Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Begrippen > Wat is zelfkennis

Wat is zelfkennis Wil ik weten wat ik ben, het Zelf kennen, of weten 'wie' ik ben zicht krijgen op wat ik denkt te zijn.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 28 november 2016, 11:52   #51
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Looro Bekijk bericht
...
Doorzien van ego grijpt niet in het vasthouden aan ego maar is verdwijnen in de anonimiteit van het onbepaalde.
Ok, forumlid kweetniet schrijft je metamorfose altijd merkwaardig gevonden te hebben, ik plak er een sterker etiket op: je bent manisch-depressief, ik heb je door. Als je manisch bent verkeer je in een soort psychose waarin je 'lichtflitsen' ziet over 'ander begin' en in je depressieve toestand ben je beperkt tot slechts meelezen.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2016, 13:06   #52
Ben
Voormalig lid

Standaard ...

Citaat:
Hierop doorpakken laat toe de denkbeeldigheid van het geheel los te laten en onmiddellijkheid te verwerken als van beschikbaarheid zonder voorwaarden.

Ego is de voorwaarde om onderdeel van het denkbeeldig geheel te zijn. Maak die terugkoppeling naar en van ego los (= doorzien) en het verwerken is dat wat in onbepaaldheid ander begin is, als van beschikbaarheid zonder voorwaarden is.

Doorzien van ego grijpt niet in het vasthouden aan ego maar is verdwijnen in de anonimiteit van het onbepaalde.
Hoogst onwaarschijnlijk dat Kweetniet in staat is zich-zelf voor een moment subjectief te schikken als' deze wel overwogen duiding.
Eenvoudig omdat bij Kweetniet het belang' voorop staat dat duiding/verwijzing een resultaat en/of ervaring/ervaren moet opleveren in zijn telraam. Begrijpelijk hoor.. alwaar de beste man zijn 'eigen' universum aan het uitbouwen is, en daar heb je nou eenmaal materiaal(Lees verbeelding') voor nodig, en het liefst nog wat personeel (Katerie,Mihaela) om al die bouwsels te ondersteunen en te stutten...

Gedegen zelfonderzoek
is niet uit op visie, inzicht, kennis, intuitie etc.. Dat is allemaal spirituele psychologie (universums van de verbeelding.)(subjectieve hypnose)
Gedegen zelfonderzoek
zoals dat op het forum wordt voorgestaan, tracht een duiden te zijn tot wat intrinsiek Onmiddellijk' is. Ander begin.. als' een beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Een ervaringloze onmiddellijke actualisatie tegenwoordig te zijn... wat geen enkele subjectieve ondersteuning/bevestiging behoeft.

Het is geen vergaren van kennis en je hebt er ook geen kennis voor nodig, noch is het nodig de ski's onder te binden om al slalommende gigantische denk pistes te ontdekken..(Wat een hobby blijkt te zijn van forum lid Kweetniet. Zorg wel dat je een beetje subjectieve conditie ontwikkeld, anders is het een doodvermoeiende bezigheid.)
Ben is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2016, 14:25   #53
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Hoogst onwaarschijnlijk dat Kweetniet in staat is zich-zelf voor een moment subjectief te schikken als' deze wel overwogen duiding.
Eenvoudig omdat bij Kweetniet het belang' voorop staat dat duiding/verwijzing een resultaat en/of ervaring/ervaren moet opleveren in zijn telraam. Begrijpelijk hoor.. alwaar de beste man zijn 'eigen' universum aan het uitbouwen is, en daar heb je nou eenmaal materiaal(Lees verbeelding') voor nodig, en het liefst nog wat personeel (Katerie,Mihaela) om al die bouwsels te ondersteunen en te stutten...

Gedegen zelfonderzoek
is niet uit op visie, inzicht, kennis, intuitie etc.. Dat is allemaal spirituele psychologie (universums van de verbeelding.)(subjectieve hypnose)
Gedegen zelfonderzoek
zoals dat op het forum wordt voorgestaan, tracht een duiden te zijn tot wat intrinsiek Onmiddellijk' is. Ander begin.. als' een beschikbaarheid zonder voorwaarden.
Een ervaringloze onmiddellijke actualisatie tegenwoordig te zijn... wat geen enkele subjectieve ondersteuning/bevestiging behoeft.

Het is geen vergaren van kennis en je hebt er ook geen kennis voor nodig, noch is het nodig de ski's onder te binden om al slalommende gigantische denk pistes te ontdekken..(Wat een hobby blijkt te zijn van forum lid Kweetniet. Zorg wel dat je een beetje subjectieve conditie ontwikkeld, anders is het een doodvermoeiende bezigheid.)
Vroeger, eerder dacht ik dat het het verstand is of was dat alles gecorrumpeerd had en ons belette om direct te leven... Alles moest eerst passeren via de zeef van onze eigen verstandelijke ervaringen om gekend, gekatalogeerd, benoemd... te kunnen worden....

Na de huidige tussenkomsten van vooral Katerie, zie ik in dat het niet enkel een corruptie is van onze verstandelijke vermogens, maar ook en en misschien nog meer een corruptie van onze gevoelsinstellingen... Alles moet als het ware voldoen aan de regels van de wellness-industrie; wij moeten ons heerlijk en bovennatuurlijk goed voelen om het hiernamaals, het rijk der hemelen, de verlichting binnen te treden...

En het is nu wel duidelijk voor mij dat het allemaal sprookjes zijn; ons voorgehouden door een zogenaamde wijze elite in onze maatschappij.

Ik begrijp de beschikbaarheid zonder voorwaarden; ik begrijp het verwijt dat men maakt aan het 'ego' dat alles blijkbaar alleen maar gekleurd en ingekleurd kan zien en inzien...
Maar ik kan niet zeggen dat 'ik' er niet meer ben; als een spin zit ik in mijn web en observeer en laat over mij heen gaan en broed nieuwe draden uit; broeden, niet spinnen, want spinnen is een actieve daad waar te voorschijn komt wat men gespind heeft, terwijl men totaal niet weet wat er uitgebroed gaat worden... en het wel nog altijd 'ik' is die broedt, maar het niet meer 'ik' is die bepaald wat er gebroed wordt...
marie is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2016, 14:55   #54
Looro
Donataris

Looro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Zorg wel dat je een beetje subjectieve conditie ontwikkeld, anders is het een doodvermoeiende bezigheid.)
Blijkbaar neemt het terugkoppelen naar zoiets als zichzelf alle energie weg en reutelt het egootje gezappig de idolen van verlichting achterna. Voor het terugkoppelen heeft ego iets nodig wat er niet is en het daarom denkbeeldig beleefd. De subjectieve hypnose is het maskeren van het niets-zijn door het aannemen, het geloof in het bestaan van iets als van zichzelf.

Subjectieve conditie is het vermogen om zichzelf als denkbeeldig te doorzien en het terugkoppelen los te laten om (zoals je treffend hebt benoemd) in onbepaaldheid "dat" te zijn.
Looro is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2016, 16:24   #55
Ben
Voormalig lid

Standaard ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie Bekijk bericht
terwijl men totaal niet weet wat er uitgebroed gaat worden... en het wel nog altijd 'ik' is die broedt, maar het niet meer 'ik' is die bepaald wat er gebroed wordt...

Neem geen voorschot... broed lekker door.
Oud 28 november 2016, 16:31   #56
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Ok, forumlid kweetniet schrijft je metamorfose altijd merkwaardig gevonden te hebben, ik plak er een sterker etiket op: je bent manisch-depressief, ik heb je door. Als je manisch bent verkeer je in een soort psychose waarin je 'lichtflitsen' ziet over 'ander begin' en in je depressieve toestand ben je beperkt tot slechts meelezen.
h??
Ah, als je forumlid 'kweetniet' schrijft bedoel je de
de dief van Looro' s naam.

Ik dacht dat jij Kweetniet bedoelde eerst, en was verbaasd
Ik zie het nu.
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2016, 16:34   #57
Kweetniet
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Neem geen voorschot... broed lekker door.
Een goed advies. Want bij broeden is al bepaald wat er in het ei zit. Men kan gewoon een koekoeksjong uitbroeden. En dan zichzelf ook nog als de vader of moeder van het koekoeksjong zien.

De enige remedie is: blijf op je eigen ei zitten en verlaat deze niet?.
Kweetniet is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2016, 16:41   #58
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:
Neem geen voorschot... .
Bedoel je zoals 'je weet wie' de naam van Looro gestolen heeft, in de hoop dat men hem anders ziet?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2016, 16:53   #59
Ben
Voormalig lid

Standaard ...

Citaat:
Blijkbaar neemt het terugkoppelen naar zoiets als zichzelf alle energie weg en reutelt het egootje gezappig de idolen van verlichting achterna. Voor het terugkoppelen heeft ego iets nodig wat er niet is en het daarom denkbeeldig beleefd. De subjectieve hypnose is het maskeren van het niets-zijn door het aannemen, het geloof in het bestaan van iets als van zichzelf.

Daarom zie je dan ook bv iemand als Kweetniet grossieren in rare veronderstellingen alwaar het Gedegen zelfonderzoek betreft.
Hij vind dat er in een geheim-taaltje gesproken wordt en dat er sprake is van overtuigingen etc..
Wat hem direct met een regelmaat ontgaat is dat hij zelf de verwachting(en) creeert dat er meer zou moeten staan dan wat er staat,(we houden iets achter, of spreken geheimtaal).. de beste man brengt z'n hoofd op hol, door meer te willen zien dan wat de woorden laten zien.
Elk woord is een definitie op zich, er is geen verband of voorstelling waarmee de woorden een andere definitie krijgen..
Bouwmeester Kweetniet staat met lege handen en dat pruimt hij niet, hij bouwt zo graag aan.. luchtkastelen.
Oud 28 november 2016, 19:32   #60
marie
Bibliothecaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweetniet Bekijk bericht
Een goed advies. Want bij broeden is al bepaald wat er in het ei zit. Men kan gewoon een koekoeksjong uitbroeden. En dan zichzelf ook nog als de vader of moeder van het koekoeksjong zien.

De enige remedie is: blijf op je eigen ei zitten en verlaat deze niet?.
Dus je wil zeggen; blijf vooral vastgepind zitten aan je eigen verzinselen; waaronder de waan dat het uitgebroede ei jouw maaksel is...
marie is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon