Zelfkennisforum  

Ga terug   Zelfkennisforum > Gedegen zelfonderzoek > Kennis omtrent mijzelf

Kennis omtrent mijzelf Bewust worden van mijn eigen aardigheden en de hulp van forumgenoten daarbij.

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 10 december 2011, 18:14   #1
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard Lekker priegelen

Jouw "Lekker priegelen in de marge" is misschien ironisch bedoeld, maar het heeft - vooral door de zinnetjes op de achtergrond - een denigrerende bijsmaak.

Wat wil je er mee zeggen?
Ik zou dat kunnen interpreteren als dat jij wil zeggen: "Als je nog niet in het reine gekomen bent met de dingen in jezelf die je blokkeren hoor je hier niet te komen!"

Dat is hier een forum voor mensen die daarvan bevrijd zijn, zodat wij met de serieuze dingen kunnen bezig zijn, zoals daar zijn: de inzichten van advaita, non-dualisme, eenheidsbewustzijn.

Als het dat is wat je wilt, moet je dat duidelijk aangeven.
Dat beperkt dan tenminste het gevaar dat beschadigde mensen nog erger beschadigd worden.

Ikzelf ben meer ge?nteresseerd in het 'gepriegel' omdat dat juist is waar mensen mee in de knoop liggen.
En knopen helpen losmaken is een daad van liefde.

Als de knopen los zijn is de energie bevrijd en leef je graag, is creativiteit mogelijk en zou het me hooglijk verbazen dat je nog ge?nteresseerd bent in bovengenoemde concepten.
Mara is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2011, 19:23   #2
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mara Bekijk bericht
Jouw "Lekker priegelen in de marge" is misschien ironisch bedoeld, maar het heeft - vooral door de zinnetjes op de achtergrond - een denigrerende bijsmaak.

Wat wil je er mee zeggen?
Ik zou dat kunnen interpreteren als dat jij wil zeggen: "Als je nog niet in het reine gekomen bent met de dingen in jezelf die je blokkeren hoor je hier niet te komen!"

Dat is hier een forum voor mensen die daarvan bevrijd zijn, zodat wij met de serieuze dingen kunnen bezig zijn, zoals daar zijn: de inzichten van advaita, non-dualisme, eenheidsbewustzijn.

Als het dat is wat je wilt, moet je dat duidelijk aangeven.
Dat beperkt dan tenminste het gevaar dat beschadigde mensen nog erger beschadigd worden.

Ikzelf ben meer ge?nteresseerd in het 'gepriegel' omdat dat juist is waar mensen mee in de knoop liggen.
En knopen helpen losmaken is een daad van liefde.

Als de knopen los zijn is de energie bevrijd en leef je graag, is creativiteit mogelijk en zou het me hooglijk verbazen dat je nog ge?nteresseerd bent in bovengenoemde concepten.
Je kunt, maar dat is naar mijn idee, de tot je ter beschikking staande energie nuttiger gebruiken. Het is vele malen meer effici?nt te bezien of willekeurig welke aannames wel kloppen in plaats van je vast te pinnen op het onrecht dat je is aangedaan. Het is gebeurd, de mensen die het gedaan hebben zijn inmiddels dood dan wel verkeren nog steeds in datzelfde miserabele egocentrische leven alleen zet jij de jarenlange in stand gehouden traditie nog even op eigen houtje voort.

Ergens zal er een keer verlossing moeten komen van het steeds maar opnieuw in gang houden en doorgeven van het lijden. Eens zal er iemand opstaan die wijs is en genoeg heeft van de lotsbestemming en besluiten om de generaties lang ondervonden lijdens-kring-loop te doorbreken.

Je bent je ervaringen niet, ze komen en gaan en alleen het verhaal blijft en laat littekens na. En dan is het je grootste wens dat er mensen zijn die jouw verhaal aanhoren, begrip tonen voor iets uit een ver verleden. Natuurlijk mag je je rouwproces hebben maar geen leven lang.

Het verhaal boordevol trauma heeft mij verlaten. Niet ten gevolge van het jarenlang zoeken naar begrip dan wel naar schuldigen maar door het inzicht dat het leven nou eenmaal kunstjes uithaalt en ik toevallig op de juiste plaats en het moment daar was om ze te ondervinden. Wat er aan mij is gebeurt heeft helemaal niets met mij te maken gehad.

Dat heeft aangezet tot verder onderzoek waaruit kwam vast te staan dat ik helemaal niets met de ondervinder had uit te staan. Er voltrok zich van alles aan iets waarmee ik me identificeerde, maar dat niet meer bleek dan een rugzak vol idee?n, aannames, verhalen en illusie.

Ik heb compassie met de lijdenden maar wel tot op zeker hoogte.

Wanneer ze zich maar blijven wentelen in hun miserabele leven, in hun ongelukkige levensomstandigheden heb ik het op een zeker moment daar wel mee gehad. Miserabele omstandigheden zijn een geschenk, een aanleiding om op onderzoek te gaan wat er werkelijke aan de hand is achter de aangenomen waarheid van jouw gedachten. Grijp je kans.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2011, 20:55   #3
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Je kunt je energie wel nuttiger gebruiken zeg je... maar die energie is wel geblokkeerd! Dat is nu juist het punt... De energie die nodig is om niet in contact te komen met je innerlijke pijn is enorm.
Dat wordt duidelijk als de blokkade oplost.
Je wentelen in je ellende is ook een ontsnappingspoging.

Als je dat allemaal niet doet en de verborgen pijn ondergaat, kun je er mee in het reine komen. Wat een uiterst delicaat proces is - mensen plegen hier zelfmoord om! Om het niet de moeten voelen. Maar als het lukt, heb je alle energie van de wereld en kun je inderdaad 'zijn wat je bent'. Leven op volle capaciteit.
Het is opvallend dat jij "weten wat je bent" als term gebruikt!
Weten is het intellect!
Oud 10 december 2011, 21:17   #4
Von
Actuaris

Von's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je dat allemaal niet doet en de verborgen pijn ondergaat, kun je er mee in het reine komen. Wat een uiterst delicaat proces is - mensen plegen hier zelfmoord om! Om het niet de moeten voelen. Maar als het lukt, heb je alle energie van de wereld en kun je inderdaad 'zijn wat je bent'. Leven op volle capaciteit.
Weten is het intellect!
Er is ook een innerlijk weten. M.i. een innerlijk weten van de liefde.
Dat weten van de liefde is een goddelijk weten, want het is verbonden met de goddelijke bron van het bestaan waaruit alle mensen voortkomen.
In elk mens schuilt een goddelijke vonk, maar de meeste mensen zijn daar onwetend van. Je kunt je weer met die innerlijke vonk verbinden.
Wie die verbinding heeft hersteld, beschikt tengevolge daarvan over, een persoonlijk weten van de liefde, bron of God.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2011, 21:27   #5
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

En dan maar hopen dat dat bij jou het geval is!
Oud 10 december 2011, 21:42   #6
Von
Actuaris

Von's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan maar hopen dat dat bij jou het geval is!
hopen doe je op het toilet.
Von is offline   Met citaat reageren
Oud 10 december 2011, 22:09   #7
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Je kunt je energie wel nuttiger gebruiken zeg je... maar die energie is wel geblokkeerd! Dat is nu juist het punt... De energie die nodig is om niet in contact te komen met je innerlijke pijn is enorm.
Dat wordt duidelijk als de blokkade oplost.
Je wentelen in je ellende is ook een ontsnappingspoging.

Weten is het intellect!
De energie om niet... in contact te komen met je innerlijke pijn is weerstand tegen juist die overweldigende, gemeend niet te kunnen dragen, pijn. Die kun je, wanneer het niet anders kan, ook gedoceerd toelaten en al is dat geen lolletje daar moet je kennelijk doorheen.

Lange tijd werd ik weer teruggeworpen in een wat ik noemde poel van pijn en verdriet en daarvan leerde ik gaandeweg dat die poel niet van mij was, het is de pijn van de wereld. Ik voelde me op een zeker moment zelfs vereerd mijn steentje bij te kunnen dragen aan de lediging van het leed in de wereld.

Iemand moest het uiteindelijk dragen en zo moet Jezus het ook hebben gevoeld.

Mijn zelfmoordplan dateert uit de tijd dat ik meende me, als uitgangspunt voor de rest van m'n leven, miserabel te zullen voelen over een wereld die allesbehalve door mij was vorm gegeven en dan ook absoluut de mijne niet was.

Mijn wereld zou er, nog steeds overigens, anders uit zien, maar ik begrijp nu dat het daarheen gaat waarheen de meeste krachten, die zich bundelen, trekken.

Een vorm gegeven wereld begint bij je trekbewegingen er aan en daarom is het van belang bewust te worden van de invloeden die je de wereld door je actie aandoet.

Het gaat helemaal niet om een persoonlijk welbevinden.
Oud 10 december 2011, 22:14   #8
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Von Bekijk bericht
hopen doe je op het toilet.
Hahahahahaha!
Wat een curieus antwoord!
Ontwijken wij de vraag?
Oud 10 december 2011, 22:20   #9
Mara
Voormalig lid

Mara's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir
Het gaat helemaal niet om een persoonlijk welbevinden.
Euh... nu weet ik echt niet wat zeggen...

Krishnamurti: "Jij bent de wereld."

De Boddhisattva: "Ik kan niet gelukkig zijn zolang er nog ??n voelend wezen op deze wereld ongelukkig is."
Oud 10 december 2011, 22:23   #10
Rennie
Singularis

Standaard

Citaat:
Euh... nu weet ik echt niet wat zeggen...

Krishnamurti: "Jij bent de wereld."

De Boddhisattva: "Ik kan niet gelukkig zijn zolang er nog ??n voelend wezen op deze wereld ongelukkig is."
Het is nou eenmaal zo dat dat je gedachte is bij een 'ik' beleving.
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon