Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Algemene forumaangelegenheden > Stel je even voor

Stel je even voor In dit forum kun je je voorstellen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 2 januari 2021, 22:03   #1
Peer
Jubilaris

Standaard Peerreview

Citaat:
Intense World Syndrome
Het Intense World Syndrome of de Intense World Theory (Markram, Markram & Rinaldi, 2007) gaat er vanuit dat er bepaalde lokale neurale netwerken (aan elkaar verbonden zenuwcellen met een specifieke functie) in het brein van mensen met autisme hyperactief (supercharged) zijn. Het idee bestaat dat deze hyperactieve netwerken autonoom worden en in het geheugen ingesleten raken. Dit zorgt voor een overdreven waarneming (hyper-perception), overdreven aandacht (hyper-attention), extreem geheugen (hyper-memory) en extreme emotionaliteit (hyper-emotionality). Deze zaken kunnen ertoe leiden dat de omgeving door sommige mensen met een autisme spectrumstoornis (ASS) zo intens worden ervaren dat ze zich hier het liefst van afkeren. Dit zou kunnen verklaren waarom mensen met autisme (sociale) situaties vermijden of zich er uit terugtrekken.
Dat is wel zo. Als het leven te intens wordt heb ik altijd veel verwerkingstijd nodig. Soms kunnen emoties zó heftig worden beleefd dat het voelt als doodgaan. Dat is geen pretje dus heb ik dergelijke situaties zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Het voordeel van een diagnose is dat ik nu weet wat er speelt waardoor ik gericht aan de slag kan met mijn binnenwereld van emoties/gevoelens. De uitdrukking 'aan de slag gaan' klinkt wat zwaar, wat het in feite niet hoeft te zijn als gevoelens worden toegelaten.
Peer is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2021, 22:29   #2
Peer
Jubilaris

Standaard

Volgens mij zit ik op dit forum nog in gedeeltelijke lockdown. Ik dacht bovenstaande forumpost in 'eigenbeheer' te plaatsen maar het duikt nu hier in het voorsteltopic op.
Oud 3 januari 2021, 18:30   #3
Peer
Jubilaris

Standaard

De psychedelische ervaring is bijna niet onder woorden te brengen. Het is een beeldtaal met een bijzonder krachtige uitwerking. Dat laatste, de intensiteit heeft te maken met dosering. Zowel de Heroic Dose als de Micro Dose hebben me het illusionaire gehalte van onze realiteit laten zien, wat Eenheid en Liefde is. De psychedelische ervaring deed me denken aan het onderricht van Krishna aan Arjuna zoals beschreven in de Bhagavat Gita.

Maar ja, het is een gebeurtenis die weer overgaat. De ervaring lost weer op. Het heeft wel een onuitwisbare indruk achtergelaten die op de een of andere manier toch richting geeft. De intuïtie is meer dan voorheen ontwikkeld en de bullshitdetector staat wat scherper afgesteld.
Oud 3 januari 2021, 19:34   #4
Peer
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht

Ayahuasca heeft mij in die twee nachten niet gecontroleerd dus.
In de 2de nacht werdt het even donker in mij en leek ik misselijk te worden, maar dan plaatste ik mijn handpalmen naast mij stevig op de grond en zei binnensmonds als in een mantra:
"oh lord of my own ego, you are pure illusion, you do not exist. The earth is my witness."
En de duisternis verdween samen met de misselijkheid..

Mijn mantra hierboven vet gezet komt hieruit > YouTube / Little Buddha fragment.
Little Buddha heb ik direct na uitkomst gezien in een tochtige bioscoop in Assen. De makers van de film hebben er voor gekozen van Boeddha's ervaring een psychedelische ervaring te maken.

Zo gek is dat ook niet. Er zijn sterke aanwijzingen dat de religies die in het oude India opbloeiden werden geëntameerd door psychedelica: Soma. Oftewel religie is een Amanita Muscaria.

In mijn tweede Ayahuasca-sessie vroeg ik me te laten zien wie ik ben. Deze vraag zette kwaad bloed want het heerschap heeft me alle hoeken van de kamer laten zien alsof ik in een dollemansrit op een achtbaan van indrukken zat.

Heerschap? Ja Heerschap. Ik smeekte op mijn blote knietjes om genade met mij te hebben en ik hoorde me hard op zeggen: Oh Heer!

Nooit gedacht dat ik dit ooit van mijn leven over mijn lippen zou krijgen. Ik snapte ook niet waar deze benaming op dat moment vandaan kwam.
Oud 3 januari 2021, 20:10   #5
kabu
Donataris

kabu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
De psychedelische ervaring is bijna niet onder woorden te brengen.
Zo is dat.
Onbeschrijfbaar en elk woord kinkt oppervlakkig en banaal.
Citaat:
Het is een beeldtaal met een bijzonder krachtige uitwerking.
Yep.
Citaat:
Dat laatste, de intensiteit heeft te maken met dosering. Zowel de Heroic Dose als de Micro Dose hebben me het illusionaire gehalte van onze realiteit laten zien, wat Eenheid en Liefde is.
Inderdaad.
Je hebt het hier over ayahuasca waarschijnlijk.
Zie in dit LOS BERICHT wat mijn voorheem kanker-terminale vriend erover vertelde.

Citaat:
De psychedelische ervaring deed me denken aan het onderricht van Krishna aan Arjuna zoals beschreven in de Bhagavat Gita.
Navenant je persoonlijke biografie en je connectie met het collectieve onbewuste (C.G. Jung) kan je beelden krijgen.

Citaat:
Maar ja, het is een gebeurtenis die weer overgaat. De ervaring lost weer op.
"Voor de meeste vrijwilligers gold dat de psilocybine hen uit hun mentale gevangenis had bevrijd, ook al was dat maar tijdelijk", citeerde ik van Michael Pollan in dit LOS BERICHT op 30 aug. als Guustflater.

Citaat:
Het heeft wel een onuitwisbare indruk achtergelaten die op de een of andere manier toch richting geeft. De intuïtie is meer dan voorheen ontwikkeld en de bullshitdetector staat wat scherper afgesteld.
Voilà, dat is wat een heilig medicijn kan teweegbrengen.
Daarom begrijp ik maar al te goed onderstaande wat je HIER aan forumlid Rob schreef..
Citaat:
Ik kan het een ieder aanraden, vooral aan mensen wiens gedachten sterk dogmatisch zijn gekleurd.
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2021, 20:27   #6
Peer
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Zo is dat.

Je hebt het hier over ayahuasca waarschijnlijk.
Zie in dit LOS BERICHT wat mijn voorheem kanker-terminale vriend erover vertelde.
De Liefde en Eenheidservaring was heel sterk aanwezig tijdens een niet al te hoge dosering Psilocybine.

Je kanker terminale vriend geeft heel treffend de werking van Ayahuasca aan:
Citaat:
Ayahuasca heeft mij het eeuwige spel van de kosmos getoond, het eeuwige diepe mysterie van perverse donkerheid en het puurste heilige licht. De eindeloze zelf-bevrediging van het universum, met explosies van sperma en liefde en dood.
Ik ben in mij tweede Ayahuasca sessie ettelijke keren gestorven waardoor ik begreep dat sterven een illusie is. En dat er alleen de overgave is aan die perverse donkerheid en dat pure heilige licht. Er is alleen maar overgave. In feite is alles overgave, zolang ego zich niet verzet.

Bedank Jan voor die mooie en treffende beschrijving.
Oud 3 januari 2021, 21:35   #7
Peer
Jubilaris

Standaard

Deze Coronatijd legt subliem diepgewortelde angsten bloot. De angst om te sterven bijvoorbeeld. Maar nog heftiger dan die angst voor de dood is de angst voor de massa, de massa die zich tegen me keert als ik niet doe wat door of via de massa wordt geëist.

Het lijkt alsof heel het land zich massaal voorbereidt op de vaccinatie en dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Mijn neus staat in ieder geval in een andere richting. Het moment supreme is er nog niet maar de angst is reeds voelbaar.
Oud 3 januari 2021, 21:48   #8
Sam
Kasuaris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze Coronatijd legt subliem diepgewortelde angsten bloot. De angst om te sterven bijvoorbeeld. Maar nog heftiger dan die angst voor de dood is de angst voor de massa, de massa die zich tegen me keert als ik niet doe wat door of via de massa wordt geëist.

Het lijkt alsof heel het land zich massaal voorbereidt op de vaccinatie en dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Mijn neus staat in ieder geval in een andere richting. Het moment supreme is er nog niet maar de angst is reeds voelbaar.
Ah, alweer een complotter?
Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2021, 21:55   #9
Peer
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam Bekijk bericht
Ah, alweer een complotter?
Hoi Sam, je verschijnt hier precies op tijd en in de juiste hoedanigheid. Bedankt!

Oud 3 januari 2021, 22:00   #10
Sam
Kasuaris

Sam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoi Sam, je verschijnt hier precies op tijd en in de juiste hoedanigheid. Bedankt!

Sam IS gewoon altijd precies hier kabu;)
Sam is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon