Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 11 februari 2018, 23:52   #1
ziener
Vicaris

Standaard zien

Zelfkennis is zien, meer is er niet.
ziener is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2018, 23:58   #2
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

oeehh..!
een nieuw lid en al meteen met zulke sterke one-liners.
Welkom nieuweling, maar meer waarschijnlijk ben je al een bekend lid in een nieuwe forum-incarnatie...
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2018, 17:44   #3
ziener
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
oeehh..!
een nieuw lid en al meteen met zulke sterke one-liners.
Welkom nieuweling, maar meer waarschijnlijk ben je al een bekend lid in een nieuwe forum-incarnatie...
Ik zie dat je een subject-object relatie hebt met de 3 kerkvaders.
Zolang die relatie er nog is, is het zinloos om over zien te spreken.
Oud 12 februari 2018, 17:47   #4
ziener
Vicaris

Standaard

Waarheid gaat buiten iedere relatie om en is onmiddellijk en leeg.
Vraag je dus af waarom je ageert tegen de 3 kerkvaders en waarom je de relatie in stand wilt houden. Waar ik 3 kerkvaders schrijf, kunnen waarschijnlijk nog talloze zaken ingevuld worden.

Neem dat invullen serieus, je bent namelijk steeds bezig om de leegte in te vullen. Stop met dat in vullen en het zien is daar.
Oud 12 februari 2018, 17:56   #5
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ziener Bekijk bericht
Zelfkennis is zien, meer is er niet.
Ben je hier voor het eerst, of Ben jij een lezer die nu schrijft?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2018, 20:36   #6
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Hallo, ziener, welkom in Spiegelland!

Citaat:
Vraag je dus af waarom je ageert tegen de 3 kerkvaders en waarom je de relatie in stand wilt houden.
Misschien kan jij je afvragen waarom jij ageert op het ageren tegen de 3 kerkvaders en waarom je aldus een relatie aangaat? Een subject-object relatie op en top.

Neem dit ook best erg serieus, want dit ageren en relatie aangaan vult de leegte en weg is het zien.

Voor de rest: welkom. En stel jezelf eens voor. Als je dan toch een relatie aangaat met het forum, kan je het evengoed goed doen, niet dan?
Oud 12 februari 2018, 23:38   #7
ziener
Vicaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Hallo, ziener, welkom in Spiegelland!

Misschien kan jij je afvragen waarom jij ageert op het ageren tegen de 3 kerkvaders en waarom je aldus een relatie aangaat? Een subject-object relatie op en top.

Neem dit ook best erg serieus, want dit ageren en relatie aangaan vult de leegte en weg is het zien.

Voor de rest: welkom. En stel jezelf eens voor. Als je dan toch een relatie aangaat met het forum, kan je het evengoed goed doen, niet dan?
Het ageren is het probleem niet. Anders zou de mens nooit meer een discussie kunnen houden over wat dan ook. Het spiegeleffect ontstaat door dat de mens verzuimt te zien naar wat hem beweegt in de spiegeling. Door het zien naar ik voel iets, ik wil iets pakt de mens door naar de leegte.

Alles gaat om zien zonder oordeel te geven aan hetgeen men ziet. Het moge duidelijk zijn dat ik niet het kijken met de fysieke ogen bedoel. Zien gaat om dat waar de ziener aandacht heeft. Dat kan buiten je zelf liggen, maar door naar je innerlijk te zien, pakt men door.

Ego-fixatie kan in deze fase van het gedegen zelfonderzoek worden losgelaten. Uiteindelijk is ego een imaginatie en door ego als vijand uit te roepen blijft de imaginatie in stand.
Oud 12 februari 2018, 23:44   #8
ziener
Vicaris

Standaard aandacht

Ga eens met je aandacht naar een plaats in je lichaam en zie wat daar gaande is. (ik voel iets) Als je dat kan dan begin je idee te krijgen van wat zien is. Het ik-gevoel is in de gespiegelde wereld beperkt tot lichaam en geest. In de ontspiegeling is er alleen het zien, meer niet. Omdat je het zien niet kan zien noemen we dat leegte.
Oud 12 februari 2018, 23:56   #9
ziener
Vicaris

Standaard reflectie

Als je weet dat dat wat we ego noemen in feite een reflectie van je zelf is in de ander. Dan begrijp je ook waarom het zien naar het innerlijk gebracht dient te worden in het gedegen onderzoek. Door het zien van de voortdurende reflectie in de buitenwereld wordt op onbewust niveau voortdurend het ego bevestigd. Uiteraard kan men dat op bewust niveau trachten te elimineren, maar door de reflectie te verleggen naar het innerlijk wordt de ego-reflectie minder en de zelf-reflectie komt te voorschijn. In deze fase van het gedegen zelfonderzoek gaat het min of meer vanzelf. Omdat dat wat we zien noemen zich ook langzamerhand in de geest begint te nestelen.
Oud 13 februari 2018, 01:04   #10
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je weet dat dat wat we ego noemen in feite een reflectie van je zelf is in de ander. Dan begrijp je ook waarom het zien naar het innerlijk gebracht dient te worden in het gedegen onderzoek. Door het zien van de voortdurende reflectie in de buitenwereld wordt op onbewust niveau voortdurend het ego bevestigd. Uiteraard kan men dat op bewust niveau trachten te elimineren, maar door de reflectie te verleggen naar het innerlijk wordt de ego-reflectie minder en de zelf-reflectie komt te voorschijn. In deze fase van het gedegen zelfonderzoek gaat het min of meer vanzelf. Omdat dat wat we zien noemen zich ook langzamerhand in de geest begint te nestelen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon