Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Stromingen > Boeddhisme
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Boeddhisme Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 14 October 2024, 15:12   #21
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard

De schriftgeleerden eutelen ondertussen onverstoorbaar voort..




Wat mahayanisten wel of niet geloven...
Of het sravakayana nou wel of niet leidt tot arahantschap en het bodhisattvayana nou wel of niet tot het boeddhaschap.
Of je Gampopa, de timmerman wel of niet hebt zien hameren op het combineren van de twee vleugels van methode (bodhicitta in actie, de paramita's ontwikkelen in de praktijk brengen) en wijsheid.
Of je nou wel of niet geloofd dat dit niet anders is dan in de Pali Canon.
Of de Pali Canon nou wel of niet van de theravadisten is.
Of Mahayana nou wel of niet in conflict is met Theravada.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jezus

God, mijn god, waarom hebt u mij verlaten.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud Gisteren, 11:46   #22
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Ik geloof toch ook dat het gewoon niet vol te houden is dat als mensen aankomen aan de top van de berg en dezelfde lucht van bevrijding opsnuiven, ze zulke verschillende mens- en wereldbeelden kunnen presenteren. Ik geloof er niks van dat dit kan.
Toch jammer dat er hier niet wordt gelezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
De top staat hier kennelijk voor gerealiseerd en de vraag is delen we gerealiseerd zijnde dezelfde ideeën. Dat is in het kader van gedegen zelfonderzoek natuurlijk een belachelijke vraag, wetende dat ideeën veranderlijk zijn en dientengevolge niet waar. Evenzo gaat dat met ervaringen want het blijven, gerealiseerd of niet, toch subjectieve belevingen. De discrepantie zit dan ook alleen maar in het veranderlijke waarvan het kenmerk is dat we ze geloven. Weten wat je bent betekent niet dat je dan ook geen onware ideeën meer kunt hebben, het enige verschil zal zijn dat je ze niet meer uitkraamt met een stelligheid als zou het waarheid bevatten, anders dan de subjectief beleefde.

Het is wel zo dat de belangstelling voor al dat veranderlijke verdwijnt maar je kunt een door jou als schitterend beleefde zonsondergang nog steeds wel delen. Echter wanneer het op Waarheid aankomt herken je die onmiddellijk en zal er geen wederwoord op verschijnen.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Oud Gisteren, 11:54   #23
Laurens
Vicaris
 
Laurens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 August 2023
Berichten: 113
Standaard

Citaat:
Ik lees de sutta's zo dat Boeddha het idee, de zienswijze,de visie en het geloof afwijst in het bestaan van een God als de Schepper, Beschikker, Vader van alle wezens, een Almachtige, Alwetende.
Trouwens ook de verering van een God als de Schepper, Vader wordt een lage bezigheid genoemd. Monniken mogen er zich niet mee bezighouden.

De kern van godsdienst is toch dat je in zon soort wezen gelooft? Dat er een Schepper is, die jou wilde, die je heeft geschapen, die almachtig is, etc? Jij getuigt toch ook van dit geloof?
God heeft je gewild zoals je bent. Dat soort ideeen heb jij. Dat zegt toch dat jij geloof in God als je Schepper?

Was het geloof van Jezus dan zo anders dan dat hij ook geloofde in God als schepper, als vader, almachtig, beschikker, etc?
Net als zoveel mensen doen over de hele wereld?
Hier staat een idee, zienswijze of visie (waarvan het kenmerk veranderlijkheid is) van Boeddha ter discussie. Wat is daar nou zo belangrijk aan? Zeer waarschijnlijk dat Boeddha daar in een latere fase van z'n leven weer anders over dacht. Misschien daarvoor al kwam te overlijden zodat hij zijn idee niet meer heeft kunnen rectificeren. Nu zitten die boeddhisten 2.500 jaar later over een idee van Boeddha, zijnde een vroegtijdige nalatenschap, nog te twisten.

Mensen hebben de neiging te personifiëren vanuit hun eigen beperkte perceptie en visie als zijnde een mens. Dat Boeddha niet toestaat God als de schepper te vereren, kan gelegen zijn in deze personificatie, want God is geen persoon maar iets abstracts (existing in thought or as an idea but not having a physical or concrete existence) zoals Bewustzijn of Liefde.

Behalve in het geloof als een 'ik' te bestaan is er verder niets de moeite waard verder te onderzoeken. 'Geloof' is de tegenhanger van 'weten', dus determineer je geloof en kom uit bij 'weten'.

Wanneer wordt er nou eens ingezien dat het allemaal maar veranderlijke ideeën en gedachten zijn. Ik geloof in het martelaarschap van een koe, so what? Ik geef de monniken de raad zich niet met dat idee bezig te houden want je bezig houden met een idee van mij is volstrekt zinloos.
Laurens is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 23:01.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.