Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 juli 2015, 17:08   #191
Alliswell
Jubilaris

Alliswell's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nadje Bekijk bericht
Mooi verhaal Alliswell, tot aan de quote van course of miracles. Pijn is inderdaad onzinnig en maakt geen deel uit van het leven. Het hoort bij "jouw" of " mijn" leven. Maar de oorzaak van pijn is niet het geloof in schuld. De oorzaak van pijn is onwetendheid. Genoegen nemen met geloven, terwijl er geweten kan worden. Geloof in schuld inruilen voor geloof in onschuld, blijft geloven. En heeft dus niks met de Waarheid te maken.
Het woord "geloof" is gebruikt door mij. Ik wilde er mee aangeven "een diepe innerlijke overtuiging". Op zichzelf zegt "geloof" of "innerlijke overtuiging" niets. Want je kan van iets overtuigt zijn, of geloven, wat toch niet waar blijkt te zijn. Maar ook omgekeert kan, namelijk van iets overtuigd zijn wat wel waar is. In beide gevallen geen bewijs.

Het is de ervaring/beleving die doet weten en bewijst of een overtuiging/geloof gefundeert is op de werkelijkheid of juist niet.

Geloof op zichzelf verwerpen als bewijs is wel goed, maar als hulpmiddel zou ik het toch niet willen verwerpen. Zoals een wetenschapper iets gelooft ..iets aanneemt als beginsel, dat iets zo en zo in elkaar steekt. Van hier uit naar bewijs werkt die de overtuiging bevestigd(of juist niet, maar helaas hebben vele zich dan al zo persoonlijk verbonden met de overtuiging dat het heel moeilijk is om het dan te verwerpen)
Alliswell is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon