Waarheidvinding  

Ga terug   Waarheidvinding > Advaita Vedanta > Advaita
Registreer FAQ Berichten van vandaag Zoeken

Advaita Advaita is niet voor doetjes

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 12 December 2017, 11:23   #1
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard verticaal en horizontaal

'Midden in een bijzonder drukke week reed ik naar het noorden om een paar vrienden te ontmoeten. Plotseling werd ik me ervan bewust dat ik door mezelf heen reed. Jarenlang was er helemaal geen zelf geweest, maar daar op die weg was alles mijzelf en reed ik door mezelf heen om te komen waar ik al was. De oneindige leegte waarvan ik wist dat ik die was, maakte zich nu kenbaar als de oneindige substantie van alles wat ik zag.'

Ik heb Suzanne Segals boek altijd gebruikt als een reminder dat iedereen een verticale ervaring kan hebben. En het stroomt nog steeds heen door jou: door al je overtuigingen en onbewuste motieven. Dit noemt Wilber 'het horizontale.' De sleutel is integratie en zelf heb ik enorm veel tijd besteed aan een uitgebreid aantal processen, technieken en conceptuele raamwerken verkennen om dit te kunnen doen. Wilber zegt om zowel 'wijd' te gaan in het ontwikkelen van je persoonlijkheid, als 'hoog' figuurlijk gesproken in bewustzijn . Persoonlijk heb ik niet een spirituele leraar ontmoet die deze integratie heeft kunnen overslaan. Ze mogen je gedachten tot rust kunnen brengen door hun aanwezigheid, ze mogen elegante taal gebruiken of juist stilte, ze mogen gedetailleerde processen voorstaan of juist eenvoudige, je energie gevenof bijzonder charismatisch zijn, uiteindelijk zullen hun onbewuste motieven het altijd winnen. Sega stierf aan een hersentumor voordat ze haar ervaringen volledig kon integreren. Een goede vriend schrijft in het nawoord:
'Door te sterven voordat de integratie kon plaatsvinden, liet Suzanne ieder van ons achter met de opdracht om er zelf achter te komen hoe die vraag beantwoord moet worden.'

Amaranatho
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 12 December 2017, 16:11   #2
Fer
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 6 October 2017
Berichten: 19
Standaard

Op de Nederlands snelwegen zie je wel eens de volgende tekst staan:

"Veilig op weg van A naar B"
Maar eigenlijk is B onderweg naar A
Ik trek niet door de wereld maar de wereld trekt door mij.
Rijdend in een auto is dit overduidelijk.
Fer is offline   Met citaat reageren
Oud 13 December 2017, 08:51   #3
Dorje
Jubilaris
 
Geregistreerd: 15 April 2016
Berichten: 380
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fer Bekijk bericht
"Veilig op weg van A naar B"
Maar eigenlijk is B onderweg naar A
Ik trek niet door de wereld maar de wereld trekt door mij.
Rijdend in een auto is dit overduidelijk.
Eigenlijk is er niets onderweg naar niets, is er enkel mij waar alles, zowel A, B, als de auto door trekt.


Die "mij" is dus niet onderweg, maar is altijd al op zijn bestemming (geweest).
__________________
Wat is is.
Dorje is offline   Met citaat reageren
Oud 15 December 2017, 09:53   #4
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
'Midden in een bijzonder drukke week reed ik naar het noorden om een paar vrienden te ontmoeten. Plotseling werd ik me ervan bewust dat ik door mezelf heen reed. Jarenlang was er helemaal geen zelf geweest, maar daar op die weg was alles mijzelf en reed ik door mezelf heen om te komen waar ik al was. De oneindige leegte waarvan ik wist dat ik die was, maakte zich nu kenbaar als de oneindige substantie van alles wat ik zag.'
Dit vind ik super duidelijk en compleet.
De eenvoud, met een paar woorden de kern raken.
Er zijn er ook twee dingen aangestipt, 'weten' dat je de oneindige leegte bent, en dat 'het' zich kenbaar maakt.
Is dit voor de S.S een blijvende ervaring geweest, of was dit sporadisch?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Ik heb Suzanne Segals boek altijd gebruikt als een reminder dat iedereen een verticale ervaring kan hebben. En het stroomt nog steeds heen door jou: door al je overtuigingen en onbewuste motieven. Dit noemt Wilber 'het horizontale.' De sleutel is integratie en zelf heb ik enorm veel tijd besteed aan een uitgebreid aantal processen, technieken en conceptuele raamwerken verkennen om dit te kunnen doen. Wilber zegt om zowel 'wijd' te gaan in het ontwikkelen van je persoonlijkheid, als 'hoog' figuurlijk gesproken in bewustzijn . Persoonlijk heb ik niet een spirituele leraar ontmoet die deze integratie heeft kunnen overslaan. Ze mogen je gedachten tot rust kunnen brengen door hun aanwezigheid, ze mogen elegante taal gebruiken of juist stilte, ze mogen gedetailleerde processen voorstaan of juist eenvoudige, je energie gevenof bijzonder charismatisch zijn, uiteindelijk zullen hun onbewuste motieven het altijd winnen. Sega stierf aan een hersentumor voordat ze haar ervaringen volledig kon integreren. Een goede vriend schrijft in het nawoord:
'Door te sterven voordat de integratie kon plaatsvinden, liet Suzanne ieder van ons achter met de opdracht om er zelf achter te komen hoe die vraag beantwoord moet worden.'

Amaranatho
Dit stuk hier kan ik niet goed plaatsen.
Wat is het doel van dit stuk Iona?
Het is mogelijk dat dit voor jou in het verlengde van bepaalde gedachten/ ervaring aansluit.
Gaat het hier juist over 'weten' en 'aanschouwen'?
Kan jij hier iets van zeggen?
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Oud 15 December 2017, 11:14   #5
Iona
Asprirant lid
 
Geregistreerd: 21 May 2017
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mihaela Bekijk bericht
Dit vind ik super duidelijk en compleet.
De eenvoud, met een paar woorden de kern raken.
Er zijn er ook twee dingen aangestipt, 'weten' dat je de oneindige leegte bent, en dat 'het' zich kenbaar maakt.
Is dit voor de S.S een blijvende ervaring geweest, of was dit sporadisch?
Het kostte haar 10 jaar van haar leven om deze ervaringen haar leven te integreren. In die periode deed haar verstand zijn uiterste best om de verandering die zij had ondergaan af te doen als een psychische afwijking.
Maar het proces zette door. Voordat zij haar ervaringen volledig kon integreren stierf zij aan een hersentumor.

Citaat:
Dit stuk hier kan ik niet goed plaatsen.
Wat is het doel van dit stuk Iona?
Het is mogelijk dat dit voor jou in het verlengde van bepaalde gedachten/ ervaring aansluit.
Ik raakte geboeid toen ik iets van haar las. Ben inmiddels aan haar boek begonnen.
Ik plaatste het stuk vanuit een herkenning zonder verder enig doel.
En verder doet het wat het doet en wat het niet doet.

Citaat:
Gaat het hier juist over 'weten' en 'aanschouwen'?
Wellicht

Citaat:
Kan jij hier iets van zeggen?
Nee kan ik niet.
Iona is offline   Met citaat reageren
Oud 15 December 2017, 11:48   #6
Mihaela
Kasuaris
 
Geregistreerd: 9 July 2011
Berichten: 626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iona Bekijk bericht
Het kostte haar 10 jaar van haar leven om deze ervaringen haar leven te integreren. In die periode deed haar verstand zijn uiterste best om de verandering die zij had ondergaan af te doen als een psychische afwijking.
Maar het proces zette door. Voordat zij haar ervaringen volledig kon integreren stierf zij aan een hersentumor.



Ik raakte geboeid toen ik iets van haar las. Ben inmiddels aan haar boek begonnen.
Ik plaatste het stuk vanuit een herkenning zonder verder enig doel.
En verder doet het wat het doet en wat het niet doet.



Wellicht



Nee kan ik niet.
Oké, nu begrijp ik iets beter. Zal ik iets over S.S. lezen. Bijzonder hoe ' geestelijke ziektes," soms verlichting/ bewustwording benaderen/ weergeven, en zelfs toegang verlenen.
Al valt nog het een en het andere te integreren/ doorzien...
Mihaela is offline   Met citaat reageren
Reageren


Colofon
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn in GMT (+ 1:00 uur), het is in deze tijdzone nu 15:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.15 by Renoir
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.