Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 januari 2013, 12:55   #11
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik had het zo begrepen, Rob, dat zijn eigen afhankelijkheid van de guru-status ook een van de redenen was waarom het zo moeilijk was voor hem om de waarheid te vertellen. Hij vertelde op een gegeven moment dat hij zelf ook dat blauwe licht ging zien. Hij verwoordde die afhankelijkheid niet specifiek maar voor mij scheen het er wel doorheen.
Dat is een interessant fenomeen wat in vele gedaantes kan verschijnen. Hoe zit dat met de afhankelijkheid aan een gewaardeerd familielid, een gewaardeerde vriend, forumlid, werknemer, kerklid, verenigingslid etc. te zijn? Iedere positie die we innemen en iedere rol die we vervullen kan waardering met zich meebrengen en afhankelijkheid daarvan. Het is niet voor niets dat mensen bij pensionering of een andere manier van verlies van rol of functie in een gat belanden.
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 13:23   #12
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Dat is een interessant fenomeen wat in vele gedaantes kan verschijnen. Hoe zit dat met de afhankelijkheid aan een gewaardeerd familielid, een gewaardeerde vriend, forumlid, werknemer, kerklid, verenigingslid etc. te zijn? Iedere positie die we innemen en iedere rol die we vervullen kan waardering met zich meebrengen en afhankelijkheid daarvan. Het is niet voor niets dat mensen bij pensionering of een andere manier van verlies van rol of functie in een gat belanden.
Welke rol herken jij bij jezelf? Iets wat ook ietwat strak aanvoelt? Noem het ook gerust ook anders: masker, imago, of hoe dan ook iets wat je in de weg staat, omdat het eigenlijk iets afhankelijk mee brengt, en gespeeld is.

jij =men
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 15:04   #13
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Welke rol herken jij bij jezelf?
Wat ik bij mezelf herken zijn er meer een soort houdingen. Als ik in gesprek ben met iemand, als ik iets heel positief noem, voelt het alsof ik het negatieve ontken.
En ook als ik iets noem wat ik als negatief ervaar, heb het gevoel dat ik het positieve uit het oog verlies.
Het voelt voor mij als balanceren tussen + en -.. Dit is ook een zeer gevoelig gebied, want ik voel me nooit volledig slecht of volledig goed. Allebei de kanten ervaar ik als aanwezig in mijn lichaam en geest.

Vaak ga ik alles en iedereen uit de weg, om maar niet meer geconfronteerd te worden met mijn rollen, maskers, houdingen. Maar ze zijn er nog steeds aanwezig.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 15:06   #14
Guy
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Uiteraard heeft dit alles in de film niets met 'weten wat je bent' te maken.
Nee, het heeft alles te maken met de kracht van geloof. Inclusief het geloof te weten wat je bent.
Guy is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 16:41   #15
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
Die behoefte aan waardering zal deels evolutionair zijn. Grotere kans om te overleven als anderen je waarderen.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 16:42   #16
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Nee, het heeft alles te maken met de kracht van geloof. Inclusief het geloof te weten wat je bent.
Je mag uiteraard denken wat je wilt maar ik gebruik juist het woord 'weten' als onomstotelijk vaststaand gegeven, derhalve zijnde allesbehalve geloof.

In ieder geval heeft datgene wat in de film gebeurd niets daarmee uitstaande. De weg die ik aanprijs te gaan is ontmanteling van datgene wat je niet werkelijk bent en de film handelt over vervolmaking van wat je denkt te zijn. Een fundamenteel verschil.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 18:21   #17
Guy
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Je mag uiteraard denken wat je wilt maar ik gebruik juist het woord 'weten' als onomstotelijk vaststaand gegeven, derhalve zijnde allesbehalve geloof.

In ieder geval heeft datgene wat in de film gebeurd niets daarmee uitstaande. De weg die ik aanprijs te gaan is ontmanteling van datgene wat je niet werkelijk bent en de film handelt over vervolmaking van wat je denkt te zijn. Een fundamenteel verschil.
Dat verschil is er alleen als jij dat gelooft.
Oud 12 januari 2013, 18:37   #18
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guy Bekijk bericht
Dat verschil is er alleen als jij dat gelooft.
Zolang je je dat niet 'eigen' gemaakt hebt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2013, 18:57   #19
Guy
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Zolang je je dat niet 'eigen' gemaakt hebt.
Hoe bedoel je dat?
Oud 12 januari 2013, 19:55   #20
boinkieval
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
En natuurlijk hebben degenen op het spirituele vlak doorgaans de meeste schade in het leven opgelopen
Zou het werkelijk onmogelijk zijn dat iemand zijn "schade" zo weg stopt(in bv ratio) dat er zelfs geen ruimte is voor het spirituele?
Zou het onmogelijk zijn dat iemand die zich met spiritualiteit bezig houd minder schade heeft opgelopen dan de "nuchtere rationele" mens?

Naast dingen die er niet zijn kan een mens ook dingen die er wel zijn weg verzinnen dacht ik zo.

Elke innerlijk zoektocht komt naar mijn mening voort vanuit "schade"
We zoeken onze onbeschadigde ik, maar verzinnen dat we al heel zijn, maar willen groeien, sommigen noemen dat verlichting.
boinkieval is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon