord dat geuit wordt met betrekking tot Waarheid kan slechts een vingerwijzing zijn.

Het begrijpen van Waarheid kan niet worden nagestreefd of actief verkregen,

het kan alleen maar uit zichzelf plaatsvinden.

En het kan alleen maar gebeuren als de geest stil is en geen gedachten bevat, als er niet meer gedacht wordt.

Als het begrijpen komt, dan kan het slechts aanvaard worden als de geest zich ontdaan heeft van het ‘ik’ en het hart gevuld is met Liefde.

Oud 11 juni 2021, 21:32   #508
marie
Missionaris

Standaard

Citaat:
Dat kan pas als je verstand (je geest) zich ontdaan heeft van het 'ik'...
De geest moet zich ontdoen van het, door het verstand gecreëerde, ego; niet van het 'ik', niet van het 'zelf' want die bestaan...
En wat is, is, ook als velen je proberen te overtuigen dat het er niet is... en je zelfs proberen wijs te maken dat je 'ik' er alleen is omdat, zoals het ego doet,
het zichzelf altijd en opnieuw op de voorgrond wil plaatsen...
Niet dus...
Oud 11 juni 2021, 21:40   #509
Darsho
Dignitaris

Standaard Ego = 'ik'

Citaat:
De geest moet zich ontdoen van het, door het verstand gecreëerde, ego; niet van het 'ik',...
Ego = 'ik'.

Totdat het ego is geboren, wanneer Bewustzijn zich identificeert met het individuele organisme, is er geen dualisme in het kind.
Een kind herkent de tegenstellingen niet als onverenigbaar, zoals een volwassene, omdat het ego zich pas ontwikkelt als het kind ongeveer drie jaar oud is, wanneer het begint te denken in termen van de eerste persoon enkelvoud als het 'ik'.

Er is geen fundamenteel verschil tussen het kind en de wijze. Geen van beiden herkent de tegenstellingen: natuurlijk het kind vanwege onwetendheid, en de wijze vanwege wijsheid. Inderdaad, onwetendheid en kennis zijn zelf de onderling verbonden tegenpolen, en wijsheid overstijgt beide.
Oud 12 juni 2021, 11:32   #510
marie
Missionaris

Standaard

Citaat:
Ego = 'ik'.

Totdat het ego is geboren, wanneer Bewustzijn zich identificeert met het individuele organisme, is er geen dualisme in het kind.
Een kind herkent de tegenstellingen niet als onverenigbaar, zoals een volwassene, omdat het ego zich pas ontwikkelt als het kind ongeveer drie jaar oud is, wanneer het begint te denken in termen van de eerste persoon enkelvoud als het 'ik'.

Er is geen fundamenteel verschil tussen het kind en de wijze. Geen van beiden herkent de tegenstellingen: natuurlijk het kind vanwege onwetendheid, en de wijze vanwege wijsheid. Inderdaad, onwetendheid en kennis zijn zelf de onderling verbonden tegenpolen, en wijsheid overstijgt beide.
Een pasgeboren kind ziet zich als éénheid met de moeder, en dat heeft niets met wel of geen verstand te maken...
Het kind groeit op en zal inzien dat het niet de moeder, noch een deel van de moeder is, en dat heeft niets met wel of geen verstand te maken...
Normaal wordt de vaderfiguur gezien als een natuurlijk en gezond breekijzer wanneer er een te grote éénheid tussen moeder-kind zou blijven bestaan...
En dit heeft alles met de natuur en niet met ons verstand te zien; ons verstand weet het, achteraf, wel te duiden...
Eén gezond kind moet achteraf een periode doorstaan waar alles 'ik' is, alles van 'mij' is, en die periode blijkt zelfs noodzakelijk te zijn opdat het kind later kan delen en zal inzien dat het 'ik' rechten heeft... In plaats van verloren te lopen en opgeslorpt te worden in een egoïstische maatschappij...
En weerom heeft dit alles met de menselijke aard en niets met het menselijk verstand te zien... Welk menselijke verstand het wle later kan duiden...

Dus nogmaals hier afkomen dat het het verstand is dat het 'ik' verzint is een verstandsgebonden leugen waar het weer eens overduidelijk is dat het verstand, niet ons 'zelf' ons alles en zijn tegendeel kan voorschotelen...

Waarbij ik niet wil zeggen dat het verstand niet nodig is....
Al was het maar om de al te lichtgelovige mensen te wijzen op het vele bedrog dat hen als de grote waarheid voorgeschoteld wordt.

Het ware zelf doorziet dat onmiddellijk... maar daarmee weet een ander het nog niet...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon