Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Advaita Vedanta > Niet verlicht

Niet verlicht Mooi nu kan er wat gedaan worden.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 oktober 2017, 22:41   #91
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Wat jouwzelf aangaat gaat dit misschien niet op; want jij beschrijft vooral hoe en wat jij voelt; hoe en wanneer jij getriggert bent...
Niets op tegen.
Maar alles wat ik zeg kun jij als het ware alleen maar interpreteren als die vetgedrukte zin...
Ik merk ook op en ik geef mijn commentaar..., maar jij verhaalt het voortdurend naar die vetgedrukte zin...
In feiten zeg jij aan mij
of je zwijgt of ik zie je ego dat overal vooral de anderen van zijn gelijk wil overtuigen...
Dit kun je dus ook op waarheid onderzoeken. Als je tenminste goed begrijp en me niet zelf wat in mijn hoofd haal.

Ego (of dat wat het voorstelt) wil in het algemeen sowieso altijd gelijk hebben. Maakt niet uit wie het voorstelt. (van wie het is) Ik vind het juist goed dit te weten, zo geef ik minder aan toe of zie het tenminste als het toch gebeurt. En dan lost het toch gaandeweg steeds meer op.

Wijziging aangebracht door Ulla op 17 oktober 2017 om 09:39.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2017, 18:17   #92
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Vaar je intussen al op het kompas van je eigen kracht?
Dat deed ik eigenlijk altijd al, maar dat werd niet 'geweten'. Alles wordt immers voortbewogen door dezelfde universele kracht maar, zoals evengoed geldt voor de aardse wet van de zwaartekracht (een veer valt ‘trager’ dan een steen bijvoorbeeld), het ‘effect’ of de zichtbare/voelbare werking van die kracht is allesbehalve eenduidig!

Citaat:
Lijkt me niet, want je beschouwt Laurens nu anno 2017 blijkbaar nog altijd als een wolf.
Ik vind wolven eigenlijk prachtige dieren, dus jouw vergelijking gaat een beetje mank (wat mij persoonlijk betreft dan). Maar ik begrijp wel wat je bedoelt… en neen, in die zin beschouw ik Laurens niet als een wolf. Ik zie slechts wat hij van zichzelf ‘toont’ op dit forum, hoe hij zich hier ken-baar maakt (en wijs hem daar af en toe ook op), maar ik heb geen behoefte aan bevestiging van dat zien, ik hoef niet te weten of wat ik zie ook door hem als dusdanig herkend wordt. Het is aan hem om dat al dan niet te onderzoeken.

Wat ik bij jou bijvoorbeeld zie (het is dan ook heel erg zichtbaar) is dat je, terwijl je een onwankelbaar geloof tentoon spreidt in de effectiviteit van The Work van Byron Katie, zélf toch allerhande gedachten blijft formuleren op het forum die je juist niét eerst aan The Work onderwerpt. Als je geloof in de werking van die methode inderdaad écht en oprecht is, lijkt het me alleen maar logisch dat je deze op je eigen gedachten wenst toe te passen (in plaats van voornamelijk te proberen die methode bij anderen te ‘promoten’). Je zou dan bijvoorbeeld op alles wat je wilt schrijven eerst eens ‘de omkering’ kunnen toepassen vooraleer je het ook op het forum 'deponeert'. Alleen lezen (of luisteren naar) wat Katie vertelt, kan niet in hetzelfde resulteren als het effectief DOEN van datgene wat ze aanbeveelt… En wanneer, als reactie op die laatste zin, de gedachte : “Ik hoef (nu) niets te doen want God is nooit te vroeg of te laat” zich aandient, vraag je dan misschien eerst eens af of die gedachte wel waar is. Of overweeg of ik eventueel God ben die zich op dit moment in jouw leven aandient haha...

Citaat:
Volgens de psychologie komt wrok voort uit een psychologische projectie van de eigen schaduwzijde op het object (Laurens). Een schaduwzijde die bij zichzelf ontkend wordt en daardoor in het object Laurens) ontdekt.
Als ‘fan’ van Carl Jung, ben ik zelf een groot voorstander van het doen van schaduwwerk, wat weliswaar confronterend is (een ego dat bang is om zichzelf -om wat voor reden dan ook- onder ogen te komen zal er zich dus niet direct toe geroepen voelen) maar een zeer verhelderend effect heeft.

En wat projectie betreft, bleek ik eerder degene op wie van alles geprojecteerd werd. Wanneer er geen verzet meer is tegen het feit dat bewustzijn licht werpt op de eigen schaduw -waardoor deze niet meer ‘in het verborgene’ (= het onderbewustzijn) hoeft te leven om van daaruit allerhande effecten teweeg te brengen om maar gehoord/gezien te worden, aandacht te krijgen- kan deze gaandeweg geïntegreerd worden in het totale zijn. Al wordt men daardoor blijkbaar wel tegelijk een ideaal projectiescherm voor de schaduwkanten van anderen, deze blijven hoe dan ook niet (meer) aan het eigen bewustzijn 'kleven'...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2017, 18:36   #93
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
@Katerie:...Je zou dan bijvoorbeeld op alles wat je wilt schrijven eerst eens ‘de omkering’ kunnen toepassen vooraleer je het ook op het forum 'deponeert'.
Zoals?
Meer je ergens stressvolle gedachten in mijn schrijven te zien?
Ik lach mij bijna dagelijks een kriek met wat ik hier op het forum schrijf en de reacties erop. Ik zie het nut niet in van de gedachten die aan mijn schrijven voorafgaan om te keren. Een gedachte die je doet schaterlachen hoef je niet om te keren.

Citaat:
Alleen lezen (of luisteren naar) wat Katie vertelt, kan niet in hetzelfde resulteren als het effectief DOEN van datgene wat ze aanbeveelt…

Je hebt niet goed opgelet in de forum klas.
Zie mij bericht van 23 juli.
Citaat:
@Miha: ...

Iedereen leert The Work op zijn eigen manier. Sommigen leren het proces vooral door te lezen hoe de dialogen zich ontwikkelen. (Ik adviseer je om ze actief te lezen, onder het lezen bij jezelf naar binnen te kijken om je eigen antwoorden te vinden.) Anderen leren The Work uitsluitend door het te doen; door met pen en papier in de hand te onderzoeken wat hen op dat moment dwars zit.

Uittreksel van: Katie. 'Vier vragen die je leven veranderen'. iBooks.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2017, 18:43   #94
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
@Katerie: Je zegt dat je intens bezig bent met B.K metode, hoe dan?
Ik ben oprecht benieuwd naar hoe jij met B. K oefent.
En nou goed onthouden wat ik geantwoord heb hoor. Want op 20 juli dit jaar stelde je dezelfde vraag in een ander topic genaamd 'Ego bevestigen door de ander...'.
zie:
Citaat:
@katerie: Je zegt dat je B.Katie oefeningen doet, of ernaar luistert. Hoe ga jij dan werkelijk ' oefenen',...
Oud 19 oktober 2017, 19:04   #95
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
@Katerie… En wanneer, als reactie op die laatste zin, de gedachte : “Ik hoef (nu) niets te doen want God is nooit te vroeg of te laat” zich aandient, vraag je dan misschien eerst eens af of die gedachte wel waar is.
En nog iets schatje, ook de gedachte 'Ik hoef (nu) niets te doen want God is nooit te vroeg of te laat' hoef ik niet op waarheid te onderzoeken, want die gedachte brengt mij geen stress.
En ik heb wel degelijk een Goddelijke taak, dat heb ik op 11 mei dit jaar al is gezegd.
Zie:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Citaat:

't is hier anders maar stilletjes de laatste tijd.
Er zijn quasi geen acteurs meer.
Vind je het gek? Als zich weer eens iemand meldt, jaag jij hem de tent wel uit.
Ik doe slechts wat God mij opdraagt en jaag daarom diegenen de tent uit die hier maar wat 'spiritueel' komen leuteren en koffiekletsen.
Sommigen al jaren. Gepriegel in de marge zoals Laurens het noemt.

Slechts een enkeling komt er toe om gedegen zelfonderzoek te doen met uiteindelijk resultaat dat alles doorzien is, Waarheid ont'dekt en gerealiseert datgene wat we zijn, Liefde, onder alle omstandigheden.

Mijn Goddelijke taak is om knoppen in te duwen.

Citaat:
@Katerie… Of overweeg of ik eventueel God ben die zich op dit moment in jouw leven aandient haha....
Hmm, ik zie niet een echte onderzoeker in je. Eerder iemand die hier komt koffiekletsen, neuzelen, en zwetsen.
Onder zwetsen reken ik dit van je:
Citaat:
@Katerie: Ik vind wolven eigenlijk prachtige dieren, dus jouw vergelijking gaat een beetje mank (wat mij persoonlijk betreft dan). Maar ik begrijp wel wat je bedoelt… en neen, in die zin beschouw ik Laurens niet als een wolf. Ik zie slechts wat hij van zichzelf ‘toont’ op dit forum, hoe hij zich hier ken-baar maakt (en wijs hem daar af en toe ook op), maar ik heb geen behoefte aan bevestiging van dat zien, ik hoef niet te weten of wat ik zie ook door hem als dusdanig herkend wordt. Het is aan hem om dat al dan niet te onderzoeken..
Oud 19 oktober 2017, 20:17   #96
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Hmm, ik zie niet een echte onderzoeker in je. Eerder iemand die hier komt koffiekletsen, neuzelen, en zwetsen.

Tja, zo gaat dat hé, what you see is what you get. Tijdens mijn laatste koffieklets met God werd er trouwens heel wat afgeneuzeld over onderzoekers (van gedachten, van het ego, van bewustzijn, ...). 'k Had nooit gedacht dat God zo'n zwets(t)er kon zijn, zo zie je maar weer...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2017, 20:40   #97
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
En nou goed onthouden wat ik geantwoord heb hoor. Want op 20 juli dit jaar stelde je dezelfde vraag in een ander topic genaamd 'Ego bevestigen door de ander...'.
zie:

Het is geen kwestie van vergeten zijn Katerie. Afhankelijk van je forum-gedrag, reageer ik op jou..
Je kan van alles beweren, en je kan zeggen dat je oefent,
maar hoe jij op mensen reageert, laat zien of je werkelijk oefent of niet..

Tja, je bent amusant, dat zeker, maar buiten dat heeft jouw forum-gedrag niets met waarheidsvinding of zelfonderzoek te maken. Wel met verzamelwoede.. je verzamelt citaten, je gerangschikt ze, je deelt ze...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2017, 21:57   #98
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
'k Had nooit gedacht dat God zo'n zwets(t)er kon zijn, zo zie je maar weer...
Naast zijn wegen die ondoorgrondelijk zijn, is hij oneindig divers in zijn uitdrukkingen en verschijningen. Ja, God is waarlijk Wat Is.

Oud 19 oktober 2017, 22:01   #99
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Tja, je bent amusant, dat zeker, maar buiten dat heeft jouw forum-gedrag niets met waarheidsvinding of zelfonderzoek te maken...
Luister naar de meester en kijk naar jezelf!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
@Mihaela: Je snapt helemaal niets van dit forum, waar het gaat om je gedachten onderzoeken op waarheid.
Oud 20 oktober 2017, 04:07   #100
katerie
Voormalig lid

Standaard Paradox van zelfrealisatie

Citaat:
@Katerie:... Ik zie slechts wat hij van zichzelf ‘toont’ op dit forum, hoe hij zich hier ken-baar maakt (en wijs hem daar af en toe ook op), maar ik heb geen behoefte aan bevestiging van dat zien, ik hoef niet te weten of wat ik zie ook door hem als dusdanig herkend wordt. Het is aan hem om dat al dan niet te onderzoeken..
Tine, ik mis nog wat puzzelstukjes in mijn onderzoek.
Je wijst Laurens (af en toe) op wat hij ‘toont’ op dit forum. Wat toont hij dan volgens jou?
Ego kan het niet zijn want Laurens heeft gedegen zelfonderzoek afgerond, en de oplettende en / of ervaren forum deelnemer weet intussen wat daar mee bedoelt wordt.
Voor de duidelijkheid een definitie van een 'neutrale' persoon:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Iemand die het ,gedegen zelfonderzoek' (Eliminatie van ego invloed) heeft afgerond ziet...
Dus Tine, Laurens heeft ego invloed geëlimineerd.
Zou het dus kunnen dat Laurens vrijwillig even zijn afgedankte onware zelf had aangetrokken en je hem daar wil op wijzen zodat hij het onderzoekt?
Zie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diane Bekijk bericht
Dit artikel is gebaseerd op de boeken van Jed McKenna.
...

Paradox van zelfrealisatie

Bij spirituele verlichting heeft het onware zelf zichzelf ontdaan van het onware zelf, maar blijft het toch voortbestaan. Hier zien onverlichte mensen vaak een tegenstrijdigheid in. Aan de andere kant ziet een verlicht persoon hier geen enkele tegenstrijdigheid in. Vanuit zijn perspectief heeft hij alle gehechtheden met zijn verzonnen personage doorgesneden. Dit betekent dat hij altijd vrijwillig kan kiezen of hij zijn 'afgedankte onware zelf' aan wil trekken om de droomstaat te betreden. Dit wordt ook wel de paradox van zelfrealisatie genoemd.
@Tine: dus ja, het kan wel dat je even zijn 'ego' gezien hebt, maar de waarheid is dan dat Laurens zijn 'afgedankte onware zelf' even aangetrokken heeft om de droomstaat te betreden.
Ik doe dat ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Jed McKenna is mijn leermeester...
Fer, wat denk jij, hebben Laurens en ik wel of niet alle gehechtheden met ons verzonnen personage doorgesneden?
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon