Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Verdraagzaamheid, normen en waarden

Verdraagzaamheid, normen en waarden Hoe strak wil je het hebben.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 29 juli 2012, 13:08   #1
Frog
Voormalig lid

Frog's schermafbeelding

Standaard Hoe herken je een narcist?

Een narcist is iemand die overdreven veel van zichzelf houdt.
Iemand die overdreven veel van zichzelf houdt is volgens mij meer gericht op een eigen uitleg van een gebeurtenis, op eigen gelijk dan werkelijk geinteresseerd in alle partijen, alle betrokkenen. Natuurlijk blijft de narcist zoveel mogelijk buiten beeld, als het om rechtvaardigheid gaat en heeft natuurlijk een goed geoliede versie van de gebeurtenis. De narcist zal zichzelf nooit te kort doen, zij/hij heeft immers een overdreven liefde voor zichzelf.
Je kan je afvragen waarom? Omdat de persoon weet nooit bij de echte top te zullen horen of dat men denkt bij de top te horen maar volgens zichzelf daarin niet genoeg erkend wordt. Zoals vrijwel alle hoogleraren zichzelf beter vinden dan hun collega's hoogleraren.

Wat denk jij?
Frog is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2012, 13:50   #2
Frog
Voormalig lid

Frog's schermafbeelding

Standaard

Is het een vorm van narcisme als je op dit forum een product (boek, beroep, e.d.) van jezelf promoot?
En is het tevens een vorm van narcisme wanneer andere leden van dit forum dan dat product zo goed mogelijk de grond proberen in te boren?
Oud 29 juli 2012, 14:00   #3
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Frog,

er is een verschil tussen narcisme (daarvan hebben we allemaal wel iets in ons) en een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Tegen dat laatste is niets te doen, behalve meepraten met de persoon. Denken dat die persoon inzicht krijgt is illusie.

Is het narcisme als jij je boek promoot? Weet ik niet, misschien wel, misschien is het gewoon praktisch. Of misschien een geval van eigendunk. Of misschien ben je trots erop, ik weet het niet. Hangt er ook van af welk boek denk ik. Als jij een detective hebt geschreven en je promoot dat hier, dan zullen mensen dat wel leuk vinden denk ik. Als je een boek over zelfkennis hebt geschreven, dan wordt dat hier wat lastiger denk ik, want hier is superkritisch publiek.

Als anderen dat boek dan niet zien zitten (en dat kan) mogen ze dat volgens mij gewoon zeggen, dat heeft toch niks met narcisme te maken?

Hoezo, wou je een boek publiceren en ben je bang dat dat de grond wordt ingeboord?
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 29 juli 2012, 14:33   #4
Frog
Voormalig lid

Frog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
want hier is superkritisch publiek.
Het is maar wat je superkritisch noemt. Want zelfkritiek behoort de basis te zijn, anders is kritiek geven alleen maar een vorm van afreageren, niet waar?
Citaat:
Als anderen dat boek dan niet zien zitten (en dat kan) mogen ze dat volgens mij gewoon zeggen, dat heeft toch niks met narcisme te maken?
Mensen kunnen instaat zijn alleen producten uit eigen koker lief te hebben. Dat is dan een overdreven liefde voor zichzelf en dat is een verwijzing naar narcisme, lijkt mij!
Citaat:
Hoezo, wou je een boek publiceren en ben je bang dat dat de grond wordt ingeboord?
Ik blijf hier liever geheel onbekend, Maria. Als mensen werkelijk geinteresseerd zijn in me, kloppen ze wel op mijn deur.
Oud 29 juli 2012, 14:44   #5
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Wat was dan de achtergrond van je vraag?
Oud 29 juli 2012, 14:56   #6
Frog
Voormalig lid

Frog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat was dan de achtergrond van je vraag?
Hoe herken je een narcist?
Het zoeken van verdieping, alleen en met elkaar.
Volgens mij heeft de wereld nog nooit zoveel narcisten gekend als tegenwoordig.
Wat denk jij?
Oud 29 juli 2012, 15:05   #7
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Hoe herken je een narcist?
Het zoeken van verdieping, alleen en met elkaar.
Volgens mij heeft de wereld nog nooit zoveel narcisten gekend als tegenwoordig.
Wat denk jij?
Zie post 3. Narcisme is van alle tijden, een narcistische persoonlijkheidsstoornis is iets anders. Ik zie van beide niet meer of minder dan vroeger.

Omdat je dat voorbeeld met een boek noemde, dat me nogal concreet leek, leek het er voor mij op dat je een bepaalde richting in gedachten had. Als dat niet zo is, dan heb ik mij vergist.
Oud 29 juli 2012, 16:08   #8
Frog
Voormalig lid

Frog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie post 3. Narcisme is van alle tijden, een narcistische persoonlijkheidsstoornis is iets anders. Ik zie van beide niet meer of minder dan vroeger.
Zeker is narcisme van alle tijden. Maar volgens mij leven we nu in het tijdvlak van het ik. Vroeger geloofden men nog massaal in de koning, keizer, paus,... En in het vaderland. Nu is dat geloof niet meer zo vanzelfsprekend! Door o.a. de psychologie is de mens zelf centraler gaan staan.
Citaat:
Omdat je dat voorbeeld met een boek noemde, dat me nogal concreet leek, leek het er voor mij op dat je een bepaalde richting in gedachten had. Als dat niet zo is, dan heb ik mij vergist.

Ik schreef: Is het een vorm van narcisme als je op dit forum een product (boek, beroep, e.d.) van jezelf promoot?
Oud 29 juli 2012, 16:46   #9
Frog
Voormalig lid

Frog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt er ook van af welk boek denk ik. Als jij een detective hebt geschreven en je promoot dat hier, dan zullen mensen dat wel leuk vinden denk ik.
Misschien niet eens zo gek idee, Maria.
Een boek met de titel Moord forum.
Iemand wordt uiteindelijk hier vermoord maar wie is de dader en zijn/haar motief?
Uiteindelijk zou blijken dat geen lid de dader is maar een buurvrouw, die al je tijdje hier mee las en de verdenking in de schoenen van een deelnemer wilde schuiven. Ondertussen zijn er mogelijk over en weer beschuldigingen geuit, hier op het forum - dit keer gevolgd door heel Nederland.
Uiteindelijk wordt er een soap van gemaakt!
Oud 29 juli 2012, 16:50   #10
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frog Bekijk bericht
Misschien niet eens zo gek idee, Maria.
Een boek met de titel Moord forum.
Iemand wordt uiteindelijk hier vermoord maar wie is de dader en zijn/haar motief?
Uiteindelijk zou blijken dat geen lid de dader is maar een buurvrouw, die al je tijdje hier mee las en de verdenking in de schoenen van een deelnemer wilde schuiven. Ondertussen zijn er mogelijk over en weer beschuldigingen geuit, hier op het forum - dit keer gevolgd door heel Nederland.
Uiteindelijk wordt er een soap van gemaakt!
Oh zo.. de buurvrouw van wie?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon