Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Gedegen zelfonderzoek

Gedegen zelfonderzoek Wat zijn je ervaringen met zelfonderzoek die je hebt opgedaan.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 7 oktober 2020, 11:29   #71
Laurens
Drommedaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nowee Bekijk bericht
Guido, dat is toch een open deur intrappen. Elke persoon die een beetje nadenkt weet dat hij of zij vanuit perspectief nadenkt, voelt en weet. Wat is dan je punt?
Gedegen zelfonderzoek vertrekt van het nadenken en reflecteren over wat waar is. Het noembare is uitgangspunt om indirect het onnoembare te realiseren. Sorry, indirect de betekenis van het onnoembare realiseren.
Jij acht dat onmogelijk of niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido
Nowee.
Jouw houvast is het.. onnoembare, dat is de wurggreep van betekenis. Daarom is jouw 'ervaren, en zal jouw 'ervaren onnoembaar zijn. Zowel binnen als van betekenis.
Moeilijk hoor ja of nee antwoorden.
Ik krijg door alsmaar dit gekronkel met woorden de indruk dat je een bepaalde hersenstructuur moet hebben om de woordenbrei te kunnen ontwarren.
Oud 7 oktober 2020, 11:32   #72
Rob
Staffunctionaris

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guido Bekijk bericht
Dat klopt. We waren aardig op weg,(zee.) maar door omstandigheden (Waarover ik niet in detail ga treden.) moesten we de trip rond de wereld afbreken. En de boot hebben we in het buitenland verkocht.
Ben benieuwd naar het verhaal ... (maar respect).

Ik ben nu bezig met de aanschaf van een nieuwe boot. Jaren met plezier gezeild en nu al weer jaren niet. Moet er weer eens van komen. Kijk nu naar een Etap 26.

Citaat:
Lang verhaal kort.
Als ik je goed begrijp dan zeg je over Dat wat je onwerkelijkheid bent kun je niks zinnigs zeggen. Over de weg daar naar toe wel, maar daarbij moet je uitkijken dat je niet in de valkuil van terminologie trapt, die na enige tijd gebruiken zijn kracht verliest. En dat wat je over zou kunnen zeggen op de weg er naar toe is dat dat nooit is wat Het is. Correct?

Wat ik er van kan zeggen (wat net zo goed nietszeggend is) is dat voor mij het zoeken klaar is. Ik zou kunnen zeggen dat ik lang een 'zoeker' ben geweest en op enig moment is het klaar of is het duidelijk dat dat niet is wat ik (in essentie) ben. En als ik er toch woorden aan geef, dan is het Dat, Bewustzijn of het Onveranderlijke. Mensen gebruiken verschillende woorden die geen van alle de lading dekken, maar voor een goede luisteraar een hint kunnen zijn.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2020, 11:33   #73
Guido
Groepslid Niet forum gerelateerd

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Dan is die volgende vraag wat is realisatie dat die het vermag te doen jou te realiseren.
De natuur? Zoals dat werkzaam is aan 'mij' zowel verklaarbaar als onverklaarbaar.

Citaat:
Misschien moet je dag, maand en jaartal ook maar benoemen, de duur lijkt nogal belangrijk te zijn.
De duur heeft alleen een toevoegende waarde m.b.t het scherpen van 1001 betekenissen geven.
De duur is ook maar een betekenis he.
Guido is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2020, 11:37   #74
Guido

Standaard ()

Citaat:
Moeilijk hoor ja of nee antwoorden.
Ik krijg door alsmaar dit gekronkel met woorden de indruk dat je een bepaalde hersenstructuur moet hebben om de woordenbrei te kunnen ontwarren.
Wie weet,
Misschien is jouw hersenstructuur wel helemaal niet geschikt voor realisatie.
Oud 7 oktober 2020, 11:44   #75
Laurens
Drommedaris

Standaard

Citaat:
De natuur? Zoals dat werkzaam is aan 'mij' zowel verklaarbaar als onverklaarbaar.

De duur heeft alleen een toevoegende waarde m.b.t het scherpen van 1001 betekenissen geven.
De duur is ook maar een betekenis he.
Bofkont dus de natuur heeft je uitverkoren, wie zouden er nog meer tot de happy few behoren.
Ik zou andere woorden gebruiken maar zo blijft het inderdaad lekker buiten enig bereik waar je op aan te spreken zou kunnen zijn. De volgende vraag om toch nog een beeld te zien te krijgen zou zijn hoe openbaart realisatie zich in je openbare leven. Waar geef je nog meer betekenis aan voor de broodnodige interactie met de vermeende werkelijkheid en wat blijft er onder de radar.
Oud 7 oktober 2020, 11:45   #76
Laurens
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Wie weet,
Misschien is jouw hersenstructuur wel helemaal niet geschikt voor realisatie.
Dat was mijn volgende vraag is realisatie voorbehouden aan degene met een bepaalde hersenstructuur?
Oud 7 oktober 2020, 11:48   #77
Guido

Standaard ()

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Ben benieuwd naar het verhaal ... (maar respect).

Ik ben nu bezig met de aanschaf van een nieuwe boot. Jaren met plezier gezeild en nu al weer jaren niet. Moet er weer eens van komen. Kijk nu naar een Etap 26.
Etap 26, goeie boot, heel geliefd onder zeilers.
Go for it.

Citaat:
Als ik je goed begrijp dan zeg je over Dat wat je onwerkelijkheid bent kun je niks zinnigs zeggen. Over de weg daar naar toe wel, maar daarbij moet je uitkijken dat je niet in de valkuil van terminologie trapt, die na enige tijd gebruiken zijn kracht verliest. En dat wat je over zou kunnen zeggen op de weg er naar toe is dat dat nooit is wat Het is. Correct?
Met een oppervlakkig begrip zou ik zeggen .. ja, correct, maar met een dieper begrip vind ik je vraagstelling erg oppervlakkig, welhaast niks vragend.

Citaat:
Wat ik er van kan zeggen (wat net zo goed nietszeggend is) is dat voor mij het zoeken klaar is. Ik zou kunnen zeggen dat ik lang een 'zoeker' ben geweest en op enig moment is het klaar of is het duidelijk dat dat niet is wat ik (in essentie) ben. En als ik er toch woorden aan geef, dan is het Dat, Bewustzijn of het Onveranderlijke. Mensen gebruiken verschillende woorden die geen van alle de lading dekken, maar voor een goede luisteraar een hint kunnen zijn.
Een hint kan alleen maar leiden naar betekenis zus of zo.. nooit naar 'Wat je bent.
()
Oud 7 oktober 2020, 11:49   #78
Guido

Standaard ()

Citaat:
Dat was mijn volgende vraag is realisatie voorbehouden aan degene met een bepaalde hersenstructuur?
Geen idee?

Wat denk jij?
Oud 7 oktober 2020, 12:41   #79
Guido

Standaard ()

Citaat:
Bofkont dus de natuur heeft je uitverkoren, wie zouden er nog meer tot de happy few behoren. Ik zou andere woorden gebruiken maar zo blijft het inderdaad lekker buiten enig bereik waar je op aan te spreken zou kunnen zijn.
Hoe zou jij het binnen enig bereik brengen dan? als jou die vraag gesteld werd.
En trouwens, het enigste wat je eruit op zou kunnen maken als vraagsteller, is de een of andere betekenis die daagt bij jouw.. en betekenissen zeggen hierin zo goed als niks.

Citaat:
De volgende vraag om toch nog een beeld te zien te krijgen zou zijn hoe openbaart realisatie zich in je openbare leven. Waar geef je nog meer betekenis aan voor de broodnodige interactie met de vermeende werkelijkheid en wat blijft er onder de radar.
De 'wereld' voorziet in alle mogelijke betekenissen om er in mee te draaien.
Dat is voor een 'gerealiseerde' niet anders.
Wat mij zelf betreft blijft onder de radar de betekenis van wat realisatie etc zou zijn.
Totaal onzinnig om daarmee te koop te lopen, en de markt op te gaan. omdat dat niks anders laat zien dan een onverwerkt ego dingetje.
En dat geld wat voor zo als ik het 'kan zien, voor 99% van alle satsang gevers, verhalen vertellers, boeken schrijvers, forum onderhouders, youtube narcisten etc etc. You name it.

Maar goed, in mijn voorgaande quotes heb ik al aangegeven wat de oorzaak kan zijn bij ogenschijnlijk gerealiseerden om het 'ervaren van een subjectieve herkenning (Subjectief vacuum.) publiekelijk onder de aandacht te brengen. Het bevrijd tenslotte van de een of andere werkelijkheid beleving.. als een 'ervaren.
Ze doen hun best maar, maar voor mij is het allemaal zo doorzichtig als glas.

()
Oud 7 oktober 2020, 14:31   #80
Laurens
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Geen idee?

Wat denk jij?
Ik vroeg het eerst.