Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Eigenbeheer forums van leden

Eigenbeheer forums van leden Hier kun je een eigen fanmail forum openen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 augustus 2014, 21:39   #911
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Bestaan die vreselijke dingen uit lijfelijke ondervinding of uit verhalen uit de wereld, in de media, waarover je gedachten hebt gevormd?
Realiteit, dat wat is, doet zich voor in je onmiddellijke nabijheid. De vraag vervolgens is gebeuren ze in neutraliteit, of overkomen ze jou in persoon?

Beide, al zijn sommige dingen totaal niet met elkaar te vergelijken. Die gedachten komen soms en gaan ook weer en probeer ik mij niet eigen te maken. En dat lukt wel, je moet ze niet wegdrukken maar ook niet claimen. Alleen doorleven en onderzoeken en dan blijken ze niet stand te houden. En dat is verrassend en geeft een steeds ruimere horizon.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2014, 10:09   #912
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Beide, al zijn sommige dingen totaal niet met elkaar te vergelijken. Die gedachten komen soms en gaan ook weer en probeer ik mij niet eigen te maken. En dat lukt wel, je moet ze niet wegdrukken maar ook niet claimen. Alleen doorleven en onderzoeken en dan blijken ze niet stand te houden. En dat is verrassend en geeft een steeds ruimere horizon.
Er is een natuurlijke verklaring voor de verschijnselen en dat is dat de natuur zeer capabel is zichzelf in evenwicht te houden. Dat begint met een simpele lege maag die op zoek gaat naar vulling om het evenwicht te herstellen. De meeste dingen in de natuur gaan over het herstel van evenwicht.

Ten tweede als de mens een natuurlijke verhouding heeft tot zichzelf, krijgt of herwint dan trekt hij niet langer meer op onverantwoorde wijze aan de wereld en komt de wereld minder snel uit balans. Maar we hebben als mens geen natuurlijke verhouding tot ons zelf omdat we verknipt zijn geraakt door de invloed die de wereld op ons uitoefent (zie draadje omkering).

De enige remedie die ik zie de balans structureel te herstellen is weer terug te komen bij 'wat' we zijn en alles wat dat niet vertegenwoordigd kritisch te beschouwen. Door in te zien wat we niet zijn laat het af zijn invloed te laten gelden.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2014, 11:34   #913
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Er is een natuurlijke verklaring voor de verschijnselen en dat is dat de natuur zeer capabel is zichzelf in evenwicht te houden. Dat begint met een simpele lege maag die op zoek gaat naar vulling om het evenwicht te herstellen. De meeste dingen in de natuur gaan over het herstel van evenwicht.

Ten tweede als de mens een natuurlijke verhouding heeft tot zichzelf, krijgt of herwint dan trekt hij niet langer meer op onverantwoorde wijze aan de wereld en komt de wereld minder snel uit balans. Maar we hebben als mens geen natuurlijke verhouding tot ons zelf omdat we verknipt zijn geraakt door de invloed die de wereld op ons uitoefent (zie draadje omkering).

De enige remedie die ik zie de balans structureel te herstellen is weer terug te komen bij 'wat' we zijn en alles wat dat niet vertegenwoordigd kritisch te beschouwen. Door in te zien wat we niet zijn laat het af zijn invloed te laten gelden.
Om me heen zie ik toch ook dat dat eigenlijk ook wel weer meevalt. Ook al zijn er verschillen en hangt het ook af hoe "natuurlijk" gebeurtenissen zelf zijn, hoe gereageerd wordt. Maar dan nog, het leven gaat altijd door. Wat er ook gebeurt. Een time out en/of herstelproces duurt korter of langer en herstelt dan de balans. Ook de mens heeft een een natuurlijk herstelmechanisme Alleen gedachten kunnen dat mechanisme ernstig verstoren. Daar ben je dus zelf bij.

Wijziging aangebracht door Ulla op 14 augustus 2014 om 14:22.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon