Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 16 augustus 2015, 16:37   #1
Laurens
Donataris

Laurens's schermafbeelding

Standaard Betrokkenheid.

Waar ik niet zelden tegenaan loop is dat naasten die met mijn wederwaardigheden begaan zijn het gevoel dat ze denken dat ik ergens bij moet hebben over gaan nemen en op die basis mij toespreken en verdrietig worden of zeggen dat het hen pijn doet wanneer dat gevoel van henzelf door mij in de terugkoppeling niet gedeeld wordt.

Kent iemand dat?
Oud 17 augustus 2015, 10:35   #2
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Kent iemand dat?
Ja ik denk dat ik dit wel herken.
Het gevoel wat ik bij de ander bemerk is dan mijn eigen gevoel en ik zal proberen te voorkomen om die op het bordje van de ander te leggen.
Als de ander aangeeft een ander gevoel bij een situatie te hebben dan dat ik meen te merken, ben ik soms heel opgelucht dat ik het niet goed zag.

Waarom stelde je bovenstaande vraag?
NN is offline   Met citaat reageren
Oud 17 augustus 2015, 12:50   #3
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NN Bekijk bericht
Ja ik denk dat ik dit wel herken.
Het gevoel wat ik bij de ander bemerk is dan mijn eigen gevoel en ik zal proberen te voorkomen om die op het bordje van de ander te leggen.
Als de ander aangeeft een ander gevoel bij een situatie te hebben dan dat ik meen te merken, ben ik soms heel opgelucht dat ik het niet goed zag.

Waarom stelde je bovenstaande vraag?
Wat je hier beschrijft, maar bij jezelf houdt, is wat in onderstaand geval mijn zus ervoer.

Ik had m'n zus een casus voorgelegd en die meende daarin te zien dat ik een opbeurend woord van haar nodig had. Omdat ik me verder alleen uitliet over de casus liet ze me weten dat het haar heel veel moeite had gekost in mijn gevoel mee te gaan en dat het haar pijn deed dat ik haar in haar goede bedoelingen niet had gezien.

Dat laat mij nou, bijvoorbeeld, zien zien dat haar gevoel niks met het mijne uitstaande heeft maar een appelleren is aan het eigen gevoel, en dat zegt wat over de onzinnigheid van het hebben van compassie, althans als het zich uitstrekt over wat gedacht wordt wat die ander ervaart.
Oud 18 augustus 2015, 10:55   #4
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik had m'n zus een casus voorgelegd en die meende daarin te zien dat ik een opbeurend woord van haar nodig had. Omdat ik me verder alleen uitliet over de casus liet ze me weten dat het haar heel veel moeite had gekost in mijn gevoel mee te gaan en dat het haar pijn deed dat ik haar in haar goede bedoelingen niet had gezien.
Het voorbeeld is duidelijk.

Citaat:
Dat laat mij nou, bijvoorbeeld, zien zien dat haar gevoel niks met het mijne uitstaande heeft maar een appelleren is aan het eigen gevoel, en dat zegt wat over de onzinnigheid van het hebben van compassie, althans als het zich uitstrekt over wat gedacht wordt wat die ander ervaart.
Heb je haar dit ook verteld?
Oud 18 augustus 2015, 11:15   #5
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:

Heb je haar dit ook verteld?
Geprobeerd ingang te laten vinden. Ik heb het hier vaker met haar over gehad, ze wil geen afbreuk doen aan gevoel en verlangt dat ik het hare en dat van anderen respecteer. Dus daar heb ik dan maar van af te blijven. De psyche is haar vak (geweest) en ze schermt met die kennis. Ze heeft heel interessante inzichten en ijzersterke overtuigende argumentaties ergens naar toe. Ik kan daar dan ook heel erg makkelijk in meegaan want ze heeft een groot inzicht. De keerzijde is dat ze overtuigd is van de waarheid op haar vakgebied, geloofd dat dat de enige weg is om tot klaarheid te komen en is dientengevolge niet tot het zelfs maar overwegen van een andere zienswijze bereid.

(Jawel ik heb al verregaand onderzocht of ik dat niet projecteer.)
Oud 18 augustus 2015, 11:42   #6
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Laurens, ik heb het gelezen en nog even een vraag voor ik verder reageer waar ik even wat meer tijd voor nodig heb.
Maakt het voor jou verschil dat het je zus is?
Oud 18 augustus 2015, 11:53   #7
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
Laurens, ik heb het gelezen en nog even een vraag voor ik verder reageer waar ik even wat meer tijd voor nodig heb.
Maakt het voor jou verschil dat het je zus is?
Niet wat betreft wat ik daarover te zeggen heb. Als ze aangeeft dat het haar pijn doet kan ik bezwaarlijk op haar gevoel gaan staan walsen, dan laat ik het verder maar.

Gevoel is in dat kader een beperking bereid te zijn tot verregaand zelfonderzoek. Net als het ego kan het niet worden ontzien. Dus er moet bereidheid zijn ook daarin door te dringen.
Oud 18 augustus 2015, 14:57   #8
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De nuancering in de laatste zin vind ik verrassend bij jou, aangezien je doorgaans op mij overkomt als een botte-bijlen-man.
Het zou mooi zijn als jouw zus in deze nuancering een opening zag, een beginnetje om te kunnen zien waar je naar wijst.

Anderzijds begrijp ik haar standpunt/uitgangspunt (de vraag om haar gevoel te respecteren) ook op grond van de info die hier staat.

Het is inderdaad misschien wel een goed idee om van de wals af te komen.
Je kunt een ander niet dwingen tot verregaand zelfonderzoek.
Hiervandaan weet ik niet of de bereidheid bij jouw zus ontbreekt.
Oud 18 augustus 2015, 15:27   #9
Laurens
Donataris

Standaard

Citaat:
De nuancering in de laatste zin vind ik verrassend bij jou, aangezien je doorgaans op mij overkomt als een botte-bijlen-man.
Het zou mooi zijn als jouw zus in deze nuancering een opening zag, een beginnetje om te kunnen zien waar je naar wijst.

Anderzijds begrijp ik haar standpunt/uitgangspunt (de vraag om haar gevoel te respecteren) ook op grond van de info die hier staat.

Het is inderdaad misschien wel een goed idee om van de wals af te komen.
Je kunt een ander niet dwingen tot verregaand zelfonderzoek.
Hiervandaan weet ik niet of de bereidheid bij jouw zus ontbreekt.
Gedegen zelfonderzoek behoort niets ontziend te zijn en in het kader van dit forum dat voor dat doel is opgericht kan ik bezwaarlijk gevoeligheden ontzien. Natuurlijk kom ik ook in aanraking met mensen die daar niet aan doen en die ga ik niet tegen wil en dank zo'n zelfonderzoek opdringen. De vergissing die ik echter nogal wel eens maak is dat er hier leden zijn die helemaal niet aan zelfonderzoek wensen te doen terwijl ik toch vanwege de aanwezigheid hier in die veronderstelling verkeerde.

Ik heb mijn attitude hier afgestemd op de beoefenaars van gedegen zelfonderzoek om dat in de vereiste strakke banen te leiden en daar te houden en niet toe te staan dat er naar uitvluchten gegrepen wordt. Een werkelijk praktiserend onderzoeker heeft al te maken gehad met alle mogelijke vormen van zelf misleiding, vluchtgedrag en afleiding en begrijpt de noodzaak daarvan. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik in mijn contacten met anderen r?cksichtslos ben en over lijken ga, dan wel dat het resultaat van gedegen zelfonderzoek gevoelloosheid zou zijn, in tegendeel.
Oud 18 augustus 2015, 17:08   #10
NN
Voormalig lid

NN's schermafbeelding

Standaard

Gaat bovenstaand bericht over betrokkenheid/compassie of over het forum?
Ik reageerde alleen op de beginvraag van dit topic en wat je verder over het voorbeeld (verschil van inzicht met je zus) schreef.
Dank je wel voor het gesprek.

Als je het over forumdoelstellingen e.d. wilt hebben is er misschien wel iemand anders die dit gesprek met je wil voort zetten.

Wijziging aangebracht door NN op 18 augustus 2015 om 18:26.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon