Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Gepriegel in de marge > Vraag en Aanbod

Vraag en Aanbod Vragen die je hebt met betrekking tot dit onderwerp.

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 6 June 2013, 08:09   #1
Aart
Jubilaris
 
Geregistreerd: 6 August 2011
Berichten: 282
Standaard Kan ego zichzelf herkennen?

Hoe herken je bij jezelf ego?
Aart is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 08:29   #2
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Hoe herken je bij jezelf ego?
Wat betreft ego herkennen kun je beter bij een ander beginnen. Ego herkend zich in zijn eigen aard niet, alleen een exceptioneel egotrekje dat je zelf niet beheerst kun je waarnemen en wel bij een ander. Als je tegen die ander zegt 'ik herken DAT egotrekje bij je' zal die ander dat zelf niet herkennen. Dus het vraagt om bereidwilligheid om mee te kijken en het is daarbij een bekend egotrekje dat ego dat niet wil.

Ego zal denken 'kijk eerst maar naar de balk in je eigen ogen voor je naar de splinter in de mijne kijkt' en je eerder terugwijzen op jouw 'tekortkomingen' dan te kijken naar de eigen. Dus hoe minder ego dingetjes je je eigen hebt gemaakt hoe meer behulpzaam je kunt zijn anderen te helpen doorzien dat ze zich bedienen van ego dingetjes.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 09:37   #3
Lia
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 4 May 2013
Berichten: 0
Standaard

We zien wat we zelf zijn. We worden ons van datgene in andere vormen bewust, wat in onszelf ontwikkeld is.
Bijvoorbeeld:
Zien wij ego in de ander, dan zit dit in onszelf.

Vervolgens kunnen we dit projectiemechanisme ook om te draaien.

We blijven in gebreke bepaalde aspecten in andere mensen te zien, doordat deze in onszelf onontwikkeld zijn of latent aanwezig.

M.i. is de mens zoveel meer dan ego, en is het eenzijdige fixatie om je uitsluitend op ego te richten.
Lia is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 09:38   #4
Cynthia
Asprirant lid
 
Cynthia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Bedankt Renoir! Daar kan ik wat mee!
Cynthia is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 09:43   #5
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Wat betreft ego herkennen kun je beter bij een ander beginnen. Ego herkend zich in zijn eigen aard niet, alleen een exceptioneel egotrekje dat je zelf niet beheerst kun je waarnemen en wel bij een ander. Als je tegen die ander zegt 'ik herken DAT egotrekje bij je' zal die ander dat zelf niet herkennen. Dus het vraagt om bereidwilligheid om mee te kijken en het is daarbij een bekend egotrekje dat ego dat niet wil.

Ego zal denken 'kijk eerst maar naar de balk in je eigen ogen voor je naar de splinter in de mijne kijkt' en je eerder terugwijzen op jouw 'tekortkomingen' dan te kijken naar de eigen. Dus hoe minder ego dingetjes je je eigen hebt gemaakt hoe meer behulpzaam je kunt zijn anderen te helpen doorzien dat ze zich bedienen van ego dingetjes.
Renoir, even over dat onderstreepte deel: Hoe doe je dat dan, als ego per definitie niet bereid is om mee te kijken? Hoe krijg je dat dan tóch voor elkaar? Bij een ander nog wel! Bij mijzelf lukt het me ten dele, maar ik betrap mij bij mijzelf nog zeer regelmatig op ego-blijheden of -frustraties! Dat ik ze zi?, vind ik al een vooruitgang, maar dat is het dan ook, voorlopig. Ik blijf kijken?
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 11:17   #6
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Renoir, even over dat onderstreepte deel: Hoe doe je dat dan, als ego per definitie niet bereid is om mee te kijken? Hoe krijg je dat dan tóch voor elkaar? Bij een ander nog wel! Bij mijzelf lukt het me ten dele, maar ik betrap mij bij mijzelf nog zeer regelmatig op ego-blijheden of -frustraties! Dat ik ze zi?, vind ik al een vooruitgang, maar dat is het dan ook, voorlopig. Ik blijf kijken?
De moeilijkheid die je daarbij ondervindt is dat ego ego ziet. Het is niet alleen zo dat je bewondering kunt opbrengen, maar dat je meestal zelfs gefascineerd bent voor de vindingrijkheid van ego in de competitie om de sterkste te zijn.
Dat zijn zulke ingeslepen patronen dat je daar volslagen blind voor geworden kunt zijn. Dus je kunt je afvragen waar je bevattelijk voor bent en waarom.

Wil je succes oogsten, heersen, gecomplimenteerd worden de vraag stellen wat dat moet dienen ? Er moet iets binnen in jou zijn waarvoor je het doet, wat bij gebreke daarvan dwingender begint te worden om recht te worden gedaan. Er zijn van die opvattingen zoals 'ik ben de moeite waard om geliefd te zijn' die bezit van je hebben genomen en waarmee je anderen, vaak zonder er erg in te hebben, afdwingt van jou te houden. Dan wel bij gebreke waarvan je gefrustreerd raakt en je tekort gedaan voelt. Het gaat dan om dat iets dat zo veeleisend is, niet om minder veeleisend te worden maar het zien wat daaraan trekt.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 11:30   #7
Pionne
Asprirant lid
 
Pionne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 May 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoir Bekijk bericht
Het gaat dan om dat iets dat zo veeleisend is, niet om minder veeleisend te worden maar het zien wat daaraan trekt.
Even met name reagerend op bovenstaande zin van jou, want ik denk dat ik me daar goed in kan vinden (als ik jouw woorden juist interpreteer): dit is inderdaad wat ik probeer te doen. Eerst kijken, niet direct (willen) veranderen als dat (nog) niet lukt.

Moeilijk eraan vind ik dat ik dan soms (of vaak?!) vind dat --nu ik het gezien heb-- het afgelopen moet zijn met die 'kinderachtigheid'. Omdat dát nou juist vaak niet (direct) lukt, laat ik dat nu even zonder problemen zo. En houd ik het bij kijken, nauwgezet observeren.

Als je heel kwaad wordt, helpt het tenslotte ook niet om tegen jezelf te zeggen: ik m?g helemaal niet kwaad zijn. Of, als je eigenlijk vind dat je een ander moet vergeven, maar je bent er nog niet aan toe, dan kun je naar mijn idee beter het boze gevoel nog even laten bestaan en het onderzoeken, zolang je daarvoor nodig hebt, dan dat je het onderdrukt en jezelf wijsmaakt dat je vergevingsgezind bent.

Zomaar wat van mijn eigen zienswijzen?
Pionne is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 11:58   #8
Rennie
Missionaris
 
Rennie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 April 2010
Berichten: 275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pionne Bekijk bericht
Even met name reagerend op bovenstaande zin van jou, want ik denk dat ik me daar goed in kan vinden (als ik jouw woorden juist interpreteer): dit is inderdaad wat ik probeer te doen. Eerst kijken, niet direct (willen) veranderen als dat (nog) niet lukt.

Moeilijk eraan vind ik dat ik dan soms (of vaak?!) vind dat --nu ik het gezien heb-- het afgelopen moet zijn met die 'kinderachtigheid'. Omdat dát nou juist vaak niet (direct) lukt, laat ik dat nu even zonder problemen zo. En houd ik het bij kijken, nauwgezet observeren.

Als je heel kwaad wordt, helpt het tenslotte ook niet om tegen jezelf te zeggen: ik m?g helemaal niet kwaad zijn. Of, als je eigenlijk vind dat je een ander moet vergeven, maar je bent er nog niet aan toe, dan kun je naar mijn idee beter het boze gevoel nog even laten bestaan en het onderzoeken, zolang je daarvoor nodig hebt, dan dat je het onderdrukt en jezelf wijsmaakt dat je vergevingsgezind bent.

Zomaar wat van mijn eigen zienswijzen?
Precies.

Willen veranderen kan doel op zich worden, hetgeen allesbehalve noodzakelijk is voor het doorzien van ego. Je mag ook best begrip en compassie hebben met het ding (ego) dat het zich zo moet laten gelden en zo gefrustreerd kan raken. Het probeert zich dan ook onder moeilijke omstandigheden staande te houden met ontzettend veel inzet. Iets waarvoor ik zelfs wel bewondering weet op te brengen

Je kunt het zien als energie die zich opgehoopt heeft en zich moet ontladen.
Rennie is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 19:02   #9
Hans
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 February 2013
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aart Bekijk bericht
Hoe herken je bij jezelf ego?
Pijn, wringing, protest, koppigheid,....tenminste,...nu ik het niet meer goed praat als karaktertrek oid.
Nu voel ik het beter en sneller wanneer ego(kleine Hans) in het geding is.
Hans is offline   Met citaat reageren
Oud 6 June 2013, 19:07   #10
Vagebond
Kasuaris
 
Geregistreerd: 8 November 2011
Berichten: 915
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk bericht
Pijn, wringing, protest, koppigheid,....tenminste,...nu ik het niet meer goed praat als karaktertrek oid.
Nu voel ik het beter en sneller wanneer ego(kleine Hans) in het geding is.
Kijk hier hou ik van. Kort en bondig en zonder omwegen, en sluit ik me volledig bij aan mbt mezelf
Vagebond is offline   Met citaat reageren
Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Thomas a kempis: de zorg voor zichzelf Heerda Overige religie 31 8 March 2012 21:51


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 12:26.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.