Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 augustus 2015, 17:02   #291
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VC Bekijk bericht
Voor mijn eerste bijdrage aan dit interessante forum gewoon een kleine maar belangrijke vaststelling : als je leeft, kan je niet anders dan zelfkennis opdoen. Er dienen zich genoeg situaties aan waarin je jezelf tegenkomt ! Vraag is wat je met die wetenschap gaat doen : beangstigen de bevindingen je en tracht je jezelf in het vervolg met alle mogelijke middelen te ontlopen, of grijp je juist deze gedachten vast om jezelf te verbeteren en n?g beter te leren kennen....?
Je hebt daar het kleine zelf, de 'wie' je bent en het grote ZELF het 'wat je bent. De zelfkennis in de betekenis van het kleine zelf, de 'wie je bent' doe je op in relatie tot anderen en hoe je je ten opzichte van hen verhoudt, en daarbij groeit het in de vergelijking.

ZELFkennis, dus het grote ZELF of de kennis omtrent 'wat je bent' doe je op door alles wat je nou juist niet blijkt te zijn weg te strepen en aan je aandacht te laten ontsnappen waarmee het verdwijnt.
Oud 16 augustus 2015, 20:48   #292
Theo
Inventaris

Theo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VC Bekijk bericht
Voor mijn eerste bijdrage aan dit interessante forum gewoon een kleine maar belangrijke vaststelling : als je leeft, kan je niet anders dan zelfkennis opdoen. Er dienen zich genoeg situaties aan waarin je jezelf tegenkomt ! Vraag is wat je met die wetenschap gaat doen : beangstigen de bevindingen je en tracht je jezelf in het vervolg met alle mogelijke middelen te ontlopen, of grijp je juist deze gedachten vast om jezelf te verbeteren en n?g beter te leren kennen....?
Ik zie genoeg mensen die het heel erg fijn vinden om steeds dezelfde fout te maken. Ze blijven die fout herhalen en zijn dan verbaasd dat dat iedere keer dezelfde uitkomst oplevert.

Dus die vaststelling, daar ga ik niet in mee.

En waarom de ene mens wel aan zelfkennis doet en de ander niet.
Daar zou ik ook geen antwoord op weten.
Theo is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon