Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 26 september 2010, 11:23   #1
Rennie
Singularis

Standaard Vernauwing ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aad

Ik vertaal dat 'achteraf' als zijnde; uit de [COLOR=red]vernauwing[/COLOR] zijn en zien wat er werkelijk is.

M.a.w. vanuit de [COLOR=red]vernauwing[/COLOR] was er 'angst voor muizen' en 'acheraf' werd vanuit de werkelijkheid gezien dat 'muizen geen dreiging vormen.

Die angst voor muizen IS/WAS er wel maar heeft niets met de werkelijkheid te maken en dat werd 'achteraf' gezien.

Wat m.i. een [COLOR=red]valkuil/controle [/COLOR]kan zijn is die eigen werkelijkheid (dat 'bang zijn voor muizen') als werkelijkheid te willen blijven zien want als daar aan getwijfeld wordt blijft er geen vastigheid/niets om aan vast te houden over.

Het oordeel wat vanuit de [COLOR=red]vernauwing [/COLOR](eigen) kan ontstaan, dat er weer in die eigen werkelijkheid getrapt werd en dat dat niet had gemoeten, is iets anders.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marijke

Meestal begint bewustwording tenminste dat was bij mij zo, met achteraf waarnemen dat je vanuit ??n of andere [COLOR=red]vernauwing [/COLOR]iets zag, en dat kan in het begin natuurlijk van alles zijn bladiebladiebla. Vervolgens, als ik mij dat tenminste goed herinner, ga je langzamerhand een patroon ontdekken van waaruit die [COLOR=red]vernauwing[/COLOR] voorkomt, met andere woorden de bron van alle [COLOR=red]vernauwingen[/COLOR] die we evt. maar kunnen bedenken. Daarbij in acht genomen dat er geen verschil is in [COLOR=red]vernauwing[/COLOR] an sich al lijkt dat binnen de relativiteit wel zo te zijn.

Wat is dat nou eigenlijk die [COLOR=red]vernauwing[/COLOR] ?
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 26 september 2010, 12:10   #2
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht

Wat is dat nou eigenlijk die [COLOR=red]vernauwing[/COLOR] ?
Dat is de linkerhersenhelft, die een oorzaak en gevolgverhaal maakt, van dat wat de rechterhersenhelft doet. Even vrij vertaald naar Victor Lamme, uit het boek: De vrije wil bestaat niet.

Wijziging aangebracht door Nada op 26 september 2010 om 12:27.
Nada is offline   Met citaat reageren
Oud 26 september 2010, 12:23   #3
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Dat is de linkerhersenhelft, die een oorzaak en gevolgverhaal maakt, van dat wat de rechterhersenhelft doet. Even vrij vertaald naar Victor Lamme, uit he boek: De vrije wil bestaat niet.
Ik heb van Reallyme inmiddels ook als vertaling met 'als je er een etiket op plakt' een soort van stigmatisering van een beoordeling die achteraf heeft plaatsgevonden. Ik vind de vlag 'vernauwing' echter de lading op geen enkele manier dekken.
Vernauwing heeft, voor mij, meer de betekenis van eng en beperkt en ik kan die betekenis niet in een zodanig gebruik van het woord kwijt.

Het is inmiddels echter, in verschillende hoedanigheden, al een zelfstandig leven gaan leiden en dat komt, naar mijn idee de helderheid niet bepaald ten goede. Interpretatie van het woord is al niet gemakkelijk en met een slechte woordkeus kun je eindeloos om de hete brei heen blijven draaien.

Bedankt voor de moeite.
Oud 26 september 2010, 12:30   #4
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb van Reallyme inmiddels ook als vertaling met 'als je er een etiket op plakt' een soort van stigmatisering van een beoordeling die achteraf heeft plaatsgevonden. Ik vind de vlag 'vernauwing' echter de lading op geen enkele manier dekken.
Vernauwing heeft, voor mij, meer de betekenis van eng en beperkt en ik kan die betekenis niet in een zodanig gebruik van het woord kwijt.

Het is inmiddels echter, in verschillende hoedanigheden, al een zelfstandig leven gaan leiden en dat komt, naar mijn idee de helderheid niet bepaald ten goede. Interpretatie van het woord is al niet gemakkelijk en met een slechte woordkeus kun je eindeloos om de hete brei heen blijven draaien.

Bedankt voor de moeite.
Inderdaad, alsof iedere beoordeling achteraf, een vernauwing zou zijn. Alles is een beoordeling achteraf. Maar ik weet niet goed of dat is wat je bedoelt.
Oud 26 september 2010, 12:39   #5
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nada Bekijk bericht
Inderdaad, alsof iedere beoordeling achteraf, een vernauwing zou zijn. Alles is een beoordeling achteraf. Maar ik weet niet goed of dat is wat je bedoelt.
Ja dat bedoel ik (en Rob ook) terwijl Aad hierboven dit achteraf beoordelen onderscheid van iets anders waarbij het is me niet duidelijk is wat hij bedoeld te zeggen.
Oud 26 september 2010, 16:00   #6
Maria
Donataris

Maria's schermafbeelding

Standaard

Ik kan "vernauwing" wel bijna letterlijk zo ervaren. Als er een bepaalde emotie is die ik niet wil, dan wordt mijn "wereld" letterlijk nauwer, beperkter.

Maar niet elk oordeel (achteraf of op het moment zelf) ervaar ik als vernauwend. Ik kan ook gewoon een mening hebben of iets constateren, zonder dat er verder iets gebeurt, en dan that?s it. Dan hangt dat oordeel of die mening meer "in de breedte" en is veel ruimte omheen, dan is er niks aan de hand.
Maria is offline   Met citaat reageren
Oud 26 september 2010, 16:15   #7
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja dat bedoel ik (en Rob ook) terwijl Aad hierboven dit achteraf beoordelen onderscheid van iets anders waarbij het is me niet duidelijk is wat hij bedoeld te zeggen.
Ach so......op die fiets. Nou, ik denk dat ik wel begrijp welk onderscheid hij maakt en waarom. Het gaat Aad om het achteraf beoordelen van de werkelijkheid als zijnde eigen werkelijkheid. Als dat maar gezien wordt, dan is het "goed". Als je echter vasthoudt aan je eigen werkelijkheid als zijnde de werkelijkheid, dan is dat "fout". Althans in de ogen van onze grote kaboutervriend. Of in elke geval wenst hij daarin onderscheid aan te brengen. Maar ik zal je een plezier doen en het hem persoonlijk vragen. Verwacht daar echter niet teveel van, hij zal er zich vermoedelijk wel weer met een lulpraatje vanaf maken. Je kent hem.
Oud 26 september 2010, 21:17   #8
Rennie
Singularis

Standaard

Aha.. nee dat achteraf bedoelde ie waarschijnlijk niet want hij brengt onderscheid aan met de betekenis door Rob gegeven. Maar inderdaad met die toevoeging van 'eigen' differentieert ie, waarmee dan bedoeld de geinterpreteerde versie contra de werkelijkheid. Waarop overigens Reallyme terecht opmerkte dat het maar de vraag is of die werkelijkheid overeenkomstig je bevindingen wel echt waar is.

Maar goed een vernauwing zie ik nog steeds niet. Ik heb bij vlagen (qua geaardheid rond storend geluid) een gedachtengang die zichtbaar alle kenmerken van irrationaliteit in zich heeft, die dus inzichtelijk niet gestoeld is op enige realiteit maar die niettemin in staat is en ook enige tijd blijft om me te kunnen bedrukken. Het benauwende zou er uit kunnen bestaan dat er vanwege het irrationele geen verweer mogelijk is, geen gram is te halen, geen uitlaatklep zeg maar, maar daarom is het nog geen vernauwing. Het doorstroomt toch allemaal prima.
Oud 26 september 2010, 21:49   #9
Nada
Kasuaris

Nada's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aha.. nee dat achteraf bedoelde ie waarschijnlijk niet want hij brengt onderscheid aan met de betekenis door Rob gegeven. Maar inderdaad met die toevoeging van 'eigen' differentieert ie, waarmee dan bedoeld de geinterpreteerde versie contra de werkelijkheid. Waarop overigens Reallyme terecht opmerkte dat het maar de vraag is of die werkelijkheid overeenkomstig je bevindingen wel echt waar is.

Maar goed een vernauwing zie ik nog steeds niet. Ik heb bij vlagen (qua geaardheid rond storend geluid) een gedachtengang die zichtbaar alle kenmerken van irrationaliteit in zich heeft, die dus inzichtelijk niet gestoeld is op enige realiteit maar die niettemin in staat is en ook enige tijd blijft om me te kunnen bedrukken. Het benauwende zou er uit kunnen bestaan dat er vanwege het irrationele geen verweer mogelijk is, geen gram is te halen, geen uitlaatklep zeg maar, maar daarom is het nog geen vernauwing. Het doorstroomt toch allemaal prima.
Wat Aart bedoelt met vernauwing/eigen, heeft altijd betrekking op ge/beladen gedachtes/gevoelens. Zowel in positieve als in negatieve zin. Voor zover ik er iets van begrepen heb, wel te verstaan. In mijn optiek is dat pure ontkenning c.q. onderdrukking. Ofwel hij moet er iets anders mee bedoelen, namelijk dat je je niet meer van de wijs laat brengen door willekeurig welke emotie dan ook. Maar dan lijkt me dat je kwalijk nog van het woord emotie kunt spreken. Maar wat klets ik, ik zal hem nog 's specifiek vragen wat hij nu bedoelt met vernauwing. Ik ben nu onderhand ook wel nieuwsgierig.
Oud 26 september 2010, 21:50   #10
Rennie
Singularis

Standaard

Ik heb trouwens net even gekeken, je hebt het prima verwoord.
Bedankt voor de moeite van het vragen.
Al bemerk ik steeds vaker bij het lezen aldaar dat de belangstelling ineens, als sneeuw voor de zon, zomaar kan zijn verdwenen.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon