Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Niet-forum-gerelateerde onderwerpen > Lang leve de lol

Lang leve de lol Tijdelijk forum voor degenen die niet aan zelfonderzoek wensen te doen. Dit onderdeel kan worden verwijderd.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 januari 2012, 12:21   #1
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard VARA ?ontmaskert? medium Derek Ogilvie

VARA ?ontmaskert? RTL-medium Derek Ogilvie

RTL 4-medium Derek Ogilvie is ontmaskerd door het tv-programma Rambam van de VARA. Althans, dat stellen de programmamakers. Rambam stuurde presentatrice Linda Hakeboom naar een theatershow van Ogilvie. "Hij heeft twintig minuten lang met mijn overleden opa gesproken, contact gehad met zijn geest, maar jammer voor hem en gelukkig voor mij leeft mijn opa nog. Dus dat kan niet. Het is toch heel erg dat mensen dat geloven. Dat hebben we nu aangetoond", zegt ze in De Pers. Eindredacteur Mattias Schut vindt het een kwalijke zaak. "Vooral als je bedenkt dat deze man wel dertig keer per jaar volle zalen trekt en mensen de hoop hebben dat hij echt met hun dierbaren kan praten. Als blijk dat het allemaal niet waar is, is dat voor heel veel mensen in ons land heel erg."
Max van den Burg, medepresentator in het item, grapt dat de goeroe het land uitgezet moest worden. "Hij is de Mauro van de entertainmentindustrie", zegt hij. Na de theatershow confronteerde Hakeboom het medium met de onjuistheden. De beelden zijn maandag te zien in Rambam op Nederland 2.

http://entertainment.nl.msn.com/tv/t...-derek-ogilvie
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2012, 16:49   #2
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Bekijk bericht
VARA ?ontmaskert? RTL-medium Derek Ogilvie

RTL 4-medium Derek Ogilvie is ontmaskerd door het tv-programma Rambam van de VARA. Althans, dat stellen de programmamakers. Rambam stuurde presentatrice Linda Hakeboom naar een theatershow van Ogilvie. "Hij heeft twintig minuten lang met mijn overleden opa gesproken, contact gehad met zijn geest, maar jammer voor hem en gelukkig voor mij leeft mijn opa nog. Dus dat kan niet. Het is toch heel erg dat mensen dat geloven. Dat hebben we nu aangetoond", zegt ze in De Pers. Eindredacteur Mattias Schut vindt het een kwalijke zaak. "Vooral als je bedenkt dat deze man wel dertig keer per jaar volle zalen trekt en mensen de hoop hebben dat hij echt met hun dierbaren kan praten. Als blijk dat het allemaal niet waar is, is dat voor heel veel mensen in ons land heel erg."
Max van den Burg, medepresentator in het item, grapt dat de goeroe het land uitgezet moest worden. "Hij is de Mauro van de entertainmentindustrie", zegt hij. Na de theatershow confronteerde Hakeboom het medium met de onjuistheden. De beelden zijn maandag te zien in Rambam op Nederland 2.

http://entertainment.nl.msn.com/tv/t...-derek-ogilvie
wij maken allemaal nu en dan een klein foutje op ons werk, toch?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2012, 22:04   #3
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Florentina Bekijk bericht
wij maken allemaal nu en dan een klein foutje op ons werk, toch?
Ik heb vaak zo mijn twijfels bij een medium. Alleen hoe zit het met al die mensen, die zich wel bevestigd voelen in de verhalen die ze via Derek te horen hebben gekregen? Veel is logisch verklaarbaar via logische gevolgtrekkingen, maar toch niet alles.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2012, 01:03   #4
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Ik had toch niet zo?n fijn gevoel bij die "ontmaskering". Ik heb zelf nooit in die paranormale krachten van Ogilvy geloofd maar heel veel mensen kennelijk wel, en voor zover ik weet is dat heel veel mensen tot steun geweest. Dat lijkt me dan meer waard dan wel/niet betrouwbaar.

Kwa argumentatie allemaal niet sluitend, maar gevoelsmatig stoort de ontmaskeringsactie me meer dan het "bedrog" van Ogilvy.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2012, 05:55   #5
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht
Ik had toch niet zo?n fijn gevoel bij die "ontmaskering". Ik heb zelf nooit in die paranormale krachten van Ogilvy geloofd maar heel veel mensen kennelijk wel, en voor zover ik weet is dat heel veel mensen tot steun geweest. Dat lijkt me dan meer waard dan wel/niet betrouwbaar.

Kwa argumentatie allemaal niet sluitend, maar gevoelsmatig stoort de ontmaskeringsactie me meer dan het "bedrog" van Ogilvy.
Tja ...

Afgelopen week zag ik, ik meen op de belgische Man bijt Hond, hoe een verstandelijk beperkte (zo zeg je dat volgens mij) dochter elke avond door haar vader naar bed werd gebracht en bij dat naar bed brengen mocht het meisje dan voor het slapen gaan nog even een smsje sturen naar een of andere van tv bekende soapster. Het meisje kan daarna helemaal gelukkig gaan slapen. En even later zag je dus hoe het smsje binnen kwam bij de moeder die nog in de kamer zat en die (als de soapster dus) haar terug smste en haar ook goede nacht wenste. Bij het meisje was het zogenaamde mobiele nummer van die vermeende soapster dus in haar mobiel geprogrammeerd. Bedrog zou je kunnen zeggen; discutabel zou je kunnen denken, maar het meisje was zo gelukkig als wat met dit ritueel.

Maar ja, moet je zalen vol met volwassenen op een (m.i.) vergelijkbare manier troost willen bieden? Wat vind je van mensen die met regelmaat een kaarsje aansteken in een kerk ter bevordering van het zieleheil van een overledenen? Troost kan voor mensen belangrijk zijn, maar is het niet een nog grotere deceptie als blijkt dat dat wat troost scheen te bieden uiteindelijk een vorm van bedrog blijkt te zijn?

Ik weet het niet ... Ik zou mijn brood er iig niet mee willen verdienen.
Oud 7 januari 2012, 08:11   #6
sagnaar
Mandataris

sagnaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja ...

Afgelopen week zag ik, ik meen op de belgische Man bijt Hond, hoe een verstandelijk beperkte (zo zeg je dat volgens mij) dochter elke avond door haar vader naar bed werd gebracht en bij dat naar bed brengen mocht het meisje dan voor het slapen gaan nog even een smsje sturen naar een of andere van tv bekende soapster. Het meisje kan daarna helemaal gelukkig gaan slapen. En even later zag je dus hoe het smsje binnen kwam bij de moeder die nog in de kamer zat en die (als de soapster dus) haar terug smste en haar ook goede nacht wenste. Bij het meisje was het zogenaamde mobiele nummer van die vermeende soapster dus in haar mobiel geprogrammeerd. Bedrog zou je kunnen zeggen; discutabel zou je kunnen denken, maar het meisje was zo gelukkig als wat met dit ritueel.

Maar ja, moet je zalen vol met volwassenen op een (m.i.) vergelijkbare manier troost willen bieden? Wat vind je van mensen die met regelmaat een kaarsje aansteken in een kerk ter bevordering van het zieleheil van een overledenen? Troost kan voor mensen belangrijk zijn, maar is het niet een nog grotere deceptie als blijkt dat dat wat troost scheen te bieden uiteindelijk een vorm van bedrog blijkt te zijn?

Waar een vraag is' is automatisch een antwoord...
Waar een antwoord is' is automatisch een vraag...

Een dynamiek die zich voed met...dynamiek.

Simpel het 'ervaren' van gedachten (alle gedachten) is al een geloofs systeem op zich....
Je hoeft niet nog eens extra ergens in te geloven' , de 'ervaring' van gedachten is alreeds de rede waarom het onvermijdelijk zo is dat je een gelovige bent......Niemand ontkomt eraan een gelovige te zijn.

Daarom gaat het de mens ook zo makkelijk af' om nog eens extra ergens in te geloven.......
sagnaar is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2012, 08:55   #7
Ulla
Staffunctionaris

Ulla's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maria Bekijk bericht

Ja, jij verwoordt wat ik vaag voelde maar niet in woorden kon vatten. Ook een soort plaatsvervangende schaamte voor Derek zelf. Toch heeft ook Rob een punt. Is er niet een gezegde die luidt, mensen willen bedrogen worden of zoiets. Maar wie weet heeft hij zich werkelijk gewoon vergist? Dat kan toch ook, zoals Florentina al opmerkt.

Mediums geloven soms voor mijn gevoel vaak gewoon zelf wat ze doorkrijgen en bedriegen niet bewust, maar hebben niet altijd door dat het eigenlijk meer iets is wat van henzelf komt, soms gecombineerd met levenservaring, telepathie en logisch beredeneren en goed kunnen voelen.
Ulla is offline   Met citaat reageren
Oud 7 januari 2012, 11:01   #8
Rob
Titularis

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door caine Bekijk bericht
Simpel het 'ervaren' van gedachten (alle gedachten) is al een geloofs systeem op zich....
Je hoeft niet nog eens extra ergens in te geloven' , de 'ervaring' van gedachten is alreeds de rede waarom het onvermijdelijk zo is dat je een gelovige bent......Niemand ontkomt eraan een gelovige te zijn.

Daarom gaat het de mens ook zo makkelijk af' om nog eens extra ergens in te geloven.......
Er is geloven en geloven. Sommige zaken zijn verifieerbaar en het ene is aannemelijker dan het andere. Als jij zegt dat je een bootje hebt gekocht dan is dat redelijk aannemelijk. Als je zegt dat je een boeing 747 zou hebben gekocht dan heb ik al meer twijfel. Beide zou kunnen, maar het ene is aannemelijker dan het andere.

Wat maakt het aannemelijk dat iemand beweert met overledenen te kunnen praten? Misschien de wens dat het mogelijk zou kunnen zijn? Maar verifieerbaar is het niet, dus het vraagt een grote mate van geloof. Die grote mate van geloof is m.i. gebaseerd op een gebrek, een gemis. Die ervaring van een gemis, maakt dan m.i. 'extra geloof' mogelijk.

Kortom: er is een verschil tussen geloof op basis van aannemelijkheid en geloof op basis van een gemis.
Oud 7 januari 2012, 11:20   #9
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja ...

Mooi, dit verhaal. Ik vind het "bedrog" van de moeder hier geen issue eerlijk gezegd, het meisje was gelukkig, daar gaat het om.

Citaat:
Als ik in een kerk kom, en dat is dan altijd een toeristisch bezoekje, steek ik nog altijd bij het Maria-altaar een kaarsje aan, met mijn gedachten bij mijn (lang geleden overleden) oma. Dat doe ik niet voor de here Jezus, of de God van de kerk, maar voor mezelf. Mijn ritueel, mijn verbinding met haar omdat we dat vroeger samen deden, een kaarsje in de kerk aansteken.

Ik denk dat als de troost van al die mensen wordt afgenomen, dat inderdaad een grote deceptie zal zijn. Ik denk dat je daarmee verwoord wat me het meeste dwarszit, namelijk dat al die mensen nu iets ontnomen is, en waarom? Omdat er iemand iemand anders te kijk wil zetten, wil scoren met een programma. Ik zou het anders ervaren hebben als hij zelf iets had bekend of zo, dan was de deceptie er ook geweest natuurlijk maar voor mij gevoelsmatig t?ch anders. Er zit nu een aspect van "verraden" bij. Ach ik weet het niet, ik zeg al, kwa argumentatie niet sluitend, het is meer een gevoelsding, ondanks alles gaat mijn sympathie meer uit naar Ogilvy dan naar de journaliste van RTL.

Citaat:
Och.... als het goed schuift
Oud 7 januari 2012, 11:24   #10
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ulla Bekijk bericht
Mediums geloven soms voor mijn gevoel vaak gewoon zelf wat ze doorkrijgen en bedriegen niet bewust, maar hebben niet altijd door dat het eigenlijk meer iets is wat van henzelf komt, soms gecombineerd met levenservaring, telepathie en logisch beredeneren en goed kunnen voelen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Of dat voor Derek ook geldt (dat-ie zich er niet van bewust was) weet ik niet. Maar zelf geloof ik helemaal niet in al die paranormale dingen, hoogstens dat er mensen zijn die beter waarnemen dan anderen, en dus ook een betere intu?tie hebben.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon