Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Advaita Vedanta > Leermeesters > Jiddu Krishnamurti

Jiddu Krishnamurti Krishnamurti bekend als onafhankelijk denker die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 augustus 2019, 20:44   #21
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik kan me niet in je gedachtewereld verplaatsen omdat het de mijne niet is. Omdat verder ook het vernuft van de ratio niet bij machte is aan je verhaal een touw vast te knopen bedien ik me maar van wat van kunst en vliegwerk. Maar weet dat ik mijn best heb gedaan.

Nochtans ken ik nog steeds de hoedanigheid van 'ik' niet, een druppel in die bron zegt me niks.
Hierboven zegt je:
Citaat:
Het is Bewustzijn wat je bent en dat voortleeft.
Akkoord daarmee... inderdaad groeiend bewustzijn dat zich verruimd tot algemeen bewustzijn... de grenzen van het 'ik' worden afgegooid...
Maar het blijft het 'ik' dat het moet doen... Ik kan het niet doen in jouw plaats of omgekeerd... Ieder voor zich moet de weg gaan...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2019, 08:19   #22
Laurens
Inventaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Hierboven zegt je:
Akkoord daarmee... inderdaad groeiend bewustzijn dat zich verruimd tot algemeen bewustzijn... de grenzen van het 'ik' worden afgegooid...
Maar het blijft het 'ik' dat het moet doen... Ik kan het niet doen in jouw plaats of omgekeerd... Ieder voor zich moet de weg gaan...
Hoi Marie, ik dacht dat het wel duidelijk was dat het laatste citaat mijn opvatting over 'ik' is en dat ik graag de hoedanigheid van jouw 'ik' wilde weten.

Maar ik merk dat ik moe wordt van al dit gefilosofeer en de belangstelling verloren heb. Een antwoord als 'ik is in mijn beleving Bewustzijn' of 'het 'ik' heeft bij mij geen persoonlijke inhoud' volstaat.
Oud 29 augustus 2019, 09:27   #23
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Hoi Marie, ik dacht dat het wel duidelijk was dat het laatste citaat mijn opvatting over 'ik' is en dat ik graag de hoedanigheid van jouw 'ik' wilde weten.

Maar ik merk dat ik moe wordt van al dit gefilosofeer en de belangstelling verloren heb. Een antwoord als 'ik is in mijn beleving Bewustzijn' of 'het 'ik' heeft bij mij geen persoonlijke inhoud' volstaat.
Je bent niet verplicht te antwoorden, hoor...
Maar heb ik ooit iets anders gezegd dan dat 'ik' Bewustzijn, Zijn zou zijn...
Wat denk je dat 'de bron' anders is dan het algemene Zijn, dat elke mens doordringt, en dus ook mijzelf die daar een druppel in ben... en daar komt inderdaad niets persoonlijks meer bij kijken...

Waarom ik in deze draad reageerde is omdat de tekst van Krishnamurti mij klaar en duidelijk mijn eigen afgelegde weg beschreef en zo vele stukjes van de puzzle, die er toch nog altijd is, op zijn plaats legde... en als afgehandeld mogen worden gezien... zodat ik al mijn energie nu verder kan concentreren op wat er echt toe doet...

En dat wat er echt toe doet verdwijnt verder en verder in het Niets... maar het is zo overweldigend...

Groetjes Laurens, het ga je goed...
Oud 29 augustus 2019, 09:56   #24
Laurens
Inventaris

Laurens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
Je bent niet verplicht te antwoorden, hoor...
Maar heb ik ooit iets anders gezegd dan dat 'ik' Bewustzijn, Zijn zou zijn...
Wat denk je dat 'de bron' anders is dan het algemene Zijn, dat elke mens doordringt, en dus ook mijzelf die daar een druppel in ben... en daar komt inderdaad niets persoonlijks meer bij kijken...

Waarom ik in deze draad reageerde is omdat de tekst van Krishnamurti mij klaar en duidelijk mijn eigen afgelegde weg beschreef en zo vele stukjes van de puzzle, die er toch nog altijd is, op zijn plaats legde... en als afgehandeld mogen worden gezien... zodat ik al mijn energie nu verder kan concentreren op wat er echt toe doet...

En dat wat er echt toe doet verdwijnt verder en verder in het Niets... maar het is zo overweldigend...

Groetjes Laurens, het ga je goed...
Nou ik vind het wel zo netjes om te reageren in een door mij gestart draadje. Ik ben het gestart omdat de wijze waarop Professor Krishna schrijft iets meer ruimte bied dan wat de bedoeling is met het door mij aanbevolen gedegen zelfonderzoek waar kennelijk weinig mensen wat mee ophebben. Een afwijkende methode, c.q. weg om deze, wat hij noemt 'transformatie' te doorlopen blijft in mijn opvatting altijd het gemak waarmee je je kunt verliezen in de verschijnselen. Die verschijnselen zijn vaak zo verlichtend dat vele volgers van de leer, en niet alleen die van van Krishnamurti, daarin blijven hangen. Ik ben dus sceptisch over verhalen dat het allemaal zo overweldigend is want in feite is ook dit een voorbijgaand stadium op de weg naar realisatie.
Oud 29 augustus 2019, 15:43   #25
marie
Drommedaris

Standaard

Citaat:
Nou ik vind het wel zo netjes om te reageren in een door mij gestart draadje. Ik ben het gestart omdat de wijze waarop Professor Krishna schrijft iets meer ruimte bied dan wat de bedoeling is met het door mij aanbevolen gedegen zelfonderzoek waar kennelijk weinig mensen wat mee ophebben. Een afwijkende methode, c.q. weg om deze, wat hij noemt 'transformatie' te doorlopen blijft in mijn opvatting altijd het gemak waarmee je je kunt verliezen in de verschijnselen. Die verschijnselen zijn vaak zo verlichtend dat vele volgers van de leer, en niet alleen die van van Krishnamurti, daarin blijven hangen. Ik ben dus sceptisch over verhalen dat het allemaal zo overweldigend is want in feite is ook dit een voorbijgaand stadium op de weg naar realisatie.
Blijven hangen is stilstand en dat heb ik nooit aanvaard... Mij verliezen in zelfwaan hoort er ook niet bij... Ik heb altijd mijn voeten honkvast op de grond, in de aardse realiteit gehouden... Vroeger stelde ik, ik wil opstijgen naar de hemel maar wel met mijn beide voeten vast op de grond...

En zoals er misschien een indeling is in denken en denken zo zou er ook wel een indeling in voelen en voelen kunnen zijn... In feiten moeten wij beide ontdoen van de persoonsgebonden klemmen die er al te veel, soms heel duidelijk, maar dikwijls ook verborgen in zitten...

Achterom kijkend, kan ik alleen stellen dat er steeds weer en opnieuw een grote constante in mijn afgelegde weg zit en het is die constante die steeds meer en meer blijkt te verfijnen...
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon