Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Persoonlijke perikelen > Eigen forum beheer
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Eigen forum beheer Uitsluitend voor alternatieve zoekers

Discussie gesloten
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 February 2014, 22:36   #1
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard Tine's dagboek-hoek

Ik voel mij niet langer een Tineke... Die benaming wordt trouwens alleen nog maar gehanteerd door een paar "ouwe (letterlijk!) getrouwen" in mijn omgeving. Ik weet echter niet hoe ik mijn forum-naam kan veranderen in mijn roepnaam, die gewoon Tine luidt. Ik zal er maar van uitgaan dat als Renoir zich geroepen voelt, hij ook bereid zal zijn mijn wens in te willigen

Uit het dagboek van Tine dus...

"Het is dus zonneklaar dat ik oprecht geloof dat er een God is ergens in het Universum die allerhande verwachtingen koestert naar mij toe. Het niet voldoen aan die verwachtingen (of er niet op z'n minst mijn uiterste best voor doen) zal automatisch tot ongelukkig-zijn leiden! Dat is in een notedop mijn "beeld" van God en Zijn wil?

Ik vind het dus ergens wel logisch dat ik mij in de greep van de angst bevind, want ik weet immers maar al te goed dat ik ondertussen totaal geen zin (energie) meer heb om te voldoen aan allerlei verwachtingen die ik ervaar, maar dat ik juist het tegenovergestelde ambieer, namelijk om daar van verlost te worden!
Hoe graag ik ook zou willen geloven dat mijn gebrek aan energie en levenslust (= depressie) juist te maken heeft met Gods wil voor mij -namelijk dat ik het continu willen voldoen aan verwachtingen eindelijk zou opgeven- ik lijk daar maar niet in te slagen!"

Antwoord :

"Toch is het zo. Er zijn geen verwachtingen behalve deze die je jezelf oplegt of laat opleggen. Er is alleen maar complete vrijheid om te zijn wie je bent/wilt zijn (dat wat als "creatie-oorzaak" zou kunnen worden gezien) en vervolgens te ervaren wat je daar van vindt (wat het "creatie-gevolg" kan worden genoemd). De waarheid/waarde/betekenis van dat gevolg heeft echter uitsluitend te maken met je eigen "commentaar" (via gedachten/geloof en emoties) op datgene wat je gecreëerd hebt.
Je stelsel van overtuigingen (= het "ik") geeft als het ware feedback over jezelf (de innerlijke wereld) en je scheppingswerken (de uiterlijke wereld). Wanneer deze overtuigingen veranderen, veranderen ook je creaties. Met andere woorden : door het gevolg (je gedachten over je creatie) te "veranderen", wordt de oorzaak (de oorspronkelijke creatie) in een ander perspectief geplaatst, waardoor deze er anders zal uitzien dan voordien. Die "nieuwe" creatie creëert op zijn beurt een ander gevolg. Dat is in essentie het creatieproces?
Zonder allerhande gedachten/overtuigingen ben je evengoed een schepper, zij het dat dit dan onbewust gebeurt. Dit gedachtenloos-zijn/creëren houdt ook in dat je dan geen "oordeel" velt over je creaties, waardoor je er als het ware mee samenvalt. Er is dan geen scheiding (ik-bewustzijn) tussen jezelf en je creaties?"


Tot de volgende keer...
Tine is offline  
Oud 8 February 2014, 22:53   #2
Renoir
Forumbaas
 
Renoir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 March 2010
Berichten: 111
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Ik voel mij niet langer een Tineke... Die benaming wordt trouwens alleen nog maar gehanteerd door een paar "ouwe (letterlijk!) getrouwen" in mijn omgeving. Ik weet echter niet hoe ik mijn forum-naam kan veranderen in mijn roepnaam, die gewoon Tine luidt. Ik zal er maar van uitgaan dat als Renoir zich geroepen voelt, hij ook bereid zal zijn mijn wens in te willigen
Done..
Renoir is offline  
Oud 9 February 2014, 01:32   #3
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Done..
You're an angel...
Tine is offline  
Oud 9 February 2014, 01:48   #4
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Hello God...
Is it me you were looking for?

Hello Tine, welcome home.
Yes, you've been missed (but never lost) in the heart of the Universe


I can feel -and follow- the heartbeat now...



(God spreekt tamelijk vloeiend Engels)
Tine is offline  
Oud 9 February 2014, 19:34   #5
habbuthabnot
Vicaris
 
habbuthabnot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 October 2011
Berichten: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tine Bekijk bericht
Hello God...
Is it me you were looking for?

Hello Tine, welcome home.
Yes, you've been missed (but never lost) in the heart of the Universe


I can feel -and follow- the heartbeat now...



(God spreekt tamelijk vloeiend Engels)

Tine

Tamelijk vloeiend....?!
Is dat een beetje stroperig?

Is wist het al zeker, God spreekt geen Chinees of Frans.

Hab
habbuthabnot is offline  
Oud 9 February 2014, 21:01   #6
Tine
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 29 September 2011
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Tine

Tamelijk vloeiend....?!
Is dat een beetje stroperig?
Bij navraag blijkt het toch alleszins niet zo overgekomen te zijn. God heeft dan ook weet van mijn -soms ietwat ironisch- gevoel voor humor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door habbuthabnot Bekijk bericht
Is wist het al zeker, God spreekt geen Chinees of Frans.

Hab
Oh jawel hoor, maar hij (jaja, zonder hoofdletter, op zijn verzoek) hanteert daarbij moedwillig een heel zwaar accent waardoor alle Chinezen en Fransen zich te pletter lachen tijdens hun gesprekken met God (m?t hoofdletter, uit gewoonte).
Tine is offline  
Discussie gesloten


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:35.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.