Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Leermeesters > U.G. Krishnamurti
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

U.G. Krishnamurti Hij is een groot vrijdenker binnen de verlichtingstraditie een enorme rebel en tegen ieder gevestigde opvatting.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 22 April 2010, 13:23   #1
Hein
Banned user
 
Hein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 March 2010
Berichten: 2
Standaard U.G. Krishnamurti.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door U.G.
Mensen noemen me een verlicht man, ik walg van dat woord verlicht, ze kunnen geen woorden vinden om te beschrijven hoe ik functioneer. Tegelijkertijd blijft ik er op wijzen dat er helemaal niet zoiets als verlichting bestaat. Ik kan dat zeggen omdat ik er mijn hele leven naar gezocht heb want ik wilde niks liever dan een verlichte man worden en ik ontdekte dat er helemaal niet zoiets als verlichting bestaat. Dus komt ook de vraag niet in mij op of iemand verlicht is. Ik geef geen donder om een zesde eeuwse Boedhha laat staan om andere zelfverklaarden die zich in ons midden bevinden. Het zijn een stelletje uitbuiters die gebruik maken van de lichtgelovigheid van de mensen. Er is geen macht buiten de mens. De mens heeft uit angst een God geschapen, dus het probleem is angst en niet God.

Ik ontdekte voor en door mezelf dat er geen zelf is te realiseren, dat is de realisatie waar ik over spreek. Het komt als een uitputtingsslag. Het treft je als een blikseminslag. Je hebt alles op alles gezet om zelfrealisatie te bereiken en ten slotte kom je er plotseling achter dat er geen zelf te ontdekken valt, geen zelf te realiseren, en zeg je tegen jezelf "Wat om de donder heb ik mijn hele leven gedaan?". Dat is wat je overdonderd.

Er is van alles met me gebeurd, ik draaide door zogezegd. De fysieke pijn was ondraaglijk, daarom zeg ik ook steeds dat dit niet iets is wat je wilt. Ik zou willen dat ik je er een klein beetje inzage in kon geven, je er iets van laten voelen, dan zou je dit helemaal niet willen. Wat je najaagt bestaat niet, het is een mythe. Je zou er niets mee te maken willen hebben.

Het kan niet door een inspanning van je bereikt worden, het gebeurt gewoon en waarom het de een overkomt en de ander niet kan ik niet zeggen. Alles waar je op uit bent, de zoektoch naar waarheid, werkelijkheid, brengt je verder weg van je natuurlijke staat waarin je altijd al verkeert. Het is niet iets dat je kunt verwerven, verkrijgen of vervolmaken als een resultaat van je inspanningen. Het zoeken haalt je weg van jezelf, het is de tegenovergestelde richting.

Alles wat je er voor doet maakt dat wat er al is en zich wil uitdrukken onmogelijk.

Omdat je er al in bent noem ik het je natuurlijke staat, je bent altijd in die staat, het zoeken haalt je daar uit.
U.G. Krishnamurti (1918-2007), niet te verwarren met de meer bekende Jiddu Krishnamurti, wordt ook wel een anti-goeroe of spirituele terrorist genoemd omdat hij alle spirituele tradities, goeroes, religies en filosofieën ontrafelde als zijnde de grootste onzin.

Hij belaagde voortdurend het overtuigingsfundament van ieder mens. Niet alleen religie en spiritualiteit moesten het ontgelden maar feitelijk alles dat riekt naar een overtuiging of opvatting. Wetenschap, politiek en zeker ook de spiritueel gevestigde orde zelf moesten het bij voortduring ontgelden.

U.G., zoals vrienden hem liefkozend noemden was een zuiverend klankbord die in de dialoog de essentie raakte en de opgeworpen vraag in een desolate hulploze staat achterliet.

Wijziging aangebracht door Hein op 22 April 2010 om 13:26.
Hein is offline   Met citaat reageren
Oud 28 April 2010, 16:03   #2
Nathan
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 April 2010
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hein Bekijk bericht
Mensen noemen me een verlicht man, ik walg van dat woord verlicht, ze kunnen geen woorden vinden om te beschrijven hoe ik functioneer. Tegelijkertijd blijft ik er op wijzen dat er helemaal niet zoiets als verlichting bestaat. Ik kan dat zeggen omdat ik er mijn hele leven naar gezocht heb want ik wilde niks liever dan een verlichte man worden en ik ontdekte dat er helemaal niet zoiets als verlichting bestaat. Dus komt ook de vraag niet in mij op of iemand verlicht is. Ik geef geen donder om een zesde eeuwse Boedhha laat staan om andere zelfverklaarden die zich in ons midden bevinden. Het zijn een stelletje uitbuiters die gebruik maken van de lichtgelovigheid van de mensen. Er is geen macht buiten de mens. De mens heeft uit angst een God geschapen, dus het probleem is angst en niet God.

Ik ontdekte voor en door mezelf dat er geen zelf is te realiseren, dat is de realisatie waar ik over spreek. Het komt als een uitputtingsslag. Het treft je als een blikseminslag. Je hebt alles op alles gezet om zelfrealisatie te bereiken en ten slotte kom je er plotseling achter dat er geen zelf te ontdekken valt, geen zelf te realiseren, en zeg je tegen jezelf "Wat om de donder heb ik mijn hele leven gedaan?". Dat is wat je overdonderd.

Er is van alles met me gebeurd, ik draaide door zogezegd. De fysieke pijn was ondraaglijk, daarom zeg ik ook steeds dat dit niet iets is wat je wilt. Ik zou willen dat ik je er een klein beetje inzage in kon geven, je er iets van laten voelen, dan zou je dit helemaal niet willen. Wat je najaagt bestaat niet, het is een mythe. Je zou er niets mee te maken willen hebben.

Het kan niet door een inspanning van je bereikt worden, het gebeurt gewoon en waarom het de een overkomt en de ander niet kan ik niet zeggen. Alles waar je op uit bent, de zoektoch naar waarheid, werkelijkheid, brengt je verder weg van je natuurlijke staat waarin je altijd al verkeert. Het is niet iets dat je kunt verwerven, verkrijgen of vervolmaken als een resultaat van je inspanningen. Het zoeken haalt je weg van jezelf, het is de tegenovergestelde richting.

Alles wat je er voor doet maakt dat wat er al is en zich wil uitdrukken onmogelijk.

Omdat je er al in bent noem ik het je natuurlijke staat, je bent altijd in die staat, het zoeken haalt je daar uit.
Ik heb onlangs toen ik nog elders op het forum schreef, diverse filmpjes zitten te bekijken. Nooit echt gedaan, altijd erg opprvlakkig maar nu eens met meer aandacht.

Wat ik er zelf van begrepen heb, van deze video's:
Hij zei ergens in een filmpje dat ie niet zag. Dat ie niets ziet.
Mogelijk heeft dat te maken met, omdat de waarnemer het waargenome is.
Ook zei hij, dat gedachtes belangrijk vinden onzin is. Dat het allemaal draait om het lichaam, hier en nu. Eten en seks.

Ik hoop dat ie in vrede is gestorven, want in zijn laatste (zover ik weet) video's zag ie er niet bepaald ontspannen uit.
Nathan is offline   Met citaat reageren
Oud 26 May 2010, 13:56   #3
Hein
Banned user
 
Hein's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 March 2010
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nathan Bekijk bericht
Ik heb onlangs toen ik nog elders op het forum schreef, diverse filmpjes zitten te bekijken. Nooit echt gedaan, altijd erg opprvlakkig maar nu eens met meer aandacht.

Wat ik er zelf van begrepen heb, van deze video's:
Hij zei ergens in een filmpje dat ie niet zag. Dat ie niets ziet.
Mogelijk heeft dat te maken met, omdat de waarnemer het waargenome is.
Ook zei hij, dat gedachtes belangrijk vinden onzin is. Dat het allemaal draait om het lichaam, hier en nu. Eten en seks.

Ik hoop dat ie in vrede is gestorven, want in zijn laatste (zover ik weet) video's zag ie er niet bepaald ontspannen uit.
Hij was vanuit zijn aard, in zekere zin, ook een gefrustreerde en frustrerende man, hetgeen dan ook maakte dat hij zich manifesteerde oals hij deed. Hetgeen dan weer velen aansprak en de reden om in die hoedanigheid bij sommigen geliefd te zijn.

Dat niets zien is omdat het ontbreekt aan een betekenis van wat hij ziet.
Hein is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 16:39   #4
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard

UG Krishnamurti, The Natural State, Old TV Documentary.
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 17:10   #5
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Hein, dank voor het plaatsen van de tekst.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 17:18   #6
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lia Bekijk bericht
Hein, dank voor het plaatsen van de tekst.
Ja
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 18:00   #7
Lily
Asprirant lid
 
Lily's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 January 2013
Berichten: 0
Standaard

De boel sluiten, ophoepelen.. erlësung.

Weg ermee...

En dat iedereen nog lang en gelukkig mag leven zoals je dat zelf wilt. ZO.
Lily is offline   Met citaat reageren
Oud 9 June 2013, 18:46   #8
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Hey Lilylief
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 3 July 2014, 16:15   #9
Puppetji
Voormalig lid
 
Puppetji's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 June 2014
Berichten: 238
Standaard

Geweldige gast die U.G.
Youtube >You Are Just Like a Parrot.
Puppetji is offline   Met citaat reageren
Oud 12 January 2021, 23:23   #10
Sam
Actuaris
 
Sam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 August 2020
Berichten: 577
Standaard

UG was wel een lichtend voorbeeld voor hen die het lijf lief hebben, na al z'n opgedane kennis, vele verliezen en omzwervingen, liet hij alles los en nam enkel tot zich wat z'n lijf nodig had. Hij geloofde dan ook dat alles doodging, behalve het lichaam....
Sam is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Jiddu Krishnamurti over zelfkennis Nathan Jiddu Krishnamurti 9 10 October 2023 08:12


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:27.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.