Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 april 2011, 16:44   #1
Nathan
Voormalig lid

Nathan's schermafbeelding

Standaard Indiase goeroe Sai Baba begraven

In de Zuid-Indiase plaats Puttaparthi is goeroe Sathya Sai Baba begraven, die dit weekend op 84-jarige leeftijd overleed. Honderdduizenden mensen betuigden hem de laatste eer en ook de Indiase premier Singh, andere hoge politici, filmsterren, bekende sporters en ondernemers waren erbij.

Sai Baba werd gezien als een heilige en daarom is hij niet gecremeerd, zoals gebruikelijk onder hindoes, maar ter aarde besteld.

Oecumenische ceremonie
De afgelopen drie dagen lag Sai Baba's lichaam opgebaard in een glazen kist in zijn spirituele centrum in Puttaparthi. Het begin van de ceremonie had een oecumenisch karakter: moslim-, christelijke- en sikh-geestelijken lazen voor uit hun heilige geschriften voordat hindoe-priesters de dienst overnamen. Verder losten militairen 21 saluutschoten.

De begrafenis zelf was een priv?-aangelegenheid: alleen naaste familie en vrienden waren erbij. Uiteindelijk zal boven het graf een groot gedenkteken verrijzen.

Herinnering
Sai Baba wordt door zijn volgelingen herinnerd als een vroom en onzelfzuchtig man die de miljarden aan giften die hij kreeg, inzette om de behoeftigen te helpen.

Volgens zijn critici echter blijft hij een charlatan die zijn volgelingen goocheltrucs verkocht als wonderen, en er een schimmige financi?le handel en wandel op nahield.

(Bron: http://nos.nl/artikel/235958-indiase...-begraven.html)
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2011, 10:32   #2
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht

Volgens zijn critici echter blijft hij een charlatan die zijn volgelingen goocheltrucs verkocht als wonderen, en er een schimmige financi?le handel en wandel op nahield.
Hij is geboortig uit India, al moet ie gezien z'n afrikaanse voorkomen ook enige roots daar hebben liggen , en in India is het niet ongebruikelijk te imponeren met kunstjes.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2011, 11:21   #3
Nathan
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Hij is geboortig uit India, al moet ie gezien z'n afrikaanse voorkomen ook enige roots daar hebben liggen , en in India is het niet ongebruikelijk te imponeren met kunstjes.
Zou Jezus ook alleen maar kunstjes hebben vertoond?
Oud 29 april 2011, 11:33   #4
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Zou Jezus ook alleen maar kunstjes hebben vertoond?
Ik sluit dat niet uit.

De moraal van het verhaal is, volgens mij, blijf niet hangen in de fascinatie rond de verschijnselen.

Verder til ik niet zo zwaar aan verhalen rond kunstjes vanwege het fenomeen dat mensen gaan zien wat ze zo vreselijk graag willen zien.
Met andere woorden ze maken ook van een natuurlijk fenomeen een wonderlijk verhaal.

Bij de verhalen rond de wonderen van Jezus denk ik dat de samensmelting van betrokkenheid, sensitiviteit en een intrinsiek weten er de oorzaak van zijn dat mensen op wie hij zijn aandacht had gericht konden helen.

Misschien is het nog minder romantisch en kon hij het denken beinvloeden.
Oud 29 april 2011, 13:07   #5
Nathan
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Ik sluit dat niet uit.

De moraal van het verhaal is, volgens mij, blijf niet hangen in de fascinatie rond de verschijnselen.

Verder til ik niet zo zwaar aan verhalen rond kunstjes vanwege het fenomeen dat mensen gaan zien wat ze zo vreselijk graag willen zien.
Met andere woorden ze maken ook van een natuurlijk fenomeen een wonderlijk verhaal.

Bij de verhalen rond de wonderen van Jezus denk ik dat de samensmelting van betrokkenheid, sensitiviteit en een intrinsiek weten er de oorzaak van zijn dat mensen op wie hij zijn aandacht had gericht konden helen.

Misschien is het nog minder romantisch en kon hij het denken beinvloeden.
Hij - Jezus - sprak er regelmatig over: Je geloof heeft je genezen.
Hij was blijkbaar de catalysator.
Wanneer je niet in hem kon geloven, gebeurde er ook weinig of niets. Hij zei: In het land of stad van de profeet zelf gebeuren er geen of weinig wonderen.
Zijn familie zei, dat ie normaal moest doen, en naar huis moest terugkeren.
De bron die ik hierbij gebruik is het Nieuwe Testament.

Ook Sathya Sai Baba had kritiek uit zijn directe omgeving, toen ie op zijn veertiende levensjaar met zijn roeping begon.
Oud 30 april 2011, 08:50   #6
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Hij - Jezus - sprak er regelmatig over: Je geloof heeft je genezen.
Hij was blijkbaar de catalysator.
Wanneer je niet in hem kon geloven, gebeurde er ook weinig of niets. Hij zei: In het land of stad van de profeet zelf gebeuren er geen of weinig wonderen.
Zijn familie zei, dat ie normaal moest doen, en naar huis moest terugkeren.
De bron die ik hierbij gebruik is het Nieuwe Testament.

Ook Sathya Sai Baba had kritiek uit zijn directe omgeving, toen ie op zijn veertiende levensjaar met zijn roeping begon.
Dat gezegde van Jezus 'je geloof heeft je genezen' past helemaal niet in het gerealiseerd zijnde beeld. Dus ik vermoed dat de kerk dat er van gemaakt heeft want die heeft een belang bij geloven en gelovigen.
Oud 30 april 2011, 10:55   #7
Nathan
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Dat gezegde van Jezus 'je geloof heeft je genezen' past helemaal niet in het gerealiseerd zijnde beeld. Dus ik vermoed dat de kerk dat er van gemaakt heeft want die heeft een belang bij geloven en gelovigen.
Wat dacht je van een positieve suggestie, bij genezing?
Het geloven in de geneesheer of -dame.

Wijziging aangebracht door Nathan op 30 april 2011 om 11:10.
Oud 30 april 2011, 13:41   #8
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Wat dacht je van een positieve suggestie, bij genezing?
Het geloven in de geneesheer of -dame.
Inderdaad Nathan geloof als positieve suggestie of zoals eerder gezegd 'misschien is het nog minder romantisch en kon hij het denken beinvloeden.'. Ik zou zelf liever zeggen dat hij de zieke integendeel juist heeft afgebracht van zijn geloof ziek te zijn.

Maar inderdaad ook het idee dat er bijzondere gaven worden bezeten kan het denken uit de gangbare baan trekken dat er geheeld is, waar denken toch de veroorzaker is van het leed rond de maleur van het lichaam.
Oud 30 april 2011, 18:33   #9
Nathan
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Inderdaad Nathan geloof als positieve suggestie of zoals eerder gezegd 'misschien is het nog minder romantisch en kon hij het denken beinvloeden.'. Ik zou zelf liever zeggen dat hij de zieke integendeel juist heeft afgebracht van zijn geloof ziek te zijn.

Maar inderdaad ook het idee dat er bijzondere gaven worden bezeten kan het denken uit de gangbare baan trekken dat er geheeld is, waar denken toch de veroorzaker is van het leed rond de maleur van het lichaam.
En hoe zit het met het denken en onze sterfelijkheid van het lichaam?
Denken we onszelf soms dood?
Oud 30 april 2011, 21:51   #10
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
En hoe zit het met het denken en onze sterfelijkheid van het lichaam?
Denken we onszelf soms dood?
Je hebt jezelf bedacht en die woorden gevonden. Volgens de overlevering is Boeddha buiten het lijden en sterven gehouden en deze bestonden voor hem dus niet.

Lijden en sterven bestaan alleen indien de tegenpool ervan ook aanwezig is. In de dualiteit waar de vergelijkingen mogelijk zijn is er sprake van geboorte en sterfte. Wat er geboren wordt zijn gedachten die weer uitfaden, we leven daarin deze vermeende werkelijkheid.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon