Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Wetenswaardig

Wetenswaardig Hier kun je bijvoorbeeld de aandacht vestigen op bezienswaardige programma op radio en TV.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 januari 2018, 17:56   #321
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Wat ik als het meest duistere zie, ervaar ik het als angst voor mezelf(Mihaela), en angst voor het 'onbekende'.
De angst, ook al ervaar ik dat als vele malen lichter dan vroeger, is er nog steeds aanwezig.
Diederik Wolsak zegt dat angst schuld is rond 1:04:03 in het interview (link).
Over schuld zegt hij daar meer > On the topic of Guilt (link).
En ook daar > Guilt (link).
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2018, 18:03   #322
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen Jezus en Hitler is dat Jezus zijn gedachten niet geloofde.

Diederik Wolsak
Oud 8 januari 2018, 19:28   #323
katerie
Voormalig lid

Standaard

"Desire is the number 1 block to happiness..."

Zie / luister > YouTube / Diederik Wolsak / Desire (link).
Oud 9 januari 2018, 13:01   #324
Fer
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
"Desire is the number 1 block to happiness..."

Zie / luister > YouTube / Diederik Wolsak / Desire (link).
Ik neem aan dat dit toch wel oud nieuws voor je is?
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2018, 13:06   #325
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
Ik neem aan dat dit toch wel oud nieuws voor je is?
Oud nieuws is het wel, maar begeerte laat mij niet gerust.
Maar ja, ik heb dan ook God nog niet doorzien.
Vandaar dat ik uitkijk naar meer aanwijzingen betreffende het gedegen zelfondersoek in de onderbroek van professor pastoor Lo T. Nowee, Ben / Guido en Laurens.
Oud 9 januari 2018, 13:12   #326
Fer
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Oud nieuws is het wel, maar begeerte laat mij niet gerust.
Maar ja, ik heb dan ook God nog niet doorzien.
Vandaar dat ik uitkijk naar meer aanwijzingen betreffende het gedegen zelfondersoek in de onderbroek van professor pastoor Lo T. Nowee, Ben / Guido en Laurens.
Wat met het verlangen je ware natuur te willen kennen?
Oud 9 januari 2018, 13:17   #327
Fer
Vicaris

Standaard

Kennen is niet zo handig uitgedrukt, zit het het verlangen om je ware natuur te realiseren, ook in de weg?
Oud 9 januari 2018, 13:33   #328
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Wat met het verlangen je ware natuur te willen kennen?
Als ik God doorzien heb dankzij de aanwijzingen van de drie wijzen hier te volgen zal ik mijn ware natuur wel kennen!
Citaat:
Kennen is niet zo handig uitgedrukt...
ok, zal ik mijn ware natuur gerealiseerd hebben.

Citaat:
zit het het verlangen om je ware natuur te realiseren, ook in de weg?
ha nee, want verlangen en begeren is niet hetzelfde.

Citaat:
In al wat leeft woont een soort van levenshonger, iets wat op zichzelf de verlangens zijn van het leven zelf. Iets wat in alle omstandigheden zal proberen te overleven, het is als het leven zelf dat een hunkerende honger heeft naar het leven.

Vele maken door een gemis aan inzicht, en bewogen door emoties van eenzaamheid, van hun levenshonger de honger van de begeertes van het ego. Daardoor gaan vele heel hun leven lang op zoek om bevrijd te worden van de kwelling van wat zij noemen levens honger, iets wat al lang de hoedanigheid van zijn natuur verloren heeft en omgezet is in het gouden kalf beeld van illusie, iets dat de mens in de plaats van genezing op heel subtiele manier verder meer en meer ziekte brengt.

Als de mens in staat zou kunnen zijn het woord bevrediging te ontleden dan zou hij zien dat er het woord 'vrede' in staat, en dat vrede niet altijd te bereiken is met andere dingen dan alleen maar vrede zelf.
Want vroeger werd er door soldaten op het slagveld gegeten en gedronken, en zelf de omgang met vrouwen hoorde ook bij het menu om zelfs op het slagveld een beetje bevrediging te kunnen vinden, al was het dan om nadien in staat te kunnen zijn om terug te gaan vechten.

Zolang de mens niet in staat zal zijn om zijn levensslagveld te verlaten, dan zal hij vanuit al zijn verworvenheden en ervaringen nog steeds het gevoel waarnemen van een lijden dat afkomstig is uit de ervaring van een niet bevredigd te zijn geweest.

De mens blijft vechten om een stuk brood te vinden dat hij, doordat hij vecht, niet zou kunnen opeten. HET IS GOED VOOR EEN MENS OM TE KUNNEN WETEN DAT WANNEER HIJ VREDE ZAL GEVONDEN HEBBEN HIJ EEN TOESTAND ZAL KUNNEN ERVAREN VAN BEVREDIGD ZIJN.
Aldus mijn ziener vele jaren geleden...
Oud 9 januari 2018, 13:57   #329
Fer
Vicaris

Standaard

Volgens het boek der wijzen is verlangen 'iets graag willen hebben' en begeren 'heftig verlangen naar'. Maar goed ik ben geen taalkundige.
Oud 9 januari 2018, 14:11   #330
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Volgens het boek der wijzen...
Over welk boek heb je het?

Citaat:
... is verlangen 'iets graag willen hebben' en begeren 'heftig verlangen naar'. Maar goed ik ben geen taalkundige.
Ik ben ook geen taalkundige, laat staan een gedegen zelfonderzoeker. Ik snap niets van de aanwijzingen van de drie wijzen op dit forum en hun eindeloze "gedegen zelfonderzoek is dit, is niet dat" à la professor pastoor Lo T. Nowee.

Ik heb alleen maar vele jaren met een ziener gesproken, en hem is gevraagd wat begeerte is, hoe het ontstaat.
Hieronder zijn antwoord.

Citaat:
Begeerte komt voort uit het lijden dat we niet bewust hebben durven bekijken. Daarin heeft de ik-mens begeerte uitgevonden, is hij in zijn denken beminnen en begeren beginnen verwarren. Omdat hij beminnen te moeilijk vond. Want dat had te maken met wat hij als leven vertegenwoordigde en daar was hij bang van. Al had hij het nog nooit durven bekijken.

Op het moment dat je bewust wordt, ontwaakt, kan je niet meer anders dan het leven dat je vertegenwoordigt bekijken. Maar dan verdwijnt ook de angst. Dan wordt je één met de angst. Dan besef je dat het gebied van de angst, waar je zo bang van was, dat dat een gebied is dat bij je leven hoort. Dat is een deel van jezelf.

Krishnamurti zegt 'dat de diepste basis van de mens eenzaamheid en verlatenheid vertegenwoordigt'.
Van die waarheid zijn we altijd gaan wegvluchten. Laat die basis een deel van je leven zijn.
Wees dus niet bang van je angst en je eenzaamheid. Want in de éénzaamheid zal je éénheid vinden. Daal dus af in je angst en éénzaamheid. Dat geld voor elke mens. Dan zal je nooit meer gaan bedelen om geliefd te worden. Dan zal je niet iemand nodig hebben om in jouw plaats jezelf lief te hebben. Dan kan je het met iedereen delen. Met jezelf en met de andere. Wie zichzelf niet kan beminnen die kan ook de andere niet beminnen. Wie zichzelf kan beminnen bedelt niet meer om door anderen bemint te worden. Allemaal eenvoudig, als je niet anders meer kunt denken.
Wie zijn innerlijke begeerte leert beminnen is er geen slachtoffer meer van. Want dan vind dat innerlijke begeren geen voedsel meer.

Uiteindelijk is je innerlijke begeren iets dat naar jou verlangd, niet naar de andere. Die 'Jou' roept jou steeds: 'geef mij aandacht, geef mij aandacht'. Maar de mens projecteert dat naar het begeren van anderen. Die roept naar jou, niet naar de anderen. Die begeert jou. Je innerlijke begeerte begeert jou. Vraagt op die manier aandacht voor jezelf.

Het begeren van de materie (o.a. het uiterlijke van je medemens), of begeertes opwekken naar jou zelf (verleiden) is een truuk van de ziel om uzelf te gaan beminnen. Dat is de roep van de ziel naar jezelf maar die de mens projecteert op een ander mens. Dat betekend dat men onnodig lijden investeert aan onnodig lijden.
Die wilt aandacht van jou, die wilt met jou een relatie aangaan, niet met de andere, nadien met de andere, maar eerst met jou.
En Freek van Leeuwen heeft over begeerte ook 't een en 't ander te zeggen.
Zie maar daar > Geestkunde / begeerte (link).
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon