Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Boeken, gedichten, muziek en filmpjes > Boek in beeld

Boek in beeld Boeken gelezen die je wilt aanprijzen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 5 januari 2021, 21:52   #1
Peer
Jubilaris

Standaard Zijn: de ideale wereld

Zijn: de ideale wereld - Cor Bijl

https://www.elikser.nl/zijn-de-ideale-wereld.htm

Dit is een boek dat ik een ieder aanbeveel die alle Verlichtingsmethodes moe is en die door niets te doen toch verlicht willen worden. De schrijver deed er precies 7 jaar over om te worden wat hij is en dat kunnen wij dankzij dit boek natuurlijk allemaal véél sneller bereiken.

Het boek zit ongelooflijk knap in elkaar; alles klopt, ik wist na lezing geen enkel puntje kritiek te leveren op de inhoud. De schrijver laat je achter met iets dat aan de ene kant het gemakkelijkste en tegelijkertijd het moeilijkste dat er is.

Wijziging aangebracht door Peer op 5 januari 2021 om 22:47.
Peer is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2021, 21:55   #2
Peer
Jubilaris

Standaard

Via deze weg kwam ik met zijn visie in aanraking

https://youtu.be/Lx0JsS7UhJc

Oud 5 januari 2021, 22:03   #3
kabu
Donataris

kabu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
...
Dit is een boek dat ik een ieder aanbeveel die alle Verlichtingsmethodes moe is en die door niets te doen toch verlicht willen worden.
Ik hoor Laurens de forumbaas al zuchten!
Dat je niets hoeft te doen om verlicht te worden heet neo-advaita.
Dat je wel wat moet doen om verlicht te worden, te weten gedegen zelfonderzoek, heet advaita vedanta.
Over dat laatste gaat dit forum Peer.
kabu is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2021, 22:44   #4
Peer
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kabu Bekijk bericht
Ik hoor Laurens de forumbaas al zuchten!
Dat je niets hoeft te doen om verlicht te worden heet neo-advaita.
Dat je wel wat moet doen om verlicht te worden, te weten gedegen zelfonderzoek, heet advaita vedanta.
Over dat laatste gaat dit forum Peer.
Citaat:
De schrijver laat je achter met iets dat aan de ene kant het gemakkelijkste en tegelijkertijd het moeilijkste dat er is.
En dat is het toelaten van gevoelens. Daar hoef je echt niets voor te doen ... of toch wel?!
Zijn visie heeft niets met Neo Advaita te maken, het is natuurlijk niet zo dat iedereen zomaar verlicht is.

Ik weet dat bij Advaitisten onderhavige tamelijk "gevoelig" ligt, en het om die reden waarschijnlijk niet aangeraden wordt of misschien wel als vloeken in de kerk wordt gezien.

Oud 5 januari 2021, 23:37   #5
kabu
Donataris

kabu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is het toelaten van gevoelens. Daar hoef je echt niets voor te doen ... of toch wel?!
Dat is je niet duidelijk geworden in zijn boek dan?

Citaat:
Zijn visie heeft niets met Neo Advaita te maken,
Aha, met de échte advaita vedanta dan.

Citaat:
het is natuurlijk niet zo dat iedereen zomaar verlicht is.
Wat een oneindig ego-geleuter over dat verlicht of niet gedoe door verwarde spirituele zoekers hé.
Vijf dagen geleden postte ik er nog een filmpje over. Zie > Why am I Not Enlightened Yet? (R. Spira)

Citaat:
Ik weet dat bij Advaitisten onderhavige tamelijk "gevoelig" ligt, en het om die reden waarschijnlijk niet aangeraden wordt of misschien wel als vloeken in de kerk wordt gezien.

Eer dat je hier een ban krijgt moet je al wat doen hoor.
Blijven leuteren over en citeren van Ramesh Balsekar, de grootste neo-advaitatist, is bijvoorbeeld zo'n grensoverschrijdend gedrag voor de forumbaas.
Oud 6 januari 2021, 08:30   #6
Forum moderator /Esther
Moderator

Esther's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eer dat je hier een ban krijgt moet je al wat doen hoor.
Blijven leuteren over en citeren van Ramesh Balsekar, de grootste neo-advaitatist, is bijvoorbeeld zo'n grensoverschrijdend gedrag voor de forumbaas.
Staat op gespannen voet met artikel 12 van het forumreglement
Citaat:
Het is onder andere niet de bedoeling dat u hier uw hobby, werkkring, website, boek of dergelijken komt promoten, noch om de forumleden een alternatief te bieden voor iets anders dan het doen van (gedegen) zelfonderzoek.
Esther is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2021, 09:37   #7
Peer
Jubilaris

Standaard

Citaat:
Wat een oneindig ego-geleuter over dat verlicht of niet gedoe door verwarde spirituele zoekers hé. Vijf dagen geleden postte ik er nog een filmpje over. Zie > Why am I Not Enlightened Yet? (R. Spira)
Ik ken Spira niet zo goed. Wat ik opmaak uit zijn filmpje is dat Verlichting géén event is.

Zijn uitspraak biedt me denk ik voldoende informatie om te kunnen stellen dat Spira met bewustzijnsontwikkeling bezig is maar niet Verlicht is.

Het kan niet zo zijn dat als ego er tussen uitvalt dat onopgemerkt blijft. ( zie filmpje Cor Bijl)

Ik zie Spira als een onderzoeker die erg thuis is in de Advaita-materie en die dat ook erg goed over kan brengen op zijn publiek. Een soort Adyashanti.

In een ander opzicht doet het doet me denken aan de immer enthousiaste en energieke Jan van Delden die zijn ontvankelijke publiek in Hypnose brengt waardoor de informatie goed landt.

Het is allemaal heel erg interessant.

Wijziging aangebracht door Peer op 6 januari 2021 om 10:08.
Oud 6 januari 2021, 10:36   #8
kabu
Donataris

kabu's schermafbeelding

Standaard Ontsnappen is onmogelijk!

Citaat:
Ik ken Spira niet zo goed. Wat ik opmaak uit zijn filmpje is dat Verlichting géén event is.
Inderdaad, verlichting is GEEN event.
Het licht gaat niet plots aan!
Citaat:
Zijn uitspraak biedt me denk ik voldoende informatie om te kunnen stellen dat Spira met bewustzijnsontwikkeling bezig is maar niet Verlicht is.
Klopt, Spira is niet verlicht.

Verlichting is de oorspronkelijke staat waarin de vereenzelviging met een individu heeft plaatsgevonden. Dat is gebeurd omdat als het niet zou gebeuren er geen leven zou bestaan en het droomspel doods zou zijn. Dus om het droomspel, Lila, zoals het volgens de hindoetraditie genoemd wordt, te kunnen laten plaatsvinden, vereenzelvigt Bewustzijn zich met elk individu. Elk individu is in het leven geroepen en toegerust met zekere gegeven karakteristieken, opdat bepaalde acties, naar maatschappelijke maatstaven goed, slecht of neutraal, met behulp van dat mechanisme uitgevoerd zullen worden. En dat is Karma.

De Waarheid begrijpen, betekent de vernietiging van het denken (door het als frauduleus te ontmaskeren). Dit is wat men Zelfkennis, Zelfrealisatie, ontwaken of verlichting noemt. Met andere woorden, het helder inzien dat 'dit' (het denken) het beweeglijke bewustzijn is en niet 'Dat' (zuiver Bewustzijn), doet de vernietiging van de illusie van het denken in gang zetten, precies zoals het besef dat 'dit geen water is' de vernietiging van de illusie van de luchtspiegeling teweegbrengt.
De vernietiging van de illusie van het denken gaat tegelijkertijd gepaard met de vernietiging van de daaraan verwante illusie van afgescheidenheid, die door het denkbeeld 'ik' is geschapen. Alles wat dan nog bestaat is zuiver Bewustzijn.

Citaat:
Het kan niet zo zijn dat als ego er tussen uitvalt dat onopgemerkt blijft. ( zie filmpje Cor Bijl)
Ik ga niks filmpje of boek van Cor Bijl zien Peer, ik heb genoeg genoeg gezien en gelezen de voorbije 30 jaar.
Mijn zoektocht is afgelopen, ik ben thuisgekomen.
Buiten mijn wil om ben ik ooit een misérabele spirituele zoeker geworden. Dat was mijn karma.
Als vrije wil niet bestaat, dan heb je als mens ook geen keuze voor een spirituele zoektocht naar verlichting. Wie toch zoekt, heeft dat niet aan zichzelf te danken, maar aan Bewustzijn. Eenmaal op dat pad terechtgekomen, is er geen ontsnappen meer aan: Bewustzijn leidt je onontkoombaar naar de staat van vrijheid, geluk en verlichting. Daar is geen plaats voor schuldgevoel of animositeit, dus… ontsnappen is onmogelijk!

Citaat:
Ik zie Spira als een onderzoeker die erg thuis is in de Advaita-materie en die dat ook erg goed over kan brengen op zijn publiek. Een soort Adyashanti.

In dat opzicht doet het doet me denken aan de immer enthousiaste en energieke Jan van Delden die zijn ontvankelijke publiek in Hypnose brengt waardoor de informatie goed landt.

Het is allemaal heel erg interessant.
Spira, Ayashanti, Van Delden, Mooji, Ramesh Balsekar, Jan Geurtz, Alexander Smith, Wolter Keers (dit forum ligt in de lijn van de laatste twee), en nog honderden anderen. Keus genoeg. Je komt altijd bij de goeroe terecht waar je moet zijn.

De uiteindelijke 'gebeurtenis' of wat in het algemeen bekend staat als 'verlichting', of ontwaken, of bevrijding, kan alleen plaats vinden als er een helder direct inzicht is in de Werkelijkheid, het Wat-er-Hier-en-Nu-Is. En de maatstaf voor dit directe inzicht of uiteindelijk begrijpen is dat het alleen kan plaatsvinden als het 'ik' is vernietigd.
Oud 6 januari 2021, 23:24   #9
Peer
Jubilaris

Standaard

Dat gevoel van een miserabele spirituele zoeker te zijn heb ik een jaar of 10 met me meegesleept. Mijn autistische brein kon maar moeizaam orde aan brengen en de eenmaal gecreëerde orde maar kort bewaren.

Nu, zoveel jaren , en zoveel ervaringen verder is er een doelgerichtheid in mij ontwikkeld samen met de wil om me te wijden aan zelfonderzoek.

Toen ik gisteren dat verslag las en even later jouw verslag over wat je overkwam herkende ik de shockreactie als gevolg van ingrijpende gebeurtenissen in mijn leven die terugkijkend de bedoeling hebben gehad mij op de rails te zetten. Het leven geeft precies wat ik nodig heb, op het moment zelf voelt dat aan als de hel, maar later zag ik de bedoeling.

Als laatste zetje had ik de -Beleving van Kunst met een grote K- aangereikt gekregen. Het boek van Cor Bijl had ik een jaar of drie geleden gekocht en heb daar een tijdlang mee aangemodderd. Dankzij de - Beleving van Kunst met een grote K is dat boek helemaal niet meer nodig en is me klip en klaar wat de bedoeling is.

Oud 6 januari 2021, 23:42   #10
kabu
Donataris

kabu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen ik gisteren dat verslag las en even later jouw verslag over wat je overkwam herkende ik de shockreactie als gevolg van ingrijpende gebeurtenissen in mijn leven die terugkijkend de bedoeling hebben gehad mij op de rails te zetten.
Ja, een shock of crisis is een uitdaging en kans tot herstel.
Belangrijke overgangen in een mensenleven, zoals geboorte, adolescentie, menopauze en dood, werden in oude beschavingen gemarkeerd met rituelen. Ze moesten de mens helpen door de poort te gaan van de ene naar de andere levensfase. In onze westerse cultuur, die zich in een stadium van vergaande ontmythologisering, rationalisering en technologiesering bevindt, zijn veel van deze rituelen verloren gegaan. Erger nog, men heeft zelfs alles in het werk gesteld om het bewuste beleven van overgangen tussen de verschillende levensstadia zoveel mogelijk naar het onderbewustzijn weg te werken. Het gevolg van dit collectieve verdringingsproces is dat de niet meer ritueel of bewust beleefde overgangsmomenten zich nu op lichamelijk niveau als complicaties en gezondheidsproblemen manifesteren.

Citaat:
Dankzij de - Beleving van Kunst met een grote K is dat boek helemaal niet meer nodig en is me klip en klaar wat de bedoeling is.
"Kunst kan waarschijnlijk niet de wereld redden, maar misschien wel je gezondheid."

bron
Citaat:
Zowel actief als passief met kunst en cultuur bezig zijn is positief voor je mentale en fysieke gezondheid, volgens de WHO. Kunst op doktersvoorschrift is dan ook niet zo’n gek idee. “Het is de moeite waard om de gezondheidssector hierbij te betrekken” zegt gezondheidseconoom Lieven Annemans in ‘Nieuwe Feiten’.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon