Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > Sri Nisargadatta
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Sri Nisargadatta Het 'Wie ben ik' stond centraal, niet het tijdelijk 'ik' maar onze wezenlijke kern, het 'Ik' dat alles omvat.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 17 September 2021, 19:00   #1
Darsho
Jubilaris
 
Darsho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 February 2021
Berichten: 301
Standaard Wat is het belang van Dorje?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Waar je 'toen' stond is een gedachte nu. Er is alleen maar nu, Darsho.
Er is alleen maar nu is ook een gedachte, Dorje
Er is geen nu, er is geen gisteren, er is geen morgen, maar het is wel enkele dagen geleden dat ik op je reageerde, nu reageer ik weer, en morgen misschien ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Je zit blijkbaar je neus diep in de 2016 archieven te steken 'op dit moment'.
daar dienen archieven voor en 'dat moment' is alweer voorbij.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
En wat je daar allemaal uit oprakelt is wat je 'nu' oprakelt, dat is er zich hier aan het voordoen.
Nu doet zich niets voor.
Wanneer is het
u? Als je probeert te zeggen Nu doe ik mijn jas aan is het
u waar je het over hebt eigenlijk alweer voorbij zodra je de zin hebt uitgesproken. Ook voor het verleden en de toekomst geldt dat het niet altijd duidelijk is wat dat precies is. Als je bijvoorbeeld nu denkt aan iets in het verleden, is dat moment dan in het verleden of eigenlijk in het nu?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Je kan onderzoeken waarom je dat nu doet,
Ik heb niets gedaan, er zijn geen doeners. Het was een Goddelijk gebeuren, zoals alles is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
en vooral welk belang je er bij hebt om een heel stuk context weg te halen.
Er is geen sprake van belang. Geïnteresseerden lezers hoeven maar op het driehoekje te klikken om alles in context te zien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
De context is dat de "in de zin dat 'hier' naar verwezen wordt" de manier is waarop Looro er naar verwijst, iemand die zich een paar jaar later zelfs tegen het gedegen zelfonderzoek heeft afgezet.
Ja, die Looro / Nowee zeg. Jarenlang heeft hij hier op het form aanwijzingen gegeven tot het doen van gzoz, met pluim van Ben / Guido. Zie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben Bekijk bericht
Looro; Zeer kundig, helder en precies forumlid. Een Gedegen zelfonderzoeker pur sang. De aanwijzingen van zijn hand geven 100% de essentie weer van waar het op dit forum over zou kunnen gaan, zonder dat men hoeft te verzanden in ellelange onzin betogen.
blijkt hij zelf geen gedegen zelfonderzoek gedaan te hebben. Zie o.a.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
Ik heb bij Looro nooit de indruk gehad dat hij gedegen zelfonderzoek deed. Hij improviseerde er op een in zijn perceptie passende wijze op. De teleurstelling kwam laat omdat ineens, wel en eerder nooit, iemand hem had tegengesproken. Velen hier wensen alleen verder te borduren op bestaande opvattingen en dat gaat het niet worden.
Dat is juist, alle bestaande opvattingen moeten onderzocht worden op Waarheid!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Wat ga je er hier en nu mee doen Darsho?
Wat zou jij willen dat ik deed?
Ga nou niet schrijven dat ik gzoz moet doen want daar heb je zelf nog geen aanvang mee genomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorje Bekijk bericht
Nou Darsho, alleen denken kan iets uit de archieven ophalen en er mee aan de haal gaan. Het kan 'nu' gewoon gezien zijn, en dan lost dit dwingende zich vanzelf. Niet door bovenstaande gedachte er nog eens aan toe te voegen.
Maar je spuit hier zelf gedachten aan de lopende band Dorje. Een post van jou bevat doorgaans zoveel tekst dat er een A4 blad mee gevuld kan worden.
Heb je dat
u al gewoon gezien?
Duidelijk niet want er is iets dwingends in jou dat maar steeds opnieuw blijft teksten produceren, ook al heb je al minstens een dozijn keer geschreven het er bij te zullen laten, maar wat nooit gebeurt tot hiertoe.

Je kan onderzoeken waarom je dat
u doet, waarom je blijft aan de lopende band gedachten produceren, en vooral welk belang je daar bij hebt.
WiNk
__________________
Crazy Wisdom.
Darsho is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Nisargadatta quotes Rob Sri Nisargadatta 3 26 October 2013 17:22
Leerling van Nisargadatta Nathan Bob Adamson 0 10 June 2011 18:22
Sri Nisargadatta en Ik ben Rozenhart Sri Nisargadatta 7 9 August 2010 14:07
Sri Nisargadatta Nathan Sri Nisargadatta 13 12 June 2010 22:49


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 20:54.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.