Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Persoonlijke perikelen > Eigenbeheer forums van leden

Eigenbeheer forums van leden Hier kun je een eigen fanmail forum openen.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 13 maart 2018, 14:45   #41
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Ik denk dat dit pas mogelijk is wanneer er geen angst meer is voor het 'verlies' van (het geloof in) allerhande ooit gecreëerde beelden waaraan we ons -om wat voor reden ook- 'gehecht' hebben.
Ja, helemaal mee eens.
Of... wanneer het beeld dat er iemand is die zich gehecht heeft aan wat dan ook en agnstig is om dat te verliezen, wordt gezien voor wat het is: gewoon maar een beeld.

Wijziging aangebracht door Dorje op 13 maart 2018 om 16:07.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 19:11   #42
katerie
Voormalig lid

katerie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
@Tine:...
Of... wanneer het beeld dat er iemand is die zich gehecht heeft aan wat dan ook en agnstig is om dat te verliezen, wordt gezien voor wat het is: gewoon maar een beeld.
Heb jij al onderzocht dat je er niet bent?
Dat heet gedegen zelfonderzoek doen en het resultaat is dat je ontdekt dat verbeelding zich met verbeelding bemoeit.
katerie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 19:42   #43
Iona
Jubilaris

Standaard

Ik ben zoiets als een leeg vat waarin gevoelens, gedachten /concepten doorheen gaan, een continue komen en gaan.
Het zet me weleens tegen de muur wetende er is geen uitvlucht, geen uitkomst, verlossing buiten mezelf.
En het is goed ook als het niet goed is. Ik ben het niet.
Wat ik ben valt niets van te maken, niets om aan vast te houden.
Alles valt in het niet.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 13 maart 2018, 20:49   #44
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door katerie Bekijk bericht
Heb jij al onderzocht dat je er niet bent?
Ik kan dat niet, ik kan zichzelf niet opheffen. Ik kan alleen uitsluiten wat het niet is, tot er niets meer over blijft en het onderzochte zichzelf ontdekt als noch ik, noch niet-ik en toch alles.
Oud 13 maart 2018, 23:32   #45
katerie
Voormalig lid

Standaard the ultimate understanding

Citaat:
Ik kan dat niet, ik kan zichzelf niet opheffen.
Zo is dat, het ego kan zichzelf niet opheffen.
Volgens Nowee kan het ego wel zichzelf doorzien, wat ik zeer bedenkelijk vind, maar goed, het ultieme begrijpen is niet onder woorden te brengen en een 'zelf', een 'ik' entiteit is een mythisch monster dat inderdaad zichzelf niet gaat opheffen...

Oud 13 maart 2018, 23:50   #46
katerie
Voormalig lid

Standaard Bevrijd door liefde

Citaat:
@katerie:... Ik denk dat het er om gaat de ooit gemaakte keuzes niet te veroordelen en ego dus niet als de grote schuldige in de 'beklaagdenbank' te zetten...
Zo is dat Tine.
Het is zó belangrijk te beseffen dat ego niet bestreden hoeft te worden; wie het toch probeert, maakt alleen maar méér ego. Het is te vergelijken met een eetverslaving: eten is op zichzelf niet verkeerd, heel gezond en lekker zelfs. Maar als het in een sfeer van zelf-afwijzing terechtkomt, wordt het een eetverslaving. Hoe meer men zichzelf voor zijn eetgedrag veroordeelt, hoe dwangmatiger men gaat eten. Zo is het ook met ego: op zichzelf is ego best leuk, het geeft soms veel plezier, vooral als het uiting geeft aan je natuurlijke kwaliteiten; het levert beknelling op als het verstrikt raakt in zijn eigen agenda en het geeft nog meer vreugde als die agenda weer losgelaten kan worden.
Citaat:
@katerie:... Vaak ziét ego immers (nog) geen 'andere' optie dan degene waarvoor op dat moment gekozen wordt.
Mee eens.
Citaat:
'Ego is eigenlijk dat schattige kind dat je vroeger was plus het wegduwen en onderdrukken ervan door je volwassen bewustzijn.

We hebben nou eenmaal van jongs af aan de misvatting geleerd dat volwassenheid ontstaat door het kind in ons om zeep te helpen. Vandaar dat we zo sterk vasthouden aan de toedekking van dat angstige en zich vastklampende kind, en aanvankelijk volledig versmolten zijn met die aangeleerde identiteit. En zodra we ons daar enigszins bewust van worden, vallen we onmiddellijk in de valkuil van de dissociatie en menen we dat dit ego-systeem bestreden moet worden. Ten onrechte: spirituele beoefening overstijgt beide: zowel de automatische versmelting als de opzettelijke bestrijding van het ego. Maar vooral dat laatste sluipt er regelmatig en ongemerkt weer in.'

Uittreksel van: Jan Geurtz. 'Bevrijd door liefde'. iBooks.
Uit ‘Oefenen in niet oefenen’, pag. 168.
Bevrijd door liefde...
Citaat:
@Katerie: Oh, zo mooi gezegd.
I am in.
We keren terug naar liefde!
Oud 14 maart 2018, 01:45   #47
Tine
Kasuaris

Standaard

Citaat:
Zo is dat Tine.
Het is zó belangrijk te beseffen dat ego niet bestreden hoeft te worden; wie het toch probeert, maakt alleen maar méér ego. Het is te vergelijken met een eetverslaving: eten is op zichzelf niet verkeerd, heel gezond en lekker zelfs. Maar als het in een sfeer van zelf-afwijzing terechtkomt, wordt het een eetverslaving.
Het cruciale woord is inderdaad : zelf-afwijzing. Iets wat (er) is, kan je eigenlijk niet af-wijzen; je kan het hoogstens negeren, verdringen of onderdrukken.

Citaat:
Citaat:
Citaat:
'Ego is eigenlijk dat schattige kind dat je vroeger was plus het wegduwen en onderdrukken ervan door je volwassen bewustzijn.

We hebben nou eenmaal van jongs af aan de misvatting geleerd dat volwassenheid ontstaat door het kind in ons om zeep te helpen. Vandaar dat we zo sterk vasthouden aan de toedekking van dat angstige en zich vastklampende kind, en aanvankelijk volledig versmolten zijn met die aangeleerde identiteit. En zodra we ons daar enigszins bewust van worden, vallen we onmiddellijk in de valkuil van de dissociatie en menen we dat dit ego-systeem bestreden moet worden. Ten onrechte: spirituele beoefening overstijgt beide: zowel de automatische versmelting als de opzettelijke bestrijding van het ego. Maar vooral dat laatste sluipt er regelmatig en ongemerkt weer in.'

Uittreksel van: Jan Geurtz. 'Bevrijd door liefde'. iBooks.
Uit ‘Oefenen in niet oefenen’, pag. 168.
Het 'wegduwen en onderdrukken' gebeurt eigenlijk al in het kind bewustzijn. Wanneer bepaalde neigingen/gedragingen door de buitenwereld (voornamelijk de ouders) worden 'afgewezen' -en dus geen goedkeuring ontvangen- ervaart het kind dit immers als een afwijzing van zijn totale zijn. Omdat een kind zich -wat betreft 'liefde'/zorg- compleet afhankelijk voelt van zijn omgeving, wordt de van buiten komende afwijzing geïnternaliseerd. Met het zélf afwijzen van (delen van) zichzelf, probeert het kind zichzelf 'veilig' te stellen, zodat het van de buitenwereld de liefde/zorg blijft krijgen die het nodig heeft om te overleven. En daardoor ontstaat een soort schaduw-zelf, een verzameling van 'verdrongen' (want ongewenste) delen van de persoonlijkheid. Spijtig genoeg plakken velen het etiket 'ego' op dit schaduw-zelf, terwijl het eigenlijk om een (weliswaar verdrongen) deel van het ego gaat, met name al datgene van/in jezelf dat er-ooit-niet-mocht-zijn...
Tine is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2018, 08:45   #48
Dorje
Kasuaris

Dorje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het 'wegduwen en onderdrukken' gebeurt eigenlijk al in het kind bewustzijn. Wanneer bepaalde neigingen/gedragingen door de buitenwereld (voornamelijk de ouders) worden 'afgewezen' -en dus geen goedkeuring ontvangen- ervaart het kind dit immers als een afwijzing van zijn totale zijn. Omdat een kind zich -wat betreft 'liefde'/zorg- compleet afhankelijk voelt van zijn omgeving, wordt de van buiten komende afwijzing geïnternaliseerd. Met het zélf afwijzen van (delen van) zichzelf, probeert het kind zichzelf 'veilig' te stellen, zodat het van de buitenwereld de liefde/zorg blijft krijgen die het nodig heeft om te overleven. En daardoor ontstaat een soort schaduw-zelf, een verzameling van 'verdrongen' (want ongewenste) delen van de persoonlijkheid. Spijtig genoeg plakken velen het etiket 'ego' op dit schaduw-zelf, terwijl het eigenlijk om een (weliswaar verdrongen) deel van het ego gaat, met name al datgene van/in jezelf dat er-ooit-niet-mocht-zijn...
Omdat we zo goed bezig zijn elkaar te begrijpen en aan te vullen, wil ik dat ook niet nalaten. Klikt allemaal juist, en als prodeo advocaat van het directe inzicht wil ik daar wel nog aan toevoegen dat in het directe inzicht het niet nodig is te begrijpen hoe het in elkaar zit. In het directe inzicht is er geen verleden, noch heden, noch toekomst, enkel werkelijkheid zoals het is en dat behoeft geen verklaring, noch rechtzetting of aanpassing. In het directe inzicht wordt direct gezien dat ook het beschrevene denkbeeldigheid is, m.a.w. niet echt waar, enkel waar voor het zelf dat zich afgezonderd ervaart van de buitenwereld. Vandaar dat het onderzoeken van de waarheid van dit zelf veel directer naar de kern van de niet bestaande zaak kan gaan, dan via de omwegen van het beschrijven, begrijpen en ingrijpen op een proces.

Niet dat er in het directe inzicht geen proces meer is. Zelfs al is ingezien dat er geen zelf is, zal, zolang lichaam aanspraak maakt op het bewustzijn dat noch ik, noch niet-ik en toch alles is, er een zelf-beeld in verschijnen, en mogelijks geloofd worden en dan kan dit zelf-beeld weer aan de haal gaan met zijn beeld of zijn vermeende verworvenheid van niet-zelf (niet-beeld). Dit kan echter steeds weer onderzocht en ontdekt worden als noch ik, noch niet-ik en toch alles, steeds weer, steeds meer, zodat het verschijnen van dat zelf, zolang het nog aanhoudt, stilaan zal worden als schrijven in water. De ondeelbare werkelijkheid blijft zijn verhaal schrijven als van iemand (afgescheiden), maar het laat aan niemand nog sporen na, de iemand en zijn verhaal verdwijnen haast gelijktijdig met het schrijven (verschijnen).

Wat niet wil zeggen dat ik dit heb gerealiseerd, nee, nee, ik maak enkel het directe inzicht bespreekbaar en wil het bespreekbaar houden, ik sta in voor de verdediging ervan, dus beschuldig niet de advocaat, richt uw pijlen op de beschuldigde: het directe inzicht zelf. Onderzoek het zelf op waarheid.
Oud 14 maart 2018, 12:48   #49
Mihaela
Singularis

Standaard

Citaat:

We blijven hier oneindig stoeien!
Ik doe een rondje niet mee stoeien. Ik ga dit aanschouwen:
"Ik wil dat er licht is. Duisternis is niet mijn wil."
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2018, 13:10   #50
katerie
Voormalig lid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
"Ik wil dat er licht is. Duisternis is niet mijn wil."
Ik heb enkel deze titel van les 73 in mijn email gelezen, de rest vind ik weer te moeilijk.
Ik houd het bij de daily qoutes van Diederik Wolsak...
Citaat:
Enough?

"There are two ways to get enough: one is to continue to accumulate more and more. The other is to desire less.”

G.K. Chesterton

There is actually only one way to have enough and that is to know that right now I have everything I need to be happy; right now nothing needs to change. If I am not happy now, I’ll never be happy. Piece of cake...

Love,

Diederik
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon